Selänojennuslaite - selkä kipeytyy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja M-pupu
  • Aloitettu Aloitettu
Olen aloittanut salilla käymisen muutama kuukausi sitten. Ongelmaksi on osoittautunut selän treenaaminen; selänojennuslaitteessa saan alaselkäni todella kipeäksi. Teen yleensä 3 x15 toistoa.
Olen yrittänyt mahdollisimman pienillä painoilla ja kokeilemalla erilaisia säätöjä, mutta ei auta. Mistä tämä voi johtua, heikoista selkälihaksista vai väärästä tekniikasta? Millainen olisi hyvä korvaava liike?

http://www.technogym.com/fi/viewdoc.asp?co_id=275&target=commercial

Yleensä syy on käyttäjissä, joko he tekevät jotain väärin tai ovat yksinkertaisesti väärän kokoisia. ;) Selän saa helposti kipeäksi, jos alaselkä mutkistuu (tästä syystä selkäliikkeissä usein käsketään pitämään katse yläviistossa).

Vaihtoehtoisena liikkeenä olisi Hyvää huomenta eli Good Morning eli GM eli julle. En tosin tekisi sitä noin alas asti kuin kuvassa. Yksinkertaisuudestaan huolimatta vaatii hieman harjoittelua ja isoilla painoilla myös varovaisuutta. Tehokas keskikropan liike.

Hiukan hankala arvioida näin netitse, mutta minkähänlaista kipua mahtaa tuosta laitteesta aiheutua? Onko kipu lihaksissa vai jossain muualla (rangassa, "sisällä"?)?

Olet vasta aloittanut salilla käymisen joten se että paikat kipeytyvät paljonkin on normaalia. Muistathan pitää vatsan tiukkana myös selkäpuolta treenatessa! Jos syvät vatsalihakset eivät ole tukemassa rankaa, voi seurauksena tulla kaikenlaisia kipuja, myös muualla kuin lihaksistossa.

Kipu on lihaksissa, alaselässä. Tuntuu että selkä menee jumiin, laitteesta ylösnoustessa tuntuu että alaselkä on täysin jumissa. Tuota katseen yläviistossa pitämistä en ole ajatellutkaan, yleensä katseeni on pikemminkin alaspäin. Pitää yrittää korjailla asentoa vielä, jos se auttaisi.

Tää on tosi varmaan huono ja tyly vastaus sun kysymykseen, mutta mun mielestä tollasta selänojennuslaitetta ei oikeastaan tarvis ollenkaan. Jos ei vielä löydy sun treeniohjelmasta, niin ala ihmeessä tekemään maastavetoa. Mä oon ainakin ihan sen avulla saanut alaselän tehokkaasti kasvamaan, enkä ole koskaan mitään selänojennuslaitteita käyttänyt. Selkää saa parhaiten treenattua vapailla painoilla tehtävillä perusliikkeillä, joita on maastavedon lisäksi esim. kulmasoutu ja leuat/ylätalja. Noilla liikkeillä kun treenaat selkää, niin kaikki tollaset laitteet voi suosiolla jättää oikeastaan kokonaan pois ohjelmasta.

Tää on tosi varmaan huono ja tyly vastaus sun kysymykseen, mutta mun mielestä tollasta selänojennuslaitetta ei oikeastaan tarvis ollenkaan.

Selänojennusten hyöty ei minusta olekaan lihasten kasvatuksessa tai voimassa, vaan pikemminkin syvien lihasten stabiliteetin parantamisessa ja toisaalta alaselän jännitysten "vapauttamisessa" esimerkiksi raskaan jalkatreenin jälkeen (kuntouttavana liikkeenä). Siitä olen kyllä samaa mieltä, että selänojennuslaitetta tuohon ei tarvitse, vaan tavallisen selkäpenkin tai patjan lattialla tehtäviä ojennuksia varten.

Okei, tosta kuntoutuspuolesta en ole ollut tietoinenkaan. Ketjun aloittaja kuitenkin puhui yleisesti vaan selän treenaamisesta, joten oletin sen tarkoittavan lihasten/voiman hankintaa. Mutta tosiaan selkäpenkki kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta tollaseen kuntouttavaan/palauttavaan treeniin kuin laitteessa tehtävä selänojennus. Ja selkäpenkkiä en minäkään pidä täysin turhana kapistuksena, vaikka mun omaan treeniohjelmaani se ei ole koskaan eksynyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom