Seuraava erikoiskortti pelaamiseen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaalis
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
30.3.2003
Viestejä
94
Nykyisten tietokonepelien äänitehosteet ovat enimmäkseen digitoituja ääniä, jotka kuulostavat uudelleen soitettuna aina samalta, vaikka taajuutta vaihdeltaisiinkin. Lisäksi pelissä on olemassa vain ne tehosteet, joita siihen on äänitetty.

Tietokonepelien fysiikkalaskentaan erikoistuineista korteista juolahti mieleen, että onkohan seuraava "uusi" keksintö todellisten äänten jäljittelyyn räätälöity kortti. Toimiessaan se mahdollistaisi rankasti monipuolisemman äänitehostemaailman. Esimerkiksi autopeleissä pellin rytistyessä ääni olisi aina erilainen, eikä sama tuttu sample tai pari rasittaisi monotoonisuudellaan.

Teknisesti tämä kai toimisi yksinkertaisuudessaan niin, että objekteille määritellään tiettyjä äänen perusominaisuuksia, joista fysiikkalaskennan kanssa luodaan ääniä. Uusimmillakin prosessoreilla tämä on sangen raskasta, joten erikoiskortille olisi tarvetta.

En ole hakenut patenttia tälle idealle, mutta toivon, että se joskus on ja toimii peleissä. ;)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä mä ainakin voisin tuollaisen ostaa. Ei ollenkaan hassumpi idea. Ei muutakuin emaili lähtemään Creativelle:)
 
No onhan ton tapaisia ollut jo EAX:n ajoista asti, siis monikanavaääni jossa äänen ominaisuudet muuttuvat sen mukaan millaiset ympäristön pinnat ovat ja mistä suunnasta ääni pelaajaan nähden tulee. Karkeaa fysiikkamallinnustahan tuokin on. Jos meinaat sitä että mallinnetaan joka ikinen pellinpala joka törmää toiseen ja tekee äänen, niin siihen nyt voi olla vielä vähän matkaa :)
 
JSmith sanoi:
No onhan ton tapaisia ollut jo EAX:n ajoista asti, siis monikanavaääni jossa äänen ominaisuudet muuttuvat sen mukaan millaiset ympäristön pinnat ovat ja mistä suunnasta ääni pelaajaan nähden tulee. Karkeaa fysiikkamallinnustahan tuokin on. Jos meinaat sitä että mallinnetaan joka ikinen pellinpala joka törmää toiseen ja tekee äänen, niin siihen nyt voi olla vielä vähän matkaa :)

juu näinhän se on, vähän sama homma kuin autopeleissä kolaroi niin samanlainen kolhu siitä tulee vaikka miten päin ajais. mutta pikkuhiljaa päästään lähemmäs sitä että kaikenlaiset efecktit generoidaan reaaliajassa.....
 
Sininenporkkana sanoi:
juu näinhän se on, vähän sama homma kuin autopeleissä kolaroi niin samanlainen kolhu siitä tulee vaikka miten päin ajais. mutta pikkuhiljaa päästään lähemmäs sitä että kaikenlaiset efecktit generoidaan reaaliajassa.....

Pelintekijät ovat tässä vähän laiskoja, kyllä jo sillä päästään pitkälle että otetaan pari laadukasta perussamplea ja yhdistetään niitä jollain sattumakertoimella höystettynä. Ei sitä pelaaja huomaa että ääni ns. arvottu, mutta tulisihan vaihtelua.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom