Sopiva juoksulenkki punttiharrastajalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi90
  • Aloitettu Aloitettu
Eli olen tässä vuoden verran harrastanut punttia ja käynyt sillointällöin juoksulenkillä. Nykyisin treenaan kolme kertaa viikossa, kolmejakoisesti eli 1. rintalihakset, hauikset, olkapäät, 2. ojentajat, selkä ja vatsa, 3. jalat. Vastapainoksi olen käynyt kaksi-kolme kertaa viikossa juoksulenkillä, pituus n. 4-5km ja tuohon aikaa menee vajaat puoli tuntia. Tarkoitus olisi jatkossakin vähentää rasvan määrää kehossa ja lisätä lihasten määrää, peruskuntoharjoittelua unohtamatta. Kuinka pitkiä/ kuinka raskaita lenkkejä kannattaisi juosta?
EDIT: niin, tosiaan, olen 21-vuotias mies, pituuttia 180cm ja painoa nyt 77kg.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
4-5km on sopiva matka. Tietysti niinä päivinä, ettei haittaa jalkatreenejä. Itellä toimii myös lyhyet aamulenkit tyhjällä mahalla, 2-3km hyvin tohon rasvojen polttamiseen. Tästä löytyy haulla juttua.

Varttuneemalle ohjelmaa?

Olen jo yli 45 v mutta saahan sitä kuntoilla tässäkin iässä. Painoa lähes 100 ja pituuttakin yli 180 cm. Olen nyt harrastanut juoksua noin vuoden ja punttia satunnaisesti saman verran. Nyt aktiivisemmin punttia kaksi kuukautta. Tarkoitus olisi laihduttaa ja ylipäätään saada kuntoa ylöspäin ja voimaakin. Päätinkin tehdä sitten ensimmäisen ohjelman noudatettavaksi. Ohjelma sisältää 4 päivänä kuusi harjoitusta. Yleensä teen kutakin liikettä 3 x 15. Liikkeinä on penkkiä, pystypunnerrusta, kulmasoutua, pystysoutua, hauista, hyvää huomenta, kyykkyä, varpaille nousua ja sitten niillä vatsa- ja selkävehkeillä.
1. kuntosali, koko keho
2. lepo
3. puolen tunnin lenkki, kuntosali, jalat, selkä,vatsa
4. lepo
5. puolen tunnin lenkki, kuntosali, kädet, selkä, vatsa
6. pitkä lenkki
7. lepo, venyttely

Vai kannattaisko pitää puntit punttina ja lenkit lenkkinä? Joissakin kuntokirjoissa suositellaan näitä yhdistelmäharjoituksia.

Minä juoksen kolme pidempää lenkkiä viikkoon kuten myös kolme punttia viikkoon (yksijakoinen voimatreeni). Punttien alle kolme kilsaa todella rauhallista hölköttelyä. Minulle on tärkeää nimenomaan se rauhallinen vauhti ennen punttia, muuten ei vaan jaksa kunnolla. Syke ei missään vaiheessa yli 150 (max 191). Sitten salilla ainakin 5-10 minsaa venyttelyä ja keppijumppaa ennen varsinaista punttia, jotta palautuu siitä olemattomastakin rasituksesta ja on kaikki paukut käytettävissä itse treenissä.
Kun vielä tein bodytyyppistä treeniä, niin hankalaa oli palautua seuraavan päivän lenkille, mutta homma muuttui totaalisesti kun jätin pitkät sarjat pois ja siirryin yksijakoiseen. Nyt teen täysillä vain loppuun asti meneviä sarjoja vain kerran kuussa ja seuraava viikko onkin sitten kevyt.

Hyvä on noin. Tuollaisella puolen tunnin lenkillä saa hyvät lämmöt päälle.

Joo samat sanat täältäkin, että ei noi puolen tunnin lenkit salia haittaa. Omaan silmään tossa kuitenki vähä osuu se, että esim. selkä ja vatsat tulee 3 kertaa viikossa. Oma ehdotukseni, miten itse ehkä lähtisin toteuttamaan: 1. Jalat, vatsa, (hauis), 2. Lepo 3. Puolen tunnin lenkki + selkä 4. Lepo 5. puolen tunnin lenkki + rinta ja ojentajat 6. Pitkä lenkki 7. Lepo/venyttely.
Edeltävä ei nyt tietenkään, mikään ainut oikea tapa toimia...joku viisaampi tulee varmasti vielä kertomaan paremmankin :)

21v. ja 24v. toimii pikkasen eri tavalla kun reipas nelikymppinen. Mutta toisille saattaa sopiakkin pidempi lenkki alle ja varsinkin silloin kun ei vielä ihan hirveessä tuloskunnossa olla.

niin ja mun tarkoitus on nuo juoksun jälkeen tehtävät punttitreenit tehdä myös aerobisena treeninä. syke on korkea salille tullessa joten sitä innoissaan nostelee puntteja ja syke pysyy korkealla. Mun tarkoitus ei ole siis alkaa kehonrakentajaksi ja taitais ikä huomioon ottaen olla myöhäistäkin vai?

Niin kysymykseen puntit puntteina lenkit lenkkeinä. Tavoitteena, kun on kuntoilu niin kyllähän noilla yhdistelmäharjoituksilla saa parhaiten sitä kuntoa nostettua. En tiedä sitten mikä on lähtötasosi, mutta kannattaa tuntea rajansa, ettei lähe liian rajusti repimään.

Niin kysymykseen puntit puntteina lenkit lenkkeinä. Tavoitteena, kun on kuntoilu niin kyllähän noilla yhdistelmäharjoituksilla saa parhaiten sitä kuntoa nostettua. En tiedä sitten mikä on lähtötasosi, mutta kannattaa tuntea rajansa, ettei lähe liian rajusti repimään.

Juu olen kyllä tiedostanut että pitää muistaa lepo mutta pelkällä levollakaan kunto ei taida nousta:D Lisäksi painoja on niin vähän että jaksan tehdä toistoja 15-20. Lasken 10 sitten kun olen saanut vähän tollaista jämäkkyyttä. Käsipainoilla teen myös nyrkkeilyliikkeitä. Siinä tulee muuten äkkiä hiki.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom