No mulle ainaki selkeytti kun menin tolle jo mainitsemalleni OMT:lle ja se löi mut pöytään ja pyöritteli kaikenlaisiin suuntiin. Siinä tuli todettua että mun lihasjumi on itseaiheutettua, eli jäkitän kun pelkään loukkaavani selän uudestaan = lihakset tuntuu olevan jumissa. Kun sitten tyyppi väänsi rautalangasta että
1) en tarvi yhtään enempää liikkuvuutta, pikemminkin vähemmän
2) tarvin rutosti enemmän kontrollia syviin lihaksiin
niin huomattavasti helpotti olo ja ahistus.
Mulla toisaalta on magneetissa todettu välilevyrepeämä, ja sen oireilut on niin laidasta laitaan ihmeelliset että aivan vitun sama kai tuo on oonko jumissa vai en.
EDIT:
Lääkäri ei kertonut, että miten vaivaa kuuluisi hoitaa.. käski vain ensi kerralla kun selkä kipeytyy "pahemmin" niin mennä fysiatrin vastaanotolle!
Ei se lääkäri todennäköisesti tiedä tarkalleen miten damagea ottaneita välilevyjä hoidetaan käytännössä. Ei niille oikein voi tehdä muuta kuin liikkua kivun rajoissa ja etsiä ne lajit missä selkä ei kipeydy. Tällä hetkellä välilevyjen parantaminen oikeastaan millään hoidolla (siis rakenteellinen parantaminen) on mahdotonta, enemmän scifiä kuin edes teoriassa mahdollista, joten kannattaa unohtaa totaaliparaneminen ja ottaa opetuksena jatkossa. Sama homma mulla, pitää vaan hyväksyä että täytyy alkaa huoltamaan kroppaa enemmän, täytyy liikutella maltillisemmin painoja, ja täytyy olla varovaisempi lajeissa mitä treenaa.
Positiivista on, että samalla salilla käy kaveri jolla on tohjoontuneita välilevyjä varmaan aika litanja, kun magneetissa kolmen välilevyn ruptuuran toteamisen jälkeen hemmo pelas vielä kaks kautta jenkkifutista. Ei ehkä se kuntouttavin mahdollinen vaihtoehto ko. vaivaan.
Kannattaa treenata syviä lihaksia, niitä hypetetään aika paljon, mutta on niissä jotain perää. Mulla ainakin syvien vatsojen harjoituksen jälkeen poistuu kivut ja jumit pitkäksi aikaa, ja tuntuu että osaa kannatella itseään paljon paremmin.