Selän "ruksauttelu"

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi, onko kenelläkään mitään oikeaa tietoa siitä, että haittaako selän raksauttelu pitkällä aikavälillä jotenkin? Kyseinen liike on siis tämä perinteinen yläkropan kierto niin, että lantiosta alaspäin pysyy paikallaan. Kiertoa tulee just selkärankaan ja usein ainakin multa aukee joku 2-4 nikamaa.

Mulla itellä on rusautettu alaselkä monta monta kertaa kun tuppaa menee solmuun joskus:( Vielä ei mitään haittaa ole ilmaantunu.

E: Tarkemmin kun ajattelen niin on alkanu pitkään istuessani huonossa tuolissa selkä särkemään. ei muuta

Rintarankaa voi oman käsitykseni mukaan paukutella auki melko huoletta.
Esim penkillä maaten ja toisen painamana.
Viisaammat korjatkoon.

Kysyin tätä asiaa kerran fysioterapeutilta ja sanoi että ei siitä varmaan mitää haittaa ole kunhan ei jatkuvasti ole vääntelemässä ja ruksauttelemassa.

Itsekki tykkään välillä ruksauttaa kun avaa selän nii pirun kivasti

Kysyin tätä asiaa kerran fysioterapeutilta ja sanoi että ei siitä varmaan mitää haittaa ole kunhan ei jatkuvasti ole vääntelemässä ja ruksauttelemassa.

Itsekki tykkään välillä ruksauttaa kun avaa selän nii pirun kivasti

Niin ei siitä VARMAAN ole mitään haittaa :). Jos niitä jatkuvasti ruksauttelee, niin ajan myötä niitä "lukkoja" on vaikeampi saada enää ruksautettua, johtuen verenpurkaumista. (näin selitti minulle eräs "asiantuntija") Tiedä häntä sitten :rolleyes:

Selkää tulee rusauteltua tuollai sivulle päin ylävartaloa kääntämällä päivästä riippuen 5-20 kertaa:rolleyes:. Mahtavasti kyllä avaa lukkoja eikä satu. Jäsenkorjaaja sano ettei pitäis olla haittaa tuosta. Rintalasta paukahtelee myös kivasti muutaman kerran päivässä kun vaikka roikkuu jostain tai venyttää käsiä taaksepäin.

Joku jumppari sanoi joskus ettei naksauttelusta ole haittaa, jos naksahtaessa ei tule kipua. Selkäranka ja niskat (rintarankakin) ruksaa joskus oikein sarjana kun esim vartalonkiertoja tekee kepillä tai tangolla.

Yksi hieroja taasen totesi että toisten lukkojen helppo aukeaminen voisi myös pidemmän päälle johtaa viereisten nikamien pahempaan jumittumiseen eli sitten jotkut nikamat(esim. itsellä rintarangassa aina samat 3 nikamaa) jumiutuu pahemmin kun taas lukot aukeavat taivuttelulla ja venyttelyllä. Hieronta on kyllä aukaissut rintarangankin pahimmat lukot joka kerta vähäksi aikaa.

Eipi tuosta naksuttelusta/rusauttelusta haittaa ole, jos sen saa liikkeen avulla tehtyä eikä siihen liity kipua. Mutta sitä en suosittele, että annetaan naapurin Jaskan voimalla/vauhdilla rusautella ja väännellä, tuollaiseen kun liitty aina riskinsä.

Muistan kun nuorempana kysäisin eräältä lääkäriltä tuosta, että mistäköhän johtuu kun mun rankaa rutisee ja paukku melkolailla helposti kun sitä kiertää, niin vastaus oli jotta "se on sen merkki, että se liikkuu". Mä siihen että mitäkä tä? No se meinas että eihän se rutisis, jossei se liikkuis. Huumorillahan se tieten heitti tuon, mutta hauska kommentti kuiten.

ku ruksautan molemmat puolet nii taitaa itellä 6-8 nikamaa naksahdella.. sormet jnejne myös, tuntuu vaa paremmalta ku on kerran saanu ruksautettua.

Niskat mulla paukkuu useasti päivässä, samoin selkä rusahtelee asennoista riippuen ihan ittestäänkin, mutta tulee sitä kierrettyäkin auki. Teen sellasta työtä että lasken vaan plussaksi ton euforian mitä selän aukasulla saa :D
Yläselkää saan käsiä taaksepäin vetämällä rutisemaan myös.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Heh, kahdenkymmenen vuoden kuluttua suomessa on 300 000 selkävammasta ihmistä koska me kaikki just nyt naksautellaan selkää auki. Myöhemmin joku fiksu lääkäri sitten huomaa että se on väärin :D

Itselläni meni selkä pahasti jumiin jokin aika sitten ja kävin jäsenkorjaajalla, joka kehui selässä olevan muutamia nivellukkoja tms. Makasin pöydällä kyljelläni ja herra painoi polvesta kiertäen molemmat puolet tuntuvasti auki. Nyt oon huomannut että selkä on "löystynyt". rusahtaa joka kerta kun makaa selällään ja polvea taittaa sivulle. Jopa kun autolla peruuttaessa et käytä oikeaoppisesti peilejä vaan käännyt katsomaan taaksepäin niin rusahtaa niin perkeleesti. Venyttely ehkä auttais mutta kun tuota selkää on jotenkin niin vaikea venyttää niin että saa edes jotain tuntua siihen venytykseen.

meille muutamakin eri luennoitsija on taas sanonut, että yleensä se rusahdus kuuluu juuri niistä nikamista mitkä liikkuu eniten, ei niistä mitkä oikeasti pitäis saada auki. toisen tekemään rusautteluun liittyy todellakin riskinsä, mutta jos kerran itselleen saa avun moisesta, niin enpä tiedä onko haittaa. ja enpä tiedä sitäkään, onko siitä todellista hyötyä....

Jatkuvasti joutuu rusauttelemaan niskaa ja selkää, että ruoto pysyy oikeassa asennossa.
Viimeaikoina tarve vähentynyt, varsinkaan niska ei pauku juuri ollenkaan, kun löytyi oikea hoitomuoto mulle. (Jäsenkorjausta ja kalvoja on ruhjottu auki.)

Ranka paukkuu tosi paljon. Heti aamulla muutama kierto ja päivän mukaan useita kertoja. Istumatyö kun latistaa rankaa aika hyvin. Myös treenin yhteydessä paukuttelen. Kipua ei itse rusauttelusta ole koskaan tullut.

Periaattessahan on hyvä jos ranka paukkuu itsekseen ettei aina tarvii käydä manipuloinnissa. Jos tekee paljon istumatyötä on hyvä jos pääsis välillä "roikkumaan" käsistä johonkin. Mä teen sillalailla, että salilla otan vaikka kiinni jostain kaiteesta ja vedän rentona jolloin selkä rusahtalee paikalleen.

Periaattessahan on hyvä jos ranka paukkuu itsekseen ettei aina tarvii käydä manipuloinnissa. Jos tekee paljon istumatyötä on hyvä jos pääsis välillä "roikkumaan" käsistä johonkin. Mä teen sillalailla, että salilla otan vaikka kiinni jostain kaiteesta ja vedän rentona jolloin selkä rusahtalee paikalleen.

Helvetin hyvältä tuntuu, toine mikä tuntuu mulle tosi hyvältä on mennä esim. dippitelineeseen ja päästää olkapäät rennoiks ja kroppa valahtaa alas ja alaselkä rentoutuu ja tuntuu venyttävän hyvi..

meille muutamakin eri luennoitsija on taas sanonut, että yleensä se rusahdus kuuluu juuri niistä nikamista mitkä liikkuu eniten, ei niistä mitkä oikeasti pitäis saada auki. toisen tekemään rusautteluun liittyy todellakin riskinsä, mutta jos kerran itselleen saa avun moisesta, niin enpä tiedä onko haittaa. ja enpä tiedä sitäkään, onko siitä todellista hyötyä....

Tää on kyllä totta, että rangan saa yleensä rusahteleen,mutta se pelkkä äänihän ei tarkoita että manipuloituminen tapahtuu nivelissä oikein. Tai että se liike kohdistuis sinne missä varsinainen hypomobiili segmentti (jäykempi kohta rangassa) on.

Siinä on kyllä eroa, että kuka ja miten sitä rankaa manipuloi. Mutta kun aika monet saa itse rankaansa vääntämällä apua vaivaan niin paha sitä on kieltääkään.

^Onhan tuo totta mutta tämä itse helpotuskin tuo mielestäni suuren avun. Mulla kun on ongelmia rintarangan alueella sekä nikamissa 3-5. Ne on ne fasettinivelet.Tahtovat mennä välillä lukkoon. Olen löytänyt itselleni hyvän manipuloijan(osteopaatti,urheiluhieroja). On kokoeiltu naprapaatit sekä kiropraktikot. Kaikissa selän ongelmatapauksissa tuo "venyttäminen" ei ole hyväksi esim. silloin jos hermo on puristuksissa.

Tää on kyllä totta, että rangan saa yleensä rusahteleen,mutta se pelkkä äänihän ei tarkoita että manipuloituminen tapahtuu nivelissä oikein. Tai että se liike kohdistuis sinne missä varsinainen hypomobiili segmentti (jäykempi kohta rangassa) on.

Siinä on kyllä eroa, että kuka ja miten sitä rankaa manipuloi. Mutta kun aika monet saa itse rankaansa vääntämällä apua vaivaan niin paha sitä on kieltääkään.

Yleensä jos nikamat rusahtelee helposti ,niin tarkoittaa sitä, et alempana rankaa on isompi nikamalukko eli ylemmät nivelet/nikamat ovat virheasennossa esim. kiertyneenä ja nämä sit rusahtelevat helposti. Manipulaatio voi tapahtua äänettömästikkin et tuntee vain liikahduksen. Äänihän johtuu, kun nivelpintojen väliin syntyy tyhjiö, joka aiheuttaa kaasukuplien muodostumisen nivelnesteeseen.

Suositut

Back
Ylös Bottom