SFU ja koko fitnessgenre ja sen käryt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Luulisi että tuosta löytyisi jotain ihan oikeita arvioita, että paljonko dopingaineiden ja huumausaineiden vuotuinen myynti on Suomessa/Euroopassa/maailmassa.

Aika isolla haarukalla joutuu arvioimaan, kun mitään tarkkaa viimeaikaista dataa ei ole, mutta ihan omalla tähän päivään 7 vuoden kokemuksella markkinoista ja hinnoista sekä arviolla siitä, että aktiviiset käyttäjät on vähintään kolminkertaistuneet kymmenessä vuodessa Suomessa, niin 20-50 miljoonaa euroa. Euroopasta tai maailmasta voi löytyä jotain virallista arviotakin.

Noin se menee ammattinyrkkeilyssäkin. Harjoituskaudella kuuri päälle ja kisoihin tauolle. Testit vain kisoissa. Käryt lähinnä vahinkoja. Varmasti kärähtäisi yli puolet ukoista jos testattaisi harjoituskaudella.

Vittu mikä hormoniliitto, LOL. Ja puhdasta urheilua lässyttävät.
Joopas En edes aikaisemmin kunnolla lukenut kokonaan mutta haavi loksahti ( jopa minulla ) auki kun luin tuon mitä KP oli sanonut.
Ei siinä mitään Ainakaan minä en kiistä etteikö mies olisi tuonut ja vaikuttanut hyvin paljon Suomen bodyskendressä hyvin pitkällä aikavälillä ja tuonut Suomea hyvin esiinkin Esimerkiksi Olympia -92 Suomessa on kyllä itsestäni aika uskomaton juttu ja paljon muutakin mutta onko hän jotenkin katkeroitunut sitten nykyään vai mikä on homman nimi ? Luulisi että olisi aktiivisena ja asiallisena bodauksen suhteen myös nykyäänkin.
Olisi varmasti ollut edelleenkin kiinnostava persoona jos olisi esim. Oman podcastin perustanut tai vieraillut muiden ja tuonut esiin tuttavuuksiaan maailmalta mutta tuntuu vittuuntuneen koko genreen.Erityisesti kun on kuullut miten on toiminut kulissien takana jo hyvin pitkän aikaa sitten Silloin en itse pahemmin välittänyt koska muutenkaan ei bodaus tai fitness kiinnostanut mutta arvaan kyllä että Mikeä vituttaa.

Pitää mennä jonnekin 1920-40 luvulle eli sata vuotta sitten, että nähdään aikakausi jolloin voimailu ja kehonrakennus on viimeksi ollut ilman dopingia. 30-luvulla syntetisoitiin testo ja jo 50-luvulla ruvettiin suunnittelemaan anabolisia steroideja jo lihaksenkasvatuskärjellä. Helvetin tekopyhää lätinää nuo Ouraman jutut ja muut iltalehden jutut.

Kyllä. Douppi on aina ollut osa kilpaurheilua koko sen historian ajan. Hormonit tulivat uutena lisänä 1935, jolloin testo syntetisoitiin Saksassa/Sveitsissä. Tuolloin Saksa oli maailman johtava maa lääketieteen ja urheilulääketieteen saralla. Hitler on luultavasti maailman tunnetuin hormoni-huumenarkkari, henkilääkäri Morellin antaessa hänelle testoa, piriä, kokaa yms. Nämä lääkkeet olivat myös sotilaskäytössä, kuten on tavallista nykyisinkin. Urheilu ja body käyttöön testo tuli jo 30-luvun lopussa (Saksan joukkue melko varmasti käytti testoa Berliinin olympialaisissa 1936). Weiderin tutkimuslaitos kehitti 70-luvulla "nerokkaan" Formula 7-lisäravinteen vastaiskuna Dianabolille. Weiderin tutkijoiden mukaan Formula 7 olisi tehokkaampaa, kuin Dianabol, eikä aiheuta sen haittavaikutuksia. Luonnollista tehokasta ja terveellistä (uskoo ken tahtoo). Ja Weiderin tillle tuli rahaa.

En ole enää vuosiin aihetta tutkinut, mutta tässä pari perusteosta, joista voi aloittaa:

Yhdestä lähteestä harvoin löytyy kaikkea tietoa ja paljon on vielä kysymyksiä avoinna.
Itse olen myös käynyt läpi monia aihetta käsitteleviä kirjoja, väitöskirjoja ja graduja, joista saa palapeliä täydennettyä. Netistä löytyy myös paljon tietoa, jos jaksaa etsiä. Edm. kirjat pystyi aiemmin lataamaan ilmaiseksi netistä. Suomen urheilun dopinghistoria on myös mielenkiintoinen, vaikka edelleenkin tabu.

En ole enää vuosiin aihetta tutkinut, mutta tässä pari perusteosta, joista voi aloittaa:

Yhdestä lähteestä harvoin löytyy kaikkea tietoa ja paljon on vielä kysymyksiä avoinna.
Itse olen myös käynyt läpi monia aihetta käsitteleviä kirjoja, väitöskirjoja ja graduja, joista saa palapeliä täydennettyä. Netistä löytyy myös paljon tietoa, jos jaksaa etsiä. Edm. kirjat pystyi aiemmin lataamaan ilmaiseksi netistä. Suomen urheilun dopinghistoria on myös mielenkiintoinen, vaikka edelleenkin tabu.

Kiitos paljon!

Kyllä. Douppi on aina ollut osa kilpaurheilua koko sen historian ajan. Hormonit tulivat uutena lisänä 1935, jolloin testo syntetisoitiin Saksassa/Sveitsissä. Tuolloin Saksa oli maailman johtava maa lääketieteen ja urheilulääketieteen saralla. Hitler on luultavasti maailman tunnetuin hormoni-huumenarkkari, henkilääkäri Morellin antaessa hänelle testoa, piriä, kokaa yms. Nämä lääkkeet olivat myös sotilaskäytössä, kuten on tavallista nykyisinkin. Urheilu ja body käyttöön testo tuli jo 30-luvun lopussa (Saksan joukkue melko varmasti käytti testoa Berliinin olympialaisissa 1936). Weiderin tutkimuslaitos kehitti 70-luvulla "nerokkaan" Formula 7-lisäravinteen vastaiskuna Dianabolille. Weiderin tutkijoiden mukaan Formula 7 olisi tehokkaampaa, kuin Dianabol, eikä aiheuta sen haittavaikutuksia. Luonnollista tehokasta ja terveellistä (uskoo ken tahtoo). Ja Weiderin tillle tuli rahaa.

Olisko näistä vinkata jotain lisämateriaalia? Hitleristä taitaa olla ihan videotakin, kun sätkii piripäissään jossain yleisötilaisuudessa?

Joopas En edes aikaisemmin kunnolla lukenut kokonaan mutta haavi loksahti ( jopa minulla ) auki kun luin tuon mitä KP oli sanonut.
Ei siinä mitään Ainakaan minä en kiistä etteikö mies olisi tuonut ja vaikuttanut hyvin paljon Suomen bodyskendressä hyvin pitkällä aikavälillä ja tuonut Suomea hyvin esiinkin Esimerkiksi Olympia -92 Suomessa on kyllä itsestäni aika uskomaton juttu ja paljon muutakin mutta onko hän jotenkin katkeroitunut sitten nykyään vai mikä on homman nimi ? Luulisi että olisi aktiivisena ja asiallisena bodauksen suhteen myös nykyäänkin.
Olisi varmasti ollut edelleenkin kiinnostava persoona jos olisi esim. Oman podcastin perustanut tai vieraillut muiden ja tuonut esiin tuttavuuksiaan maailmalta mutta tuntuu vittuuntuneen koko genreen.Erityisesti kun on kuullut miten on toiminut kulissien takana jo hyvin pitkän aikaa sitten Silloin en itse pahemmin välittänyt koska muutenkaan ei bodaus tai fitness kiinnostanut mutta arvaan kyllä että Mikeä vituttaa.
KP:llä ei ollut mitään tekemistä ’92 vuoden Mr. Olympian kanssa. Jouni Virtamo toi kyseisen kisan Suomeen.

Koomista että haukkui bodauksen friikkishow:ksi ja nyt oma liitto on pahin doping-liitto Suomessa. Nyt benee bisnesidea uusiksi, enää ei kannata haalia joka vitun wellnessia, fatnessiä, sataa bikinisarjaa ja muuta paskaa tonne siinä toivossa, että kilpailijamäärät määrittää paljonko rahaa saa tukena. Nyt se maksaa vaan lisää järjestelyitä. Sit fiksuna ideana katkaistaan yhteistyö isoimman kotimaisen keskusteluforumin kanssa joka oli vielä ilmainen mainospaikka. Mediatiedoissa mainostettiin aina kaikkia muita ulkomaalaisia forumeita, mutta ei sitä kotimaista.

Kova kolaus nuoria/lapsia valmentaville, joiden vanhemmat maksaa lystin. Toivottavasti tota asiaa puidaan pitkään julkisesti, kaksi pää henkilöä liitossa voivat jatkaa sitä oman paska mantransa selittelyä.

Back
Ylös Bottom