Silmälasit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Orava
  • Aloitettu Aloitettu

Orava

Chef
Nyt olisi tarvis saada halvalla silmälasit itselleni, kun alkaa kyrsimään eräät liikeet, jotka vaativat yli 500 euroa laseista, jotka saisi muualta alle 200 eurolla.

Minkälaisia nettiliikkeitä on olemassa ja mitä kannattaa ottaa huomioon rillejä tilatessa?

Edit: Käytin jo söörtsiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt sanon ekan kerran: Käytä söörtsiä. Aikasemmin oli joku keskustelu nettikaupoista.

Mutta Virosta kai saa kunnon kamaa, ja halvalla.

Onhan noi Suamessa vittumaisen kalliita. Tosin kyllä niillä muutaman vuoden kyylää aina.

Virosta saa halvalla. Harmi, etten muista nettisivua.. koita googlettaa viroksi ;)
Minkälaisia nettiliikkeitä on olemassa ja mitä kannattaa ottaa huomioon rillejä tilatessa?

Ne ei välttämättä sovi päähän hyvin, jos tilaat randomilla jotkut "kivannäköset"

Silmälasit on kyllä sellainen asia, jota ei tulisi mieleen tilata sovittamatta netistä. Mistä sen voi tietää miltä ne näyttää omassa päässä, jos ei oo kokeillu? Vai voiko niitä tilata useita malleja kerralla ja palauttaa vaikka kaikki jos ei oo hyviä?

Laivalla tallinnaan vaan ja hakemaan. Itse kahdet lasit hakenut sieltä. Toiset maksoi 80e sangat + kovamuovipintaiset heijastamattomat linssit.

Nykyiset dieselit maksoi jotain alta 200e kovamuovilinssit, ohennetut ja heijastuksen poisto.
Laivamatkat maksaa muutaman kympin ja lasit tulee 1-2 viikossa kotiin postissa.

Tilaa ruåttista. Homma toimii ja tulee nopeesti perille.

1) Otat useemman sovitukseen, tulevat parissa päivässä postiin.
2) Lähetät lasit takaisin lähetteen kanssa. Jos ei oo vielä lähetettä, sen voi lähettää myöhemminkin.
3) Valmiit lasit tulee noin viikossa postiluukusta laskun kanssa. Hintaa noin 40e.

-> http://www.glasogondirekt.com/?language=FI

Ainakin Sellon Opticassa on ollut hyvin usein tarjouksia lasit 100e - tietystikään näitä nyt ei ole joka päivä. Ostin itselleni uudet lasit tuolta juuri tuohon hintaan, eivät tietenkään ole mitään kuuminta muotia, mutta ihan peruslasit, sopivan yksinkertaiset mitä kaipasinkin. Siihen sataseen sisältyi siis näöntarkastus, lasit joissa kova pinta, joku häikäisynpoisto tms. ja ohuet linssit. Tähän mennessä palvelleet hienosti :)

http://www.optica.fi/sivut/erikoistarjous/erikoistarjous.htm

Jos välttämättä haluaa hankkia lasit, eikä esim. piilareita niin tälläset: http://www.glasogondirekt.com/images/herrfest.gif sopii imo kaikille.

En koskisi noihin glasögondirektin laseihin enää pitkällä tikullakaan. Tilasin yhdet kehyksettömät lasit tummuvilla linsseillä.

1. Niitä vahvuksia ei saa kunnolla kohileen, siis tarkoitan sitä, että pitää itse merkitä siihen linssiin se piste tussilla missä kohdin silmän linssi on. Ei tule hyvää, siis kyllähän niillä näkee mut erilaisia maiseman vääntymisiä näkyy samalla.
2. Laatu on aivan paskaa, tai no ainakin noissa minun tilaamissani. Itse asiassa tilasin kahdet. Ensimmäiset kun tulivat ja sovitin päähän sillai, onpa vähän vinossa ja pikkasin korjasin lasien asentoa "vääntämällä" (vääntäminen ei ole oikea sana, koska en vääntänyt niin paljoa. Tuo "vääntäminen" kuulostaa liian rajulta) ja "naps" linssin kulmasta pala pois, siis siitä kohdasta joka on kiinni sangassa. Nooh, lähetin takaisin ja uudet samallaiset tulivat postissa. Ja taas sama homma, "naps" ja linssi paskana. Ja nyt joku alkaa itkemään, että mitäs vääntelet. Omaan oikeat lasit ja niitä kyllä kestää väännellä aika rankallakin kädellä.
3. Kun tilaat mallikappaleet, näet sen laadun niistä. En ole mikään optikko tms. mutta kyllä sen laadun tuntee ja näkee.

4. Mutta hyvää tuolla on tosiaan, että kun tilaat mallikappaleet niin näet mitä olet ostamassa. Eli ne on niitä samoja laseja, ei ne siitä parane kun tilaat oikeat lasit (näin itse kuvittelin, ajattelin etteivät ne oikeat voi näin huonoja olla mutta kyllä ne voikin).

Summa summarun:
En ostaisi mutta jos et usko, niin et kyllä paljoa menettä (halpoja kun ovat).

Joo, ei noita voi verrata "merkkilaseihin". Lisäksi, jos on allerginen nikkelille, ei kannata tilata edes sovitukseen. Toisaalta, jos haluaa kakkoslasit esim. harrastuksiin tai baariin, niin nuo on passelit vaihtoehdot. Ei kirpase pahasti vaikka särkyisivätkin.

Toi linssin merkintä kannattaa antaa jonkun toisen tehtäväksi. Jos peilin kautta yrittää, eivät silmät osoita suoraan eteenpäin.

h0h0 "pikkasen" koomiselta kuulostaa, että ITSE merkitään linsseihin se keskipiste. Kyllä itse maksan mieluumin ihan optikkojen ammattitaidosta kun palauttelen laseja tuhat kertaa eessun taas. Lisäksi saisivat noista liikkeistä lähettää sen 50+ kappaletta kehyksiä kotiin katsottavaksi. Eli tykkään kokeilla enemmän kun ne kahdet kehykset päähän ennen päätöstä.

Se on totta, että suomessa lasit ovat suhteettoman kalliita. Tästä varmaan johtuu se, että suomessa suurimmalla osalla on vaan ne yhdet lasit kerrallaan "kierrossa" kun vastaavasti muualla maailmassa on ns. ilta ja aamu + juhlalasit erikseen. Omalla kohdalla tilannetta helpottaa se, että työnantaja maksaa kerran kahdessa vuodessa linssien hinnan ja itselle jää kehykset maksettavaksi.

edit: Eli en ikinä tilaisi nettikaupasta laseja ja yrittäisi säästää noin tärkeässä asiassa.

Itse tilasin silmalasikauppa.fi:stä parit kehykset sovitukseen, mutta en kuitenkaan uskaltanut tilata sieltä laseja, koska minulla on niin reilusti vahvuuksia (-8.00). Kehysvalikoima on tuolla kuitenkin tosi laaja, ja kehykset tulivat nopeasti postissa. Lisäplussaa liike saa siitä, että yli -6 vahvuuksilla voi tilata linssit isommalla taitekertoimella, mikä on tosi hyvä juttu, koska taitekertoimella 1.6 minun lasini olisivat todelliset pullonpohjat. En siis varsinaisesti osaa kertoa, millaisia laseja tuolta saa, mutta ainakin samat kehykset, jotka tilasin netistä sovitettavaksi, sain ostaa paikallisesta optikkoliikkeestä. Heti rahatilanteen salliessa aion tilata itselleni toiset lasit tuolta nettikaupasta, baarikäytössä ei olisi niin väliä, vaikka optiset ominaisuudet eivät olisikaan huippuluokkaa, vaikka niiden toki luvataan sitä olevan. En tosin usko, että linsseissä voi muuta vikaa ollakaan kuin se, että "tarkennusalue" ei osu ihan kohdilleen.

Glassögondirektista en osaa sanoa muuta kuin, että kaikki mallit ovat minulle liian isoja, malleja on tosi vähän ja suurin osa mielestäni vielä rumiakin.

En koskisi noihin glasögondirektin laseihin enää pitkällä tikullakaan. Tilasin yhdet kehyksettömät lasit tummuvilla linsseillä.

Tuon mallisia tarkoitin, ei välttämättä glasögondirekti. Lue mun postaus uudelleen ja kuvittele siihen vain kuva, älä merkkiä / nettisivua niin ymmärrät pointin paremmin. :) :rock: Noista oon kuullut hyvää, parilla frendillä on tuollaset. Tosin eivät varmasti oo tilannut netistä..

Itse tein näin:

- Tsekkailin liikkeitä hinnoista riippumatta, kunhan löysin sopivat lasit
- Otin ylös lasien malli- ja värikoodin
- Soitin aivan toiseen liikkeeseen, jonka kautta lasit tilattiin koodien perusteella.

Oikeiden silmälasien valitseminen optikkoliikkeessäkin on niin vaikeaa, etten yksinkertaisesti voi uskoa, että valinta onnistuisi nettikaupassa. Säästämisessäkin rajansa.

Eipä silti, eipä noita rillejä ole tullut julkisesti vuosiin käytettyä eli sikäli tietysti kai voisi tilata vaikka mistä. Rillit on nörttien juttu, menee koko treenaus hukkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom