- Liittynyt
- 30.3.2003
- Viestejä
- 94
Nykyisten tietokonepelien äänitehosteet ovat enimmäkseen digitoituja ääniä, jotka kuulostavat uudelleen soitettuna aina samalta, vaikka taajuutta vaihdeltaisiinkin. Lisäksi pelissä on olemassa vain ne tehosteet, joita siihen on äänitetty.
Tietokonepelien fysiikkalaskentaan erikoistuineista korteista juolahti mieleen, että onkohan seuraava "uusi" keksintö todellisten äänten jäljittelyyn räätälöity kortti. Toimiessaan se mahdollistaisi rankasti monipuolisemman äänitehostemaailman. Esimerkiksi autopeleissä pellin rytistyessä ääni olisi aina erilainen, eikä sama tuttu sample tai pari rasittaisi monotoonisuudellaan.
Teknisesti tämä kai toimisi yksinkertaisuudessaan niin, että objekteille määritellään tiettyjä äänen perusominaisuuksia, joista fysiikkalaskennan kanssa luodaan ääniä. Uusimmillakin prosessoreilla tämä on sangen raskasta, joten erikoiskortille olisi tarvetta.
En ole hakenut patenttia tälle idealle, mutta toivon, että se joskus on ja toimii peleissä. ;)
Tietokonepelien fysiikkalaskentaan erikoistuineista korteista juolahti mieleen, että onkohan seuraava "uusi" keksintö todellisten äänten jäljittelyyn räätälöity kortti. Toimiessaan se mahdollistaisi rankasti monipuolisemman äänitehostemaailman. Esimerkiksi autopeleissä pellin rytistyessä ääni olisi aina erilainen, eikä sama tuttu sample tai pari rasittaisi monotoonisuudellaan.
Teknisesti tämä kai toimisi yksinkertaisuudessaan niin, että objekteille määritellään tiettyjä äänen perusominaisuuksia, joista fysiikkalaskennan kanssa luodaan ääniä. Uusimmillakin prosessoreilla tämä on sangen raskasta, joten erikoiskortille olisi tarvetta.
En ole hakenut patenttia tälle idealle, mutta toivon, että se joskus on ja toimii peleissä. ;)