Skotlanti

Ikä
41
Kahden viikon päästä olisi tarkotus muuttaa Skotlantiin, Glasgow:hun , 4 kuukaudeksi opiskelun/matkustelun merkeissä. Ajattelin kun muutkin ovat täällä matkavinkkejä kysellyt niin teenpä minäkin niin. Elikkä onkos jollain kokemuksia skotlannin alueista / kulttuurista, koska itse en siellä päin ole koskaan käynyt ja kaikki tietoni perustuu internetistä etsittyihin tietoihin.
Onko Glasgowissa / Skotlannissa jotain must-see-paikkoja tai jotain muuta vierailemisen arvoista. Aktiviteettejä yms?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Entinen soitonopettajani kehui Edinburghin linnaa. Johonkin tislaamoon jos vain pääsee kiertueelle niin hyvä. Kokeile haggista ja kerro millaista oli.

Glasgow on nähtävyyksien puolesta aika huono paikka. Shoppailuimahdollisuudet on kyllä hyvät ja yöelämästä on helppo kaataa näyttävän näköistä pirkkoa suomi-pojan charmilla ;)

Nähtävyyksien puolesta kannattaa kokeilla vaikka Edinburghia, ei ole kaukana Glasgowsta. Siinä lähellä kun pyörii niin käy katsomassa myös St. Andrews, josta löytyy sekä arkkitehtuuria ja naiskauneutta...

Suosittelen vuokraamaan auton ja ajelemaan maaseutua ristiin rastiin niin näkee aika jylyjä maisemia. Pohjoiseen jos lähdet niin sieltä löytyy: kukkulaa, lampaita, kukkulaa, lampaita, kukkulaa, lampaita jne...

Kaiken kaikkiaan Skotit ihan huippumesta, hyvät maisemat, mukavat ihmiset, hyvin nähtävää ja osteltavaa, halvempaa kuin Suomessa (Helsingissä) ja helpot pirkot. Nyt jos lähdet niin sää on HUONO ja paranee vasta maaliskuussa. Vettä siis sataa kuin rännistä marraskuusta maaliskuun alkuun saakka.

Glasgowssa ei itsessään ole mitän nähtävää oikein. Muutenkin hieman "rough" mesta, näin brittiläisistä kaupungeista. Edinburgh on paljon nätimpi, siellä on myös enemmän nähtävää eli ainakin just toi linna, linnan vieressä on sellanen paikka, kuin whisky heritage joks kannattaa käydä kattomassa. Glasgowlaisille ei kannata mainita jos sattuu pitämään edinburghista, niillä tuntuu olevan jotain kränää keskenään.
¨ Stirlingissä on kuulemma aika paljon kanssa historiallisia nähtävyyksiä mm. The Wallace monument, mutta itse en ole siellä käynyt joten en tiedä. Jos aikaa on, juuri toi auton vuokraaminen kyllä kannattaa koska maaseutu skotlannissa on upeaa.
Ja haggista kannattaa oikeasti kokeilla, se ei ole edes pahaa. Itseasiassa se on aika hyvää, kun nyt tarkemmin muistelee.

Edinburgissa 98 olleena voin kertoa että on hyvä mesta. Tärkeimmät onkin jo mainittu, eli linna, Scotch Whisky Heritage Center ja ehdottomasti, Haggista kannattaa kokeilla. Se on hyvää, ennakkoluulot pois :)
Itse olin marraskuun alussa, oli hieman viileää, mutta aurinko paistoi kaikki 3 päivää (Lontoossa tuli vettä seuraavat 2 päivää...)
Tähän aikaan vuodesta kannattaa varata lämmintä ja vedenkestävää vaatetta, näin olen kuullut. Ja ylämaalla tuulee jatkuvasti.

Jos olisin itse menossa Skotlantiin, niin Islayn saarella olisi varmaan käytävä. Ne viskit... :kuola: :haart:

Edinburghia ja autonvuokrausta komppaan minäkin. Jos keskiaika, linnat ja historia kiinnostaa, niin Skotlantia parempaa maata saa etsiä. Autoillessa kannattaa yöpyä perheomisteisissa bed&breakfast-paikoissa, ne ovat vieraanvaraisia ja kodikkaita.

Ainoa miinus maalle tulee sapuskoista, britit eivät ole kovin kulinaristeja. Etniset ravintolat pelastavat päivän. Ja tukeva skottiaamiainen on kyllä maukas, jos ei liikaa pelkää rasvoja.

Niin ja siellä sataa paljon, mutta kukaan ei ole sokerista. Goretexia pintaan ja menoksi.

Stirlingissä on kuulemma aika paljon kanssa historiallisia nähtävyyksiä mm. The Wallace monument, mutta itse en ole siellä käynyt joten en tiedä. Jos aikaa on, juuri toi auton vuokraaminen kyllä kannattaa koska maaseutu skotlannissa on upeaa.
.

Wallace Monument on melkein "must see", jos ajattelit käydä Stirlingissä varsinkin hyvällä säällä hienot maisemat. Ei siellä (Stirling) taida muuta näkemistä ollakaan. Se kipuaminen sinne mäen päälle ja sitten torniin on vaan melkoinen reissu. Auto kannattaa tosiaan vuokrata, muuten jää Skotlannista paljon näkemättä -> Ben Nevis / Glen Coe ja tietenkin Nessie :D

nimimerk. 3 vuotta Skotlannissa asunut

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom