slovakia, tsekki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dino84
  • Aloitettu Aloitettu
olen lähdössä muutaman viikon päästä joko slovakiaan tai tsekkiin ja nyt heräsi pari kysymystä:
miten on lisäravinteita saatavilla? ja niiden hinta?
englannilla ilmeisesti pärjää hyvin...vai?
onko ruoka, vaatteet ja elektroniikka kalliimpaa kuin suomessa?
saako jalankulkia pelätä koko ajan henkensä puolesta? (niin kuin viipurissa)
saakohan kaupasta ehrmannin maitorahkaa? :D
mitä tuolta erityisesti kannattaa tuoda suomeen, muuta kuin hyvää olutta??

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Slovakiassa ainakin ruoka helvetin halpaa, suuressa marketissa oli lisäravinteet muistaakseni vaan jotain gainereita, hinnasta ei hajuakaan. Englannilla pärjää ihan ok. Vaatteet tais olla vähän halvempia kuin täällä. Ainakin ostin Benettonin villakangastakin 90 eurolla. :)

edit: Olin Banska Bystricassa, en pääkaupungissa, siellä luulisi hintatason olevan korkeammalla.

Dino84 sanoi:
olen lähdössä muutaman viikon päästä joko slovakiaan tai tsekkiin ja nyt heräsi pari kysymystä:
miten on lisäravinteita saatavilla? ja niiden hinta?
saakohan kaupasta ehrmannin maitorahkaa? :D

Olin Prahassa vaihdossa 2002 tovin. Muutama juttu nyt kysymistäsi asioista:

Englannilla pärjää hyvin, mutta vaan turismiin liittyvissä jutuissa. Kannattaa opetella muutama perusfraasi maan kielellä, kuten kaikkialla muuallakin. Bissen tilaus aika iisi "jedno pivo, prosim". Tsekit on muuten jostain syystä tylympiä kuin muut entisen itäblokin maiden asukkaat.

Merkkivaatteet samoissa hinnoissa kuin Suomessa, muuten halvempaa. Tsekki on suhteessa tulotasoon halpa maa (GDP per capita jotain 10te p.a.), joten selviät todella mukavasti suomalaisen rahoilla.

Vaihtoaikana olin kännissä HYVIN USEASTI eikä mitään sattunu. Tottakai kannattaa varoa tiettyjä paikkoja ja ihmislaumoja eikä missään nimessä vetää mielettömiä lärvejä. Hauska juttu sattui kämppikselle, kun tämä tuli yöllä spåralla kotio päin ja sammui sinne. Joku oli kääntänyt sen tossut (uudet Adidakset tosin), laittanut släpärit sen jalkaan ja jättänyt lompakon ja kännykän ottamatta eli siis tarpeeseen oli mennyt.

Hauskaa reissua!

Niin ja Prahassa ainakin loistavat mestat Lavka ja jokin paikka sen vieressä (nimee en muista), joka on jotain 5-kerroksinen yökerho. Paikalliset kertoi sen olevan Keski-Euroopan suurin ja ylimmässä kerroksessa oli sellanen lounge-tyyppinen chillailukerros, jossa meno oli aika raisua nurkkasohvilla. Enjoy. Noi molemmat paikat Kaarlen sillan ihan vieressä Stare Meston puolella Vltavaa.

Jos lähdet Prahasta poispäin, saattaa englannilla tulla vaikeuksia. Varsinkin "maaseudulla" iäkkäämmät ihmiset puhuvat vain tsekkiä ja jossain tapauksissa saksaa. Vuosituhannen vaihteessa olimme pari päivää Ceska Lipa (tjsp, koita nyt muistaa miten tollanen tuppukylä kirjoitetaan :D ) nimisessä kaupungissa ja aivan ummikkona piti olla kun silloin ei saksa taipunut yhtään.

Dino84 sanoi:

Itse olin tsekeissä viime vuonna (syys- lokakuun vaihteessa). Loistava reissu mielestäni ja myöskin loistava maa.

Englannin kieltä siellä osataan mielestäni suhteellisen huonosti. Paljon paremmin tulet toimeen jos osaat saksaa. Varsinkin pienemmissä paikoissa englantia ei tuntunut osaavan juuri kukaan. Onneksi sentään Prahassa oli englannin taitoisia ja siellä tuli ihan hyvin toimeen englannilla.

Ruoka ja juomiset oli mielestäni aika selvästikin halvempia siellä kuin suomessa. Itse myös tykkäsin paikallisesta ruoasta paljon koska se oli hyvin maustettua. Ainut mistä en siellä tykännyt oli jotkin ihmeelliset jauholätyskät ne oli nimeltään jotain nöödeleitä knyydeleitä tai vastaavia jos oikein muistan. Vaatteet mun mielestä oli hyvinkin pitkälti saman hintaisia kun suomessa suurimmaks osaksi. Ainakaan itse en pahemmin löytänyt halvempia vaatteita sieltä. Elektroniikkaa ei kovin hirveästi tullut seurattua mutta jostain taidettiin katsoa että oli jopa suomen hintoja kalliimpaa.

Mielestäni jalankulkijana siellä ei suoranaisesti tarvinnut pelätä mutta mukavempi fiilis oli kulkea jonkun kanssa eikä yksin. Oli siellä muutamia epäilyttäviä tyyppejä. Varsinkin kun itse sellasessa pienehkössä kaupungissa olin jossa ei liiemmin ollut katuvalojakaan ja muita. Ehdottomasti jännittävin kokemus kyllä oli sillä reissulla kun käveltiin muutaman kilometrin pätkä sellasta autotietä jossa ei ollut minkäänlaista valaistusta ja tietysti oli aivan pilkkopimeää. Ainut millä nähtiin siinä kulkea niin taivaalla juuri ja juuri erotti missä kohtaa ei ole puita eli siinä menee tie sekä sen lisäksi kännykän näytön valolla valaistiin tietä. :D Toinen hieman jännittävä tilanne oli kun sellanen jääkaappipakastin yhdistelmä tuli juttelemaan meille baarissa kun oltiin yhtä tyttöä vikitelty. Luultiin että kyseinen heebo oli sen tytön poikaystävä joten se loi aluksi "hieman" pelkoa peppuun mutta sitten selvisikin että se tyttö oli vain kyseisen tyypin kaveri. No juteltiin siinä niin äijä vaikutti mukavalta mutta sitten se alko kyselemään meidän porukalta että "missä teidän passit on?" "paljonko tuo koru maksoi?" "lähdetäänkö pois täältä.. voin saattaa sinut asuntolalle" jne. niihin sitten tietysti vastasi yksi meidän ryhmän :david: . Katsottiin sitten paremmaksi että porukalla lähdetään pois ettei tuo hemmo raiskaa/ryöstä meitä jos yksitellen lähdemme.

Suomeen mielestäni kannattaa tuoda ainakin jotain posliinia ja kristallia tai muita vastaavia. Kyseiset tuotteet olivat siellä aika huokeita ja yleisiä. Itse en ainakaan oikein muuta tuomista sieltä keksinyt kun ei mahtunut kassiin isoja tavaroita. Muuten olisin ehkä ostanut puutarhatontun joka seisoi ämpärin takana mela kädessä ja pissasi ämpäriin. Oli myös toinen vastaava puutarhatonttu siellä myynnissä. Ne aiheutti kyllä huomattavan määrän hilpeyttä. :lol2: Hyvistä oluista senverran että siellä todellakin oli hyvää olutta. Suomessa kuitenkin alkaa kalja niin halpaa olla että ei sitä jaksa raahata ulkomailta tuolta asti mielestäni. Parempi kun ottaa siellä tsekeissä sitä aina mahdollisuuksien mukaan kun se niin edullistakin on.

EDIT: Mulla muuten on roppakaupalla kuvia tuolta reissulta. Muistaakseni noin 500 kuvaa on sieltä ja voisin niistä parhaita paloja lähetellä jos jotakuta kiinnostaa? Voin kyllä laittaa vaikka imageshackiin kuvat ja niistä linkit myös.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom