Selän kipeytyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Make82
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Selän kipeytyminen – kun yksikin sarja riittää viiltämään viestin ettei kroppa ole tyytyväinen

Meta description: Keskustelua selkäkivun syistä, treenivirheistä, keventämisestä ja kokemuksista – mikä ärsyttää ja miten selkä saadaan taas toimimaan?**

Olen pari vuotta sitten alkanut treenaamaan tarvoitteellisesti, ja minulla on kova into saada penkkitulosta nostettua. Tästä syystä penkkailen lyhyitä sarjoja aika lähellä maksimipainoa. Kysymys: Kipeytyykö teillä selkä kovassa penkkitreenissä?
Mulla tulee mielestäni alaselkä, ihan lanneranka oikeastaan, kipeäksi penkkaamisesta. Toinen vaihtehto on istumatyö, mutta en oikein jaksa uskoa. :unsure: Mitähän asialle voisi tehdä?

Siis tarkennan, ei ole mikään trollaus. Teen tällä hetkellä 3x4x70 ja toisessa blokissa 3x12x60. Kipu mielestäni lihaksissa, en tunne ihmisen anatomiaa kovin hyvin. Kannattaisiko kokeilla sotilaspenkkiä tms. muuta liikettä, tai tuleeko teille jotain venytyksiä mieleen?

Kiitos vinkeistä. Kai se kaari vaistomaisesti tulee tehtyä, kun nostaa itselle isoja painoja. Yritän tehdä tuota 60:tä ilman minkäänlaista kaarta.

Pääsin 90:een ja olen nykyään sitä mieltä, että selän kipeytyminen on luonnollinen osa elämää, jos harrastaa eri urheilulajeja. :giggle:

Pääsin 90:een ja olen nykyään sitä mieltä, että selän kipeytyminen on luonnollinen osa elämää, jos harrastaa eri urheilulajeja. :giggle:
No, silleen oikeasti, ei ole. Yleisin virhe on se, että ei tehdä sillä alaselällä mitää fiksua, se vaan tulee mukana ja kärsii typeryydestä. Aikoinaan kun aloitin, kun on tuo selkä synnynnäisesti heikko, taoin turnauskestävyyttä tuohon keskivartaloon tekemällä lämmitelyt treeneihin selänojennuksilla ja vatsarutistuksilla. Aloitin kahdesta 20 toiston sarjasta kumpaakin, lisäsin neljään jne. ja sitten kun selänojennuksia tuli 20 x 20 toistoa, ajattelin että tämä on kylliksi. Vitsi jota moni ei ymmärrä on se, että selkä on kunnossa, jos voit tehdä 10 toistoa good morning-liikettä puolella kyykkymaksimista. Oma ennätys silloisella maksimilla on 12 toistoa 75 kilolla = selkä kestää mitä vaan, ilman vöitä..:ROFLMAO:

No, silleen oikeasti, ei ole. Yleisin virhe on se, että ei tehdä sillä alaselällä mitää fiksua, se vaan tulee mukana ja kärsii typeryydestä.
Aika usealle alkaa tulemaan kulumaa ja muuta ajan myötä vaikka olis kuinka jumpannut ja lämmitellyt.
Välilevyt voi vähän luiskahdella olematta juurikaan kipeitä. Sit jonain päivänä siellä välissä vaan ei ole tarpeeksi tavaraa.

No, silleen oikeasti, ei ole. Yleisin virhe on se, että ei tehdä sillä alaselällä mitää fiksua, se vaan tulee mukana ja kärsii typeryydestä. Aikoinaan kun aloitin, kun on tuo selkä synnynnäisesti heikko, taoin turnauskestävyyttä tuohon keskivartaloon tekemällä lämmitelyt treeneihin selänojennuksilla ja vatsarutistuksilla. Aloitin kahdesta 20 toiston sarjasta kumpaakin, lisäsin neljään jne. ja sitten kun selänojennuksia tuli 20 x 20 toistoa, ajattelin että tämä on kylliksi. Vitsi jota moni ei ymmärrä on se, että selkä on kunnossa, jos voit tehdä 10 toistoa good morning-liikettä puolella kyykkymaksimista. Oma ennätys silloisella maksimilla on 12 toistoa 75 kilolla = selkä kestää mitä vaan, ilman vöitä..:ROFLMAO:
Tässä on sitä oikeaa sporttiasennetta! Katsokaapa nuoret!

Aika usealle alkaa tulemaan kulumaa ja muuta ajan myötä vaikka olis kuinka jumpannut ja lämmitellyt.
Välilevyt voi vähän luiskahdella olematta juurikaan kipeitä. Sit jonain päivänä siellä välissä vaan ei ole tarpeeksi tavaraa.
Joo, voi olla, ja joku pelotteli samasta juoksun suhteen. Kuitenkin ammattijuoksijat juoksee jo nuorena enemmän kuin minä tätä menoa 200 vuodessa, joten siinä mielessä en olisi kovin huolissani nivelten kulumasta.

Sanotaan näin tuosta kipuhommasta, että on olemassa ns. hyvää kipua ja pahaa kipua. Ne oppii erottamaan aika helposti. Hyvä kipu paranee nopeasti ja johtuu siitä, että jotain lihasta rasittaa normaalia enemmän. Paha kipu johtuu siitä, että jotain menee rikki. Väittäisin että mun selkäkivut on olleet tuota hyvää kipua.

Joo, voi olla, ja joku pelotteli samasta juoksun suhteen. Kuitenkin ammattijuoksijat juoksee jo nuorena enemmän kuin minä tätä menoa 200 vuodessa, joten siinä mielessä en olisi kovin huolissani nivelten kulumasta.
Pelotteli?
En minä ainakaan.
Viittasin lähinnä tohon että selät ovat kipeitä tekemättömyydestä.
Varmaan usein ovatkin mutta ei se liikkuvaisuus kaikkia pelasta.
Toki varmasti parempi olla hyvässä kunnossa ja rikki kuin pelkästään rikki.

Luulen että moni mainitsemistasi ammattijuoksijoista on aika romuna kun 50v lähestyy. Koskee toki kaikkea ammattiurheilua.

Tässä on sitä oikeaa sporttiasennetta! Katsokaapa nuoret!
Kehe kehe...Tarkennan kuitenkin sen verran, että rutiini oli tehdä 4 x 20 toistoa kumpaakin liikettä vuodesta toiseen treenin lämmittelyksi, sitten yllytyshulluna kokeilin 20 x 20 toistoa, en siis lisännyt sarjojen ja toistojen määrää kunnes tuohon pystyin. Joku kertoi että Robby Robinson teki näin ja pitihän se näyttää, että kyllähän siihen muutkin pystyy..Siis kerran, hän tekee sitä vissiin edelleen..:ROFLMAO:

Back
Ylös Bottom