Sointuja kitara-biiseille

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Netistä aika hyvin löytyy noita tabulatuureja ja sointuja biiseille, mutta ei kuitenkaan ihan kaikille. Ajattelin tähän pistää tällaisen threadin, johon voisi pistää hakuun biisejä joiden soinnut haluaisi saada. Eli jos nyt joku tietää, miten menee Mamban "Älä jätä minua" soinnut niin odotan vastaustasi innolla kitara kainalossa valmiina rämpyttämään.

J. Karjalaisen biisejä en ole myöskään löytänyt netistä. Niitäkin otetaan mielellään vastaan. Esim. Jaguar Blues olisi mainio.

www.muusikoiden.net!!Sieltä löytyy "jotain" suomalaisia ja linkkejä ulkomaisille sivustoille!!!!Sieltä olen suomalaisiin biiseihin etsinyt!!aika niukka tarjonta,mutta jotain ainakin!!

Sitä muuten ihmettelen, miten jotkut kuulee heti mistä soinnusta on kyse ja voivat sitten tehdä tablatuurin. Niitä sointujahan on aivan hirveä määrä!

Jansku sanoi:
Sitä muuten ihmettelen, miten jotkut kuulee heti mistä soinnusta on kyse ja voivat sitten tehdä tablatuurin. Niitä sointujahan on aivan hirveä määrä!

Eipä sitä varmaan kuulekaan, mutta joku sointu vain otetaan pohjaksi ja sen mukaan määritellään loput soinnut.

Esim. joku tyypillinen kolmen soinnun rokkipiisi voi mennä vaikka
G C D
tai
A D E
tai
E A H
tai.................

En valitettavasti osaa tarkemmin selittää, mutta pakko oli tähänkin jostain syystä vastata :david:

Kyttä sanoi:
www.muusikoiden.net!!Sieltä löytyy "jotain" suomalaisia ja linkkejä ulkomaisille sivustoille!!!!Sieltä olen suomalaisiin biiseihin etsinyt!!aika niukka tarjonta,mutta jotain ainakin!!

Joo, suosikeista löytyy tuo sivusto, mutta mm Mambaa ja J. Karjalaista ei löydy tuolta, valitettavasti.

Jansku sanoi:

Sukulaismies on sellainen, että laitanpa mitä tahansa siis Huomio! Mitä Tahansa soimaan stereoista niin jannu soittaa mukana saman tien. Meikäläinen on aina ihan :eek: . Käsittämätöntä! Monesti on kuultu toteamus "Jahas, mikäs biisi se tämä on? En ole aikaisemmin kuullutkaan." ja sitten se soittaa sitä jo mukana. :eek: :eek: :eek:
Väittäisin, että sillä on ainakin hyvin lähellä absoluuttista nuottikorvaa.

Tämän sivun löysin vasta eilen: http://www.azchords.com/
Siellä oli jonkin verran sointuja biiseistä. Suurin osa oli ulkolaisia, mutta oli siellä jotakin Suomalaisia myös.

edit: Sanokaas joku viisu missä on vähintäänkin yhtä helpot soinnut kuin Metallican Fade to Blackissa ? Tai joka on muuten vaan helppo soittaa. :)

edit2: täältä saattaa kans löytyä jotain hyviä: http://juhaa.propelli.cop.fi/yk/tabulatuurit.php

Kopiosto on näköjään poistattanu yhden hyvän sivun missä oli paljon Suomalaisten laulujen sointuja. Siellä oli Irwinit ja kaikki... :itku:
http://koti.mbnet.fi/tomkaija R.I.P

hash pipe sanoi:
Kopiosto on näköjään poistattanu yhden hyvän sivun missä oli paljon Suomalaisten laulujen sointuja. Siellä oli Irwinit ja kaikki... :itku:
http://koti.mbnet.fi/tomkaija R.I.P

Miksei tyyppi postaa sointujaan jollekin ulkomaiselle suurelle tablatuurisivustolle, joita on pilvin pimein? Niitä ei kopioston itkemiset hetkauta.
Tuo on aivan idioottimaista, jos itse olisin artisti niin olisi ihan mukava että muutkin pääsisivät harjoittelemaan omien kappaleideni soittamista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jansku sanoi:
Miksei tyyppi postaa sointujaan jollekin ulkomaiselle suurelle tablatuurisivustolle, joita on pilvin pimein? Niitä ei kopioston itkemiset hetkauta.
Tuo on aivan idioottimaista, jos itse olisin artisti niin olisi ihan mukava että muutkin pääsisivät harjoittelemaan omien kappaleideni soittamista.

Nimenomaan. Jotkut ovat tämän hoksanneetkin ja laittaneet omille kotisivuilleen biisiensä soinnut ja tablat. Mm Apulanta ja Egotrippi.

Biisien soinnut saa helpoiten selville kun opettelee kuuntelemaan bassoa, se kun yleensä soittaa soinnun
juurisäveltä.
Esim. jos basso soittaa A-nuottia kokeilee vain kitaralla
A-duuria ja A-mollia ja kuuntelee kumpi käy biisiin.
Pop musiikissa pärjää perus duuri & molli soinnuilla pitkälle
ja pienellä harjoituksella oppii kuulemaan kappaleen soinnut nopeasti. Vaikeampia tapauksia ovat sitten soinnut
joissa on säveliä perus kolmisoinnun ulkopuolelta(esim. A6,A7,A9).

Jarna-Petteri sanoi:
Sukulaismies on sellainen, että laitanpa mitä tahansa siis Huomio! Mitä Tahansa soimaan stereoista niin jannu soittaa mukana saman tien. Meikäläinen on aina ihan :eek: . Käsittämätöntä! Monesti on kuultu toteamus "Jahas, mikäs biisi se tämä on? En ole aikaisemmin kuullutkaan." ja sitten se soittaa sitä jo mukana. :eek: :eek: :eek:
Väittäisin, että sillä on ainakin hyvin lähellä absoluuttista nuottikorvaa.

No jaa. jos se soinnuilla rämpyttää ne uudet biisit niin ei se niin ihmeellistä ole. perussoinnut löytyy yllättävän helposti, mutta mikä sointu oikeasti biisissä soi on vähän hankalampaa. (itse ainakin olen sen verran omituinen, että mule ei kelpaa soittaa toisen biisiä vaalta A:lta jos biisi on soitettu tai kirjoitettu johonkin toiseen A "positioon")
Muutama vuosi kitaran soittoa(ja opiskelua) niin homman pitäisi mennä melkein keltä vaan. Eri asia on jos se soittaa jotain sooloja, riffejä tjs.

Monen laulun sointukulun pystyy myös arvaamaan ja näin on helppo soittaa mukana "melkein" ekalta kuullolta mukana.

mm. Oopperaa ja operetteja voi melkein viheltää mukana vaikka ei olisi ikinä kuullutkaan koko teosta.

ps. tuota absoluuttista sävelkorvaa voi myös itse harjoittaa. Aloita sävelistä C ja A ja siitä eteenpäin. Esim sävel A esiintyy älyttömän monessa vinkunalaitteessa.

No juu mutta kun se soittaa ne soolotkin. Esim. mulla oli soinnut Dire Straitsin Brothers in armsiin. No se soitteli siitä niitten sointujen mukaan sitä ja yhtäkkiä pätkäytti sen aika pitkän soolon sinne väliin. Mä olin että "hei, hei, mistäs sä ton soitit", johon se totes "no..no..se nyt vaan menee niin...". No niinhän se vaan menee, joo-o.
Kerran kysyin että mitens olet opetellut näitä biisejä, nuoteista vai tabulatuureista vai mistä? Se soitteli silloin mm. Santanan, Gary Mooren ja Eric Claptonin biisejä levyn mukana prikulleen samalla tavalla. Totesi siihen, että "ei kun kuuntelemalla."

NatuSan sanoi:
Esim. joku tyypillinen kolmen soinnun rokkipiisi voi mennä vaikka
G C D
tai
A D E
tai
E A H
tai.................

Noissa em. sävellajeissa on samasta funktiosta kyse eli tuttavallisemmin sointuasteista I, IV ja V. Opetetaan lähes ensimmäisenä teoriatunneilla ja näitten ympärillehän sointukulut yleensä rakentuvat, asteille löytyy tietysti sijaissointuja, mutta yleensä kysymys on kuitenkin I, IV, V kulusta. Jazzin puolella kulmakivi on taas I, II, V eli mennään kvinttikiertoa.

HooEee sanoi:
ps. tuota absoluuttista sävelkorvaa voi myös itse harjoittaa. Aloita sävelistä C ja A ja siitä eteenpäin. Esim sävel A esiintyy älyttömän monessa vinkunalaitteessa.

Juu tuo kaksiviivainen a eli 440Hz on tosiaankin monessa viritysmittarissa tai metronomeissa viritysäänenä, taitaa olla historiallinen rasite. Tosin kaksiviivainen a on huidellut barokin 435Hz:sta (taisi olla aikaisemmin vielä alempana) nykyisten joidenkin orkesterien 444Hz:iin eli ei enää oikeastaan puhuta samasta sävelestä.

Tuo absoluuttinen/relatiivinen korva onkin jännä juttu, kun juuri nämä absoluuttisen korvan omaavat pystyvät nimeämään esim. pianosta minkä tahansa soitetun äänen. Mutta jos korva on absoluuttinen ja absoluutit huomaavat helposti onko pianon a2 esim. viritetty 440Hz:iin vai 442Hz:iin niin mikä on absoluuttinen a2, jos se on ollut aikaisemmin vaikka 430Hz? Absoluuttisten korvien omaavista tehtiin tutkimuskin täällä JKL:n yliopiston musatieteellä ja tulos oli odotettu eli varsinaista absoluuttista korvaa ei ole olemassa vaan tutkituilla oli/on erittäin tarkka sävelmuisti (vai miksihän sitä kutsuttiin). Kerran soitettu sävelen "paikka" niin ei tarvitse toista kertaa enää opettaa :D

Kyllä korvaa pystyy paljon treenamaan ja koulutus auttaa asiaan, mutta on tyyppejä joilla on selvästi luonnostaan jo sperkeleen tarkka korva. Vähän niin kuin, että toisilla vaan on paremmat keenit. :)

Mä löysin tämän sivun jokin aika sitten ja oon itse ainakin saanut täältä soiteltua aika paljon kaikkee. Toivottavasti on jollekkin jotain hyötyä

http://pokis.net/soinnut/5.html

No juu mutta kun se soittaa ne soolotkin. Esim. mulla oli soinnut Dire Straitsin Brothers in armsiin. No se soitteli siitä niitten sointujen mukaan sitä ja yhtäkkiä pätkäytti sen aika pitkän soolon sinne väliin. Mä olin että "hei, hei, mistäs sä ton soitit", johon se totes "no..no..se nyt vaan menee niin...". No niinhän se vaan menee, joo-o.
Kerran kysyin että mitens olet opetellut näitä biisejä, nuoteista vai tabulatuureista vai mistä? Se soitteli silloin mm. Santanan, Gary Mooren ja Eric Claptonin biisejä levyn mukana prikulleen samalla tavalla. Totesi siihen, että "ei kun kuuntelemalla."

sukulaismiehes on selvästi jo tasolla pro:rolleyes: itteki oon soittanu jo muutamia vuosia epäsäännöllisensäännöllisesti ja on kyl pakko sanoa et tuntuu et ois vieläki alottelija:lol2:

Pakko lisätä sellanen mikä nyt jääny mainitsematta. Elikkäs tuo biisien mukana soittelu. Jos kuuntelee mistä soinnusta biisi lähtee niin ottaa vaan siihen sopivan skaalan ja siitä rimputtelee mukana. Harrastetaan tätä paljon kavereiden kanssa. Erittäin mukavaa, suosittelen!

Back
Ylös Bottom