Selkä jäykistyy nukkuessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gunner
  • Aloitettu Aloitettu
Eli tässä on nyt jonkin aikaa ollut sellaista vaivaa, että aina aamulla herätessäni selkä ja varsinkin ristiselän alue on aivan jumissa, mutta kun olen vähän aikaa ollut ylhäällä niin selkä ikäänkuin vetreytyy itsestään. Olen kokeillut nukkumista erilaisissa sängyissä ja jopa lattialla, mutta lopputulos on aikalailla sama kokoajan. Mistäköhän tuollainen mahtaa johtua. Voisiko olla ihan vaan pelkkää selän jumittumista, joka menisi esim. hieronnalla ohi vaiko jotain muuta?

Samaa vikaa ollut enemmän tai vähemmän jo vuosikaudet, alaselkä jäykkä ja arka aina herätessä.Tunnin päästä heräämisestä voi sitten mennä vaikka mavetreenin tekemään ilman, että selkä valittaa tippaakaan eli mitään "oikeaa" vikaa ei selässä pitäisi olla.

Mielenkiintoista vielä se, ettei aamujumi tunnu lainkaan riippuvan siitä, nukkuuko teltassa kovalla maalla vai viimeisen päälle hyvässä sängyssä.

No tietenkin aamulla kaikki paikat on jäykempiä. Ja voisi mutuilla, että tuohon voisi vaikuttaa sekin, että aamulla herätessä välilevyt ovat täynnä nestettä ja sitten päivän edetessä ne pikkuhiljaa tulee pois sieltä. Joku enemmän tietävä voisi tarkentaa.

Missä asennossa nukutte? Jos nukutte pääosin selällään ja alaselkä on "halvaantuneen" olonen aamusin ni todennäkönen syy vois olla liian pehmeä patja. Se antaa perseen kohalta lantion tiltata ja se vaikuttaa lannerangan toimintaan. Itellä sama, siks tykkään nukkua sohvalla melkein mieluummin ku sängyssä. Petarin päällä lattialla ohuella tyynyllä ois kaikkein paras.

No tietenkin aamulla kaikki paikat on jäykempiä. Ja voisi mutuilla, että tuohon voisi vaikuttaa sekin, että aamulla herätessä välilevyt ovat täynnä nestettä ja sitten päivän edetessä ne pikkuhiljaa tulee pois sieltä. Joku enemmän tietävä voisi tarkentaa.

Jep... oikeaa mutuilua aikuisen välilevyn massasta on noin 70% nestettä, joka päivän aikana meidän ollessa pystyasennossa sieltä hieman ikäänkuin tihkuu pois ja yön aikana sitten osmoottisen paineen vaikutuksesta imeytyy takaisin.
Eli aamulla ne välilevyt ovat kaikkein turpeimmillaan ja ensimmäisen 2-3 tunnin aikana myös siis vaurioitumisherkinkin.

Itse olen käynyt lääkärillä ja fysioterapeutilla tällaisen ongelman vuoksi. Selkä ei ollut pelkästään jäykkä aamuisin, vaan myös kipeä niin että heräilin siihen loppuyöstä. Ongelmaa pahensi se, jos en jostain syystä päässyt viikon aikana salille treenaamaan.

Ensin suljettiin pois selkärankareuma pois verikokeella, jonka jälkeen fysiossa katsottiin selän liikkuvuutta. Mulla jäykkyyttä ja kipua aiheutti alaselän nikamien löysyys. Nikamien välissä kulkee pikkulihaksia. Yöllä löysät nikamat liikkuvat poispäin toisistaan ja pikkulihakset pyrkivät kompensoimaan tätä. Kun liike on liian iso, ne kipeytyvät. Kipu häviää aamulla noustessa siksi, että tällöin selkäranka painuu kasaan ja muutenkin selän isot lihakset ottavat selän kantotehtävän itselleen.

Ittellä selkävaivat poistui varsin nopeasti kun ostin riittävän kovan patjan. Kaikennäköistä tuli kokeiltua mutta apu löytyikin Jyskistä. :D

Kun on esim hotellissa, kaverin tai sukulaisten luona yötä, selkä jämähtää yhdessä yössä jos sänky on änkyräpehmeä. Kova alusta on hyväksi ainakin minun selälle.

EDIT: Jahas... Fuhrer:lla samanlaisia kokemuksia.

Back
Ylös Bottom