Siteet, remmit ja vyöt?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nate
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Kuinka moni käyttää ko. "apuvälineitä" ja missä määrin? Itselleni on remmien ja vyön käyttö ollut luontevaa ihan alusta saakka, tiedä sitten onko puristusvoimani tai keskivartaloni sen takia jotenkin heikompi... Käytän remmejä ja vyötä selkätreenissä: kulmasoudussa, ylä- ja alataljassa ja jalkatreenissä vyötä kyykyssä ja SJMV:ssä (siinä myös remmejä). Eilen kokeilin miehen pitkäaikaisesta yllytyksestä polvisiteitä prässissä, ja kyllähän se tukevalta tuntui tehdä niiden kanssa. Olen ajatellut, että aloitan syksyllä elämäni ensimmäisen voima- ja massakauden, jolloin pudotan sarjojen pituudet, tarkkailen että saan taatusti tarpeeksi proteiinia ja syön muutenkin paljon, otan taas kreatiinin mukaan ja lisäksi juuri nuo siteet jalkatreeniin. En ole rakenteeltani todellakaan mikään voimanostaja, kun olen pitkä ja laiha luikku, mutta juuri sen takia nuo tukevoittavat apuvälineet tuntuvat toimivan kohdallani. Tai ainakin tykkään niitä käyttää.

Minulta kyllä löytyy nuo kaikki rensselit, ja käytän niitä näin:

Vyö:
- Maastavedon ja kyykyn yli satasen menevät sarjat
- Kulmasoutu tangolla
- Vinopenkki
- Prässi

Remmit:
- Kulmasoutu tangolla ja käsipainolla, sjmv. Kaikki taljat ja tavallisen maastavedon teen ilman remmejä ja ilman ongelmia (mankku kyllä pöllyää)

Polvisiteet löytyy ja kulkevat mukana kassissakin, mutta toistaiseksi en ole niitä käyttänyt vaikka polvissakin on vikoja ollut. Ehkä sitten joskus kun alkaa tekemään TOSI kovia ja lyhyitä kyykkysarjoja. Henk. koht. mielipide on, että polvisiteet eivät nyt ehkä kuulu jokapäiväiseen treeniin.

Rannesiteitä käytän useimmissa punnerrusliikkeissä kovimmissa sarjoissa. Ongelmia ranteiden kanssa ei ole ikinä ollut (koputtaa puuta), mutta jossain vaiheessa vain totuin noihin ja kyllähän ne antavat vähän tukea.

Opettelin melkein alusta alkaen käyttämään remmejä selkätreenissä ja opin siten mielestäni tosi hyvin kohdentamaan treenin oikeaan paikkaan. Nyttemmin olen kuitenkin tullut vähän katumapäälle ja tehnyt silloin tällöin myös ilman remmejä kun haluan myös sitä puristusvoimaa ja tuosta onkin ollut aika hyvin hyötyä, nyt on näpeissäkin jonkin verran voimaa. Lisäksi haluaisin vihdoin muotoa ja voimaa myös kyynärvarsiin ja nyt vähän mietityttää, pitäisikö vaan treenata niitä erikseen vai luopua vielä lisäksi selkätreenissä remmeistä ja siten rasittaa niitä siinä :confused:

Vyön käyttö on tullut oikeastaan vasta hiljattain mukaan treeneihini kyykyn ja maastavedon myötä; käytän niissä silloin tällöin vyötä tehdessäni "isoilla painoilla" sarjaa. Vyön käyttö tuntuu kuitenkin jotenkin vieraalta enkä oikein tiedä, osaanko hyödyntää sitä vieläkään oikein. Joskus se tuntuu lähinnä rekvisiitalta kun en oikeasti tiedä kuinka tiukalle se oikeastaan pitäisi vetää ja milloin se on liian tiukalla... :david:

Heips! Tänään miekin pääsin kuulolle (ja näkyville, kun on kiinnostava threadi). Miun varastosta löytyvät vyö, vetoremmit ja lisäksi vetokoukutkin. Rannesiteitä ei ole, mutta on erityiset penkkihanskat, jotka tukevat rannetta, kun ne kiertää tarpeeksi tiukalle. Käytän niitä rankoissa penkkitreeneissä, en muulloin.

Vyötä käytän yli 110kg:n maastavedoissa ja tietysti enkkanostoissa. Kyykkyä alan ehkä pikkuhiljaa palautella ohjelmaani, kun tuo jalka tuntuu kestävän jo paremmin. Kun painot ylittävät 80 kg:n,kietaisen vyön ympärilleni.

Maastavedoissa käytän remmejä, jos en käytä ristiotetta. Sjmv:ssä käytän yli 70 kg:n painoissa, koska näpeistä loppuu voima nopeammin kuin jaloista,ja vedän kämmenet yhdensuuntaisina. Jälleen kerran jos nostan isoilla, käytän remmejä ylätaljaleuanvedoissa. Ja jos käsipainokulmasoutu on selkäpäivänä loppupuolella, on pakko kietaista remmit paikoilleen. Vetokoukkuja tarvitsen niin harvoin, että ei kannata mainita.

Polvisiteitä mie en periaatteesta itelleni edes hanki.

Sen verran kiinnostava aihe että pakko oli vastata. Hurjan mielenkiintoista tietää miten kauemmin treenanneet apuvälineitä käyttävät. Itse käytän vyötä kyykyssä kun päästään 60kg yläpuolelle ja sarjoissa (tällä hetkellä 75kg kieppeillä) käytän aina. Samaan syssyyn menee sjmv ja kulmasoutu. Remmit on kanssa tarpeen sjmv:ssä ja taljoissa jos teen kovaa sarjaa tai hanskat unohtu kotiin. Tuntuu että kämmenet hajoaa jos tekee ilman hanskoja ja remmejä päällystämättömällä tangolla. Sarjat sujuu paljon nohevammin kun on kunnon ote ja voi keskittyä sarjaan eikä siihen lipeääkö ote kolmannella vai neljännellä toistolla. Vyön riuhdon sen verran tiukkaan että just ja just henki kulkee. ;)
Sen verran on kuitenkin vielä pienet painot käytössä (kun muihin vertaa) etten ole siteitä tai muita apuja tarvinnut. Kun lisään painoja äärirajoille niin avokki on aina varmistamassa etten rämähdä lattianrakoon. Ja on tullut tarpeeseenkin useampaan otteeseen, siinä on ihan sama onko vyötä tai ei jos voimat häviää kun napista painamalla ja kroppa on spagettia. :D

Tiukkis, pari vinkkiä tuosta vyön käytöstä (tai ainakin kerron miten itse tunnen saavani parhaan hyödyn).

Sopiva kireys on sellainen, jossa pystyy hengittämään normaalisti - vyö ei siis normaalisti ollessa kiristä. Itse pidän siinä rajalla, että päivän syömisistä riippuen pystyn about pyöräyttämään vyön solkipuolen selän puolelle löysäämättä sitä. Varsinaisessa nostossa sitten imetään ilmaa keuhkoihin pirusti (=paineet) ja työnnetään vatsalihaksia "ulospäin" niin, että vyö kiristyy. Näin saan ainakin itse kaikkein kovimman pidon keskivartaloon. Käytän vatsalihaksia samalla tavalla vaikka tekisinkin ilman vyötä - kovin pito ei synny imemällä vatsaa sisäänpäin vaan työntämällä ja puristamalla se kovaksi panssariksi.

Ja vielä vyön paikasta siinä vyötäröllä (tästähän on puhuttu palstalla aiemminkin). Se, että naisilla on lantio, ei vaikuta vyön käyttöön IMO. Vyön ei kuulukaan olla alaselässä - eiväthän miehetkään sitä sinne saa. Sopiva kohta löytyy lonkkaluiden ja alimpien kylkiluiden välistä. Mikäli vyö on esim. liian alhaalla, se todennäköisesti kuitenkin työntyy ylöspäin esim. kyykistyessä. Ja jos vyön käytöstä aiheutuu mustelmia tms., ei kyse välttämättä ole liiallisesta kireydestä tai muusta - niitä tulee kaikille joskus.

Kiitos! Tosi hyvä selitys. Tuo vyön paikkakin on tosiaan jonkin verran mietityttänyt: minä olen laittanut sen juuri kuten kuvailit eli lonkkaluiden ja alimpien kyliluiden väliin. Jotenkin kuitenkin olen saanut käsityksen, että ainakin jotkut naiset laittavat vyön alemmas, sillä käyttävät sellasta edestä kapeaa vyötä. En yhtään ole osannut kuvitella, miten sellaista "naisten" vyötä käytetään, tosin tietysti kovin pienikokoisella vyön käyttö on varmaan ihan eri asia kuin minulla, jolla on tuo selkä tosi pitkä. Sellainen kunnolla leveä vyö nimittäin "uppoaa" oikein hyvin tuohon vyötärölle juuri kuvailemaasi kohtaan. Varmaankin olen yrittänyt pitää sitä liian tiukalla, täytyy kokeilla seuraavalla kerralla hiukan löysempää tapaa...

Vielä muista apuvälineistä sen verran, että siteitä en ole koskaan käyttänyt polvissa enkä ranteissa. Ranteissa voisi ehkä joskus kokeilla, ainakin jos joskus hamassa tulevaisuudessa saan vähän isompia painoja käyttöön käsitreenissä...

Remmit ja vyö kuuluu basicvarustukseen. Siteitä käytin joskus.

Remmeille käyttöä eniten, niitäkin kuitenki vaan ihan välttämättömissä liikkeissä -> maastaveto, kulmasoutu, hauiskääntö kp, sivutaivutus

Vyötä käytän kyykyissä ja maastavedossa

jees.:)

Käytän vyötä lähes aina, uskon sen estävän vyötärön jykevöitymistä ja tietty tukee hyvin.Aina kyykyssä, mavessa, penkissä, selkätreeneissä jne...
Remmejä selkätreeneissä ja mavessa, mutta teen toisinaan myös selkätreenin ilman remmejä.
Rannetuet hankin hiljattain, kun ranteet on sen verran yliliikkuvat.Olen kokenut ne tosi tarpeelliseksi, etenkin olka- ja käsitreeneissä.
Hanskat on aina kädessä, pakko pitää kun käsityöläinen olen, eikä känsät oikeen kaunista.
Kyykkytreeneissä olen käyttänyt polvisiteitä, mutta silti polvet sanoo aika ajoin sopimukset irti...nytkin jalkatreeneistä taukoa toista kuukautta.
:rolleyes:
Huvittaa tosin välillä roudata koko arsenaali mukaan salille, mutta mulle parempi näin!;)

Mulla remmit kulkee mukana selkätreenissä tehdessäni taljaa ja kulmasoutuja, sekä jalkatreenissä kun teen SJMV:tä. Käytän remmejä myös sivutaivutuksissa käsipainoilla. Mangesiumia en juurikaan käytä, joten remmit estävät näissä muutamissa liikkeissä myös tuota liukastelua. Hanskoja en käytä, mutta rannetuet täytyis hankkia, koska penkatessa ranteet tuppaa taipumaan vähän liikaa.

Silloin tällöin teen reenejä ilman remmejä, ettei näppivoimat aivan vallan katoaisi ;)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Käytän siteitä+vyötä voimanostokyykky treeneissä. Ilman kyseisiä välineitä oikeaan kohtaan laskeutuminen on melkoisen vaikeaa... Tavallista (painonnosto)kyykkyä tehdessä käytän vyötä ainoastaan isoissa, lähes maksimi toistoissa. Etukyykyssä en käytä varusteita ollenkaan ( aina pienet painot).

Maastavedossa laitan vyön koviin sarjoihin. Niin kauan kun ote pitää kämmenet yhteensuuntaan ja tällä hetkellä yli 85kg nostoissa täytyy ottaa käyttöön ristiote. Ja mankkua kuluu :)

Leveässä penkissä käytössä rannesiteet, ei mitään tavallisessa/kapeassa penkissä.

Apuliikkeissä ei käytössä mitään varusteita.

Remmejä en siis ole vielä käyttänyt, koska näppeihin olisi saatava lisää puristusvoimaa. Toisaalta olen huomannut, että joitakin liikkeitä ei pysty tekemään täysilla/kunnolla/oikeilla lihaksilla ilman remmejä. Ne ovatkin siis tulossa seuraavaksi hankintalistalle.

Oma lukunsa ovat sitten ennen kisoja tehtävät treenit penkkipaidalla sekä kyykky/vetotrikoilla...

Minä käytän vyötä mavessa ja kyykyssä.

...ja ilman remmejä olen aivan pulassa:D Käytän niitä jokaisessa selkätreenissä, kuten esim. leuan vedoissa, taljaliikkeissä ja kulmasouduissa (kp).

Yksi pointti muuten unohtui tuosta omasta listastani. Ainoa liike, jossa todella tunnen tarvitsevani rannesiteitä, on kyykky. Isommilla kiloilla alkaa ranteissa tuntua sen verran pahalta, että pitää kääräistä vähän tukea niille.

Kiitoksia vastanneille!
Mullakin jäi sanomatta, että käytän rannesiteitä selkä+olkapääpäivänä sekä rinta+käsivarretpäivänä. Sain ne joululahjaksi, ja ainakin minulla toimivat. Mullahan on ongelmana varsinkin olkapäätreenissä pitkien hontelokäsivarsien väsyminen varsinkin punnerrusliikkeissä. Siteet tuovat tukevuutta ja varmuutta.
Kai sitten olen jonkinlainen poikkeustapaus, kun ajattelen vähän siihen suuntaan, että kaikki apu mitä voi saada on otettava käyttöön..? Välillä tuolla yleisellä puolella ainakin törmää mielipiteisiin, joiden mukaan vain aloittelijat tai sitten tositositreenaajat käyttävät apuvälineitä, kuten nyt vaikka vyötä. Tai vyö nyt vielä menee, mutta polvisiteitä näkee todellakin harvemmin, ja vielä harvemmin naisella. Ainakaan jos ei ole voimanostaja ja tekee suht pienillä painoilla.
No, tämä nyt on vain tällaista omaa pohdiskelua. Kaikki muu on minulle jo ihan luontevaa eikä edes aiheuta mitään katseita, polvisiteiden käyttöä minun pitää vielä vähän perustella itselleni mikäli tosiaan siihen syksyllä ryhdyn.

Häveten tunnustan, etten ole ikinä edes kokeillut niin remmejä, siteitä kuin vyötäkään :D Remmien ostoa kyllä harkitsin vakavasti aikaisemmin, mutta hankittuani itselleni magnesiumia ja opeteltuani käyttämään ristiotetta vedoissa olen unohtanut koko remmiajatuksen tykkänään.

Vyö voisi kyllä nyt voimakaudella ollakin ihan tarpeellinen, kun kyykky- ja vetopainot alkavat olla (meikäläiselle) sen verran isoissa lukemissa, että lisätuesta ei varmastikaan olisi haittaa.

EDIT: Niinjoo, rannesiteitäkin tekisi mieli kokeilla, kun penkki ja varsinkin sen kapea versio tuntuvat käyvät aika lailla ranteiden päälle... vai onkohan mulla jokin tekniikkahäirö...?

Mulle tulee aina tosta otsikosta mieleen Vilkkumaan Meikit, ketjut ja vyöt :D

Asiaan: vyötä olen käyttänyt kyykyssä kun sarjapainot alkaa kasvaa niin että selkä väsyy ennen jalkoja. Tuntuu turvallisemmalta...

Rannesiteet olisi ihan asiaa penkkiin, remmit ylätaljaan ja maveen... Jos olisi joku joka opettaisi niitä remmejä käyttämään... Ehkä tarttee olla vaan ihan :confused: niin äijät tulee auttamaan!

Gilly: En nyt tiedä onko se niin häpeä jos treenaa ilman apuvälineitä IMO :) Ai niin,ka mulla on penkissä sama homma...mutta kun en vielä kovin isoilla painoilla kiikuta niin en ole harkinnut rannetukia.Ehkä sitten joskus sekin..

Itse käytän vetoremmejä tehdessäni SJMaVea ja pohjenostoja. Tosin nyt pohjetreenini mullistui kun kuulin hauskasta "tassutteluharjoituksesta" ja nyt sitten tanko lepää selässä,niin ei remmejä siinäkään.
Mankkua menee aika hintsusti (penkissä ja taljoissa joskus kun oikeen hiki lainehtii käsissä).
Hanskat pitäisi hommata kun kädet ei oikein ole enää niin nätit ja pitäähän sitä toki olla naisellinen :D Ei kivaa kun tulee revittyä vaatteet känsäisillä kourilla... :rolleyes: Saa nyt sitten vaan nähdä milloin saan aikaiseksi hommata ne...

Käytän ainoastaan mankkua ja sitäkin vain maastanoston kovimmissa sarjoissa. Näin siitä syystä, että tarvitsen lisää voimaa niin keskikroppaan kuin näppeihinkin.

Tässä kun moni kertoi käyttävänsä vyötä kulmasoudussa (tangolla) niin päätinpä minäkin kokeilla sitä tänään ja tuli kevyesti sarjapainoon 5 kg lisää!! Muutenkin vyöstä tuntui tosiaan olevan jotain apua, kiitokset vielä neuvoista PMLatsille! LIsäksi kokeilin tehdä selkätreenin vaihteeksi ilman remmejä ja kyllä otti aika koville :eek: Tottuiskohan tuohon remmittömyyteen ikuna :rolleyes:

Pakko hehkuttaa, taas tuli tuohon kulmasoutuun 5 kg lisää kun käytin vyötä :D Muutenkin tankokulmasoudun tultua ohjelmaani tuntuu, että selkäni on alkanut levitä :eek: Olen aina mielestäni saanut tosi hyvin selkään tuntuman ja mulla on luonnostaan suheellisen leveä selkä. Nyt kuitenkin on tullu valaistus ja treeni tuntuu aivan toisenlaiselta kuin ennen! On tämä mielenkiintoinen laji, aina oppii uutta :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom