Selkä paskana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommih
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli tänään maastavetoa lämmitellessä oikean puolen suorat selkälihakset about selän keskiosasta (pituus suunnasta) vitun kipeiksi. No vedin treenin loppuu kevyesti pumpaten ja vitutus päällä. Selkää on pystyny venyttämään kunnolla mutta kropan taittaminen vasemmalla (niinkuin oikeaa kylkeä venyttäessä) ei onnistu millään. Ja hyvä kun pystyy edes hengittää täysiä sisään.

Elikkä olen venytelly, hieronu, laittanu kylmävoiteita, orudista, kylmäpussia pidelly lihaksen päällä ja syönny buranaa. Mutta mites tästä etiäppäin. Epäilen kuitenkin vahvasti, että lihas ei ole revähtäny, koska sitä pystyy venyttämään. Mutta toisaalta en keksi mitä muutakaan sille olisi voinut käydä.

Tais olla perkele viimenen kerta, kun teen mavea:curs:

Ps.:itku:

Originally posted by tommih
Tuli tänään maastavetoa lämmitellessä oikean puolen suorat selkälihakset about selän keskiosasta (pituus suunnasta) vitun kipeiksi. Kropan taittaminen vasemmalla (niinkuin oikeaa kylkeä venyttäessä) ei onnistu millään. Ja hyvä kun pystyy edes hengittää täysiä sisään.

Kuullostaisi akuutilta "lukkiutumalta". Paremman vastauksen saat jos tulet näppieni luokse... ;)

Tais olla perkele viimenen kerta, kun teen mavea:curs:

Älä hyvä veli mavea hylkää! Mave on hyvä liike.

No nyt ei muuta kuin lepoa selälle. Ehkä myös kevyttä hierontaa. Paraneminen kestää aikansa mikä on yksilöllistä. Mutta kuulostaa kyllä siltä että 3-4 päivää olisi minimi.
Selkä kannattaa pitää myös lämpimänä - nyt kun kylmähoito ensiapuna on jo annettu. Sellasta lämpövoidetta kannattaa kokeilla. Pitää lihaksen vetreämpänä.

Tsemppiä.

Re: Re: Selkä paskana

Originally posted by fysio
Kuullostaisi akuutilta "lukkiutumalta". Paremman vastauksen saat jos tulet näppieni luokse... ;)

Tota mä oon just kelannu, että voiko tollanen "lukkiutumien" tulla yhtäkkiä. Mut hyvä jos voi, niin ei ainakaan oo revähtäny. Soittelen huomenna aijan fysioterapeutille...

Thänks hyvistä vastauksista :thumbs:

Onko minkäänlaista verenvuotoa..? Jos ei niin riittää, kun lepäät pari päivää. Jos verenvuotoa on, niin pitää lepäillä aivan kunnolla.

Sitten voi olla myöskin pelkästään se mahdollisuus, että lihas ei ole edes revähtänyt. Oletko varma, että kipu on lihaksessa vai jänteissä?

Re: Re: Re: Selkä paskana

Originally posted by tommih
Tota mä oon just kelannu, että voiko tollanen "lukkiutumien" tulla yhtäkkiä. Mut hyvä jos voi, niin ei ainakaan oo revähtäny. Soittelen huomenna aijan fysioterapeutille...

Nivelen lukkiutumia on kahdenlaisia.
1) Hitaasti ajan kuluessa virheelliset kuormitustavat aiheuttavat nivelen liikeradan pienentymistä, "jumiutumista". Toisinaan myös totaalisia lukkoja. Esim. lonkka tai SI-nivel.

2) Nopeasti, tapaturmaisesti. Yleensä tällöin on kyseessä nikama, joka on "yliliikkuva" muihin naapurinikamiin nähden. Yksi nosto saattaa "lukittaa" nikaman jolloin koko selän normaali toiminta on mahdaton/kivulias. Lukittuma on suht helppo avata, ja sen jälkeen sitten etsitään syytä miksi se meni lukkoon.

Nostanpa vanhan threadin.

Eli mulla on alaselkä taas vaihteeksi jumissa ja tekee sen pari kertaa vuodessa. Jumiutumisen kaava on aina sama eli pienet painot ja ei yleensä edes mikään kunnon nosto. Edellisellä kerralla naksahti jumiin kun nostin kauppakassin pöydälle ja yskäsin.

Nyt tänään alottelin salilla lämmittelyjen jälkeen kyykkyä ja laitoin ekaa kahdenkympin levyä tankoon. Naks ja jätkä kaksin kerroin. Polvet meinaa mennä alta heti ja pitkät selkälihakset kramppaa ihan jumiin. Kipu on siinä kohtaa mistä voisi kuvitella selkärangan alkavan.

Ehjänä selkä kesti maven 5 x 5 x 150 maanantaina sen kummempaa kuin treenirasitusta tuntematta ja vetoja oon tehny tammikuulta asti eli en usko että se siihen vaikuttaa, samoin oon kyykänny. Edellisen kerran kävi jumiutuminen tossa marras-joulukuun taitteessa ja silloin edellisestä treenistä oli melkein kuukaus.

Norgesicia naamaan ja ens viikko kevyesti niin helpottaa taas (toivottavasti). Kiinnostaisi kuitenkin onko jollain ollu samanlaista vikaa ja mikä toimisi ennaltaehkäisynä? Vai onko niin että ruhosta loppu takuu kolmessakympissä?

Voi hyvä mies, sinua vaivaa todennäköisesti issias. Mene lääkäriin tutkituttamaan se, se voi mennä toooooooodella kipeeks.

lepo on nr. 1. aina tollasissa jutuissa.

nikste sanoi:
Nostanpa vanhan threadin.
Eli mulla on alaselkä taas vaihteeksi jumissa ja tekee sen pari kertaa vuodessa. Jumiutumisen kaava on aina sama eli pienet painot ja ei yleensä edes mikään kunnon nosto. Edellisellä kerralla naksahti jumiin kun nostin kauppakassin pöydälle ja yskäsin.
Nyt tänään alottelin salilla lämmittelyjen jälkeen kyykkyä ja laitoin ekaa kahdenkympin levyä tankoon. Naks ja jätkä kaksin kerroin. Polvet meinaa mennä alta heti ja pitkät selkälihakset kramppaa ihan jumiin. Kipu on siinä kohtaa mistä voisi kuvitella selkärangan alkavan.
Ehjänä selkä kesti maven 5 x 5 x 150 maanantaina sen kummempaa kuin treenirasitusta tuntematta ja vetoja oon tehny tammikuulta asti eli en usko että se siihen vaikuttaa, samoin oon kyykänny. Edellisen kerran kävi jumiutuminen tossa marras-joulukuun taitteessa ja silloin edellisestä treenistä oli melkein kuukaus.
Norgesicia naamaan ja ens viikko kevyesti niin helpottaa taas (toivottavasti). Kiinnostaisi kuitenkin onko jollain ollu samanlaista vikaa ja mikä toimisi ennaltaehkäisynä? Vai onko niin että ruhosta loppu takuu kolmessakympissä?

Kuulostaapa tutulta :)
Mulla meni selkä nuorempana lumitöissä. Tein kiertävää liikettä lapioidessani, naks, ja mies konttaamalla sisälle. En pystynyt etes istumaan kahteen viikkoon. Kipu on ihan samassa paikassa ja tuo jalkojen altameneminen on tuttua.
Muutaman vuoden päästä armeijassa se kuvattiin ja nikamahan se sieltä oli väärässä paikassa. Ilmeisesti luutunut väärään paikkaan. Lääkärin kommentti oli: "Tälle ei voi tehdä mitään. Älä invalidisoi itseäsi".

Pahinta, mitä voin tehdä omalle selälleni, on lepo & istumatyö.
Käyn salilla, jotta pystyn tekeen istumatyötä.

Jos sulla on siellä nikama pois paikoiltaan, niin käväse niksauttajalla (fysioterapeutit?,naprapaatit,kiropraktikot jeesaa varmasti). Sitte vaan tasasesti vahvistat selkää.

Itselläni meni n. vuosi että pystyin ruveta kyykkäämään ja vetämään maasta. Aika pitkä pätkä piti vetää kaikkia mahollisia selänvahvistusliikkeitä, ennenkuin kyykkytangon alle uskalsin.

Iskiaksesta en tiedä, mutta arvelisin, että siihenkään pelkkä lepo ei ole paras, vaan kuntouttaminen. Yleensäkin oon sitä mieltä (en ole ammattilainen), että selän tullessa kipeäksi, lepo on pahin vihollinen.

Mave tekee hyvää...eilen polvista vetoja 300kg nyt ei pysty laittaan kättä
trapeziuksen päälle ai ai ai.
Illalla venyttelin ja alaselässä tuntui,kun olisi ollu peltilevy liimattu selkään.
No mulla ei koskaan selän kanssa ollu ongelmia(koputan puuta).
Mave on paras koko kehonvoiman mittari.
:thumbs:

Selkä on helppo tappaa mavessa jossei mene tarpeeksi kyykkyyn (=selkä painuu hieman kumaraan). Itselleni kävi noin lähes huomaamatta, kun kaveri väänsi ruumiinrakenteestansa johtuen aina jalat lähes suorina.

Lähdettiin särkänniemeen pian tuon tekniikan kieroutumisen jälkeen, enkä kävellyt sieltä kotiin kuin 20 metrin pätkissä. Aika nopeasti helpotti kun treenasin tekniikan uudelleen.

Jep kiitoksia vastauksista. Oireista vielä sen verran että pitkä paikallaan olo on pahinta. Tänään aamulla ylösnouseminen sängystä oli tuskaa ja alkumetrit piti kävellä seinästä tukien. Sitten pikkusen verrytellen helpotti vähän ja kun jumppakepillä pystyi tekemään muutaman jullen tuntu hetken että kaikki on ok. Kuitenkin yli varttitunnin paikallaan olo vetää jumiin riippumatta istuko vai oliko maaten.

Maanantaina täytyy soittaa niksauttajalle tai vastaavalle. Urheilulekuria en tähän hätään saa ja särkylääkettä osaan syödä ilman arvauskeskuksen arpomistakin.

Teen myös taas itselleni lupauksen panostaa venyttelyyn enemmän, funtsailtuani lonkan koukistajat ovat ainakin jääneet vähän huonolle hoidolle.

Maveen en syypäänä usko koska edellisestä Mave-treenistä oli tuo 4 päivää ja se on ollu aina ohjelmassa ja selän pyöristyminen ei ole ongelma. Ja mavesta luovu ihan vähällä.

No ens viikko menee joka tapauksessa kevyemmin syömiseen ja lepoon keskittyen.

nikste sanoi:
Maanantaina täytyy soittaa niksauttajalle tai vastaavalle. Urheilulekuria en tähän hätään saa ja särkylääkettä osaan syödä ilman arvauskeskuksen arpomistakin.

Maven en syypäänä usko koska edellisestä Mave-treenistä oli tuo 4 päivää ja se on ollu aina ohjelmassa ja selän pyöristyminen ei ole ongelma. Ja mavesta luovu ihan vähällä.

Hieman omia kokemuksia. Itselläni iskias säteili pakaraan ja selkä meni siihen kuntoon, ettei kengännauhoja saanut enää sidottua. Menin arvostetulle naprapaatille, joka käänteli, väänteli, lämmitti, tökki neuloja, ja mittaili jalkoja. Mitään ei löytynyt. Toivotti 30 vuoden kokemuksella, että "kävele poika selkäs kuntoon."

Kävelin sitten ihan peruslääkäriin ja röntgeniin: okahaarake synnynnäisesti poikki, yliliikkuva nikama pois rivistä ym. Fysioterapiaa ja jumppaliikkeitä lääkkeeksi. Taaksepäin ei saisi taivuttaa, ja raskasta mavea ei kannata tehdä. Jos selkä pyöristyy vähänkään vedossa, niin seuraavat kaksi viikkoa on suht perseestä.

Itse on kyllä menisi minkäänlaiselle kansanparantajalle, ennen kuin edes röntgenkuvat on otettu, mieluummin tietysti magneettikuvat. Mulla oli kokenut naprapatti, eikä voinut suositella lääkäriin menemistä tai myöntää, että ihan kaikkea ei taida superparantajakaan voida parantaa. Eihän se edes löytänyt sitä yliliikkuvaa nikamaa, vaikka se heiluu painettaessa kevyestikin kuin hullun muna. Ensin kuvat, sitten ehkä parantaja, IMO.

Itse on kyllä menisi minkäänlaiselle kansanparantajalle, ennen kuin edes röntgenkuvat on otettu, mieluummin tietysti magneettikuvat. Mulla oli kokenut naprapatti, eikä voinut suositella lääkäriin menemistä tai myöntää, että ihan kaikkea ei taida superparantajakaan voida parantaa. Eihän se edes löytänyt sitä yliliikkuvaa nikamaa, vaikka se heiluu painettaessa kevyestikin kuin hullun muna. Ensin kuvat, sitten ehkä parantaja, IMO.[/QUOTE]

Mulla ihan vastaavanlaisia ongelmia selän kanssa jo useamman vuoden.
Lekurilta joka perkeleen kerta 3 päivää sairaslomaa ja nappeja :david:
Kuvattu 2 kertaa röntgenillä, ei mitään vikaa ja magneettikuvaan ei pääse kun ei lääkärillä ole valtuuksia lähettää...
Taitaa olla mulla nämä kansanparantajat seuraavaksi vuorossa :(

Mulla ihan vastaavanlaisia ongelmia selän kanssa jo useamman vuoden.
Lekurilta joka perkeleen kerta 3 päivää sairaslomaa ja nappeja :david:
Kuvattu 2 kertaa röntgenillä, ei mitään vikaa ja magneettikuvaan ei pääse kun ei lääkärillä ole valtuuksia lähettää...
Taitaa olla mulla nämä kansanparantajat seuraavaksi vuorossa :(

Jos ei röntgenissä mitään näy, niin ilmeisesti selässä ovat luut suunnilleen rivissä. Magneettikuvaus maksaa muistaakseni jotain 500-1000 euroa, ja tästä hinnasta se lähete kiikastaa. Otin itse asian puheeksi lekurilla, eikä paljon sympatiaa tullut.

Parantajista voisi kai ajatella jotain nuorempaa, tervejärkistä ja ehkä fysioterapeutin koulutuksella. Näihin jalanmittaajiin en itse luota. Enkä nyt puhu ainoastaan yhdestä huonosta kokemuksesta.

Back
Ylös Bottom