Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No niinpä näkyy. Meillä kyllä on vaan normilaatan päällä, toivottavasti rakennesuunnittelija on vähän laskeskellut. Toisaalta takka on aika pistemäinen kuorma kylppärin seiniin verrattuna.
Joo lammiin tuli harkosta väliseinät. Ja olen myös tästä puuväliseinä asiasta tietoinen (molempia olen tehnyt). Ja kun nyt luet ajatuksella tuon minun tekstin niin puhun siinä nimenomaan kosteantilan väliseinästä. Pätee myös kivitaloon jos tulee kantavia väliseiniä. Ja yleensäkkin tämä tulee 1.5 tai 2 kerroksisiin taloihin. Kirjoitanko minä jotenkin epäselvästi? Vai olenko muuten jotenkin yksinkertainen. Nyt vaikenen...Jos me puhutaan muuratuista väliseinistä, niin ole hyvä ja katso noi rakennekuvat. Vituiks voi tehdä, mut on tapoja tehdä myös oikein asiat. Puuväliseinillä oo mitään merkitystä mitä siellä alla on. Jos ei kantavia ole. Se on ihan sama mitä johonkin lammin taloon tuli, jos se tehtiin päin sitä.
Nyt siis puhuttiin edelleen muuratuista seinistä lähinnä kosteissa tiloissa.
Itseasiassa kun katsoo noita rakennekuvia, niin kuvassa F240531.dwg näkyy vielä tuo märkätilan upotus, joka itselläkin on.
Mihin se maa sieltä laatan alta häviää? Ja miksi maa häviää ainoastaan betonisen lattialaatan alta, mutta ei betonisen anturan alta?Huppe: ei se finnafoami siellä alla mitään kestä. Se on ihan sama mitä lujuusluokkia sille luvataan, jos alta häviää maat pois ajan kanssa. Beroni raudoitettuna pitää. Käy pyytää rahat takaisin suunnittelijalta tai ainakin se kossupullo. Vielä voit vaikuttaa lopputulokseen!
Veden leviämisen kanssa on aivan yksi ja sama lähteekö muuraus pinta- vai pohjalaatan päältä. Kyllä se vesi siellä pintalaatan allakin virtaa, betoni ei pidättele vettä yhtään. Minäkään en kylppärissä kosteuseristeisiin luottaisi, vesieristeeseen taas luottaisin. Vesieriste jos pettää niin rakenteet kastuvat joka tapauksessa, lähti muuraus mistä vaan.Jos esim. suoraan laatan päälle muuraa niin tuo upotus ja sitäkautta sulku vedelle, ettei se pääse sieltä kosteista tiloista pois jää täysin toisarvoiseksi. Muuratun seinärakenteen ilo ja hyöty häviää kun vesi lorisee seinän alta laattaa pitkin parketin alle ja rakenteisiin. Itse en luota pätkääkään noihin kosteuseristeisiin, vaan kunnon rakenteisiin. Voihan tuonkin sössiä näköjään kun halvalla ostaa suunnittelutyön.
Saako kysyä paljonko maksaa tuollaiset perustuskuvat, jos suunnittelija ei osaa edes perusasioita? Kossupullon?
1500 euroa maksoin perustussuunnittelijalle, joka kävi 3 kertaa tontilla katsomassa kunkin työvaiheen lopputuloksen ja piirti kuvat. Taisi näköjään kannattaa kun lukee tätäkin ketjua.
Huppe: ei se finnafoami siellä alla mitään kestä. Se on ihan sama mitä lujuusluokkia sille luvataan, jos alta häviää maat pois ajan kanssa. Beroni raudoitettuna pitää. Käy pyytää rahat takaisin suunnittelijalta tai ainakin se kossupullo. Vielä voit vaikuttaa lopputulokseen!
Jos esim. suoraan laatan päälle muuraa niin tuo upotus ja sitäkautta sulku vedelle, ettei se pääse sieltä kosteista tiloista pois jää täysin toisarvoiseksi. Muuratun seinärakenteen ilo ja hyöty häviää kun vesi lorisee seinän alta laattaa pitkin parketin alle ja rakenteisiin. Itse en luota pätkääkään noihin kosteuseristeisiin, vaan kunnon rakenteisiin. Voihan tuonkin sössiä näköjään kun halvalla ostaa suunnittelutyön.
Joo, vesi ei pääse suoraan valumaan viereisen tilan parketin alle ja korkkaamaan sitä, vaan kastelee seinän ja koko lattialaatan ja korkkaa parketin sitten. Betoni tai tiili eivät yksinään estä veden leviämistä mitenkään, vesi kyllä imeytyy rakenteisiin jos vesieriste pettää.Se, että kostean tilan seinä jää limittäin lattiavalun kanssa estää kyllä veden leviäimisen. Ei ne turhaan noita kuvia noin piirrä.