Sormen jännevamma/murtuma/nivelvaurio

Joo eli vasemman käden keskisormen keskimmäinen nivel (pip joint?) otti iskua tuossa kuutisen viikkoa sitten. Turposi ja jäykistyi. Peijakseen röntgeniin, ja sitten myöhemmin lääkärille, joka puhui nivelestä murtuneesta luusirusta ja jännevauriosta. Kolme viikkoa oli lastassa.

Nyt ollut pois lastasta kohta kolme viikkoa. Tilanne on sellainen, että muuten sormi toimii normaalisti, mutta tässä keskimmäisessä nivelessä jotain häiriötä. On turvonnut ja jäykkä edelleen, ei koukistu normaalisti. Kättä ei saa nyrkkiin, koska sormi koukistuu keskimmäisen nivelen kohdalta vain noin 90 astetta sisäänpäin.

Onko kellään kokemusta tälläisesta vammasta? Tarvitsiko leikkaushoitoa? Paraneeko tälläset miten hyvin, vai jääkö sormi "jäykäksi nakiksi"? Varmaan pitää ensi viikolla varata lääkärille aika, tosin mitäs ne voi tehdä kun röntgenkuvasta ei kunnolla näe mitään ja magneettikuviin tuskin laittavat.

Näkemättä ja tutkimatta sormea/kuvaa voi sanoa vain seuraavaa. Niveleen menevä murtuma sormessa, joka lastoitetaan muutamaksi viikoksi on jäykkä ja kankea helposti useamman kuukauden, riippuen vammasta joskus toipuminen jatkuu jopa vuoteen asti. Se mikä jännevamma on ollu/mikä sen merkitys on mahdoton sanoa, kun ei ole nähnyt.

Magneettikuvauksella ei tee yhtään mitään tässä tilanteessa.

Itsellä on kahdesta sormesta mennyt niveliä ympäri niin että sormi sojottaa vähän joka suuntaan yhtä aikaa. Toinen kerta oli joskus tämän vuoden sisään ja oli sormi lastassa 10 päivää ja sen jälkeen oli kyllä muistaakseni ainakin pari kuukautta niin ettei mennyt kunnolla kiinni. Pelasin kyllä jenkkifutista missä sormi otti aina vaan lisää osumia mikä varmaan haittas parantumista mutta nyt sormi menee jo ihan hyvin kiinni ja toimii niinkuin muutkin. Keskimmäisen nivelen kohdalta vähän paksu mutta ei liikettä haittaa.

Auts. Vuosi olis jo aika paha. Oli tarkotus alottaa thainyrkkeily uudestaan kun on ollut taukoa siitä, saahan nähdä. Pitää vaan pitää peukkuja pystyssä ton paranemisen suhteen.

Itsellä vasemman käden keskisormi sai nikkarointi olosuhteissa pistotyylillä puukkoa kämmen-keskisormi nivelväliin. Haava parani viikossa mutta sormi on edelleen jäykkä ja turvoksissa ja tapahtumasta on jo 8kk. Puristusvoima ei ole lähelläkään entistään, ja jotta saan keskisormella koskettua kämmenpohjaa, joutuu pinnistelemään kovasti lisäksi toimenpiteeseen liittyy jonkin verran kipua.

Lääkärillä asian tiimoilta käyty kolmesti. Ensimmäinen lekuri antoi antibioottikuurin jotta saadaan tulehdus pois, no saattoi siitä olla apuakin. Toinen tohtori tökkäsi viikon päästä kaksi piikkiä kortisonia jotta turvotus laskisi, saattoi niin käydäkin, tai sitten aika teki tehtävänsä. Kolmas lääkäri sanoi että kyllä se siitä saattaa mennä ohi jo vuodessakin, jumppaa sitä, siitä on voinut lymfaradat mennä poikki ja sormen aineenvaihdunta on nyt heikkoa, siksi se on turvoksissa ja sen taivuttaminen on vaikeaa ja aiheuttaa kipuja.

Tämmöisiä arvauksia heitti kovapalkkaiset ihmiset, kolme eri ihmistä vielä ja kaikilla eri metodit. Sormi ei ole vieläkään kunnossa ja ei varmaan tulekaan vuodessa kuntoon. Pientä jäykkyyden vähenemistä on ollut ajoittain ja liikeratakin on välillä 75% normaalista.

Eniten harmittaa se, että kun puristusvoima on heikompi/heikko vasemmassa kädessä, se heijastaa vasempaan olkapäähän tulehduksena/kipuiluna. Joka johti kahden viikon mittaiseen tulehduskipulääke-kuuriin, joka puolestaan ärsytti vatsalaukkua.

Noin se lumipalloefekti toimii, eli pienestä harmista voi tulla iso, pitkä vitutus. Punttitreenejä voi vetää, mahdollisimman paljon ilman remmejä, mutta maastavedot menee väkisin remmi-hommiksi, samoin rinnallevedot.

Tsemppiä ja toivotaan että se vaurio paranee nopeasti.

Mulla otti etusormi osumaa lentopallotouhuissa loppukesästä. Vääntyi aika voimakkaasti sivuttaissuunnassa ja oli pirun kipeä + turvonnut ja jäykkä. Käsikirurgin diagnoosin mukaan nivelside repäisi kiinnityskohdastaan pienen luupalasen irti. Hoitona paljon kaikkea sormijumppaa ja vääntelyä mahdollisimman lähelle ääriasentoja. Kaikkea muuta saa tehdä, mutta pelkkää lepoa pitäisi välttää. Sormi on edelleen aika jäykky ihan kylmiltään, mutta jumppaillessa ja venytellessä liikkuu lämmettyään lähes normaalisti. Irronnut luupalanen tuntuu tuossa sormen sivussa ja lekurin mukaan sinne se saa jäädäkin. Onkos muilla kokemuksia vastaavasta? Kuinkahan kauan menee, että pelittää taas täysin normaalisti? Epäilen kyllä, ettei tästä ihan uuden veroista tuu koskaan :)

Sormijumppana voi koittaa sellasta että yhdellä kädellä puristaa sanomalehden yhdestä sivusta pallon. Itse noita joskus jonkun verran pyörittelin kun sormi oli paskana, saattoi auttaa tai olla auttamatta mutta jostain moisen vinkin luin. Käy yllättävän raskaaksi parin sivun jälkeen kun ei yhtään auta toisella kädellä. Tarkoitus siis ottaa sivun yhdestä nurkasta kiinni ja siitä lähteä virittelemään siitä palloa.

Mulla otti etusormi osumaa lentopallotouhuissa loppukesästä. Vääntyi aika voimakkaasti sivuttaissuunnassa ja oli pirun kipeä + turvonnut ja jäykkä. Käsikirurgin diagnoosin mukaan nivelside repäisi kiinnityskohdastaan pienen luupalasen irti. Hoitona paljon kaikkea sormijumppaa ja vääntelyä mahdollisimman lähelle ääriasentoja. Kaikkea muuta saa tehdä, mutta pelkkää lepoa pitäisi välttää. Sormi on edelleen aika jäykky ihan kylmiltään, mutta jumppaillessa ja venytellessä liikkuu lämmettyään lähes normaalisti. Irronnut luupalanen tuntuu tuossa sormen sivussa ja lekurin mukaan sinne se saa jäädäkin. Onkos muilla kokemuksia vastaavasta? Kuinkahan kauan menee, että pelittää taas täysin normaalisti? Epäilen kyllä, ettei tästä ihan uuden veroista tuu koskaan :)

Tarkemmin kun muistelen niin joku niistä kolmesta lääkäristä kenet olen tavannut puhui tuollaista, että aika samantyylinen vamma myös minulla. Tuntuu kyllä ettei tuo sormen liikerata tässä noin kuukauden aikana ole juuri kasvanut, mitä on ollut pois lastasta.

Tarkemmin kun muistelen niin joku niistä kolmesta lääkäristä kenet olen tavannut puhui tuollaista, että aika samantyylinen vamma myös minulla. Tuntuu kyllä ettei tuo sormen liikerata tässä noin kuukauden aikana ole juuri kasvanut, mitä on ollut pois lastasta.

Sulla on siinä ilmeisesti muutakin damagea tullut kun on ollut lastassa. Mulle lääkäri teki aika selväksi, että paikallaan ei saa pitää vaan jumppaa saa ja täytyy tehdä, jopa väkisinkin vaikka sattuu. Ennen lääkärikäyntiä olin antanut pelkästään lepoa ja jäätä ja liikelaajuus oli keskinivelestä 45 asteen luokkaa. Nyt vajaan parin kuukauden ja ahkeran jumppailun jälkeen liikettä on kylmiltään n. 100 astetta ja "lämpimänä" täysi liikerata.

En kyllä osaa sanoa pitäisikö sinun tapauksessa antaa lepoa vai ryhtyä jumppaamaan sormea. Suosittelen käymistä käsikirurgin tai pätevän fysioterapeutin juttusilla.

oikean käden nimettömän rystysessä on nivelvaurio, lyöminen, käden nyrkkiin laitto ja sormen taivuttamin saattuu niin saa*anasti.. nyrkkeilyssä mennyt ja ei se siellä ainakaan parane mutta kohta leikattavaksi käsikirurgille niin eiköhän parane. :) ja sitte tuo oikean käden pikkurillin rystynen painautunu noin 1cm sisälle päin eli periaatteessa lyödessä vain 3 rystystä on osuma pintana... :D semmonen tapaus täälä. :david:

Nostetaan tää. Mulla murtui oikean käden keskisormi ja nimetön, on nyt lastassa kuukauden verran. Lääkäri yksityisellä kehotti varaamaan ajan ortopedille. Nää on kuitenkin vaan sormia, eikä niitä tärkeimpiä...
Jänne ei ole mennyt, nivelen kohdalla luu liuskoittunut hassusti kahteen osaan (jos tuossa nyt mitään järkeä on)

Lienisikö ortopedikäynti silkkaa turhaa rahanmenoa?

mulla murtui itsellä reilu kuukausi sitten oikean käden keskisormi kontaktiurheilussa. kyseessä tuo edellä kuvatun kaltainen avulsiomurtuma, eli revennyt nivelkapseli ottanut mukanaan pienen palan keskisormen keskimmäisestä luusta. alkuperäisenä hoitona oli 3 vkoa lastassa ja kipulääkitys ja ohjeena aloittaa agressiivinen jumppailu heti kun 3 vkoa on kulunut.

en jaksanut tuota lastaa pitää viikkoa kauempaa, sen jälkeen vain teippasin koko sormen pikkusen jäykemmäksi. pallo aloin ottamaan uudelleen kiinni heti kun 3 vkoa oli kulunut ja nyt yritän aktiivisesti sitten jumppailla keskisormea. voisin sanoa, että sormi on edelleen erittäin kipeä ja jäykkä, mutta teippaamalla sen kanssa voi pelata ja bodata ja sitten urheilun jälkeen kun teipin ottaa pois niin saa normaalia liikettä.

muistakaa, että kun mobilisaatiolupa on sormelle tullut, niin jumppailu on tosi tärkeää. sormen pienet nivelet jäykistyvät helposti. yhtenä hyvänä keinona on myös ns. passiivinen mobilisaatio, eli käytät sitä tervettä kättä sen kipeän sormen venyttelyyn ja liikutteluun. ääriasentoihin kivun sallimissa rajoissa ja kevyesti sen yli, päivä päivältä liikelaajuutta kasvattaen. kylmää voi käyttää liikeharjoittelun ohessa viemään kipua pois samalla kun sormea "vääntelet".

malttia, ei kait siinä muuta. itsestä se paljon on kiinni. harvoin noille kukaan mitään alkaa sen kummempaa tekemään, jos ei kyseessä ole pitkä halkeama tai ammatti sellainen, jossa hienomotoriikka on erityisen tärkeää. omassa lajissani ainakin tiedän, että melko monella on sormet murtuneet yksi toisensa jälkeen, nivelet ovat paksuuntuneet ja kädet melko arat.

^ kiitos vastauksesta, sulla taisi olla kokeneempaa lääkäriä kuin itsellä! Kyllä mä perun sen ortopediajan, ei se vaikuta kovin tarpeelliselta. Salille menen varmaan tänään, mutta peckdeckiä ja muuta "sormetonta" laitetta hyödyntäen.
Sairaslomaa ei jaksa tämmöseen käyttää mutta menen töihin lähinnä vaan ihmettelemään :-D

Kovasti vaikea sanoa mitään, helpottaisi kummasti kun näkis rtg kuvat. Pääsääntöisestihän noille ei juuri mitään tehdä, mutta jos nivelpinta/jänteiden kiinnityskohdat on menny sököksi, niin joskus jotain kannattaa tehä.

Jäykkiähän nuo on joka tapauksessa yleensä kuukausia.

TJJ;3203011 begin_of_the_skype_highlighting**************3203011******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************3203011******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Kovasti vaikea sanoa mitään, helpottaisi kummasti kun näkis rtg kuvat. Pääsääntöisestihän noille ei juuri mitään tehdä, mutta jos nivelpinta/jänteiden kiinnityskohdat on menny sököksi, niin joskus jotain kannattaa tehä.

Jäykkiähän nuo on joka tapauksessa yleensä kuukausia.

Haa!! Mähän sain mukaan levyllisen kuvia! Tuosta näkyy tuo keskisormi käsittääkseni. Kun itse tietämättömänä katsoo, vaikea uskoa että ortopedikäynti tekisi mitään.

CR_20110422_133745_1-1.jpg
[/IMG]

Kyllä nykyteknologia on hienoa

TJJ;3203753 begin_of_the_skype_highlighting**************3203753******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************3203753******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************3203753******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Sivukuvaa?

Respectit vaan lekureille, itse en osaisi tämmöisistä kuvista päätellä mitään! Muuta kuin ehkä sormet vähän turvoksissa.

CR_20110422_133927_1-1.jpg

Mursit siis oikean kätesi? Ja nuo kuvat on siitä (kuvan merkintä sin meinaan tarkottaa vasenta, mutta eipä ole eka kerta että rtg-hoitajalla menee väärä merkintä kuvaan)?

Huomio: nuo kuvat on varsin pieniä ja läppärin näytöltä niiden arviointi ei ole ihan sama kuin kunnon näytöltä. Mutta noista kuvista minä en erota kuin tuon ap-kuvassa näkyvän keskisormen murtuman. Jos olis mulla tuollainen, niin saattaisin vain teipata nimettömään, tai lastaa pitäisin max 2-3vkoa ja sen jälkeen pikkuhiljaa käyttöä.

juu oikea käsi, röntgenhoitaja otti kuvia oikeasta kädestä kirjoittaen myös cd-levylle ynnä muualle että on vasuri, omalekurikaan ei pitänyt tätä mitenkään ihmeellisenä :D
Kiitos tästä, mä peru ehdottomasti sen ortopediajan!

Hei käyttäjä TTJ, sinulla tuntuu olevan oikeaa tietoa aiheesta. Minulla on oikean käden keskisormen keskinivelessä nivelside vamma joka näkyy rtg kuvassa siten että pieni luuhippu on irronnut alapuolelta luusta. Sormi oli aluksi jäykistettynä melkein 3 viikkoa ja tänään sain hoito-ohjeeksi rueta jumppaamaan ja liikuttelemaan sormea. Sormen liikkuvuudesta on tallella noin 30% ja liikuttelu on kovin kivuliasta. Keskinivelessä on mielestäni huomattavasti periksiantoa nimettömän sormen suuntaa ja tämä mietityttääkin voiko sormi tästä parantua ilman leikkaus hoitoa?

Back
Ylös Bottom