Selkä hajosi, mikäs on???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dino84
  • Aloitettu Aloitettu
nyt on ollut selkä puoltoista viikkoa kipeä oikean lapaluun "vasemmasta alanurkasta", kävin lääkärillä ja tämä käski mennä napropaatille, sinne sain ajan perjantaiksi. tänään muija hieroessaan huomasi tuossa kipeessä kohtaa peukalonpään kokosen "patin", se ei näy mihinkään mutta sen tuntee kyllä hyvin. sattuu aivan saa******i !!! osaako kukaan nyt sanoa mikä tollanen mahdolisesti olisi ja mikä tärkeintä: kuinka pitkä treenitauko? toi kipu on jollain tavalla polttavaa ja välillä se menee pariksikin tunniksi pois ja tulee taas takasin.
:itku:

En tiedä auttaako tämä varsinaisesti sua, mutta pistänpä oman kokemukseni...

Mulla oli oikean lapaluun ja selkärangan välistä lihas (rhomboid) ollut eri asteisesti krampissa jo pitkään, siis tyyliin vuosia. Kevään aikana se paheni ja pysyi sitten sillä tasolla loppuunsa saakka. Toinen vaiva, mistä meikäläisen alaseläntreenausfobiakin sai alkunsa, on alaselässä. Vaiva aiheutti pahimmillaan mm. sängystä noustessa 5 minuutin kumarakävelyn ja muuta vastaavaa. Joskus kipu säteili jalkoihin... Joskus oli mahdotonta seistä kovin pitkiä aikoja paikallaan (intissä hauska ominaisuus...).

No kuulin sitten huhupuheina kajaanilaisesta jäsenkorjaajasta, jonka luona kävinkin nyt kesälomalla. 3-kymppinen mies totesi että lavan vieressä on lihas umpikrampissa ja alaselässä on yksi nikama pois paikoiltaan... Mietin jo että jaahas, mitähän tästä sitten tulee. Lihaksen kanssa meni 5 minuuttia, kun väänneltiin kättä eri asentoihin, paineltiin aku-pisteitä ja venyteltiin ja vanuteltiin muutenkin ylävartaloa. No se kramppi sitten loppui siihen. Kaupanpäälle laitettiin toiselta puolelta miedompi kramppi myös auki.

Alaselän nikama paineltiin kohdalleen (ei rusauttaen, vaan semmosella selkää rullaavalla liikkeellä) samoin 5 minuutissa. Muutaman päivän kuluessa kipu vähitellen hellitti. Ja nyt on kuin olisin saanut uuden alaselän. Sanoi että yleensä riittää kertakäsittely, mutta jos tarvitsee toisen kerran niin se on sitten halvempi (tämä käynti 40 e). Samaan hintaan sitten puhuttiin pitkään selän treenaamisesta ja miten voin antaa itse hoitoa tuolle nikamalle jos se alkaa reistailemaan uudestaan. Maastavedon mm-miestä musta ei kuulemma tuon takia tule :) mutta järkevästi (oikealla tekniikalla ja vyöllä) pitäisi pystyä alaselkääkin treenaamaan.

Tämmöstä tällä kertaa...

Itse olen kolmisen viikkoa kärsinyt alaselän kivuista. Pihatöissä tuli revittyä vähän liikoja. Tyhjensin peräkärrystä ~4-5m pitkiä tukkeja käsipelissä, painoa ~100-150kg ja tottakai ilman vyötä. :david:

Pelkäsin jo pahinta, että olisi välilevynpullistuma kun alaselkää kuumotti jatkuvasti ja kuumotus ei hävinnyt kuin sängyssä kyljellään maaten. Venyttelin selkää useita kertoja päivässä (kurkottelin käsillä lattiaa) ja tämä hetkellisesti auttoi.

Nyt kuitenkin innostuin Cocktonin viestin myötä tekemään kiertoliikettä selälle. Istuin tässä tietokonetuolilla ja tein kiertoliikettä molemmille sivuille, niin että yläkroppa kiertyi puolelta toiselle. Kuin ihmeen kaupalla kipu hävisi ja selkä tuntuis olevan yhtä hyvässä vedossa kuin aina ennenkin. :D :hyper: :D

Kiitos! :thumbs:

edit: ymmärsin ettei tuo kiertoliike ollut tietenkään sen jäsenkorjaajan kikkakolmonen, mutta idean sain tuosta Cocktonin viestistä ja minulla auttoi. :kippis1:

Mulla on ollut vastaavanlaista kipua aiemin ja nyt taas tuli... viimeeksi se ainakin oli joku ihmeen lapaluun kiinnikelihas(tai jotain) joka oli niin huonossa jamassa että "tukos" ei hävinnyt ennenkuin se lihas sitten repesi tuolta selästä :hyper: toivottavasti ei ole sama sillä ei voinut treenata selkää ollenkaan kun kipu pääsi yltymään eikä oikeen yhtään mitään kun se lihas repesi.

Cockton sanoi:
alaselässä on yksi nikama pois paikoiltaan...

En ole Ortopedi, lääkäri, kiropraktikko, saati osteopaatti, mutta olihan nyt varmasti niin, että alaselässä oli nikama (=nivel) POIS PAIKOILTAAN ???

Vai ettei vaan olisi ollut nivelpinta lukkotilassa?

Pienenä offtopikkina ja nusnus meininkinä, mutta harvemmin, jos nivelet/nikamat ovat pois paikoiltaan, niitä väänellään paikoilleen. Voi olla, että olen väärässä, mutta tutkikaapa asiaa hivenen.

EDIT: ja alkuperäiseen kysymykseen epäilisin, että lavan juureen säteilevä kipu on merkki fasettinivelen lukkotilasta, joka muodostaa ympärille lihaspuskurin = lihas kipeytyy. Siksi epäilisin lääkärin käskeneen naprapaatille. naprapaatti tekee että NAKS ja parin päivän päästä pitäis alkaa helpottamaan, ehkä jopa heti. Jos ei, ei vika ollut nivellukossa.

Jos se nastura on varmasti lihaksessa, tosi arka paineelle ja sellainen pieni, ehkä sormenpään kokoinen paineen alla muljuva piste niin kyseessä vois olla lihakseen kehittynyt triggerpiste. Saattaa olla rhomboideissa http://www.mypressureproducts.com/Rhomboid_trigger_points.htm tai sitten niiden päällä olevassa trapeziuksessa http://www.mypressureproducts.com/trapezius_trigger_points.htm, veikkaisin tuota edellistä koska se on tosi yleinen paikka saada jumittava lihas (lapaluiden lähentäjät). Toi paikallinen piste ja polttava (maitohapottava?) kipu vähän kuulostaisi siltä niinkuin siellä olisi joku pieni lihas krampissa.

Kannattaa ainakin kokeilla ensiapuna sitä että ottaa golf/tennis/kumipallon, laittaa sen seinän ja tuon kipeen pisteen väliin ja hieroo melko kovalla paineella hitaasti joku 10 kertaa kipupaikan yli, vähän niinkuin hieroo väkisin sen auki ja pakottaa veren kiertämään alueella uudelleen. Sattuu mutta tekee hyvää, ja toistaa voi jonkun 4-6 kertaa päivässä.

Mullaki ois pieni selkävikakysmys.
Oon reenannu jo useamman vuoden. Melkein alusta asti on ollu pieniä selkävaivoja. Alussa reenailin vähän miten sattuu, mutta nykyään oon oppinu tekeen likkeet aika puhtaaasti.
Kun painelen selkänikamien sivusta sormella, niin tuntuu särkevää kipua, joka ei lakkaa heti painelun jälkeen, vaan särky kestää vielä tovin. Nikamien kohdalla tuntuu myös naksuntaa ko vähän sormilla muljauttelee. Tuota tapahtuu koko selän alueella, erityisesti alaselässä. Liikun aika paljon ja salilla tuo vika on tullu.
Mulla on vähän notkoselkä ja vyötärö on aika kapea.

Kiinnostais tietää, että mikä homma tuo oikein on.
Onko kellään muulla ollu samanlaisia oireita?

Selkäkysymys täälläkin:
oik. lapaluun ja selkärangan välissä joku lihas tai luu on vuosien varrella revähtäny/muljahtanu tai jotain muutamaan kertaan siten että itkut tulee silmiin, tähdetlennot lentää ja pariin viikkoon ei tarvi urheilua ajatella pitkällä tikullakaan. Aika ajoin se vielläkin muistuttaa itsestään mutta onneks vain muutaman päivän ajan. Lääkäri ei tiennyt mitä on vialla vaan määräsi 'joka lääkärin perussetin' eli buranaa ja mobilaattia -> Ei auta. Kylmäkään ei auta.
En tiedä johtuuko tästä vai mistä mutta nyt kun vetää syvään henkeä niin tuntuu ja varmaan kuuluukin lapaluiden välistä samanlainen ääni kun jos naksauttaa sormet eli rutisee.... Joskus mukana myös viiltävä kipu.
Mikä mahtaa olla äijässä vialla?

Samaa vaivaa täälläkin...Fysioterapeutti löysi 3nikamalukkoa pari aukastiin ja yhden aukaseminen jäi seuraavalle kerralle...Vielä ei ainakaan ole helpottanut...Venyttävät liikkeet eteenpäin aiheuttavat kipua tuonne oikean lavan juureen...Ei herkkua...

meikäläisellä nämä on arkipäivää. luin joskus jonkun fysioterapeutin tekemän jutun ja päättelin että mulla on siinä kuvatunlainen epätasapainoon treenattu selkä.
monta vuotta on ollut melkein päivittäin rutinaa tuolla selkänikamissa. eikä se mitään niin kauan kun nuo lukot aukeaa itsestään mutta sitten tulee ongelmia kun lihakset menee kramppiin tuosta lapaluitten välistä ja nikamat sen myötä lukkoon. täytyykin tilata niska-hartiahieronta ihan ennalta ehkäisyn merkeissä.
vielä kun saisi aikaiseksi mennä salille piiiitkän tauon jälkeen, olis tarkoitus treenata tuo selkä kuntoon, mikä onkin helpommin sanottu kuin tehty, koska se reagoi treeniin kramppaamalla .......
minulla auttaa tuohon kipuun mm se jos menee roikkumaan, ja vetää keuhkot täyteen. ei mitään leuanvetoja , vain roikkumista.

Mulla ainakin kulmasoutu tekee nuo lapaluiden lihakset kipeeksi(ei terveellä tavalla)...Muuten kyllä olen selkää pystynyt hyvin treenaamaan...
Noh jos se tästä taas alkais avautumaan ja pääsis kevyesti treenailemaan selkää...Muuten kyllä annettiin lupa treenata jalat ja muu kroppa normaalisti tosin vähän kevyemmillä painoilla..

Cockton sanoi:
Mulla oli oikean lapaluun ja selkärangan välistä lihas (rhomboid) ollut eri asteisesti krampissa jo pitkään, siis tyyliin vuosia.

Sama juttu täällä. Kohta tulee vuosi täyteen ton homman kanssa. On juostu fysioterapiassa ja kiropraktisessa hoidossa. Koko ajan on parempaan suuntaan menty, mutta on toi selkä sen verta vituillaan vielä, ettei olkapäitä pysty oikein treenaamaan. Aika neuvoton oon ton homman kanssa nyt :(

Minullakin on selkävaivoja, jotka johtuvat varmaan pääasiassa todella huonosta ryhdistä. Kun istuu paljon eikä liiku paitsi salilla missä lihakset pakkautuu kokoon niin tulokset puhuvat puolestaan.. huomasin sitten, että ihan peruskävely auttaa oireisiin kummasti. Esim. kävelen kauppaan, kirjastoon, jne. pyöräilyn sijasta. Rekkitangossa roikkuminen on varmaan myös ihan fiksua. Hierojalla kannattaa käydä myös välillä irrottamassa lapaluut irti toisistaan...

Kauan kestää parantua?

Dino84 sanoi:
fasettinivel siellä oli lukossa ja nyt olo aivan mahtava :rock:
Kävin kiropraktikolla niksuttamassa yläselän kolme niveltä takas paikpoilleen ja buranaa oon ottanu ja rupesin pähkäolemään, että koskahan sitä uskaltaisi lähetee salille? Onko kellään kokemusta??

Krice sanoi:
Hierojalla kannattaa käydä myös välillä irrottamassa lapaluut irti toisistaan...

OT. Tämä on pistänyt täällä silmään jo muutaman kerran. Miksi ihmeessä porukka sanoo että lapaluut pitää irrottaa TOISISTAAN? Eihän ne voi olla kiinni toisissaan kun ihan anatomisesti ajattelee. Ja jos puhutaan että lapaluut on jumissa, niin osa tarkottaa lapaluun päällisiä lihaksia (infraspinatukset), osa taas lapaluiden ja selkärangan välisiä lihaksia. (rhomboideukset ja trapeziuksen keskiosa) Kummatkin tosin voivat olla jumissa, mutta useammin se vika on rhomboideuksissa ja tuossa trapeziuksessa jos tuntuu et lapaluut on jumissa. Totta kai myös lapaluun aluslihakset (subscapularikset) pystyy jumittamaan, ja silloin ei auta kun hierojan tms. tekemä passiivinen venytys kyseiselle alueelle. Pointtini oli se, että kannattaa aina vähän paremmin selvittää missä se kipu tms. jumi tuntuu, että niitä neuvojakin osaa sitten antaa.:)

Sinttu sanoi:
Miksi ihmeessä porukka sanoo että lapaluut pitää irrottaa TOISISTAAN? Eihän ne voi olla kiinni toisissaan kun ihan anatomisesti ajattelee.

No, se on sellainen sanonta vaan.

Tämmöstä löyty haulla, tässä olikin ohjeen tynkää. Pari tuntia vaimolla pistänyt juuri kuvatuilla tavalla tonne lapaluun väliin oikealle. Ensiapuun eivät ottaneet sisään... hengitystäkin ahdistaa :(

Tämmöstä löyty haulla, tässä olikin ohjeen tynkää. Pari tuntia vaimolla pistänyt juuri kuvatuilla tavalla tonne lapaluun väliin oikealle. Ensiapuun eivät ottaneet sisään... hengitystäkin ahdistaa :(

Syynä tuohon voisi olla kyllä kun noin vuoden ajan on tullut kannateltua muksua (10kg) tuossa käsivarren päällä, juurikin oikealla kädellä useita tunteja päivässä.

Tällä ohjeella kun venyttelee, niin tekee ainakin kipeää jos ei muuta:
http://www.mypressureproducts.com/Rhomboid_trigger_points.htm

Pitkällään ei voi olla olleskaan, istuallaan/seisaaltaan jotenkuten. 500mg Paracetamoli auttoi tilapäisesti hieman vaivaan.
Onkohan noita Naprapaatteja ihan terveyskeskuksissa vai mistä tästä nyt Vantaan läheltä moisen löytäisi?

Back
Ylös Bottom