Selän "ruksauttelu"

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
kun pyöritän lantiota ympäri niin alaselästä kuuluu rusahdusääniä (varsinkin myötäpäivään pyörittäessä). mistä nämä johtuvat, tarvisiko huolestua? :eek:

kun pyöritän lantiota ympäri niin alaselästä kuuluu rusahdusääniä (varsinkin myötäpäivään pyörittäessä). mistä nämä johtuvat, tarvisiko huolestua? :eek:

Jumista ja epäbalanssista? Mulla paukkuu aina oikea puoli kun kääntää kroppaa niin että oikeaa puolta eteenpäin ja vasenta taaksepäin. Toisinpäin ei pauku kauheesti, kertoo vaan kropan toispuoleisuudesta.

hyvinkin mahdollista :) kävin hierojalla tuossa pari päivää sitten ja se sano, että mulla on oikealta puolelta reisi, pohje enemmän jumissa. seisoin kerran urheiluliikkeessä sellasella peilipöydällä niin mulla oli selkeesti enemmän paino oikeallla jalalla. ja mun vatsalihaksetkin on hieman eri tasossa :D mutta täytyyy alkaa tekeen enemmän erikseen noita puolia..

Itse olen tehnyt nyt muutaman viikon oikein kunnolla keppijumppaa ja venyttelyitä kipeälle alaselälle ja kireille etureisille ja lonkille. Aikaisemmin selkä oli vissiin niin jumissa, ettei se pahemmin paukkunut tai rutissut, mutta nyt se on huomattavasti vetreämpi ja tuntuu, että se rutisee vähän joka paikassa. Samoin oikea lonkka paukkuu ja lonksuu jalan heilautuksissa ja kierroissa. Ei kai nuista äänistä ole mitään vaaraa, jos kipua ei tunnu missään?

Oon itse ties kuinka monta kertaa yrittänyt napsautella selkää juurikin tuolla kiertotyylillä. Ikinä en ole saanut selkää napsumaan! Oikeastaan ainut paikka mikä napsuu sormet. Kaverin avustamana saa kyllä selänkin paukahtelemaan, mutta yksin siihen ei vain kykene..

Minä osaan itse myös naksautella selkääni. Tällä viikolla kuitenkin satutin selkäni niin pahasti ettei mikään auttanut. Onneksi pääsin osteopaatille samana päivänä. Kipu hävisi heti ja pystyin taas nousemaan tuolilta ja istumaan siihen. Pieni arkuuden tunne tuntui vielä pari päivää taakse taivuttaessa, mutta nyt selkäni on taas kuin uusi. Ihanaa, että on tuollaisia ammattimiehiä.
Töissä suosittelivat, että menisin lääkäriin, mutta en nähnyt siinä järkeä, kun lääkäri määräisi vain kipulääkkeitä ja lihasrelaksantteja. Nyt sain luut taas paikalleen ja aion olla varovaisempi jatkossa niin, että teen kaikki nostot ym. huolellisissa ja hyvissa asennoissa.

en tiedä mikä itteä vaivaa. Mulla on ollu n. puolen vuoden prosessi tässä kun salilla niska rusahti. Pariin päivään ei pystynyt kääntämään päätä ollenkaan. Sitten kipu vihdoin hävisi, ja pystyi taas normaalisti reenaamaan(toki niskassa oli havaittavissa jäykkyyttä).
Aika kului ja niskassa rupesi sitten olemaan vähän enemmän kipua ja jäykkyyttä jolloin hakeuduin selkäklinikalle osteopaatin hoiviin.
Hän avasi sitten niskasta lukon ja antoi harjoitusliikkeitä. Tuntui hyvältä ja pääsi taas reenaamaan ihan normaalisti. Vierähti jokunen viikko, kun ongelmat selässä jatkuivat. Käsiin säteili hermoja pitkin lievää kipua ja hartiat tuntu jumisilta.
Kävin samaisen osteopaatin vastaanotolla taas, ja hän sanoi että monesti kun avaa ylempää nikamia, siirtyvät ongelmat sitten alemmas, ja hän avasi tuosta lapojen väliseltä alueelta pari lukkoa. Jälleen kerran olo oli ihan hyvä tämän jälkeen, ja pystyi taas reenaamaan normaalisti. Noh, pikkuhiljaa selkä alkoi menemään jumiin ja tällä hetkellä tuossa lapojen välissä sekä selkärangan oikealla että vasemmalla puolella on selkä ihan jumissa ja täynnä paakkuja lihaksissa. Kun lapoja liikuttelee alhaalta ylös selkärangan viertä, tapahtuu pieni "niksaus". Hierojalla olen käynyt kahteen otteeseen nyt enkä tiedä viitsiikö siihenkään pistää enää rahaa.
Kun seison ja kierrän yläkroppaa noin selkärangan puolesta välistä niin ongelma-alue rutisee. Lisäksi lihakset ovat selvästi venytysherkät. Maastavetoa on turha tehdä. Viimeeksi kun tein jouduin jättämään kesken koska selän ongelma-alueella tuntui kipua.leukojakin tehtäessä kun kaaristaa selän ja rasituskohdistuu juuri sille alueelle, on havaittavissa tiettyjä tuntemuksia. Ei niinkään kivuliaita.
Selässä ei tunnu kipua juurikaan kun ei mitään tee.
Mikä neuvoksi. Akupunktiota olen harkinnut.

Itellä rusahtelee toi selkä kans aika lahjakkaasti. Käyn hierojalla joka toinen viikko ja siellä "availlaan" noita nikamalukkoja. Mitään kipua ei ilmene ja olo on sen jälkeen kevyempi ja tuntuu että veri kiertää kunnolla.

Huomautuksena haluan sanoa että jos painelette joltain toiselta tai joku painaa teiltä noita lukkoja auki ni pitää ottaa selkoa mistä saa painaa. Kuullut joskus kun tyyppi on kertonut et kaveri avas nikama lukot painamalla p*rkeleesti selkärankaan. Koska se ei oo oikee tyyli avata noita lukkoja et 100kg äijä painaa koko painollansa toisen selkärankaa sisälle:)

Pappa kertoi joskus kuinka oli komentanut mukalat talsimaan selän päälle raskaan työpäivän jälkeen. Kyllä kai se paremman puutteessa käy hieronnasta ja ompahan ainakin penskoilla hauskaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joskus kun istuu pitkään tai lojuu jossain huonossa asennossa, niin alkaa keskiselkää puuduttamaan.
Kevyt kaari taakse tai vartalonkierto, niin pari naksetta tulee ja paine häviää. Naksuttelu ei aiheuta yhtään kipua.

Viimeksi muokattu:
Itse lopetin rusauttelun tietoisesti ammattikoulussa ja nyt pari vuotta myöhemmin, selkä voi älyttömän paljon paremmin.

Ite rusauttelen selkää joku 5 kertaa joka päivä. Tuntuu tosi mukavalta. Onkohan siitä haittaa, että rusauttaa joka kerta samalta puolelta? Kun tuolta toiselta puolelta ei rusahda niin kivasti, tuntuu lähinnä ikävältä.

Rintarankaa tulee myös rusauteltua muutaman kerran päivässä. Kummastakaan ei ole ilmennyt minkäänlaisia haittoja, paitsi se että tekee aina vaan enemmän mieli rusautella mitä useammin sitä tekee ja rusahtaa aina vaan paremmin.

Suositut

Back
Ylös Bottom