Sotilaspoliisi

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oli muuten testi kokonaisuutena melko rankka ja varsinkin fyysinen osuus rankempi kuin poliisikoulun vastaava. Toki poliisikoulun pääsykokeet nyt ovat kokonaisuutena aivan toista luokkaa :).
Minkälainen fyysinen testi teillä oli? Pari vuotta sitte oli ainaki helppoa kauraa. Näyttää poliisikoulun testit paperilla ainaki paljo rankemmilta

Onko joku vielä sitä mieltä, että nykyään spollet on koviakin, meillä ei ollu ainakaan ja täysin paskoja hommia oli :D
Ite olin KaiPr 2/10 spol alikki ja voin sanoa että ei oo mitään sika kovia oo. Paskoja hommia ne on. Jos ei omaa johtajakauden ekaa kahta kuukautta lasketa ni ei ollu montaa päivää vuoden aikana ettei olis ollu taisteluvarustus päällä heti aamusta aina sinne päivälliseen asti.

Minkälainen fyysinen testi teillä oli? Pari vuotta sitte oli ainaki helppoa kauraa. Näyttää poliisikoulun testit paperilla ainaki paljo rankemmilta

En nyt enää muista tarkemmin, mut ainaki juoksua urheilukentän (vai mikä se nyt oli, rata kumminkin) ympäri tellut käsissä, sit jotain 2-3 km siirtymä juosten tellut kädessä liikuntahallille ja siellä punnerruksia, vatsoja, kyykkyhyppyjä, köydellä kattoon yms. Eihän tota tarvinnut ees suorittaa loppuun asti, lähinnä siinä katottiin et kuka vetää kovaa ja ei anna periksi henkisesti :).

Ja sanotaan nyt vielä, että ihan leikkimistä se koulutus oli suurimmaksi osaksi ja varsinkin leirit aivan perseestä (maattiin lumihangessa tai ojassa parhaimmillaan pari viikkoa ilman mitään vihollistoimintaa)....

Toisaalta SPOL-hommien "hienous" vaihtelee varmasti paljonkin eri varuskuntien välillä, santiksessa se voisi ehkä ollakkin ihan mielekästä.

Itse olin Santiksessa spollena ja voin sanoa että siellä spol hommat todellakin ovat paljon mielekkäämpiä kuin muualla maassa. Syynä tähän on, että santiksessa koulutetaan kokonainen komppania spolleja toimimaan itsenäisenä yksikkönä sodassa. Palvelus oli todella monipuolista. Aketus on pääosassa taisteluissa, ja mieleenpainuvimpia harjoituksia olivat mm. hyökkäys rynnäkköveneillä erääseen saareen helsingin edustalla ja metrojunien valtaus tunneleissa. Itse pääsin myös seuraamaan läheltä Karhukoplan suorittamaa esitystä, jossa he valtasivat talon laskeutumalla köysillä NH90:stä.
Muissa varuskunnissa on tyypillisesti vain joukkueellinen spolleja jotka usein joutuvat puomivartioon keskelle korpea. Santahamina taas on Suomen pääkaupungissa joten vartiontikokemus siellä on jotain aivan muuta.

Mitenkäs nuo halutut ja vähemmän halutut sotilaspoliisin hommat armeijassa nykypäivänä onnistuu? Itselläni on todettu lukihäiriö ja välillä uudet ja monimutkaiset asiat voi olla hieman vaikea oppia mutta pienen opiskelun jälkeen ne uppoo syvälle myös meikäläisen kalloon. En ole järjen jättiläinen tai kelkan tyhmin mutta keskivertoinen kuitenkin pieniä asioita lukuunottamatta. Kiinnostavat aiheet uppoavat kalloon paremmin kuin sellaiset jotka eivät kiinnosta niin paljoa. Matemaattisestihan voisin sanoa että olen täysin lahjaton :kuola:

Hain kutsunnoissa Vekarajärvelle mutta nyt lähempänä armeijaa olen ollut hyvinkin kiinnostunut sotilaspoliisin hommista ja en ole oikeastaan muuta ajatellutkaan. Suoraan sanottuna olen ollut jopa stressaantunut siitä että pääsenkö / mahdunko sotilaspoliiseihin. Vekarajärvellä ei taideta sotilaspoliiseita kouluttaa mutta enköhän mä saa järkättyä sen siirron Santahaminaan tai Upinniemeen jos tarve niin vaatii(?)

Kysymys on siis se että minkälaiset mahdollisuudet mulla olisi sotilaspoliisiksi on jos en ole se luokan priimus? Kiinnostukseni on kuitenkin sen verran suuri etten voi sitä sanoin kuvata.

Minkälaisia asioita siinä pääsykokeessa nykypäivänä käsitellään? Olen ymmärtänyt että kokeessa kysyvät helppoja ja yksinkertaisia kysymyksiä koskien voimankäyttöä yms. Missä vaiheessa voi hakea sotilaspoliisiksi vai tulevatko ne erikseen kysymään? Itselläni on aika 19 päivä varattuna aluetoimistoon joten pystyykö sitä kautta kenties hakemaan siirtoa upinniemeen tai santahaminaan suoraan sotilaspoliisiksi?

Jos nyt korvien välissä jotain liikkuu ja osaa käyttäytyä, niin kyllä sinne pääsee. Kuntokin on ihan hyvä olla edes kohtalainen. Ja sama homma billmaierin kanssa, että kyllä siellä oli aika vajaata porukkaa ja ihme mikkihiiriä oli päässyt. Kuitenkaan ei ole kyse mistään erikoisjoukoista vaikka youtuben hienot promovideot antaa muuta ymmärtää :D

Aivan helvetin väsynyttä hommaa ainakin keuruulla ja ei vastannut odotuksia sitten pätkääkään. Ois pitäny lähtee edes jälkiaukkiin, kun kouluttaja otti sen puheeksi pienen avautumisen jälkeen. Pari vuotta vitutti kun ei tullut alunperin yritettyä esim ljk:hon...

Miten oliko keuruulla kuinka paljon voimankäyttöä tai ake hommia? ite olin tikkakoskella ja muutamassa kerrassa oli... mutta nasse päässä sitte juostii komppaniaa ympäri ja leirit kiskottii sitä päähä joka vitu hetki eikä nukuttu.

Osaako kukaan sanoa, että siirtyykö Kauhavan SPOLAUK Tikkakoskelle ? Onko siitä tullut jotain virallista tietoa ?

Täysin varuskunnasta ja kouluttajista riippuvaisia asioita. Vimosen päälle paskoja hommia, ehkä nyt parempia kuitenkin ku sissien hommat. En suosittele mutta jos haluaa välttää vuoden paskanakin eikä kuvittele turhaa paskaa että armeijasta Auk/Ruk on tulevaisuuteen jotain hyötyä nii ok hätävara paikka mihin hakea (jos näyttää että pakottavat vuodeksi)..

Spollena mentiin ja oltiin, pakko vain sanoa että

TJ 0 OHI ON 255!

Tulokset pysyi ihan ok vain viikonloppuisin treenaamalla, ja lihat ilmeisesti myös kun paino sama kuin sinne mennessä. Ilmeisesti se alle 100g proteiinia päivässä (en jaksanut panostaa syömisiin muuten kuin juomalla mukessa maitoa) riittää pitämään lihat tallella. Ja olematon uni ja vähä ruoka ei pieninä annoksina (leirit) aiheuta mitään kamalaa kataboliaa. Hyvää tietoa tulevia dieettejä varten. Tuolla on niin paljon päässä muuta mietittävää (ainakin tässä aselajissa, riippuu toki palveluspaikasta ja kouluttajista) ettei kannata stressata liikaa muilla asioilla päätä.

Suosittelen menemään kaikkia inttiin niin ei siviilin murheet paina, kun samanlaista hajoamista ei muualla voi kokea kuin palveluksessa :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom