Silmien sulkemisreaktio sparratessa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli varmaankin muutkin ovat törmänneet samaan ilmiöön, eli sparratessa silmät tuppaavat menemään kiinni. Tällöin homma voi helposti lipsahtaa epätarkaksi huitomiseksi. Joskus nyrkkeilyaikanani huomasin pääseväni jonkin verran eroon ko. "ongelmasta" riittävän sparrauksen myötä. Joten oletteko muut huomanneet samanlaista reaktion heikkenemistä?

Ja sitten täytyy tietysti ottaa toinenkin näkökanta asiaan, eli kyseessähän on kehon tärkeän aistin ja elimien suojausreaktio, sinänsähän ei tästä pidä kokonaan päästä pois.

Tähän liittyen kerron tapauksesta, kun eräässä sparritilanteessa toisella oli huonolaatuiset ja kuluneet hanskat, jolloin toinen sai silmänsä verkkokalvoon naarmuja ja näkö sumeni. Eli pitäkäähän kamppailijat varusteittenne kunnosta ja laadusta huolta!!!

Luonnollinen reaktiohan tuo on, mutta kyllä sen myös saa hallittua kun siihen hieman kiinnittää huomiota.
Mieluimmin itse otan ainakin kopit vastaan silmätauki ja vahvassa asennossa kun silmätkiinni sokkona ja sitten perään kammo huitominen. Vähemmän se tällä tavalla sattuu :)

Itse pyrin pitämään hyvän tukevan asenon, leuka alhaalla kädet ylhäällä. paniikki tilanteessa ei nk. kilpikonnasuojausta josta ei näe kunnolla, vaan selkä suorassa ja siitä paketti niin kiinni kun se nyt menee ja silmät auki. Aina jokunen tulee läpi mutta tällöin on edes pieni mahdollisuus reagoida kaverin iskuihin.

Toki tämäkin on paljolti lajikysymys, nyrkkeilyssä voidaan helpommin käyttää kilpikonna suojausta ja kropan alasvientiä. Mutta esim. potku- ja thainyrkkeilyssä sitä ei tee ketään jolla on itsesuojeluvaistoa :)

Itse liitin tuon reaktion pelkoon. Opin kyllä hallitsemaan sen aika nopeasti. Lainaan itse aikaisemmin kirjoittamaani tekstiä;
"Hieno tunne oli sen pelon voittaminen, kun ensi alkuun pelkäsi hieman sitä, että saa turpiinsa, eikä uskaltanut matsata ns. täysillä. Vähitellen se pelko sitten kaikkosi ja jos sai välillä turpiinsa niin sitten sai, ja eihän siinä mitään. Hyvää se välillä tekee ottaa vähän osumaa."

Heikkeneehän tuokin ja muutama muu refleksi myös muuttunut (liikeradat muuttuneet), ei niinkään kadonnut.
Piilolinssejä käyttävillähän tuo refleksi silmistä katoaa lähes täysin ajan myötä. Pystyvät tökkimään silmämunaansa sormella ilman reaktiota, suhteellisen ikävän näköistä puuhaa.

Ei maha mittää

Taitaa olla jokaisen perimässä erilainen herkkyys vilkuttamiselle. Muistaakseni edesmennyt Tare mainitsi jossain haastattelusaan, että pojasta näkee heti salille tullessa onko siitä huipulle vai ei. Yksi kriteeri oli tuo räpyttely. Voi olla, että sitä voi johonkin tasoon treenatakin. :wall:

Rataskapula sanoi:
Eli varmaankin muutkin ovat törmänneet samaan ilmiöön, eli sparratessa silmät tuppaavat menemään kiinni. Tällöin homma voi helposti lipsahtaa epätarkaksi huitomiseksi. Joskus nyrkkeilyaikanani huomasin pääseväni jonkin verran eroon ko. "ongelmasta" riittävän sparrauksen myötä. Joten oletteko muut huomanneet samanlaista reaktion heikkenemistä?
Tuttuahan toi silmien räpsyminen on, mutta siihen on olemassa niksejä/harjoitteita joilla siitä pääsee eroon! Esim. hyväksi havaittu treeni on sellainen, että kun on parin kanssa sparraamassa, niin otatte siihen alkuun parin minuutin harjoituksen, jossa seisotte vastakkain ja toisella on kädet selän takana ja toinen antaa pieniä "helliä" iskuja naamariisi (alkuun esim. pelkästään otsaan). Idea on se että pidät silmät tiukasti auki jopa vähän liioitellen ja väkisin, etkä anna niiden räpsyä ollenkaan. Tämä tapa totuttaa hyvin pitämään silmät auki sparratessa. Räpsyttelystä ei ehkä koskaan pääse täysin eroon, mutta itselle tälläinen ed. mainittu tapa aina ennen varsinaista sparria on auttanut.

Ja jos etenkin aloittelijoita pelottaa ajatus siitä että isku osuu päähän ja sitä kautta sparraus on vähän arkaa, varovaista ja sparraus kankeaa. Niin kannattaa harjoitella asiaa samalla tavalla, kuin silmien räpsymistä. Kädet selän taakse ja sparrauskaveri antaa suoria ja koukkuja naamariin. Ei mitään pommeja vaan sellaisia reiluja pehmeitä iskuja, osumiin ja pieneen "kipuun" tottuu äkkiä ja eikä pelkää enää samalla lailla sitä että omaan päähän osuu varsinaisessa sparrissa. Tästä on iso apu silloin kun halutaan sujuvaa nekkailua, ei tule aina otettua sitä taka-askelta, kun kaveri lyö. Kun ei pelkää kaverin iskuja, niin uskaltaa olla väistö/vasta-isku-etäisyydellä paremmin.

Shamrock sanoi:
Tuttuahan toi silmien räpsyminen on, mutta siihen on olemassa niksejä/harjoitteita joilla siitä pääsee eroon! Esim. hyväksi havaittu treeni on sellainen, että kun on parin kanssa sparraamassa, niin otatte siihen alkuun parin minuutin harjoituksen, jossa seisotte vastakkain ja toisella on kädet selän takana ja toinen antaa pieniä "helliä" iskuja naamariisi (alkuun esim. pelkästään otsaan). Idea on se että pidät silmät tiukasti auki jopa vähän liioitellen ja väkisin, etkä anna niiden räpsyä ollenkaan. Tämä tapa totuttaa hyvin pitämään silmät auki sparratessa. Räpsyttelystä ei ehkä koskaan pääse täysin eroon, mutta itselle tälläinen ed. mainittu tapa aina ennen varsinaista sparria on auttanut.

Ja jos etenkin aloittelijoita pelottaa ajatus siitä että isku osuu päähän ja sitä kautta sparraus on vähän arkaa, varovaista ja sparraus kankeaa. Niin kannattaa harjoitella asiaa samalla tavalla, kuin silmien räpsymistä. Kädet selän taakse ja sparrauskaveri antaa suoria ja koukkuja naamariin. Ei mitään pommeja vaan sellaisia reiluja pehmeitä iskuja, osumiin ja pieneen "kipuun" tottuu äkkiä ja eikä pelkää enää samalla lailla sitä että omaan päähän osuu varsinaisessa sparrissa. Tästä on iso apu silloin kun halutaan sujuvaa nekkailua, ei tule aina otettua sitä taka-askelta, kun kaveri lyö. Kun ei pelkää kaverin iskuja, niin uskaltaa olla väistö/vasta-isku-etäisyydellä paremmin.
Asiaa puhut. Yksi juttu mitä ei pidä myöskään väheksyä on pääsuojan hankinta (ja käyttö!). Vaikka kuinka treenaisi kevyttä sparria missä pääsyndillä ei varsinaisesti mitään tekisikään, niin kummasti se potta vaan antaa itseluottamusta ja rohkeutta. Ja mitä enemmän sparraa sitä paremmaksi tulee.

Mä ostin nyrkkeilysparria varten sellaisen kypärän, josta ei näy kuin silmät ja vähän nenänpäätä. Suojaa kyllä erinomaisesti: pysyy korvat päässä, silmäkulmat ei aukee jne. Toi päässä voi ottaa lähes Tysonin kaa matsia ;-))) NOT!

Wintikka sanoi:
Mä ostin nyrkkeilysparria varten sellaisen kypärän, josta ei näy kuin silmät ja vähän nenänpäätä. Suojaa kyllä erinomaisesti: pysyy korvat päässä, silmäkulmat ei aukee jne. Toi päässä voi ottaa lähes Tysonin kaa matsia ;-))) NOT!

Nekkauspipo?

No ei vaan, mutta tosissaan, mistä ostit, onko hyvä, paljon maksoi? Mulla pitäisi varmaan myös jossain välissä uusia tuo vaarinperintömallia oleva nakkimyssy.

Wintikka sanoi:

Kuulostaa ihan meikäläisen edelliseltä kypärältä. Muuta vikaa siinä ei ollut kuin se että tuntui kuin olisi sparrannut muovipussi päässä (oli nimittäin päälaki myös ummessa)... silmiä joutui räpyttämään entistä enemmän kun hiki valui koko ajan silmiin. Nykyään on sellanen avonaisempi malli joka kuitenkin suojaa tarpeeksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nahka-Sakesta ostin 40 egellä. Sellainen sininen koko pään suojaava malli, taitaa olla joku kickboxing-kypärä tms. Helvetin kuuma se päässä kyllä tulee, hiki virtaa.....
Mä kyllä pidän siitä, olen sen verran neiti. Se päässä voi ottaa aika napakoita iskuja kuuppaan.

Jos haluaa koittaa estää silmien räpsäyttelyä niin älä koita pitää niitä väkisin auki niin isolla kun voi vaan hieman kiinni niin voi hallita paremmin niitä räpsyttelylihaksia.

HooCee sanoi:
Jos haluaa koittaa estää silmien räpsäyttelyä niin älä koita pitää niitä väkisin auki niin isolla kun voi vaan hieman kiinni niin voi hallita paremmin niitä räpsyttelylihaksia.

Tällein itsekkin pystyn hallitsemaan sitä räpyttelyä. Ja tälläsella kypärällä kuuppaa suojataan. mun kypärä

Huomattavasti hauskempaa saaha päähänsä iskuja ku on tommonen. :D

Wintikka sanoi:
Mä ostin nyrkkeilysparria varten sellaisen kypärän, josta ei näy kuin silmät ja vähän nenänpäätä.

Tavallista vaarallisempi ostos. Toi päässä oppii että päähän voi ottaa iskuja ilman että ne haittaavat. Tulee sitten otettua päähän iskuja joiden kerrannaisvaikustus alkaa sitten ajan kanssa tuntumaan.

Tuollaisen kypärän käyttäjän kanssa on ärsyttävä sparrata, vetelee sparritehoisia iskuja kaaliin niin tyyppi ei reagoi niihin mitenkään, tulee vaan. Jos haluaa sparrista edes puoli fiksua niin pitää sitten alkaa vetämään sen verran kovempaa että kaveri huomaa. Ja siinä taas ei ole mitään ideaa.

Käytän itse aina harjoituksissa (valitettavan harvoin...) loistava Top Tenin kypärää. Suojaa kanssa hyvin päätä mutta ei anna kasvojen avonaisuuden vuoksi liikaa turvallisuuden tunnetta. Top Tenin potta ei muuten edes hiosta kauheasti.

Heh, en mä tolla kypärällä mitään turhia iskuja ota. Oli millainen potta tahansa, niin tuleehan se tärähdys sieltä, eikä "surisevaa" päätä vittsi joka päivä kuunnella.......

Toi Top Tenin potta on pyllystä, jos on hikinen pää ja toisen lyönti sattuu tulemaan vähän alempaa niin potta lentää helposti päästä.. ja remmikin on huono **kokemusta löytyy**

yks hyvä tapa kans tohon silmienräpsymiseen on pitää pistareita. vähän enemmän vaikka lähempänä päätä. toinen laittaa tulemaan pistareihin kunnolla niin ajan myötä kyllä silmät pysyy auki. mutta oon silti aika varma et jos joku yhtäkki vetää kätensä yhteen teiän nenän ees niin kaikilla on silmät kiinni.. kun tottuu asiaan et ollaan taas sparraamassa ja lyöntejä voi tulla niin ei ne silmät silloon niin herkkinä oo.

taisto sanoi:
Tavallista vaarallisempi ostos. Toi päässä oppii että päähän voi ottaa iskuja ilman että ne haittaavat. Tulee sitten otettua päähän iskuja joiden kerrannaisvaikustus alkaa sitten ajan kanssa tuntumaan.

Tuollaisen kypärän käyttäjän kanssa on ärsyttävä sparrata, vetelee sparritehoisia iskuja kaaliin niin tyyppi ei reagoi niihin mitenkään, tulee vaan. Jos haluaa sparrista edes puoli fiksua niin pitää sitten alkaa vetämään sen verran kovempaa että kaveri huomaa. Ja siinä taas ei ole mitään ideaa.

En kyllä allerkirjoittas tuota väitettä. Toisilla ihmisillä on vain sellanen laiska tapa että jos iskut on löysiä, mitä niitä väistelemään (ja kun ei vielä edes kunnolla osaa). Samaa tapahtuu oli pottaa tai ei. Ja kaikkihan sen tietää että vaikka olisi minkälainen pääsuoja hyvänsä, ei siihen kovia lyöntejä vapaaehtoisesti ota.

Suositut

Back
Ylös Bottom