Sisäsoutuharjoittelua

Siis toi 1.30 ja risat soudettii 14 vuotiaana.Ens vuoden alusta oon 15 kohta 16 ja luulisin et alle 1.30 soutu ei ole ongelma. Fyysisiltä ominaisuuksilta täysin eriluokkaa. Uskon sen olevan myös mahdollinen koska viime talvena soudin sen 1000 siihen 3.11. Nyt kuitenkin treenattu ihan eritavalla, mutta aika näyttää katotaa nyt .. ainakin sinne 3.05 tuntumaan.
Ajattelin vetästä tossa ens viikolla kellarissa ( ei mikään hyvä paikka soutaa:D ) vähä kovemman 1000, se näyttää jo vähän osviittaa.

Toivotaa ettei oo nyt liian kovat tavotteet pelissä ettei tuu pettymyksii:) , mut sivulaji onneks.

edit: - [mutu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
500m suoritus menee tämän piikkiin mutta harjoittelussa voidaan tietysti tarvita muitakin alueita.

Anaerobic Capacity
45-300sec, 105-125% of vV02, Glycogen main energy source with a mix of aerobic and anaerobic supply, moderate to high fatigue

Art Vandalay 17.10. sanoi:
Tänään meni 30 minuutissa 6504m (taso 6).

Jooh, maanantaina paransin 6631 metriin ja tänään meni 6751m. Ens viikolla pitää ottaa vähän pitempiä vetoja. Ehkä pari 10 kilsan vetoa tasasta tahtia.
Tavotteena olis vuoden loppuun mennessä soutaa 30 minuutissa 7000m.

Mutta mitkä on sykkeet. Vai yritättekö vain tevää mahdollimman kovan matkan. Itse otin tuossa concept 1 laitteella 145 sykkeellä muutaman metrin alle 6700 metriä.

No sori se oli 6599 metriä....keskinopeus 2:16,4 / ave 500.:rock: en oo vielä 10 kertaa vetänyt tuota 3o minuutin juttua ja vain kerran viikossa vedän sen. Ja salitreenit kulkee kanssa kuin unelma.

Oiskoos mitään vinkkejä millä tasolla c2:lla kannattais tota 500m yrittää vedellä? Vai meneekö ainoastaan empiiristen kokeiden tekemiseks?

Vuosi sitten olen koemielessä temponut 1'40" tasolla 10. Ei minkäänlaista soutuharjoittelua taustalla. Sittemmin on tullut nostettua rautoja lähinnä maksimaalinen nopeus tavoitteena. Ei kuitenkaan painonnostoa. Raameja on 180cm ja 77kg. Huomenna vois ottaa ajantasaisen verrokkiajan niin tietäis kehityksen "alusta" :)

Siellähän noita oli ja paljon. Maalaisjärki kannatta ottaa mukaan ja vetää harjoitukset mieluummin liian hiljaa kuin kovaa ja kuunnella kehoa jos ylikunto uhkaa. Myös kävely/juoksulenkit kannattaa ottaa sykemittarilla ylös ja hakea niissäkin optimaalista syketasoa vaikka rytmittämällä juoksua ja kävelyä.

Itsellä tuo harjoittelu on aika rajallista kun sali on se pääjuttu tällä hetkellä, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Kilpaa tennistä pelanneena voin sanoa että veri vetää aerobiseen lajiin aika pahasti ja nuo 500 ja 1000m salikisat on aika mielenkiintoisia.

Ite ajattelin tökkästä tuossa 500 m ajan 3 viikon päästä lepoviikolla. En ole sen kummemmin kokeillut kun lähinnä alkulämmänä vetelen ennen selkäreeniä, mutta 1.30 vauhtiin mennään kevyttä alkulämmässä. Ongelmana näen lähinnä sen että aerobinen kunto on melko huono. Voimaa on selässä melkoisesti muuhun kroppaan nähden itseasiassa naurettavuuten saakka. Saapa nähdä. Olin kaksi päivää kuumeessa ja flunssassa tuossa ja siksi jäi vetämättä se viime lepoviikolla. Vedin kuitenkin parin päivän sairaanaolonkin jälkeen ennen selkätreeniä ihan huvikseen ja testin kannalta sen ensimmäisen 200 m 1.20 keskivauhtia jonka jälkeen sitten löysäsin ettei mene treenit pilalle. Veikkaan kyllä että hyydyn tosi pahasti 300 m jälkeen.

Ajattelin päivittää omalta osaltani nykykuntoni. Viime lauantaina kävin Savitaipaleelle avoimissa kansallisissa vetäsemässä 2000 m. Tavote oli 6.40 alitus, mutta mutta... 1500 m meni aikataulussa (1.40 keskivauhti), sitten tuli noutaja, takana oli reilu viikko flunssaa... Vauhti putos ja loppuaika oli sitten 6.46. Sykkeet oli siinä 175 paikkeilla eli meikän maksimit. No ens vuonna nousen ikäsarjaa ylemmäs ja pääsen yrittämään uudelleen. Jos vaikka tämän vuotinen pronssi kiillottus kultaseksi :)

Mulla oli vähän erilainen lähestymistapa tohon soututuloksen parantamiseen: Mä vedin kerran viikossa sellasen pitkän (väh. 1h) kevyen teknisesti kuitenkin hyvän soutureenin pienellä vastuksella, ja sit vedin 1-3krt/vko lyhyemmän ja tehokkaamman esim intervallireenin puntin/kutopyöräilyn yhteydessä. En tiedä systeemin järkevyydestä, mutta tulosparannus oli ihan kohtuullinen:

Alussa: 30min 8000m, Kaks kuukautta myöhemmin: 30min 8350m;)

30min testi on kuitenkin kestävyyslaji, joten tollanen pitkä reeni parantaa aerobista suorituskykyä ja sit se kyl varmasti paransi soututekniikkaa paljon taloudellisemmaksi ja helpommaksi. Siinä varmaan tekijät kunnon nousulle?

tassa lajissa on pituudesta hyotya. karppinen taitaapi olla 210cm.
treenailin joskus salilla missa kavi kaksi suodun ammattilaista. Soutukoneella soutivat 10 tuntia viikossa, aika paljon perus intervalli treenia.
Taman lisaksi isoja painoja nayttivat nostelevan. toistot oli 4 - 8. Monipuolista treenia, kovakuntoisia kavereita. pituutta just yli 190cm ja puntarissa kummatkin 105kg.
Leukoja vetivat 50kg limpulla 8 toistoja palautukset siina 1 - 1,5 min.
Kyykkaamista isoilla ei ollekaan (vaikka varmaan olis voimaa ollu), jalkaprassia hinkkasivet sitten senkin edesta.

Jups, oon 183cm, noin 75kg ja 20v eli oon melko "ei soutajan näköinen" normi kansalainen. En oo koskaan soutanu sillai kovaa, joten oon ajatellu ton Ranking-jutun sillai, että tehkööt soutajat tuloksia, ja me muiden lajien hinkkaajat voidaan vaan vähän vertailla tuloksia soutajien tuloksiin:) Kyl mä ajattelin, että jos alkukesästä toi 30min ergotulos nousee yli 8500 meetrin, niin sit voin harkita vaikka sen virallistamista.

Soutu on muuten todell hyvä laji parantamaan kestovoimaa;)

Itse harrastan soutua ja täytyy myöntää, että on se melko raskasta hommaa. Omat ennätykseni 500 m 1.36 min ja 2000 m 7.12 min. Onneks on aikaa vielä kehittyä(viimeinen kausi a-junioreissa).
min).:rock:

Kysymys: onko noissa Concept2-laitteissa tarkoituksella nykyään "tyhjää" siinä vedon alussa ennenkuin alkaa tuntua vastusta vai onko mulle vaan sattunut huonosti huolletut laitteet?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom