SJMV:n tekniikka

Ja heti alkuun: olen käyttänyt searchia, en vain osaa/ei auta.

Kysymys kuuluu: kuinka ihmeessä palstalaiset saavat pidettyä selän suorassa liikkeen alussa? Itsellä selkä pyöristyy väkisin...

Todennäköistä on, että tekniikkani on päin :david: , joten vinkit ovat tarpeen. Seuraavat kiinnostavat:

- jalkojen etäisyys toisistaan

- jalkaterien suunta (suoraan eteen vai vähän ulos)

- oteleveys

-oikeastaan kaikki mahdollinen rautalangasta :D

Kiitos.

Selkä pysyy suorana ja vähän kaarellakin, kun röyhistää kunnolla sitä rintaa eteenpäin. Jos mavetat korokkeelta alas asti ni se selkä pyöristyy jokatapauksessa, tätä kutsutaan muistaakseni hospitaliksi. Jalkojen etäisyys on mulla se luonnollisin vaihtoehto, eli kokeile mikä tuntuu hyvältä (mulla aika kapea). Jalkaterät aina polven suuntaan, muuten polviin tulee kiertävää liikettä ja mulla on jalat&polvet ~suoraan eteenpäin. Oteleveyskin on vissiin jonkin verran yksilöstä kiinni, mutta vähän hartioita leveempi on mulle hyvä.
Toivottavasti autto edes vähän.

ja välillä kannattaa ottaa korokkeenpäältä ja välillä ei ota maasta asti ja nje nje. vaihtelu se homman nimi kuitenkin on. Joskus kannattaa kokeilla että tekee vakka 15 toiston sarjaa ja kuolettaa painon joka toistolla siellä maassa. :rock:

Tossa linkissäkin toi tehdään väärin. Selkä ei pahemmin pyöristy jos sen tekee oikein. tarkoituskena ei siis ole laskea tanko alas ja nostaa ylös pitämällä jalat suorana. Tekniikka vaatii vähän harjoittelua, että liike ottaa yhtään takareisiin. Tekniikka on siis seuraavanlainen:
Tankoa lähdetään laskemaan alaspäin työntämällä persettä taakse. Tankoa ei siis periaatteessa lasketa alaspäin ollenkaan, vaan työnnetään persettä taakse, jolloin tanko laskee melkein automaattisesti. Ala-asento on siis ns. "ankkamainen", kun perse on pitkällä takana. Kokeilkaa vaikka ihan ilman painoja peilin edessä. Tekniikka on silloin oikea, kun tankoa ei voi laskea paljoa polvien alapuolelle, koska takareidet ottavat vastaan, eli venyvät. Mitään koroketta ei siis tarvita. Jos tarviitaan, on tekniikka päin helvettiä. Jalat pidetään vähän koukussa koko liikkeen ajan.

kannattaa kuivaharjotella alkuun sitä perseentyöntämistä taakse peilin edessä :D itellä autto ainakin tuohon selän suorassa pitämiseen. en nimittäin usko etteikö selässä riittäs potku siihen suorana pitämiseen vaikka mistä minä tiedän minkälaisilla :david: painoilla liikettä teet

Mä teen about tollein ku powerhousu sanoi, mutta sellanen juttu tuli tosta videosta mieleen että toihan on kai aika vaarallista tehä ihan suorin jaloin? Polvet lukossa voi tehä aika pahaa polville melkein painolla ku painolla. Ainakin mun polviin sattuu jos teen polvet lukossa ja eihän se sillon ees ota takareiskoihin..

Powerhousu sanoi:

Naulan kantaan. Itse teen juuri tuolla tavalla ja hyvin tuntuu takareisissä treeni, vaikka painot ovat hyvin maltilliset. Ja tosiaan ei kannata repiä alussa liian isoilla painoilla, koska selkä pyöristyy helposti.

niklas86 sanoi:
sellanen juttu tuli tosta videosta mieleen että toihan on kai aika vaarallista tehä ihan suorin jaloin? Polvet lukossa voi tehä aika pahaa polville melkein painolla ku painolla. Ainakin mun polviin sattuu jos teen polvet lukossa ja eihän se sillon ees ota takareiskoihin..
Mulla ainakin repii aika lahjakkaasti jänteitä tollanen jalat ihan suorana -tyyli. Pitämällä jalat vähän koukussa, saadaan se venytys sille lihakselle, pois jänteiltä.

Tuhannet kiitokset! :joulu3:

Nyt jos saisi noita takareisiä kuritettua vähän lisää :rock:

On vain yksi takareisihässäkkä salilla, ja lantio on alkanut kiertymään uhkaavasti hyvää huomenta -liikkeessä, joten lopetin suosiolla sen säätämisen...Ehkä pienemmillä painoilla joskus myöhemmin, mutta nyt suorin jaloin mavettamaan.

Jos jotain pientä vinkkiä vielä löytyy, niin ei muuta kuin palstalle :kippis1:

Powerhousu sanoi:
Tossa linkissäkin toi tehdään väärin. Selkä ei pahemmin pyöristy jos sen tekee oikein. tarkoituskena ei siis ole laskea tanko alas ja nostaa ylös pitämällä jalat suorana. Tekniikka vaatii vähän harjoittelua, että liike ottaa yhtään takareisiin. Tekniikka on siis seuraavanlainen:
Tankoa lähdetään laskemaan alaspäin työntämällä persettä taakse. Tankoa ei siis periaatteessa lasketa alaspäin ollenkaan, vaan työnnetään persettä taakse, jolloin tanko laskee melkein automaattisesti. Ala-asento on siis ns. "ankkamainen", kun perse on pitkällä takana. Kokeilkaa vaikka ihan ilman painoja peilin edessä. Tekniikka on silloin oikea, kun tankoa ei voi laskea paljoa polvien alapuolelle, koska takareidet ottavat vastaan, eli venyvät. Mitään koroketta ei siis tarvita. Jos tarviitaan, on tekniikka päin helvettiä. Jalat pidetään vähän koukussa koko liikkeen ajan.

Noniin..loistavaa loistavaa..olen tehnyt siis oikein ton liikkeen,kun salilla näkeen näitä laatikonpäältä maahan asti tehtyjä jotain outoja..olen pitänyt niitä oikeana,mut ei mun fysiikka ainakaan anna periks sellaiseen :eek: ;)

Pauaaahhousu kiteytti tuossa aika hienosti SJMV:n ja juuri tällä tavalla minäkin olen sen tekniikan käsittänyt. Itse liikettä tehdessä tuntuu, että alaselkä moukaroituu vaikka mitä yrittäisi mutta seuraavana päivänä on sitten takareinot remontissa, joten kaipa se sinne menee minne pitääkin. Luulen, että johtuu tuo alaselän moukarointi varmaan toistaiseksi heikoista alaselkälihaksista ja liian isoista egopainoista :D

Edit. Jalkojen leveydestä sen verran, että tulee pidettyä jalat melkeistäpä yhdessä. Taitaa juuri ja juuri tikkuaski mahtua jalkojen väliin. Tosimiesten lehdessä, Oxygenissä, näin jonkun fitnesspimun tekevän siten ja koikeilin ihan piruuttani ja mukavalta tuntui.

Powerhousulta hyvät neuvot. Itellä autto tuntuman löytämisessä tuon takapuolen työntämisen lisäksi se, että siirtää painon ala-asennossa kunnolla kantapäille. Ja ei tulisi mieleenkään tehdä liikettä suorin jaloin. Pidän jalat hieman koukussa, jolloin venytys tuntuu parhaiten takareisissä.

Tuosta jalkojen suorana pitämisestä tuli vielä sellainen mieleen, että jos siihen tankoon lataa malmia vaikkapa vähän toistasataa kiloa niin selkää ei siinä vaiheessa pidä suorana enää Einarikaan. Siis jo ajattelee homman menevän siten, että suorana seistessä taittaa vaan lantiosta 90 astetta, reidet koukistu eikä perse mene taaksepäin. Nokalleenkin siinä luulisi kaatuvan.

Pulla sanoi:
Tuosta jalkojen suorana pitämisestä tuli vielä sellainen mieleen, että jos siihen tankoon lataa malmia vaikkapa vähän toistasataa kiloa niin selkää ei siinä vaiheessa pidä suorana enää Einarikaan. Siis jo ajattelee homman menevän siten, että suorana seistessä taittaa vaan lantiosta 90 astetta, reidet koukistu eikä perse mene taaksepäin. Nokalleenkin siinä luulisi kaatuvan.
Jees, eli sama juttu kuin vapaalla tangolla tehtävässä kulmasoudussakin - nokalleen menee, jos asento on väärä. Powerhousun ohjeisiin ei kyllä ole lisättävää. Kannattaa kokeilla kuitenkin jalkaterien kääntämistä sisäänpäin, sillä monet saavat tuolla jipolla vielä vähän enemmän rasitusta sinne oikeisiin paikkoihin...

Toi jalkaterän sisäänpäin kääntäminen ei taida olla hyvä juttu polvien kannalta? Ihan vaan sen takia kysyn kun on tullu juostua monta vuotta lenkkiä asvaltilla niin en mielellään ottais ylimäärästä rasitusta polvelle. Ajatus ainakin tuntuu ikävältä.

SJMV:ssa polvi ei juuri liiku eikä sen sisäänpäin kallistuksen tarvi tosiaankaan olla suuri joten en usko että se tolkuttoman rankka polvelle liikkeenä on. Eri asia jos olisi sellaisesta liikkeestä kyse joka taivuttaisi polvea kuorman alla ja virheellisessä asennossa.

Back
Ylös Bottom