Sormien puutuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bone_
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tämä ilmeni n. 3kk sitten. Nostin kohtuu painavaa käsipainoa ja ranteessa vihlasi ihan hel..sti. Seuraavana aamuna kun heräsin pikkusormi ja nimetön olivat puutuneet, vasta kolmen päivän päästä puutuminen hellitti. Päätin mennä terveyskeskukseen ja siellä minulle sanottiin että puutumine johtuu hermojen rasituksesta ym (tämän osasin itekkin päätellä), kuulemma ajan kanssa puudutus hälvenee. Seuraavan kuukauden oli melkein joka päivä sormet puuduksissa

Tässä yhtenä päivänä vahingossa heilautin kättäni, ja kyynerpään hermopiste kopsahti tuolin selkänojaan. (nyt taas sama ongelma rasittaa)

Tänään kun kävin salilla oli ote käsipainojen kanssa vähän hukassa. [Treenit jäi kesken]:curs:

Kysynkin nyt viisaammilta--->:david: voiko tätä puutumista jotenkin lieventää?:( ja onko muilla ollut kyseistä ongelmaa?:worship:

Mulla puutuu joka ikinen yö (ja monta kertaa) molemmat kädet, lähinnä just pikkurillistä ja nimettömästä. Joskus tätä tapahtuu myös, jos pitää esim. puhelinta ja käsi on tietyllä tavalla koukussa. Hieronta ei ole auttanut...

Mikä lienee...ei kai tää nyt vaarallista ole, mutta on kohtuullisen ärsyttävää herätä vähintään pari kertaa yössä ja miettiä että missä mun kädet :D

Mä oon vaan perustellu tätä sillä, että on niin isot lihakset, että ei mahdu veri kiertämään :hyper: :david:

Ja tämä nyt ei sua varmaan millään tavalla auttanut, mutta kerroinpahan vaan joutessani, että et oo ainoa :D

...joo iha kiva tietää etten oo ainut:D Ite oon kokeillu "pumpata" (puristella) verta käsiin, mutta ei ole ollu hyötyä. Olet varmaan itsekkin kokeillut samaa metodia onko auttanut?:rock:

Aika ajoin tulee tästä kärsittyä, lekurin mukaan johtuu siitä kun lihas painaa jotain hermoa tms.

Kannattaa oikeesti käydä lääkärissä...kyse voi olla rannekanavan ahtautumasta ( syndroma canalis carpi), joka on hoidettavissa leikkauksella. Tila voidaan tutkia hermostimulaatiotutkimuksella. On usein tosi kiusallinen, ja myöhemmin johtaa tosi isoihin ongelmiin (pinsettiote mahdoton, kädet kipeytyy pienestäkin hommasta ja tietty puutuu) Mulla leikattu toinen käsi 4 vuotta sitten, tuli oikein hyväks, ja toinen pari viikkoa sitten...saa nähdä koska pääsee treenaamaan ;)

Kuulostaa ihan hermopinteeltä, varsinkin jos nimenomaan nuo kaksi sormea, pikkurilli ja nimetön puuduksivat eikä hieronta ole auttanut. Lekurille mars!

Vastasin aikanaan tyhmien kysymysten kerhoon.

Saksittua, klipklip

...Puutumisen fokusoituminen juuri pikkurilliin ja nimettömän, viittaa anatomisesti kyynärhermoon.

Kyynärhermo kulkee kyynärpään alueella lähellä ihoa olevassa luu-uurteessa ja on altis täräyksille tai puristuksille. Kun iskee kyynärpään johonkin, voi osua juuri kyynärhermoon, jolloin tuntuu voimakas sähköiskumainen kipu. Varmasti kaikille tuttu kivulias esimerkki. Muistelen käytännöstä ja anatomian luennolta, että jos iskut hermoon ovat toistuvia tai jos hermo muusta syystä on puristuksessa, voi kädessä ilmaantua pitkäaikaisia oireita. Tyypillinen vaiva on pikkusormen ja nimettömän puutuminen, aluksi käden käytön aikaan ja myöhemmin yöaikaan. Yksinkertaisena kotihoitona on kyynärnivelen käytön vähentäminen ja nukkumisasennon muuttaminen. Tosi tosi vaikeissa tapauksissa voidaan tarvita jopa leikkaushoitoa...

Eli yksinkertaisesti: erilaiset käden asennot (jotka voivat olla yksilöllisiä riippuen esim. henkilön muusta käden anatomista) aiheuttavat hermon puristuksen ja puutumisen...

Ja lisäksi seuraava linkki. Lue erityisesti rannekanavaoireisto ja kyynärhermon oireet.

http://www.terveyskirjasto.fi/terve...lk00066&p_haku=%C4%E4reishermojen%20sairaudet

(Linkki toimii ilman lisenssiä kaikilla koneilla)

Mulla ilmeni toi pikkusormen ja nimettömän puutuminen sen jälkeen, kun olin tehnyt mavea ja käyttänyt apuna vetoremmejä. En ole varma onko kysessä ranteen hermoratojen vamma vai kyynärpään vamma. Epäilen kuitenkin kyynärpäätä. Kyynärpäätä en ole iskenyt kipeästi mihinkään, mutta töissä olen siihen nojannut ja paljon :p. Oireet nimenomaan viittaavat kyynärpään oireisiin.

Tästä on nyt kuukausi aikaa ja puutuminen alkaa helpottamaan. Tosin toisinaan nojatessa puutumisenomainen tunne tulee vieläkin, mutta yöllä se ei haittaa. Samoin, kun tekee ojentajavenytystä pään taakse, tuntee pientä puutumista sormissa.

Hieronta ei ole auttanut, mutta niska-hartia -seudun hieronta helpotti. Käsivarsien hieronta lienee vielä paikallaan, mutta mites luulette te, jotka oikeasti asioista tiedätte, kannattaako silti mennä lääkäriin sitten, kun arvauskeskukset kesän jälkeen antavat muita, kuin akuuttiaikoja?

Kiitos!

Elikkä Nycen lainaamasta tekstistä

Kun iskee kyynärpään johonkin, voi osua kyynärhermoon eli "kiukkusuoneen", jolloin tuntuu voimakas sähköiskumainen kipu. Jos iskut hermoon ovat toistuvia tai jos hermo muusta syystä on puristuksessa, voi kädessä ilmaantua pitkäaikaisia oireita. Tyypillinen vaiva on pikkusormen ja nimettömän puutuminen, aluksi käden käytön aikaan ja yöaikaan. Kotihoitona on kyynärnivelen käytön vähentäminen ja nukkumisasennon muuttaminen. Vaikeissa tapauksissa voidaan tarvita leikkaushoitoa.

Juuri näin, lyön kyynärpään hermon MONESTI vahingossa johonkin, ja nukkuessani makaan puutuneen käteni päällä. Ei ole ihme jos on riesana:evil:

Hyvä että sain vähän selkoa, Kiitos!:worship:

Ajankohtainen aihe itsellänikin kun olen miettinyt että mikä vasemman käden pikkurillissä ja nimettömässä on kun niissä ei oikein veri näytä kiertävän. Yhtenä syyllisenä voisi ehkä pitää työtuolin käsinojaa joka blokkaa verenkiertoa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kertokaas mistä johtuu, kun pikkurillin ja nimettömän puutuminen (vain vasemmassa kädessä) tulee aina kun käytän kreatiinia, myös pyruvaatilla :D Ja ei, tämä ei ole sellaista että pari kertaa on tullut, vaan aina jos erehtyy kreatiinia haistamaankin. Lihakseen menee nesteitä ja se puristaa hermoja? Saman tekee myös kuitenkin pyruvaatinkin kanssa.

Oho :eek: Eipä olis uskonu että täältä löytyy vastauksia tähän probleemaan mikä miuta on hämmästyttäny jo jonkin aikaa... Pikkusormi ja nimetön nimittäin puutuilee ajoittain, ja oon ihmetelly että mistä johtuu. Epäilinkin että ois joku hermo juttu, mutta nyt ei oo ilmenny vähään aikaan, niin annan asian toistaiseksi olla. Jos ongelma uusii niin meen terkalle...

Käsien puutuminne

Mikäli puutumiseen liittyy säteilykipua niin kyseessä voisi olla ylimpien välilevyjen pullistuma. Sairaalaan tutkimuksiin. Mikäli kyseessä ei ole välilevyperäinen niin Sun on pakko saada veri kiertämäään rangassas vapaasti. Uinti sauna ja eikoistuneelle hierojalle (fysioterapeutti) pitää saada syvätlihakset auki. SAno että hieroja keskittyy ongelmakohdan elvyttämiseen. Hieronta pitää edetä kerroksittain ja viimeisenä avautuvat syvätlihakset ja siksi kohdistaminen helvetin tärkiää. ja treenauskielto ainakin yläkropan osalta.
Käsien puutuminen voi johtua stressistä myöskin eli yölliset puutumiset voisivat olla paniikkikohtauksia. Ota ny rennosti-pirä lomaa:)

terveisin kokemusta on.

Mulla oli varmaan jokainen sormi puuduksissa sormenpäistä keväällä. Kesti varmaan kuukauden, ja joka päivä oli puuduksissa. En mennyt lekuriin, ja homma parani kuin parani ajallaan. Oli vähän vittumaista, mutta siinähän se meni kuitenkin ohi ajallaan. Epäilin välissä selkänikamia, mutta olikin kai kyynär- tai joku muu hermo kädessä. Vähän pelottavaa oli kyllä kun ei mennyt ensin millään ohi, eikä edes helpottanut viikkoihin...

Rupesin taas keväällä vuoden paussin jälkeen käymään salilla ja nyt ollut jo pari kk, että aina kun herää niin oikeassa kädessä välillä 1 ja välillä 3 sormea puutuneena, tosin ei pikkurilli tai nimetön koskaan... Pitää mennä hierojalle jospa se auttas.

Kyllä tämä sormien puutuminen korreloi ihan suoraan treenien ja varsinkin mavetuksen kanssa.

Viikko sitten vedin maven ja SJMVn ennätyssarjat ennen lepoviikolle siirtymistä. Tuona viikonloppuna heräilinkin sitten öisin siihen, kun poikkeuksellisesti molempien käsien kaikki sormet olivat ihan puuduksissa. Normaalisti mavepäivien jälkeen ovat pelkästään vasemman eli heikomman käden pikkurilli/nimetön olleet puuduksissa.

No, nyt on lepoviikko pidetty ja puutumiset ovat kadonneet täysin.

Miksi ihmeessä juuri mave aiheuttaa tuollaista? Voisiko syynä olla ristiote, jossa vastaotteen ottaneen käsivarren forkkuihin kohdistuu kai isompi rasitus (luulisi että brachialis ja brachioradialis aktivoituvat enemmän kuin myötäotteella)?

Haha, itelläki on nyt alkanut puutumaan vasemman käden nimetön ja pikkurilli. Ei auta ravistelut eikä käden 'pumppaaminen'. Sinällään häiritsevää, kun nyt on päivisin ruennut vaivaamaan. Eritoten treenipäivänä treenin jälkeen. Loppuu kuitenkin ajallaan.

Pitäsiköhän käydä terveydenhoitajalla?

En jaksa avata uutta threadiä, itselläkin joskus sormet puutuilee, mutta nyt on jotain uutta:

Kasvojen oikea puolisko on puutunut, menin sitten lekurille muttei ollut motoriikassa mitään häikkää, joten mitään ei tehty. Puutuneisuuden keskipiste oli ensin ohimossa korvan lähellä, sitten se siirtyi leukalihoihin ja nyt on nielussa puutuneisuuden keskipiste. Oikea poskialue ja poskiluu on ollut koko ajan puutunut.

En mä jaksa rampata lekurilla, mutta kai sekin on mahdollista, että hermo blokkaa tunnon naamasta?

E: siis yhtäjaksoista puutumista viime tiistaista lähtien (otin oikeeseen olkapäähän (lihaan kai se menee?) jäykkäkouristusrokotteen, jospa se on voinut osua johonkin? Jos se on mahdollista, en tee asialle mitään ellei puutuneisuus jatku vuotta tms).

Mullakin on ollut puutuneisuutta justiinsa vasemman käden pikkurillessä ja nimettömässä. Lisäksi vasen puoli kielestäkin monasti ollut tunnoton.
Se vaivasi viimeeksi muutamien kuukausien ajan, ja nyt ei ole oikeastaan ollut oireita, vaikka olen tehnyt rannekääntöjä ja forkkuja ennätysmäärän(oikeastaan vasta alkanut niitä kunnolla treenamaan.) Lisäksi vasemmasta kädestä oli puristusvoima pudonnut about puoleen, sekin on nyt korjaantunut jotenkin mystisesti.
Lepo siihen ei ainakaan auttanut.

Jos jotain pitää veikata, niin panokseni laittaisin kyynerpäähän nojaamiselle. Sitä harrastin aika paljonkin, jonka oon nyt saanut kitkettyä asentovalikoimasta pois.

Back
Ylös Bottom