sormet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mrmoon
  • Aloitettu Aloitettu
onko kellään tullu sormien liikumisessa ongelmia suuren rasituksen takia? soittelen tosissani saksofonia ja sormien hienomotoriikka on siis hyvin tärkeetä. remmei käytän melkeen aina kaikilla vedoissa ja sen semmosissa mut siltiki aina välillä tuntuu sormet vähän kömelöiltä. kummastakin harrastuksesta pidän älyttömästi eikä haluis kumpaakaan vähentää saati sit jättää pois! :(

oon havainnu että kitaransoitto kusee enemmän kun ennen, oon olettanu että se on jotenkin salin vaikutusta kun harvoin tulee remmejä käytettyä. ei tarvii edes hirveen isoja painoja vetää niin sarjan jälkeen sormet ei suoristukkaan helposti vaan tuppaa jäämään semmoseks koukuks millä sitä tankoa on repiny.

tiedä sitten onko näillä jokin yhteys vai ei.

edit: paljos semmonen halpa saksofoni maksaa, oon aina halunnut opetella vaaleanpunasen pantterin tunnarin saksofonilla.

joskus kyselin samaa tuolla musiikkipuolella. Itse soitan kitaraa melkein "ammatikseni". Käytän ihan suosiolla remmejä kaikissa vetoliikkeissä ja kyllä sen silti huomaa selkäpäivän jälkeen että kädet on hieman jumissa. Rannekääntöjä ja
hauista vastaotteella tuskin teen ikinä, joskus alussa tein ja sai sanoa hyvästit muutamaks päiväks nopeille komppauksille alaspäin. Tiiä sitten kuinka paljon se hidastaa/jäykistää sormia/rannetta, mutta tuskin sitä huonoompaan suuntaan menee jos ihan urakalla tulee reenailtua soittoa, ainoo sitten kuinka paljon hidastaa kehitystä soitossa. Sonni kuittaa....

Kyllä selkätreeni tai muu grippiä vaativa homma vähentää sorminäppäryyttä mutta vaan pariksi päiväksi ainakin mulla. Sit ku forkut on palautunut niin soitto pelaa entistä paremmin ainakin mulla.

Jos se musiikki on elämä niin sit toi päivän tai parin soittotauko viikottain voi olla tietty merkityksellinenkin.. :rolleyes:

Jep. Tuttua on tuo jähmeys sormissa salin jälkeen. Kerran selkätreenien jälkeen seuraavana päivänä menin studiolle soittamaan urkutaustoja vierailevana artistina. Meinasi itku tulla :). Mutta näin puoliammattilaisena tai vakavana soittoharrastajana olen kyllä pystynyt pitämään molemmat harrastukset mukana. En tiedä sitten jos olisi vaikka pianistina jossain kaupungin orkesterissa. Kerran yhden sibiksen hepun kanssa puhuin aiheesta ja hänelle oli opettaja sanonut, että puristusotteita pitäisi välttää.

Remmejä kannattaa käyttää surutta, koska tuntuu että ainakin koskettimilla tuo sormien jähmeys johtuu nimenomaan tukkoisista käsivarsista. Omalta kohdalta olen forkkujen treenaamisen jättänyt kokonaan pois muutenkin. Ranteen asennot kuntoon. Itse en ainakaan suoralla tangolla esim. habaa pysty vääntämään. Venyttelyä sormille ja käsivarsille ja muutenkin sellaista rentouttavaa jumppaa. Monissa soitonoppaissa ainakin on tällaisia.

Enpä äkkiseltään keksi muuta. Ei ehkä tärkeää keikkaa edeltävänä päivänä kannata salille sitten raahautua, jos ei arpeggiot taivu :).

Back
Ylös Bottom