Sotkeeko kivuliaat pumppisarjat tehdyn voimatreenin

Otsikon mukainen kysymys

Jos oon tehny treenissä voimapainotteisesti vaikkapa 5x3 maksimipainoilla, niin saako loppuun tehdä lisöksi bodaustyylisiä sarjoja.

Esim prässiä pudotussarjoina niin kauan ettei pää enää kestä. Haittaako voimatreenin aiheuttamaa kehitysvastetta vai tukeeko?

lisää melko runsaasti ylitreenin mahdollisuutta eli heikentää palautumista. miksi niitä pudotussarjoja pitää tohon paikkaan tehdä?

On ikävä sellasta helvetillistä poltetta jaloissa, mutta ei tekis mieli jättää voimatreenejä siltikään välistä. Ei oo optimaalinen tapa, mut seuraavaan kovaan treenin olis kumminki muutama päivä taukoa.

Lainaus Hulkilta:

"Professori Y.V. Verkhoshanskyn mukaan ihmiskeho adaptoituu/vastaa paremmin selkeän yksinkertaiseen harjoitteluärsykkeeseen (esim. puhdas hermotustreeni hyvin raskailla raudoilla), kuin moneen keskenään ristiriitaiseenkin ärsykkeeseen (esim. voimaharjoittelu v/s kestävyysharjoittelu). On parempi käyttää yhdessä treenissä melko rajattua toistoaluetta (esim. 4-6 tai 12-15), kuin yhdistellä eri toistomääriä (esim. 4-15)."

Toisaalta eri liikkeet on hermostolle erilaisia joten harjoitusärsykkeen selkeys yhdessä treenissä koskee eniten yksittäistä liikettä. Eli ei tehdä esim penkissä ensin +90 % kuormilla 1-3 sarjoja ja sen jälkeen 20 toiston sarjoja failureen.

Onko seikka menossa kisoihin tai onko joku määränpäätä uhkaava tavoite käynnissä?

Meinaan vain sitä, että saliharrastus varmaan pysyy paremmin elämässä, jos siitä ei tule tylsää. Kaikki tuollainen extra veto ainakin itselle on se treenin suola. Ei käpy kestäis mitää 5x3 ja himaa.
Eli pidemmän ajan tavoitteen luulen saavuttavani paremmin vetämällä raakoja, mutta mielenkiintoisia treenejä, kun puhdasta teoriaan perustuvaa tylsyyttä.

Onko seikka menossa kisoihin tai onko joku määränpäätä uhkaava tavoite käynnissä?

Meinaan vain sitä, että saliharrastus varmaan pysyy paremmin elämässä, jos siitä ei tule tylsää. Kaikki tuollainen extra veto ainakin itselle on se treenin suola. Ei käpy kestäis mitää 5x3 ja himaa.
Eli pidemmän ajan tavoitteen luulen saavuttavani paremmin vetämällä raakoja, mutta mielenkiintoisia treenejä, kun puhdasta teoriaan perustuvaa tylsyyttä.

Itselläni myös aivan sama ollut jo vuosia että onko joku teoriassa hieman epäoptimaalista kunhan se on mielekästä.

Ei käpy kestäis mitää 5x3 ja himaa.
Mä sit taas veivaisin aina kovia 1-3 toiston sarjoja, jos voisin. Tai no tottakai nytkin teoriassa voin, käytännössä sit vaan ajaudun ylikuntoon ja nivelet alkaa kipuilemaan, mikä ei varsinaisesti kehitä eikä etenkään motivoi. :cautious:

Back
Ylös Bottom