Selkä jumissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SRock
  • Aloitettu Aloitettu
Selän vaivoista on paljon kirjoituksia, mutta en löytänyt suoraan "omaa" vaivaani, joten kyselen täältä neuvoa.

Minua on vaivannut jo vuosia ylä/keskiselän kivut! Kipu tuntuu välillä rangassa nikamien kohdalla lapojen välissä tai sitten lapojen välissä lihaksessa.. molemmilla puolilla, mutta yleensä toisella puolella selvästi enemmän. Pään liikuttelu sattuu todella PALJON! Kipu kestää yleensä muutaman päivän kovana ja sen jälkeen hellittää hieman ja sitten taas menen koittaan normaalia kevyemmällä treenillä, että kestaiskö se ja yleensä se vaan kipeytyy entisestään. Hierojalla olen käynyt jokunen vuosi sitten hakemassa vaivaan apua, mutta apua ei juurikaan ole niistä ollut. Yleensä hieromalla ei edes löydy sitä kipeytynyttä kohtaa. Vaiva saattaa tulla yht´äkkiä salilla esim. nostaessa jtn tai sitten ihan vaan ns. tekemättä mitään:(

Onko kellään samanlaista vaivaa ollut? Löytyikö syytä?

Olen ollut noin 2 kk reenaamatta ja selkä vähän toipunut, mutta edelleen siellä tuntuu kireyttä olevan. Nyt päätin ottaa härkää sarvista ja tehdä asialle jtn, mutta MITÄ?? Lääkäriin? Osteopaatille? Kiropraktikolle? Naprapaatille? MIHIN???

Kiitos jo etukäteen, jos joku pystyy auttaan tai edes lukemaan viestin kokonaan :)

Mulla on samankaltaisia juttua menossa selässä, samoissa kohdissa tuntuu lapojen välissä ja hiukan alempana tietyissä nikamissa, tosin pään kääntely ei tuota ongelmaa. Eniten menee jökkiin kyykyssä mulla jos pääsee rasitus menemään rintarangalle. Itse ole selkäni paskonut, tosin en pahasti, kun pyöristin selän aikaisemmin kyykkyä tehdessäni, nyttemmin olen tekniikan muuttanut. Itse kävin aluksi naprapaatilla joka totesi että yläselän nikamat on jumissa. Ei ole enää mutta keskiselkä ei ole sen paremmassa hapessa. Paine menee mulla helposti lavoille kun kompensoin yläselän pyöreyttä kyykyssä, pitäisi saada selkä tiukaksi ilman että jännittää lapoja niin perkeleesti. Itse olen ajatellut meneväni kiropraktikolle tuosta selästä ensi viikolla.

Hei jester, kerro sitten ihmeessä, että auttoiko kiropraktikko.

Itsellä ei oikeastaan mikään erityinen liike tee sitä jumia/kipua.. Yleensä vapaiden painojen liikkeessä se "niksahtaa"! Itse olen miettinyt, että voisiko selässä olla jokin tulehdus, joka ei koskaan ole parantunut kunnolla pelkällä levolla vaan tarvitsisi jonkin lääkekuurin??

Kuullostaa samoilta oireilta kun itselläni. Penkissä kun vetää lavat yhteen ja tekee raskaita sarjoja niin menee erittäin kipeeks. Kiropraktikko ei ole auttanut itsellä taikka hieronta :\ napraattia en ole koittanut.

fasettilukko? mulla about 8kk ollu rintaranka jumissa ja pahenee just esim penkkaamisesta. johtuu kaiketi lihaskireydesta-->vetaa nikamat lukkoon. puolisen vuotta kayny aina sillon tallon urheluhierojal/osteopaatilla/OMT-fysioterapeutilla. taa kyseinen OMT naista ainoa joka kunnolla sai rangan auki(meni kylla heti takas jumiin). nyt saa ite rusauteltuu hetkeks auki ku vaa oikoo selkaa vakivaltasesti putkirullalla, tuolien selkanojiin tai tennispalloilla. huomenna ois tarkotus kokeilla kinesioteippia ja jos se jaksais pitaa alatrapsit venytyksessa tms ettei mee heti jumiin taas.

Joo nyt luinkin tosta fasettilukosta ja voisin veikata, että juuri kyseinen sairaus saattaisi täältäkin löytyä. Joitakin kotihoitokeinoja netistä löysin, kuten tuo tennispallohomma, mutta ehkä mielummin menen kuitenkin ensin jonkin ammattilaisen väänneltäväks ennenkuin alan itse mitään yrittää :) Jos sen lukon sais auki kiropraktikolla niin kotikonstein voisi ehkä pitää vaivaa sittemmin loitolla.

Voi sitä ilon tunnetta, jos jokin konsti vaan auttais :)

Itsellä juurikin alkuperäisen kuvauksen mukaisia ongelmia oli semmoset 4-5kk, hierojalla ramppasin joka viikko, mutta ei auttanut yhtään. Osteopaatille sitten menin ja fasettilukkohan sieltä löyty, jonka lisäksi lihakset tietysti tulehdustilassa. Kahteen kertaan naksautettiin ja pilleriä vedin naamaan, mutta takas lukkoonhan tuo tahtoo mennä. Oon nyt kotihoitona rullannut 2 tennispalloa sukassa - kikalla auki, kun alkaa vihotteleen.
Tarkotuksena on jo pitkän aikaa ollut kokeilla hierojalle päästä ja sen jälkeen omin keinoin naksutella palloilla ja vetästä tulehduskipulääkekuuri, jos vaikka siitä vihdoin kokonaan rauhottuis.
Omalla kohdalla aiheuttajana luultavimmin, ollut selän lihaksen epäsymmetrisyys, apinaote maastavedossa kehitti toisen puolen selästä reilusti edelle toista puolta.
Nyt epäsymmetria on vissiin alkanut tasaantumaan, kun jätin sekä maven, että apinaotteen pois, ainakin paljon vähemmän on vaivannut!

Eli summa summarum: Kannattaa kiinnittää huomiota myös aiheuttajaan, koska on todennäköistä että lihakset aiheuttaa uudestaan saman lukkotilan. Suosittelisin myös hierojalla käyntiä muutamaa päivää ennen osteopaattia.

Oon itse kärvistellyt juuri samaisen vaivan takia jo pitkään. Nykyään selkä paljon paremmassa kuosissa kun löytyi pari kunnollista hoitoa. Tampereella toimiva Juha Tolonen laittoi ensimmäistä kertaa selän kuntoon. Selässä pikkuhiljaa nikama painunut ja se poksautettiin kohdilleen. Uskomaton fiilis kun ei kipuja missään seuraavana päivänä. Vaiva uusiutuu helposti jos comboilee vttumaisen työviikon koneella ja normaalit selkätreenit, mut ei oo menny jälkeenpäin enää yhtä pahaan kuntoon kuin se oli aiemmin. Jos pahaksi menee niin mennään poksauttamaan nikama paikalleen ja otetaan selälle hetki lepoa. Hieronta siihen päälle niin avot. Kipulääkkeitä en oo ottanut, mutta kuulostaa järkevältä jos on tulehdus päällä..

Fasettilukolta kyllä kuulostaa tuo. Joskus nuo niin pahoja, että lihakset siitä ympäriltä ylirasittuu ja tulehtuu. Eli tulehduskipulääkettä+relaksanttia ja sit jos ei itse tuota saa auki niin fyssärille tai muulle vastaajalla, joka saa sen aukaistua.

No niin, löytyyhän niitä sieluntovereita enemmänkin :) Itse menin nyt sitten tilaan kiropraktikko ajan ensi maanantaille, jos vaikka sillä saisi paikat auki.

Hyvä pointti Monarkiehilta, että aiheuttaja kannattaa selvittää ja siten koittaa välttää vaivan uusiutumista, mutta itse epäilen vaivojeni johtuvan SUURIEN painojen treenistä. Itsellä on tapana käyttää aika maksimaalisia painoja treenatessa, toki hyvän maun rajoilla, koska ei vaan pää anna periks vetää semmosilla joilla toistoja tulee täysiä treenatessa se muutama haluttua enemmän. Pienillä ajoittain kun treenailen pitempiä sarjoja niin vaivojakaan ei kyllä niin helposti synny mikä on ihan ymmärrettävää..

Tosta tulehduksesta semmonen kysymys, että käykö panadol tulehduskipulääkkeestä?? Itsellä on lääkeaineallergia mm. buranaan(ibuprofeeni, asetysalisyyli), joka tulehduskipulääkkeenä toimisi ja näin ollen sen sukuisia lääkkeitä en voi syödä. Paracetamolia tulee käytettyy.

Parasetamoli ei ole tulehduskipulääke.

Itse aiheeseen sen verran, että mulla tuppaa selkään tulemaan fasettilukkoja hyvin herkästi, ellei niiden eteen jumppaile riittävästi. Pahimmat tulevat juuri tuonne rintarankaan, jolloin yläselän liikkuvuus kärsii ja jos tässäkään vaiheessa en puutu asiaan, niin ristiselkä kipeytyy. Olen koittanut pitää selkää kuosissa jo useamman vuoden sillä, että teen riittävästi liikkuvuusharjoituksia, kikkailen noiden tennispallojen ja foam rollerin kanssa ja annan ammattilaisen aukoa lukot mieluummin ajoissa kuin myöhään. Pahasti lukkiutuneet pikkunivelet on inhottavia ja kivuliaitakin auottavia.

Onko jollain tietoa ilman reseptiä saatavista tulehduskipulääkkeistä, jotka eivät sisällä asetysalisyylihappoa eikä ibu-tai ketoprofeenia??

Ja nyt olen siis käynyt kiropraktikolla kaksi kertaa ja apua ei kipuihin ole tullut. Kiropraktikko sanoi, että selässäni tosiaan on monta nikamaa täysin lukossa eli melkein koko selkä oli jumissa. Niitä on paukuteltu nyt auki ja ja ainakin pari kertaa vielä se tehdään, mutta ei silti se kiputiloihini ole auttanut. :/

Tällä viikolla taas selkäni sanoi itsensä itti töiden merkeissä, kun jouduin vähän raskaampaa työtä tekemään. Kipu tuntuu lavan seudulla oikealla puolella vaikka kiropraktikko sanoi, että vika löytyy oikeata puolelta hartialihaksesta. Se on kireä ja jumissa ja ilmeisesti säteilee kipuna tuonne lavan seudulle. Kohta se on pakko mennä vaan yksityiselle lääkärille kuvauttaan ja tutkituttaan koko selkä kun ei kivuista päästä...

Onko jollain tietoa ilman reseptiä saatavista tulehduskipulääkkeistä, jotka eivät sisällä asetysalisyylihappoa eikä ibu-tai ketoprofeenia??

Ja nyt olen siis käynyt kiropraktikolla kaksi kertaa ja apua ei kipuihin ole tullut. Kiropraktikko sanoi, että selässäni tosiaan on monta nikamaa täysin lukossa eli melkein koko selkä oli jumissa. Niitä on paukuteltu nyt auki ja ja ainakin pari kertaa vielä se tehdään, mutta ei silti se kiputiloihini ole auttanut. :/

Tällä viikolla taas selkäni sanoi itsensä itti töiden merkeissä, kun jouduin vähän raskaampaa työtä tekemään. Kipu tuntuu lavan seudulla oikealla puolella vaikka kiropraktikko sanoi, että vika löytyy oikeata puolelta hartialihaksesta. Se on kireä ja jumissa ja ilmeisesti säteilee kipuna tuonne lavan seudulle. Kohta se on pakko mennä vaan yksityiselle lääkärille kuvauttaan ja tutkituttaan koko selkä kun ei kivuista päästä...

Joudut joka tapauksessa hakemaan tulehduskipulääkekuurin tohtorilta, koska ilman reseptiä ei allergiselle löydy. Ne kivuthan eivät häviä lukkoja aukomalla mihinkään jos siellä on tulehdus eikä sitä hoida sieltä pois. Se kipu olisi saattanut hävitä pelkällä NSAID-kuurilla. Ja kannattaa tosiaan hoitaa aiheuttaja kuntoon, tai kohta ne nikamat ovat uudestaan lukossa. Selkärangan pikkulihakset vaan treeniin.

Täällä kans ilmeisesti yksi fasettilukon uhri. Tulee aina muutamien kuukausien välein pistävää kipua keskelle selkää selkärangan vasemmalle puolelle (vasen tällä kertaa) ja tähän on päästy treenaamalla pari kk kovalla tahdilla. Lääkäri joskus aavistellut että mulla olis yliliikkuvat nikamat ja päivittäin saankin nikamia paukutella esim. kovalla alustalla makaamalla.
Todella vittumainen vaiva kun ei tunnu tässä sohvalla makoillessa todella huonossa asennossa , mut kun kantaa hyvässä ryhdissä esim. perheen pikkuista niin johan alkaa pistämään.

Selkäjumit mulla muuutenkin tuttua jo varmaan reilu kymmenen vuoden ajalta nyt yrittänyt säännöllisesti roikkua tangolla ja huomannut sen auttavan sellaiseen yleiseen jumiin ainakin mulla hyvin.

Täällä kans ilmeisesti yksi fasettilukon uhri. Tulee aina muutamien kuukausien välein pistävää kipua keskelle selkää selkärangan vasemmalle puolelle (vasen tällä kertaa) ja tähän on päästy treenaamalla pari kk kovalla tahdilla. Lääkäri joskus aavistellut että mulla olis yliliikkuvat nikamat ja päivittäin saankin nikamia paukutella esim. kovalla alustalla makaamalla.
Todella vittumainen vaiva kun ei tunnu tässä sohvalla makoillessa todella huonossa asennossa , mut kun kantaa hyvässä ryhdissä esim. perheen pikkuista niin johan alkaa pistämään.

Selkäjumit mulla muuutenkin tuttua jo varmaan reilu kymmenen vuoden ajalta nyt yrittänyt säännöllisesti roikkua tangolla ja huomannut sen auttavan sellaiseen yleiseen jumiin ainakin mulla hyvin.

Jos lääkäri aavistelee että nikamat ovat yliliikkuvat, niin tehkää asialle jotain. Ei ne selkäjumit mihinkään häviä vain oiretta hoitamalla. Hommatkaa itsenne osaavalle fyssarille ja pyytäkää tutkimaan onko selän pinnallisissa tai syvemmissä lihaksissa epätasapainoa faasisten ja toonisten lihasten välillä. Selkärangan ympärillä on paljon pieniä lihaksia, jotka voivat olla heikot mikä aiheuttaa rangan yliliikkuvuutta. Nämä lihakset kun hoidetaan vahvoiksi, niin nikamat pysyvät paikoillaan eikä fasetteja pääse niin helposti syntymään.

Jos ne nikamat paukkuu päivittäin, niin se on hyvä koska ne lukot aukeaa silloin. Mutta sitten kun ne eivät enää pauku, niin tervetuloa pistävä kipu. Ratkaisu? Oikea treenitekniikka, nostovyö pois, liikkeiksi muun muassa lintukoiraa, painijansiltaa ja kobraa. Ergonomia kuntoon niin duunissa, kotona kuin treeneissä (lapojen hallinta ja selkärangan luonnollisten kaarien säilyttäminen). Ja sänky + tyyny kuntoon.

Joo on tullut käytyä fyssarilla jo inttiaikoina eli reilu 10v sitten ja on saatu neuvot kuinka niitä pieniä lihaksia treenataan. Ihminen kun on vaan niin tyhmä että salilla treenatessa tuppaa aika usein unohtumaan tarpeeksi hyvä lihashuolto ja niistä pienistä lihaksista huolta pitäminen. Työpaikalla ei varmaan kaikilla (kuten minulla) ole mitään mahdollisuutta parantaa niitä työasentoja tiettyä pistettä enempää kun pomo ei suostu hommaamaan kunnon työtuolia ja oikean korkuista työpöytää.

Mites tällainen tilanne , kun oon tässä viime aikoina alkanut enemmän miettimään miten oman yläselän pyöreyttä saisi pois? Ei ole paha mutta selvästi yläselkä on 'pyöreä'. Lievä skolioosi ilmeisesti mulla ja bonuksena vielä selkäranka vähän mutkalla tosta rintarangan/keskiselän kohdasta.
Onko nää roikkumiset , hyvän ryhdin säilyttäminen ,kovalla alustalla makoilu ja hierojalla käynti ne apukeinot joilla vois yläselän pyöreyttä saada edes vähän pois vai onko vaan tyydyttävä tähän tilanteeseen?

Joo on tullut käytyä fyssarilla jo inttiaikoina eli reilu 10v sitten ja on saatu neuvot kuinka niitä pieniä lihaksia treenataan. Ihminen kun on vaan niin tyhmä että salilla treenatessa tuppaa aika usein unohtumaan tarpeeksi hyvä lihashuolto ja niistä pienistä lihaksista huolta pitäminen. Työpaikalla ei varmaan kaikilla (kuten minulla) ole mitään mahdollisuutta parantaa niitä työasentoja tiettyä pistettä enempää kun pomo ei suostu hommaamaan kunnon työtuolia ja oikean korkuista työpöytää.

Mites tällainen tilanne , kun oon tässä viime aikoina alkanut enemmän miettimään miten oman yläselän pyöreyttä saisi pois? Ei ole paha mutta selvästi yläselkä on 'pyöreä'. Lievä skolioosi ilmeisesti mulla ja bonuksena vielä selkäranka vähän mutkalla tosta rintarangan/keskiselän kohdasta.
Onko nää roikkumiset , hyvän ryhdin säilyttäminen ,kovalla alustalla makoilu ja hierojalla käynti ne apukeinot joilla vois yläselän pyöreyttä saada edes vähän pois vai onko vaan tyydyttävä tähän tilanteeseen?

Joo. Lihashuolto ja tekniikka ovat kyllä avainasemassa selkävaivaisten kohdalla. Ergonomiaa pystyy kyllä parantamaan jos vähän laittaa omaa rahaa, tai vinkuu pomolta muutaman kympin. Mulla esim. on omassa verkkokaupassa (sigusta linkki) myynnissä ergonomisia istuimia, jotka laitetaan penkin/tuolin päälle ja niitä voi käyttää ihan missä vaan. Ne aktivoivat rankaa koko ajan, joten pienet lihakset tekevät töitä ja selkäranka on optimaalisessa asennossa. Jo tämä vähentää selkävaivoja.

Jos yläselkä on pyöreä, niin ranka ei ole oikeassa asennossa. Yksikin rangan virheasento aiheuttaa rasitusta koko kroppaan niskasta nilkkoihin, ja tämä aiheuttaa lisää ongelmia, kun kroppa pyrkii kompensatorisilla mekanismeilla korjaamaan väärän asennon. Ensin pitäisi keksiä mikä vetää selkää pyöreäksi. Liian heikot niskan ja takahartian lihakset? Liian kireät rintalihakset? Vaihtoehtoja voi olla useita. Onko sun pää myös edessä? Onko skolioosi ollut syntymästä asti, vai johtuuko se treenistä? Lihasepätasapaino selässä voi aiheuttaa skolioosia. Myös SI-nivelen heilahdus paikaltaan voi aiheuttaa skolioosia, mutta siitä tuskin on kyse. Onko sun jalat saman mittaiset? Ne selkärangan mutkatkin saattaisi saada suoraksi jos kyse on vain huonosta ergonomiasta/tekniikasta.

Älä siis tyydy tilanteeseen. Roiku, käy hierojalla ja säilytä hyvä ryhti. Mutta selvitä ensin mikä on hyvä ryhti! Jos sulla on pyöreyttä selkärangassa, niin sun ryhti ei ole hyvä. Mun pitäis nähdä sut sivulta ja takaa, niin voisin ehkä sanoa missä mättää. Istuma-asennon korjaus (töissä/kotona) ja lihastasapainon takaisin saaminen (liikettä ja asentoa ylläpitävien lihasten välillä) oikeanlaisen treenin avulla ovat luultavasti sun tapauksessa avain onneen. Mutta koska tää on netti, niin näkemättä paha sanoa varmaksi :)

Tsemppiä, et ole ole ollenkaan menetetty tapaus.

En ole vieläkään saanut aikaseksi tilattua lääkäriä, jotta voisin jonkun tulehduskipulääkekuurin hakea, mutta mulla pisti silmään Timo Kettusen yksi lause.. "Yksikin rangan virheasento aiheuttaa rasitusta koko kroppaan niskasta nilkkoihin, ja tämä aiheuttaa lisää ongelmia, kun kroppa pyrkii kompensatorisilla mekanismeilla korjaamaan väärän asennon." Etenkin toi ensimmäinen virke. Mutta mistä sen tietää ilman kuvauttamista missä kohtaa rangassa on virheasento?

Itsellä ei ole selän päälliset lihakset kovinkaan kipeät koskaan vaan se vika on jossain syvemmällä minne käsin ei kukaan hieroja ole vielä päässyt.. Millä tämmösen "vian" sit pystyy edes korjaan muuten kuin sillä, että jostain magneettikuvasta löytyisi jokin rangan virheasento ja se sit hoidettaisi tavalla josta mulla ei ole tietoa :) Jokin mun selässä on vialla, kun lihakset lyövät itsensä kireeksi aiheuttaen isoa kipua.

Jos sulla pään kääntely sattuu niin se voi johtua siitä että nukkuessa menee niska ja rintarangan yläosa jumiin. Et kertonut missä asennossa nukut. Mä ainakin nukun mahalla ja siitä tulee vääntöä niskaan ja yläselkään, tyynyäkään ei tuu enää käytettyä mut se pää täytyy kääntää johonkin suuntaan. Mulla kääntyy vasemmalle paremmin. Tos viikko sitten oli paskaa ku ei kääntyny vasemmalle kun tein olankohautuksia failureen liian isoilla painoilla ja sit yöllä meni niska jumiin eikä saanu muutamaan päivään käännettyä päätä vasemmalle.

Back
Ylös Bottom