Selkä ja polvet paskana - mitä neuvoksi?

Tervehdys!

Minulla on ollut selän kanssa ongelmia jo reilusti yli vuoden, eikä lääkärissä käyminen paljoa auta. Niksauttajalla olen muutaman kerran käynyt, ja minulle on sanottu, että pari alinta nikamaa ei pysy paikoillaan ja vika johtuu polvista, nimittäin nekin menee aika ajoin raiteiltaan, vaikkei välttämättä kipeät olisikaan. Itse asiassa vasempi polvi ei ole koskaan ollut kipeä. Niksauttaja sitten laittaa polvet kuntoon ja selän, mutta ei mene kuin pari päivää ja selkäkivut palaa. Se nyt jonkin verran auttaa, kun tekee selkälihasliikkeitä, mutta jos vika polvissa on, niin mitäs voin tehdä?

Treenaa reisilihaksia. Reisilihaksen alaosa kiinnittyy polven kohdalle ja vahvemmat reidet pitää sitten myös polvet paremmin ojennuksessa. Kyykky ja maastaveto vois olla tuossa parhaimmat liikkeet koska ottavat jalkoihin ja selkään, muistat vaan tehdä pidempää sarjaa hitaasti kuormaa kasvattaen ettei mee mitään rikki. Yleensä oma kroppa kyllä osaa kertoa mistä liikkeistä ja painomääristä tykkää ja mistä ei :)

e: ja jos selästä oikeesti luiskahtaa nikamia paikaltaan niin alota ensin vahvistamalla reisiä liikkeellä jotka ei rasita alaselkää kohtuuttomasti, eli reisiojennus ja vaikka askelkyykky käsipainoilla. Myös tuettu yhdenkäden kulmasoutu on hyvä koska se ottaa yläselän lisäks staattisena myös alaselkään=vahvistaa sitä.

Ei kannata ruveta heti kyykkimään ja mavettaan ku on kipeenä. Sellanen vaakasuora jalkaprässi pitäis olla hyvä mut siinäkin pitää olla tekniikka kohdallaan, pitäs osata painaa pakaralla, vatsoilla ja kantapäällä ettei se kaikki rasitus mee etureidelle. Kannattaa myös kokeilla selänojennuksia, vaikka koneessa. Voithan sä kyykätä ilman painoja tai kepillä toisaalta jos polvet kestää. Mave kannattaa alottaa vasta sit kun pysyy selkä ja vatsalihakset jotenkin hallinnassa. Kokeile myös jalkojennostoja selinmakuulla niin et laitat kämmenet lattiaan perseen alle korokkeeks ja pidä takaraivo vähän irti lattiasta + leuka rinnassa, tee 1 jalalla kerrallaan jos liian raskasta.. siinä samalla koita jännittää alavatsaa ettei sun alaselkä irtoa lattiasta.

Ei kannata ruveta heti kyykkimään ja mavettaan ku on kipeenä. Sellanen vaakasuora jalkaprässi pitäis olla hyvä mut siinäkin pitää olla tekniikka kohdallaan, pitäs osata painaa pakaralla, vatsoilla ja kantapäällä ettei se kaikki rasitus mee etureidelle. Kannattaa myös kokeilla selänojennuksia, vaikka koneessa. Voithan sä kyykätä ilman painoja tai kepillä toisaalta jos polvet kestää. Mave kannattaa alottaa vasta sit kun pysyy selkä ja vatsalihakset jotenkin hallinnassa. Kokeile myös jalkojennostoja selinmakuulla niin et laitat kämmenet lattiaan perseen alle korokkeeks ja pidä takaraivo vähän irti lattiasta + leuka rinnassa, tee 1 jalalla kerrallaan jos liian raskasta.. siinä samalla koita jännittää alavatsaa ettei sun alaselkä irtoa lattiasta.

Mee pois, et tiedä kyykystä ja mavesta mitään joten älä neuvokkaan kynis :rolleyes:

Mulla kans ollu selkä vaivoja jotain kolme-neljä vuotta, eikä kokonaan ole päässyt eroon. Syvien lihasten treeni auttaa aika paljon, noin vuosi sitten jätin istuma työn ja heti ollu paljon helpompaa. Lämpö on ainakin itselle tärkeä, että ei tuu kramppeja.

Yhden jalan kyykyt luulisi vahvistavan polvea tukevia lihaksia, niitä ei tarvisi edes tehdä isoilla painoilla. Askelkyykky tangolla voisi olla hyvä aloitteluliike, se kun vielä vahvistaa keskivartaloakin. Tasapainolaudalla voisi myös vahvistaa tukilihaksia, niin jaloissa kuin keskikropassakin.

Yhden jalan kyykky on helvetin raskas liike. Ei sellasta kukaan pysty kipeällä polvella tekemään. Askelkyykky sen sijaan voi olla helpompi, tuskin siihenkään lisäpainoja kannattaa lastailla.

Niin tuolla juuri meinasin näitä erilaisia yhden jalan kyykkyjä, split- ja askelkyykkyjä sun muita. Perus pistoolikyykky on kyllä suht raskas liike.

Yhdenjalankyykyt kulmassa jos mahdollista ja muista, että vain laskeudut sillä kipeellä jalalla. Sitten molemmilla taas nouset ja taas laskeudut sen yhdenjalan avulla.

Olen itse käynyt fysioterapeutilla jumppaamassa kipeää/rutisevaa polvea, ja olen tehnyt seuraavanlaista liikettä:

vähän niinkuin askelkyykky, mutta takimmaisella jalalla painetaan koko ajan jalkapallon kokoista jumppapalloa seinää vasten. Pallo on polven kohdalla, ja painetaan polvella palloa sivulle päin. Tämän kun tekee oikein, niin polvi on ns. oikeassa liikeradassa ja rutinaa ei kuulu. Lantio pidettävä koko liikkeen ajan suoraan eteenpäin, se ei saa kiertyä, ja selkä suorana mennään suoraan alaspäin kyykkyyn ja ylös.

Back
Ylös Bottom