Selässä ongelmia, mitäs nyt?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cage
  • Aloitettu Aloitettu
Eli alaselässä ollu ongelmia seisomisen kanssa lähinnä, juostessa kans ja jossai muissa.

No kävin röntgenien kanssa tänää osteopaatil ja sielt tuli semmosta tuomiota et vissiin luupiikkiä ja rappeutumia ja sit poikki ihan sielt alhaalt /|\, eli jos toi keskimmäine palkki kuvaa selkärankaa ja noi kauttaviivat niitä tukevia osia siitä, ni toinen on poikki kokonaa (ollu kuulemma iha junnusta asti), joka sitten aiheuttaa selän kiertämistä.

Elikkä semmonen tuomio tuli ettei tarttis kyykkiä eikä mavetella enään ikinä ja anto muutamat kuvat mitkä pitäs käydä ottaa. Mut siis mitä ja voiko noist liikkeist nyt ylipäätään olla haittaa jos ja kun saan venyteltyä lonkankoukistajat kunnolla auki (on siis notkoselkää).
Juoksemista sano kans ettei kannattas tärinän takia harrastella.

Ja sit viel et milläs liikkeillä tota alaselkää nyt treenailis, et oks perus maahan mahalleen ja nostelee selkää siitä sit? Korsettia kun kannattas ainaki treenata ku on näinki ehjä selkä.
Syvistä vatsoist viel et oon vedelly napaa selkärankaa kohti treeniä jonki verra, mut tuntuu etten oo alun jälkee saanu tarpeeks rasitusta enää sinne et mikähä vois olla vähä raskaampi?

Kiitokset neuvoista!

Elikkä semmonen tuomio tuli ettei tarttis kyykkiä eikä mavetella enään ikinä ja anto muutamat kuvat mitkä pitäs käydä ottaa. Mut siis mitä ja voiko noist liikkeist nyt ylipäätään olla haittaa jos ja kun saan venyteltyä lonkankoukistajat kunnolla auki (on siis notkoselkää).
Juoksemista sano kans ettei kannattas tärinän takia harrastella.
Kiitokset neuvoista!

Kannattaa uskoa lääkäriä tossa kyykky ja mave kiellossa. Itse en uskonut ja tossa kuukausi sitten vietin viikon verran sängynpohjalla. Mulla on vähän erityyppinen vaiva. Välilevynpullistuma lannerangassa, jonka uskoin jo kuivuneen pois ja sillä uskalsin kyykätä. Olin pari vuotta täysin kyykkäämättä kunnes kuvittelin olevani teräsmies. Nyt aion olla loppuelämäni kyykkäämättä ja muutenkin harkitsen tarkkaan mitä teen.
Itse olen vahvistanut alaselänlihaksia ihan sillä "intin" selkälihasliikkeellä ja erinäisissä selkäpenkeissä. Myöskin kuntopallo on oiva apuvälinen syvien lihasten treenaukseen. Esim. elixirin sivuilla on ihan hyviä liikkeitä kuntopallolla jumppaamiseen.
Oletko käynyt magneettikuvissa vai tekikö lääkäri diagnoosin pelkkien röntgenkuvien perusteella?

itellä myös kaksi rappeutumaa ja ainakin oli pullistuma. Lääkäri myös kielsi ko. liikeet. Ite tein mavea pikku hiljaa ja tooosi pitkiä sarjoja ja ei mulla ainakaan haitannut ollenkaa, päinvastoin. Mutta kyykyn lääkäri kieltää ihan sen takia että hartioille ei tulisi painoa ja näin ollen selkä pääse painumaan kasaan. Eli jalkojen treeni ei varmaan tule muuttumaan pienen kikkailun jälkeen.. Ja jokanen tyylillään. Ja pitää muistaa että ratsastus on ehdottomasti kielletty hedelmä! ;)

itellä myös kaksi rappeutumaa ja ainakin oli pullistuma. Lääkäri myös kielsi ko. liikeet. Ite tein mavea pikku hiljaa ja tooosi pitkiä sarjoja ja ei mulla ainakaan haitannut ollenkaa, päinvastoin. Mutta kyykyn lääkäri kieltää ihan sen takia että hartioille ei tulisi painoa ja näin ollen selkä pääse painumaan kasaan. Eli jalkojen treeni ei varmaan tule muuttumaan pienen kikkailun jälkeen.. Ja jokanen tyylillään. Ja pitää muistaa että ratsastus on ehdottomasti kielletty hedelmä! ;)

Mä myös mavettelin sillon ku ekan kerran tää todettin tais olla vuos 04. Myös mavettelun seurauksena vietin sillon aikaa sänkyyn tutustuen. Sitä kummasti oppii nöyryyttä, kun matkustaa sairaalaan ambulanssimiesten avustamana. Tosin en kyllä oppinut tarpeeksi, kun piti uudestaankin käyttää ja edelleen tulee tehtyä aika ajoin selän kannalta typeriä liikkeitä.
Toki kannattaa kuunnella sitä omaa kroppaa ja tehdä se mitä selkä antaa myöten. Kyllä se sitten ilmottaa kun sille ei sovi. Kaikillahan on yksilölliset vaivat ja se mikä sopii toisella ei välttämättä sovi toiselle.

Cage: -Niin, kannattaa uskoa sellaisen henkilön ohjeita, joka sitä selkää on päässyt oikeasti tutkimaankin. Hankala se on kenenkään täältä kautta parempiakaan ohjeita antaa, kuin selän tutkineet henkilöt ovat tutkittuaan/testailtuaan antaneet.

Eli ei välttämättä juuri sinun tilanteeseen sovi, mutta lähtokohtaisesti selkäongelmien hoidossa nuo kyykyt ja mavet on kuiten aikalailla loistavia harjoituksia vahvistamaan sitä keskivartaloa ja opettamaan sen hallintaa liikkeessä. Alkuun tieten pienillä painoilla, ajatuksella tekniikkaan panostaen ja ehdottomasti sitä selkää kuunnellen.

Nuista syvien lihojen harjoittelusta löytyy esim. tuolta aloittelijoiden puolelta Jhulmilta hyvä ketju ohjeistuksineen ja videoineen.

Jees, joo siis tottakai jätän ne ainaki jokski aikaa ja kunnes saa ne uudet kuvat ja sit sen lääkärin ehkä pienillä painoilla lausunnon :D

No tuli toho selkäpenkkii tos tän päivän saleis mentyä JA HYVÄÄ PÄIVÄÄ mikä polte pukkas sinne, ihanku ikinä ois treenannu moista lihasta. Penkki oli sellane mis ala-asennos pää roikkuu alas päi ja ylhääl sit vaakatasos.
Oon eläny siin luulos et toi ottas melko samoihin lihoihin ku mave selkäpuolella, mut tein 3 sarjaa 10-15 toistoilla ja lihoista oli kaikki mehu pois.
Pieni toivonkipinä iski et josko selkävaivoist osa johtus jostai tommosest yliheikost linkistä tai jostai selän lihasepätasapainosta.

Löytyyks keltää faktoi tost liikkeest?

Cage: -Siis mitä faktoja? Hyvä liike, huomattavasti turvallisempi selälle kuin se selkäpenkki, jossa ollaan A-asennossa alussa. Hyvin pitkälti tuo ottaa samoihin lihoihin kuin mavekin, eli pääasiassa siis takareidet, pakarat ja selänojentajalihat. Alaselän osalta erona tuo, että tuossa selkäpenkissä rasitus enempi dynaamista kuin mavessa, jossa alaselän rasitus on staattista tai ainakin pitäisi olla.

Back
Ylös Bottom