Savate

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cooper
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyseisestä lajista ei ole kauheasti keskustelua ollut, mitä nyt vähän jossakin topicissa.

Olen ajatellut kyseistä lajia alkaa harrastamaan, ja olisikin mukava kuulla kommentteja lajia harrastaneilta. Minkälaisia harjoituksia, ynm. Kaikki keskustelu lajista olisi tervetullutta.

Helsingin Savate Clubissa aloitan lajin harrastamisen.

Olen vuoden harrastanut Krav magaa, mutta sen lopetin. Myös vuosi on tullut nyrkkeiltyä ja sitä aion jatkossakin harrastaa. En missään seurassa vaan ihan parin nyrkkeilijä kaverin kanssa.

Haluaisin kuitenkin aloittaa lajin, jossa olisi myös potkuja. Notkeutta ei minulta löydy pätkääkään, mutta olen saanut sellaisen kuvan, että Savatessa älytön notkeus ei ole välttämätöntä. Ja kärsivällisellä venyttelyllähän sitä notkeutta tulee lisää.

Olisin kiitollinen jos keskustelua lajista saataisiin aikaan. :)

Mikäli oikein muistan, oli Savate alkujaan ranskalaisten merimiesten satamatappelutekniikoista kehitetty laji. "Likainen" taisi olla ainoa tapa kuvata tekniikoita, mm. potkut munille ja polvilumpioon oli kova sana.

Nykytilasta en osaa omasta kokemuksesta sanoa mitään, mutta jostain olen lukenut lajin hieman vesittyneen. Varmaan aika lähellä kick-boxingia ynnä muita, tosin Ranskalaisella tyylillä toteutettuna.

Savate on ihan hyvä laji. Jos nyt en ihan väärin muista niin Savate Clubilla opetetaan kahdenlaista Savatea, urheiluversiota joka on aika lähellä perus kick-boxingia ja ns. itsepuolustus Savatea jonka luulen olevan sitten sitä "likaista".

Alunperin Savatea harrastettiin puukengät jalassa ja siksi siitä kehittyi potkukeskeisempi. Savate on huomattavasti vanhempi laji kuin ns. brittiläinen nyrkkeily joka otti käsitekniikkansa juuri Savatesta ja nykyajan nekkailu sai alkunsa.

Ja jos puhuin ihan potaskaa, niin varmaan joku asiantuntija korjaa :)

Mitä on Savate?
Savate on vuosisatoja vanha, ainoa aito Eurooppalainen kamppailulaji, jossa käytetään potkuja. Savatessa yhdistyvät nopeat ja tehokkaat potkut ja perinteisen nyrkkeilyn käsitekniikat. Esteettisen savaten suosio perustuu teknikoiden realistisuuteen, tehokkuuteen ja järjenkäyttöön. Potkut eivät edellytä äärimmäistä notkeutta, sillä kaikki potkut voidaan suorittaa ala- sekä keskilinjaan. Potkut tapahtuvat kantapäällä, jalkapöydällä, kengän sisä- tai ulkosyrjällä tai kengän kärjellä. Lähde

Mitä on Savate Défense ?
Savate Défense ("puolustus-savate") on ranskalainen itsepuolustuslaji sekä monipuolinen harrastus. Défense ei ole kilpailulaji kuten Savate. Harjoittelun tavoitteina Défensessä on antaa harrastajille paremmat valmiudet välttää uhka sekä toimia yllättävän uhan tai suoran hyökkäyksen alla. Lajissa käytetään kaikkia mahdollisia lyöntejä, sekä lukkoja, kuristusta ja heittoja puolustustarkoituksessa.
Savate Défensen syntyaikaan 1700-1800 luvun vaihteessa Pariisi kuhisi kukkaroita varastelevia konnia, jotka olivat valmiita tappamaan kohdatessaan pienintäkin vastustusta tai varmistaakseen ettei heitä tunnisteta... Lähde

Jos olet nyrkkeillyt niin se auttaa paljon, koska lyönnit ovat samat kuin englantilaisessa nyrkkeilyssä. Ohessa voi myös harjoitella Savate defenseä ja ranskalaista painia.

Itse olen tykännyt lajista. Harjoitukset koostuu pää-asiassa sparrauksesta parin kanssa. vetäjä käy sitten korjaamassa tekniikoita siinä sivussa. alkulämmittely ja venyttelyt kuuluu luonnollisesti treeneihin.

Notkeutta ei välttämättä tarvitse, jos jättää päähän potkimiset vähäiseksi, mutta kuntoa laji vaatii paljon. On muuten yllättävän raskasta ottaa ihan vain jotain 2 min eriä. Alkaa muutaman erän jälkeen suojaus tippumaan.. ainakin mulla.

Hyvä vaan, että on rankkaa... Mitä rankempaa sitä parempi. :)

Nyrkkeily harkoissa on tottunut rääkkiin. Vaikkakin kunto on nyt päässyt vähän rapistumaan, niin eiköhän se siitä nouse. :)

Niin unohtui kysyä, että mitä varusteita lajin harrastamiseen tarvitsee? Hanskat, hammassuojat, kengät ja twinsin potkunyrkkeily säärisuojat löytyvät jo vanhojen lajien jäljiltä.

Millaista kypärää suosittelisitte?

Randy Couture sanoi:
Savate on huomattavasti vanhempi laji kuin ns. brittiläinen nyrkkeily joka otti käsitekniikkansa juuri Savatesta ja nykyajan nekkailu sai alkunsa.

Eikös se mennyt päinvastoin?
Minun lukemani historian mukaan savateen kuului alunperin pelkästään potkuja, koska Ranskassa oli laissa vankeusrangaistuksen uhalla kielletty nimenomaan nyrkillä lyöminen. Lisäksi merimiehet ovat saattaneet saada vaikutteita jalkatyöskentelyyn purjehtiessaan kaukoidässä...
Lyönnit olisi sitten otettu mukaan savateen myöhemmin savateur vs. brittiläinen nyrkkeilijä -maaotteluiden opetusten seurauksena.

Cooper sanoi:
Niin unohtui kysyä, että mitä varusteita lajin harrastamiseen tarvitsee? Hanskat, hammassuojat, kengät ja twinsin potkunyrkkeily säärisuojat löytyvät jo vanhojen lajien jäljiltä.

Millaista kypärää suosittelisitte?
Noilla pärjää hyvin. SDI ja Rivat on suosittuja merkkejä.

Kaapeli sanoi:
Eikös se mennyt päinvastoin?
Minun lukemani historian mukaan savateen kuului alunperin pelkästään potkuja, koska Ranskassa oli laissa vankeusrangaistuksen uhalla kielletty nimenomaan nyrkillä lyöminen. Lisäksi merimiehet ovat saattaneet saada vaikutteita jalkatyöskentelyyn purjehtiessaan kaukoidässä...
Lyönnit olisi sitten otettu mukaan savateen myöhemmin savateur vs. brittiläinen nyrkkeilijä -maaotteluiden opetusten seurauksena.

Olet aivan oikeassa. Ei pitäisi kirjoitella näitä asioita muistiin luottaen.
Pariisin Olympialaisissa 1924 Savate oli muuten näytöslajina.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on useampia vuosia Savate-treenejä takana.(tosin nyt jo jonkin aikaa telakalla) ja voin kyllä suositella lajia vilpittömästi. Laji pitää hyvin kunnon kohdallaan ja muutenkin hyvä stressinpoistaja. Itse olen aina kärsinyt notkeuden puutteesta, joten Savate sopii hyvin tähän ongelmaan. Lajissa on paljon erilaisia alapotkuja + keskilinjanpotkuilla pärjää treeneissä ihan hyvin. Treenejä on viikossa jotain neljän viiden luokkaa, joista voi sitten valita itselleen sopivimmat (itse kävin 2-3 x viikossa) ja ne kaikki on erilaisia. esim. maanantaina: kaikentasoisten harrastajien yhteiset tekniikkaharjoitukset, tiistaina: perinteiset nyrkkeilyharjoitukset, keskiviikkona: kevyt ottelutreeni, torstaina: rankempi ottelutreeni, perjantaina: oman hanskatason väline-ja tekniikkatreenit, lauantaina: sali vapaa omatoimiseen harjoitteluun. Mainitsin tossa hanskataso-sanan, niin Savatessa nyrkkeilyhanskan väri ilmaisee taitotason (samalla tavalla kuin vaikka karatessa vyön väri).. tosin hanskanväri on vaan "teoreettinen", itsellä on ns. valkoinen hanskataso, mutta kyllä ne käytössä olevat nekkailuhanskat on ihan perinteisen mustat.
Isoin ero Savatella ja vaikka Kickboxingilla on se, että Savatessa painotetaan liikkuvuutta ja sulavuutta ensimmäisistä treeneistä alkaen sekä pyritään täydelliseen koskemattomuuteen (siis että vastustaja ei yksinkertaisesti osu suhun, kun liikut niin hyvin). Lisäksi Savatessa pyritään hyökkämään aina monen lyönnin ja potkun comboilla (on tullut treenattua paljon erilaisia 3-5 lyönnin/potkun-comboja), kun kickboxingissa yms. käytetään pajon yksittäisiä voimalyöntejä ja potkuja. Savateen kuuluu myös kävelykeppitaistelun opetusta (La Canne) sekä Pariisilaista painia eli Luttea, mutta näitä on ollut lähinnä lisämausteena leireillä.

Näistä Savate-defense yms. jutuista en tiedä mitään, ainoastaan perinteisestä Savatesta.

Kiitoksia paljon Shamrock! Juuri tuon kaltaista tietoiskua lajista kaipasinkin.

Olen alkeiskurssille jo ilmottautunut, ja nyt vaan odottelen kurssin alkamista. :) Uskoisin todella viihtyväni lajin parissa.

Cooper sanoi:
Kiitoksia paljon Shamrock! Juuri tuon kaltaista tietoiskua lajista kaipasinkin.

Olen alkeiskurssille jo ilmottautunut, ja nyt vaan odottelen kurssin alkamista. :) Uskoisin todella viihtyväni lajin parissa.

Toivottavasti viihdyt lajin parissa. :thumbs: Vinkkinä sellainen, että jos homma tuntuu peruskurssin jälkeen mielekkäältä ja jatkat harrastusta, niin hanki mahdollisimman nopeasti viralliset savate-tossut > http://www.bfshop.fi/jalkineet/

Itse tein sen virheen aikoinaan, että ajattelin säästää ja olla heti ostamatta virallisia tossuja (kun ovat suhteellisen hinnakkaat) Varmaan ekan vuoden vedin "salibandylenkkareilla" ja nilkat oli pari kertaa tosi lähellä hajota pahasti. Sanotaanko näin että eroa on kuin yöllä ja päivällä. Noi viralliset savate-tossut on uskomattoman kevyet, pehmustetut, tukevat ja niissä on optimaalinen pito pohjassa + ne kestää kovaa käyttöä monta vuotta (sopivat hyvin myös punttisalille). Paini- ja nyrkkeilytossutkin sopii treeneihin hyvin, mutta niitä ei ole pehmustettu päältä (savatetossuissa on pehmuste, ei satu treenikaveria tai omaa jalkaa niin paljon kun potkaisee)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom