SI-nivelen lukot

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko kenelläkään pakkiksella tietoa tästä? Mulla ainakin keho "katkeaa" kahteen osaan juuri tuosta alaselän kohdalta. Siitä olen ihan varma että selälle täytyisi tehdä jotain, en vain tiedä mitä. Onko kenelläkkään kokomuksia kyseisen paikan naksauttamisesta tai vastaavasta toimenpiteestä? Toimiiko? Onko vaarallinen? Onko pääkaupunkiseudulla asiaan perehtyneitä hoitajia?

Mulla on viimeemmäksi diagnoosi kiropraktikolta: SI-nivelen dislokaatio. Oon käynyt nyt laitattamassa sen paikoilleen 3 kertaa. Selkäkipu alkoi n. vuosi sitten, kun idioottina lojuin aurinkotuolissa selkä pahasti notkolla. Siitä kun nousin, niin selkään sattui oikealle alas ja sitä on jatkunut sen vuoden. Kipu on oikeastaan aina läsnö, mutta rankka reeni pahentaa, joskus voi olla muutama päivä ihan ok:ta. Nyt kipupiste on tosiaan oikealla alaselässä, välillä säteilee oikealle pakaraan tai takareiteen. Olen käynyt parilla (yleis-)lääkärillä, fyssarilla, OMT-fysioterapeutilla, urheiluhierojalla ja nyt viimeemmäksi tällä kirolla 2 viikon välein. Eikä auta. Masentaa. Olen jonossa ortopedille (opiskelijabudjetti..). Kiro laskuttaa 65€ / kerta. Tällä hetkellä uskon kuitenkin eniten kiropraktiikkaan, koska olen tiennyt (tuntenut) alusta alkaen selässäni, että jotakin on "pois paikaltaan".

Kiropraktikko saa nivelen paikoilleen, mutta se ei pysy paikallaan edes seuraavaan päivään. Virheasento on ollut niin pitkään, että ilmeisesti kiristyneet lihakset vetävät sen pian takaisin pois paikaltaan. Erityisesti saman puolen lonkankoukistaja kiristää ja vetää lonkkaa eteen. Nyt samaan aikaan minulla on nivusvamma, joka estää perusteellisemman venyttelyn ja treenin ainakin vielä muutaman viikon ajan (fiksataan kuntoon tähystyksessä parinviikon päästä).

Odotan toimenpidettä ja siitä toipumista, jotta pääsen venyttelemään lonkankoukistajaa kunnolla. Toivon todella, että venyttämällä hiljalleen paikkoja auki (erit. siis lonkka ja saman puolen pakara, kiropraktikon neuvosta) ja edelleen muutamalla kiropraktikon käynnillä tehdään jossain vaiheessa ihmeitä. Tällä hetkellä se ei auta, vaikka jalat saadaankin manipulaation jälkeen samanpituisiksi (virheasennon takia oikea jalka on lyhyempi). Tällä viikolla olin ensin kirolla, jonka jälkeen hierojalla, jotta lihaskireys ei olisi vetänyt virheasentoa päälle samantien. Auttoi tasan sen päivän. Nyt olen yhtä kipeä kuin ennen käsittelyä. Kiropraktikon hoito ei satu (toisin kuin hierojalla lihaskalvojen aukominen). Kannattaa yrittää rentoutua mahdollisimman hyvin, jotta SI-nivelen saa todella paikalleen.

En tiedä, toivon vaan et jonain aamuna heräisin ja tää olis poissa.
Saa kommentoida.

Kannattaa lukaista tämä läpi: http://www.kalindra.com/dontigny_mechanics.pdf

Itse kärsin samoista ongelmista (ainakin fysioterapeutin mukaan kyse oli SI-nivelestä) pari vuotta sitten ja tein paljon noita korjaavia liikkeitä. Venyttelin myös paljon ja lopulta selkä tuli kuntoon. Vaikea arvioida kumpi auttoi enemmän, liikkeet vai venyttely.. vai kumpikaan, mutta kannattaa ainakin koittaa. Itse tein eniten tuota liikettä, jossa jalkaa painetaan seinää vasten. Jos löytyy sopiva paikka tuon tekoon niin se on ainakin helppo tehdä ja siinä pystyy käyttämään aika reilusti voimaa.

Onko kenelläkään pakkiksella tietoa tästä? Mulla ainakin keho "katkeaa" kahteen osaan juuri tuosta alaselän kohdalta. Siitä olen ihan varma että selälle täytyisi tehdä jotain, en vain tiedä mitä. Onko kenelläkkään kokomuksia kyseisen paikan naksauttamisesta tai vastaavasta toimenpiteestä? Toimiiko? Onko vaarallinen? Onko pääkaupunkiseudulla asiaan perehtyneitä hoitajia?
On. Paras tapa edetä näissä asioissa on se, että menet tutkimuksiin, jossa tarkastetaan tuon SI-nivelen ja (toivottavasti) L-selän mekaaninen toiminta, jolloin nähdään onko niissä vikaa, vai onko vika jossain muualla?

Manipuloinnista on hyötyä vain, jos on mekaniikasta johtuvia liikerajoituksia.

Miten kiropraktikko osoitti SI-nivelesi olevan poissa paikoiltaan?

En tunne diagnostiikkaa tarkemmin (en ole itse "alalla").. Kuitenkin, makasin vatsallani ja aluksi hän totesi oikean jalan olevan lyhyempi. Nyt seuraa tosi sekavaa selostusta:

Päinmakuulla koukistin vasemman jalkani polvesta. Jalkaa piti painaa koukkuun (takareiden koukistus) samalla kun kiropraktikko pyrki painamaan jalkaani suoraksi kädellä. Toisella kädellä hän painoi tiettyjä kohtia (hermopisteitä tms?) selässäni. Joitakin ns. pisteitä painettaessa jalastani valahti voima täysin (reisikoukistuksessa ei riittänyt siis voima edes yhdellä kädellä painamista vastaan), toisissa koukistukseni taas piti. Manipulaation jälkeen koukistus piti kaikissa pisteissä. Näitä pisteitä oli mm. varsinaisessa kipukohdassa oikealla alaselässä ja muuallakin, ylempänä selkärangan ympärillä, vasemmallakin puolella. Oikealla jalalla muistaakseni takareisi piti alunperinkin. Käsittelyn jälkeen jalat olivat samanpituiset (minusta tosin tuntui, että oikea olisi ollut hieman pitempi, koska olen ehtinyt vuoden aikana tottua väärään asentoon).

Haha, näin kerrottuna kuulostaa aika huuhaalta?

SI-nivelen, alimpien lannesegmenttien tai lonkan liikehäiriöt voi olla yleisiä, nivelen oikeaan sijoiltaanmenoon on pakko melkein olla jo kolarissa tai muuta traumaa taustalla.
Siinä siis pitää tehdä jo muutakin kuin vaan maata ja nousta aurinkotuolista.

Jos on kyse mekaanisesta liikehäiriöstä niin manipulaatiosta sekä mobilisaatiosta varmasti on apua, tämän jälkeen pitää päivittäin tehdä venytykset/ huoltavat liikkeet kuten on ohjeet annettu.

nivelen oikeaan sijoiltaanmenoon on pakko melkein olla jo kolarissa tai muuta traumaa taustalla.

Nyt kun tulin ajatelleeksi.. Helvatan sitkeä rakennelma tuo oikeasti on. Aika monta murtunutta lantiota tullut vastaan, koskaan en ole nähnyt SI-nivelen menneen rikki. Yleensä hajoaa sacrum siitä vierestä..

sijoiltaanmenoon on pakko melkein olla jo kolarissa tai muuta traumaa taustalla. Siinä siis pitää tehdä jo muutakin kuin vaan maata ja nousta aurinkotuolista.

Hm.. En nyt tosiaan tiedä tarkoittiko kiropraktikko, että ihan pois paikaltaan tosiaan olisi. Olen ehkä ymmärtänyt tämän väärin. Ehkä kyseessä kuitenkin on mekaaninen liikehäiriö tai mikälie, jokatapauksessa krooninen selkäkipu v*tuttaa.

Omalla vastaanotollani olen huomannut SI-nivel ongelman olevan noin 1 asiakkaalla kymmenestä.
Kyllä se takamuksilleenkin kaatuminen voi aiheuttaa si-nivelen virheasennon. Nilkka-, polvi- lonkkavaivat tms... voivat aiheuttaa kaiken maailman nivelhäiriöitä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Omalla vastaanotollani olen huomannut SI-nivel ongelman olevan noin 1 asiakkaalla kymmenestä.
Kyllä se takamuksilleenkin kaatuminen voi aiheuttaa si-nivelen virheasennon. Nilkka-, polvi- lonkkavaivat tms... voivat aiheuttaa kaiken maailman nivelhäiriöitä.
Kylkyl , nivelen liikehäiriötä ja sitä kautta jonkinlaista virheasentoa tulee helpomminkin , muttei kyllä sijoiltaanmenoa.
Mielestäni esim. sacrumin kiertyminen ,SI:n tai lannerangan nivelten nivelpintojen muuttunut asento suhteessa toisiinsa, ei vielä ole sijoiltaanmeno.
Liikehäiriö ei ole sama kuin sijoiltaanmeno (mitä niin tiheesti viljellään keskusteluissa).

Ninialle sen verran , että kivut ottaa varmasti anyways hermoon ja toivon että saat hoidosta apua.:)
Jos kyse on liikehäiriöstä niin en ymmärrä miksei hommaa saisi kuntoon.

Kylkyl , nivelen liikehäiriötä ja sitä kautta jonkinlaista virheasentoa tulee helpomminkin , muttei kyllä sijoiltaanmenoa.

Juuri näin. :hyvä:

Miksi on niin tärkeä takertua "pikkuasiaan", kuten liikehäiriö vai "pois-paikaltaan"?
Siksi että niillä on merkittävä ero! "Pois-paikaltaan" termi passivoi potilaan, hän vain haluaa "napsautusta", jolla nikama (tässä tapauksessa SI) laitetaan "paikoilleen", eikä edes mieti mistä koko tilanne on saanut alkunsa tai mitä sille voisi tehdä tulevaisuudessa.

Liikehäiriö (josta siis useimmiten on kysymys) kuvaa tilannetta paremmin, kyseessä on siis koko liikeketjun häiriö, johon kuuluu heikkoja lihaksia, kireitä lihaksia ja sitten niitä "lukkoja" (lukot ovat nivelten tai nikamien toimintahäiriöitä, joissa niiden liike on rajoittunut tai kokonaan estynyt mekaanisen esteen vuoksi).

Liikehäiriössä tärkeintä on tiedostaa miksi tilanne kullakin potilaalla johtaa "lukkoon", ja sit pyrkiä poistamaan nuo heikkoudet, usein törmätään lihastasapainoon eli sinne kireisiin ja heikkoihin lihaksiin.

Ja kyllä! Painonnostajilta ja kehonrakentajiltakin löytyy heikkoja lihaksia, ei ehkä yleisesti, vaan suhteessa toisiinsa, juuri tämä suhde johtaa ajan ollen virheelliseen kuormitukseen ja esim. lantion toimintahäiriöihin sekä SI-nivelen "lukkiutumiseen".

Olen 18-vuotias ja minulla on mielestäni melko selkeä notkoselkä. Käsittääkseni tämä on sukuvika, sillä isälläni ja hänen isällään on ollut selkävikoja ihan hurjasti. Itselläni alaselkä kipeytyi kun kävelin usean kymmenen kilometrin "vaelluksen", tosin selässä roikkui olkalaukussa 2 kilon vesipullo. Selkäkipu katosi jo muutaman päivän päästä ja tämä voi johtua iästäni mutta uskon ja pelkään että selkä alkaa temppuilla jo ihan kymmenen vuoden sisään.

Kannattaisiko sitä näin ennaltaehkäisevästi käydä näyttämässä jollekin lääkärille ja jos epäilykseni osuvat oikeaan, tehdä asialle jotakin?

Kannattaisiko sitä näin ennaltaehkäisevästi käydä näyttämässä jollekin lääkärille ja jos epäilykseni osuvat oikeaan, tehdä asialle jotakin?

Ennaltaehkäisevässä mielessä on parasta harjoittaa keskivartaloa ja lantion aluetta monipuolisesti, sekä venytellä etureisiä, lonkankoukistajia sekä pakaralihaksia. VOIMAA ja HALLINTAA!

Lainataan nyt vanhaa threadiä, kun alkanut vähän tämä toispuoleisuus askarruttamaan, eli:

Meikäläinen on nyt salitreenin edetessä huomannut, että vasen jalkani ottaa enemmän damagea kyykyssä. Vasen jalka myös näyttää hieman pidemmältä. Kerran olen joutunut pitämään taukoakin kyykystä/MaVesta skolioosin aiheuttaman selän oikean puolen kipeytymisen takia. Toisinaan myös treenin jälkeisenä päivänä saattaa olla, että vain vasemman jalan lihat on jumissa. Eilen viimeistään heräsin, kun MaVettaessa tuntui selkeästi, että "pidemmän" jalan puoleiset lihakset (selkä, jalka) tekivät enemmän duunia, vaikka tanko ja hartialinja olivat täysin linjassa. Olen kuitenkin lukenut, että erittäin harvoin ihmisillä on fyysisesti eri pituiset jalat. Joten olisiko SI-nivelen dislokaatio tai virheasento mahdollisesti aiheuttanut jalkojen "eripituisuuden" ja tästä johtuen myös skolioosin?

Lainataan nyt vanhaa threadiä, kun alkanut vähän tämä toispuoleisuus askarruttamaan, eli:

Meikäläinen on nyt salitreenin edetessä huomannut, että vasen jalkani ottaa enemmän damagea kyykyssä. Vasen jalka myös näyttää hieman pidemmältä. Kerran olen joutunut pitämään taukoakin kyykystä/MaVesta skolioosin aiheuttaman selän oikean puolen kipeytymisen takia. Toisinaan myös treenin jälkeisenä päivänä saattaa olla, että vain vasemman jalan lihat on jumissa. Eilen viimeistään heräsin, kun MaVettaessa tuntui selkeästi, että "pidemmän" jalan puoleiset lihakset (selkä, jalka) tekivät enemmän duunia, vaikka tanko ja hartialinja olivat täysin linjassa. Olen kuitenkin lukenut, että erittäin harvoin ihmisillä on fyysisesti eri pituiset jalat. Joten olisiko SI-nivelen dislokaatio tai virheasento mahdollisesti aiheuttanut jalkojen "eripituisuuden" ja tästä johtuen myös skolioosin?

Joo, s-nivelen dislokaatiolta tuo kuulostaa. Skolioosi tulee kun "mukamas" lyhyemmän jalan on kosketettava maata jolloin lantio vääntyy, joka taas johtaa selkärangan kieroutumiseen ja siitä taas eri tasolla oleviin hartioihin. http://www.selkasivut.fi/selka/parannu.html Tuolta löytyy apua. Venyttelystä tulee pakollinen juttu(jälkihoito, jota ilman asia ei korjaannu). Todella harvalla on eripituiset jalat, kuten sanoit. Itselläkin asia korjaantui vaikka nivel oli pois paikoiltaan 20 vuotta.

Itsellä maastaveto sekä kyykky on nyt jätetty pois treenistä, kun en vain yksinkertaisesti pysty tekemään niitä. Tietty jotain kevyttä aina pystyy ilman suurempia kipuja, mutta kaikki raskaat on ihan murhaa. En myöskään pysty makaamaan kovalla alustalla selälläni, koska vasemmassa pakarassa vihloo. Kipu on melko ylhäällä pakarassa, melkeinpä tuolla ihan alaselässä, häntäluun tienoilla. Eteenpäin kurkottaminen tuo myös ton kivun esille tai maassa selällään maatessa, polvien tuominen nenää kohti. Hierojan kanssa alotettiin nyt selän ja pakaran lihaksien hieronta ja omatoimista "kuntouttamista" koitan tehdä kotona eli venyttelyä. Lääkärin juttusilla en ole käynyt vielä, mutta sinne kyllä seuraavaksi menen jossei tuo mystinen kipu helpota. Kuvaamani oireet osuvat aika lähelle SI-nivelen ongelmien oireita, vai?

Itselläni tuli alaselän oikea puoli kipeäksi rakennustyömaa+sali yhdistelmällä vajaa 3kk sitten, kipu ei ole lihaksessa, vaan lantion sisällä(lonkkaluun takana ?). Samasta vaivasta johtuen alaselän lihakset on jonkin verran jumissa ja kipeät. Fysiatrin vastaanotolla käyty ja sieltä lähete röntgeniin, kyykkäämisen ja mavettamisen olen joutunut lopettamaan.. Voisiko ratkaisu ongelmiin löytyä SI-nivelestä?

Mä suosittelen lämpimästi jäsenkorjaajaa tai osteopaattia. Mulla oli jalat eripituiset. Syy löytyi lantiosta, vasen puoli oli 1cm korkeammalla kuin oikea, tästä syystä oikea hartia hieman alempana, jonka takia yläselässä paljon nikamalukkoja. SI-nivelkin oli jotenkin lukossa. Käsittelyn jälkeen lantio oli suorassa, jalat saman mittaiset ja olipas semmonen kevyt olo. Tuntui, että jalat menee ihan itsestään eteenpäin, kävely oli hirmu kevyttä.

Latest posts

Back
Ylös Bottom