SUPERCARB 1kg -40%

Sietääkö järjestelmäkamera pakkasta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vmv
  • Aloitettu Aloitettu

vmv

Onko kellään ollut kokemuksia pakkasen aiheuttamista ongelmista järkkäreillä? Ensimmäinen järkkäri juuri hommattu ja talvi lähestyy.

Vielä kun oppisi vähän kuvaamaankin...

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Paristot saattaa tehdä työnseisauksen kovemmalla pakkasella.

Miten kamera kannattaa tuoda pakkasesta sisätiloihin? Kannattaako pitää muovipussissa kuten jotkut näköjään suosittelevat?

Miten kovassa pakkasessa akkujen kesto putoaa dramaattisesti? Jos on vaikka pari tuntia ulkona kuvaamassa.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Mun mielestä ihan hyvä keino tuoda kamera sisään on semmonen että laittaa sen kameralaukkuun ja tuo sen siinä sisälle eikä avaa heti laukkua. Noin se lämpötila vaihtuu vähän hitaammin siellä laukun sisällä eikä niin mahottomasti kerää kosteutta kameraan.

Kamera sisätiloihin muovipussiin käärittynä kameralaukussa pakkasilla on itsellä ollut tapana...

Ite jätän kameran laukkuun vielä sisälle tultaessa ja annan olla siellä hyvinki parisen tuntia. Kortin voi ottaa tossa välissä kamerasta irti et saa kuvat koneelle.

Taitaa muuten aika usean kameran ohjekirja kieltää käytön kovalla pakkasella, syynä ilmeisesti juuri tuo kondensoituva kosteus. Oman kameran ohjekirjassa vaan neuvotaan pitämään kameraa laukussa tultaessa kylmästä lämpimään.

Jep, manuaalissa kielletään pakkasella käyttö jota vähän ihmettelin.

Kamerahan on tietenkin canon 400d koska olen noobi järkkäriasioissa :D

Onneksi sentään vähän tajusin ottaa asioista selvää ja tilasin pelkän rungon ilman kittilinssiä. Ei muuta kuin jäiden tultua sukset jalkaan ja mökille räpsimään.

Samanlaista järkkäriä itsekin tässä olen hankkimassa. Minkäs lasin ostit tuon kaveriksi?

Sigma 24-70mm F2.8 EX DG makro, toimii hienosti, näyttävän kokoinen, 2.8 valoaukko koko zoomialueella ja hintakin vielä siedettävissä.

Mä en ole ollut kovinkaan tarkka tuossa 'lämmönvaihdon hitaudessa' millään käyttämälläni kameralla. EOS5, D30, 10D, 20D, 5D, 1DmkIIN... .kaikki on tulleet pakkasesta sisälle ja sisällä jatkettu kuvaamista, tai runko nostettu pöydälle, tai sitten se on vaan lojunut laukussa. Aivan sama, ei ole ongelmia löytynyt.

Ainoa pakkasella huomioitava asia, mitä on tullut eteen, on se että noi akut kuluu hivenen turhankin nopeasti. Varsinkaan Canonin alkuperäinen 10-sarjan akku ei kestänyt -20 asteen pakkasta juuri nimeksikään. GP:n vastaava tarvikeakku sitävastoin pelitti paremmin pakkasella. Eli vara-akkuja mukaan, kun ulkosalla pitkään kuvailet ja se vara-akku kannatta pitää vaikkapa povitaskussa.

Jokainen tietysti punnitsee riskin omalla kohdallaan mutta ei tuo kyllä suositeltavaa ole. Aika kurja tilanne jos tuleekin vikaa ja korjauskustannukset nousee useisiin satoihin euroihin tai jopa enemmän. Itsellä ei ole varaa ottaa tuollaista riskiä kun ei ole pakko. Muistikortti ulkona taskuun ja kamera reppuun ja repussa sisälle ja annetaan olla rauhassa muutama tunti.
Noista akuista sen verran että olisi mielenkiintoista viritellä sen verran että saisi ton akun taskuunsa josta tulisi sitten virtajohto kameraan jos pidempään täytyy olla ulkona. Luontokuvauksessa tuollaisia virityksiä on ainaskin käytetty.

Noista akuista sen verran että olisi mielenkiintoista viritellä sen verran että saisi ton akun taskuunsa josta tulisi sitten virtajohto kameraan jos pidempään täytyy olla ulkona. Luontokuvauksessa tuollaisia virityksiä on ainaskin käytetty.

Ei huono ajatus, näinköhän tuollaisia löytyy ihan kaupasta valmiina?

Tiiä mitä tuolta mailmalta löytyy mutta en ainakaan ole kuullut että olisi. Kamera valmistajat ei tuollaista ainakaan taida tarjota. Nää nykyajan kamerat saattaa olla vielä sen verran herkkiäkin laitteita että pitäis tietää mitä tekee jos alkaa itse virittelemään. Ehkä on vaan parempi pitää paria akkua matkassa ja heittää välillä taskuun lämpenemään. Mikä näistä tietää. :)

Ainakin mun minolta ohjekirjassa oli, että kannattaa tuota kameraa pitää pakkasella esim. takin sisällä kun ei kuvaa, että pysyis jotenkin järjissään, mutta enempää en sitten asiasta tiedäkkään.

Ainakin mun minolta ohjekirjassa oli, että kannattaa tuota kameraa pitää pakkasella esim. takin sisällä kun ei kuvaa, että pysyis jotenkin järjissään, mutta enempää en sitten asiasta tiedäkkään.

Näin on, ja kun tulet sisään laitat sen muovipussiin, suljet sen ilmatiiviiksi ja odottelet muutaman tunnin. Kosteus häipyy :)

Back
Ylös Bottom