Sopiva laji saliharjoittelijalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dachar
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itseänikin on taas alkanut itsepuolustuslajit kiinnostaa. Judo olisi tähän hätään sopivin, kun tuo BJJ alkeiskurssi alkaa ilmeisesti vasta vuoden vaihteessa ja judo jo elokuussa.

Ympyrä kyllä sulkeutuu, kun ensin harrastin Goju-Ryu karatea (iskut & potkut), sitten Hokutoryu jujutsua (iskut & potkut, heitot, lukot & mattopaini) ja sitten ehkä se judo (heitot, lukot & mattopaini).

Tulkaapas joku Tamperelainen minun parikseni alkeiskurssille. Pelkään vähän, että siellä on vain jotain 50kg teinejä ja naisia taikka 60kg "kynäniskoja"...Eli jos siellä ei ole minun kokoistani (about 105kg) kaveria parina, niin voi olla ikävä treenata. Kevyempi ei jaksa minua kunnolla heittää ja sitten itse en ehkä opi liikkeitä kunnolla kun ei tarvi käyttää tekniikkaa vaan raaka voima riittää. Vai onko sillä painoerolla judossa niin väliä?

...ja ei kai judossa tarvi tehdä katoja? Karatessa inhosin niitä. Mitäs notkeus? Olen tällä hetkellä kankea kuin rautakanki. Tarviiko tässä ennen alkeiskurssia ruveta venyttelemään?

Dreamer sanoi:
Vai onko sillä painoerolla judossa niin väliä?
...ja ei kai judossa tarvi tehdä katoja? Karatessa inhosin niitä. Mitäs notkeus? Olen tällä hetkellä kankea kuin rautakanki. Tarviiko tässä ennen alkeiskurssia ruveta venyttelemään?

Onhan sillä tuolla painoerolla jotain välilä. mutta kyllä itse sain ainakin vääntää aivan tosissaan 80-90 kg SM-tason kavereita vastaan. Notkeus on judossakin valttia, eli venyttelemään vaan. Suosittelen, että esim alkeiskursilta siirryt suoraan kilparyhmään, niissä saa parhaat treenit.

Katoja tekee ylemmät vyöt vyökokeissa, mutta ei niitä normaalitreeneissä harjoitella. Ideaalista tietysti olis jos pääsisit vääntään jotain 190/140 kg judokaa vastaan, ainaskin minä väänsin aika raakasti vaan voimalla, kunnes tuli pari ton kokosta äijää harkkohin...oppii tekniikkaa pakosti.

spolk sanoi:
Onhan sillä tuolla painoerolla jotain välilä. mutta kyllä itse sain ainakin vääntää aivan tosissaan 80-90 kg SM-tason kavereita vastaan. Notkeus on judossakin valttia, eli venyttelemään vaan. Suosittelen, että esim alkeiskursilta siirryt suoraan kilparyhmään, niissä saa parhaat treenit.

Katoja tekee ylemmät vyöt vyökokeissa, mutta ei niitä normaalitreeneissä harjoitella. Ideaalista tietysti olis jos pääsisit vääntään jotain 190/140 kg judokaa vastaan, ainaskin minä väänsin aika raakasti vaan voimalla, kunnes tuli pari ton kokosta äijää harkkohin...oppii tekniikkaa pakosti.

No jopas, mehän oltais ihan saman kokoiset ja -ikäiset! Harmi ettet ole aloittelija täälläpäin.

hommaat parihyvää kaveria kesänurmelle käsipainia ja kevyttä liikkuvaaa matto/pysty painia se on jeppis kamaa ilman kuristuksia ja lukkoja tai niiden kera miten sovitaan
mutta muuten olen tuon Bjj:n kannalla myös

Dreamer sanoi:
No jopas, mehän oltais ihan saman kokoiset ja -ikäiset! Harmi ettet ole aloittelija täälläpäin.

Tampere on kyllä todella tasokas paikka treenata judoa. En tosin osaa sanoa miten judon aikuisten peruskurssi pyörii ja minkä tasoinen se on. Seuran kilpailijoiden taso on kyllä todella hyvä. Sanosin että selkeästi Suomen paras. Päätreenissä käy ottamassa randoria 15-20 hyvää mustaavyötä säännöllisesti. Taitaa olla olympiakävijöitäkin isompi liuta. Tosin ei tänä vuonna ketään. Ja treenaileehan siellä pari nuorten arvokisa mitalistiakin.

Judossa on aikuisten peruskurssit hoidettu yleensä todella huonosti. Tämä johtuu siitä, että judon oppimiskaari on todella pitkä. Hyväksi judokaksi tullaan noin 10 vuoden treenillä. Eli esimerkiksi 15 vuotias on monen mielestä liian vanha aloittaakseen judon ja tullakseen hyväksi kilpailijaksi. Mahdollistahan se on, jos kestää häviämisen ensimmäisten vuosien aikana. Tämä asenne vaikuttaa sitten kurssien tasoon.

Minusta sinun kannataisi aloittaa molemmat. Bjj ja judo. Ne täydentävät toisiaan ja uskon että ainakin toiseen pääset kunnolla sisään. Jos valinta pitää suorittaa niin valitse bjj. Sanon tämän vaikka olenkin itse judoka. Judon aloittaminen aikuisiällä vaatii paljon satsausta ja sydäntä. Tosin se kyllä antaakin paljon. Judokana voit mennä minne tahansa maailmaa ja löytää judosalin, jossa opetetaan samoja tekniikoita, samalla nimellä ja samalla tavalla kuin kotonakin.

Zimpanssi sanoi:
Minusta sinun kannataisi aloittaa molemmat. Bjj ja judo. Ne täydentävät toisiaan ja uskon että ainakin toiseen pääset kunnolla sisään. Jos valinta pitää suorittaa niin valitse bjj. Sanon tämän vaikka olenkin itse judoka. Judon aloittaminen aikuisiällä vaatii paljon satsausta ja sydäntä. Tosin se kyllä antaakin paljon. Judokana voit mennä minne tahansa maailmaa ja löytää judosalin, jossa opetetaan samoja tekniikoita, samalla nimellä ja samalla tavalla kuin kotonakin.

Olisin mielummin mennyt BJJ:hin mutta alkeiskurssi alkaa vasta Tammikuussa. Mutta kun IP-kärpänen puri niin johonkin pitää mennä ja tuo judo oli "vastaava" laji joka alkaa jo Elokuussa.

Tuosta aikuisiällä aloittamisesta, niin enhän varsinaisesti aloita ihan tyhjästä, koska olen jujutsua harrastanut vuoden ja karatea hiukan enemmän. Eli perus heitot ja kaatumiset pitäisi olla aika helppo omaksua.

Kilpailun vuoksi en judoon mene, vaan on vaan kiva vääntää ja "tapella" porukan kanssa :)

Dachar sanoi:
Kuopiossahan tätä olisi tarkoitus aloitella, syksyllä kun alkaa kurssit
taas niin aloittaa kokeilu jonkin suhteen. Täällä tuntuu olevan kuitenkin suhteellisen hyvin toimintaa monessa eri lajissa.

Mä suosittelisin Judoa ton kokoiselle äijälle..
Ite käyn Kuopiossa Karatea..

Valmentajien suhteen Kuopion Judoseuraan kannattaa mennä,
mitä oon ite nähny aina välillä..
Valittiinhan tää tässä joku aikaa Suomen parhaaksi Judoseuraksi :thumbs:

Siellä on muutamia riskejä äijiä, en haluais joutua niiden kanssa
"painimaan", lähtee heitot aika vikkelään.. :D

Kuopion judoseuraa en suosittelisi manselaiselle kovin äkkiä, vaikka judoa siellä hyvin taitaisivatkin ;) Tulis nääs hiukka pitkät reenimatkat

Dreamer sanoi:
Olisin mielummin mennyt BJJ:hin mutta alkeiskurssi alkaa vasta Tammikuussa. Mutta kun IP-kärpänen puri niin johonkin pitää mennä ja tuo judo oli "vastaava" laji joka alkaa jo Elokuussa.

Itsekin olisin suositellut BJJ:tä, mutta jos kurssit alkaa noin niin judoon sitten vaan. Jos ei muita kokoisiasi ole kurssilla, niin sittenpähän pääset ainakin vääntämään kurssin vetäjän kanssa ahkerasti! ;-) Ja todennäköisesti siinä käy niin, että koska kaatumiset yms. perusasiat on jo jonkinlaisessa kunnossa jujutsun pohjalta, kurssin vetäjä ehdottaa aika pian että noin iso äijä voisi alkaa käymään kurssin ohella tai sijasta tuolla yleisten treenien puolella.

Jos satut olemaan vielä opiskelija, kannattaa tsekata alkaisiko yliopistolla syksyllä judokurssia. Ilmainen kurssi ja samankokoisia vastuksia. Mutta vain TTKK/TAY opiskelijoille.

Missään tapauksessa judoon käytetty aika ei mene hukkaan BJJ:täkään ajatellen.

Treenaileekos kukaan Helsingin Combat Academyssa potkunyrkkeilyä? Olen itse ajatellut mennä alkeiskurssille elokuussa, mutta olisi muutamia kysymyksiä, enkä viitsi uutta ketjua tehdä parin kysymyksen takia.

Elikkäs peruskurssi maksu on 118 euroa, mutta kuinka paljon laji kustantaa sitten alkeiskurssin jälkeen? Kun porukka tuntuu puhuvan, että Combat Academy olisi kovinkin kallis sali, mutta ainakin tuo peruskurssi maksu on aika pitkälti sama muissakin mestoissa.

Kyselen sitten lisää, jos joku vaan vastaa. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom