Sauvamäki

miten kannattaa tuota sauvamäkeä harjoitella? Enemmän intervallityyppisesti vai pitkinä suorituksina? Täältäpäin ei taida löytyä niin isoo mäkeä eli ainoo vaihtoehto olis intervallityyppisesti. Miten te ootte tavannu harjoitella sauvoilla? :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Riippu aivan siitä, mitä haluat sauvamäellä harjoittaa. Onko tähtäimessä Finlandia-hiihto? Sunnuntaihiihto? Ei hiihto kenties laisinkaan, vaan jokin muu sairas mielihalu? :david:

Itse olen vetänyt sauvareeniä intervallityyppisesti, joskin melkein joka lenkillä on mukaan kuvaan astunut myös pitkäkestoisempi sauvailu, kun tuppaa alkuverryttelyt HIUKAN venähtämään... Ensin juoksentelen sauvojen kera noin 3-4 kilometriä, jonka jälkeen aloitan itse mäkitreenin. Mäen koosta riippuen vedän sen noin 3-5 kertaa ylös ja väleissä takaisin alas palautellen. Tuo oma mäki on vienyt ylöspäin juostessa aikaa reilun pari minuuttia, joskaan en ole kova tuijottelemaan kelloa vaan enempi fiiliksen mukaan törttöilen. Ja onpa niinkin käynyt, että itse mäkireeni on jäänyt välistä kokonaan, kun ei enää lähes 10 kilometrin mäkisessä maastossa "lämmittelyn" jälkeen ole riittänyt puhtia kunnon intervalliin :D Ja olen tosiaan suht aktiivinen hiihdon harrastaja, enempi puntin puolelle kallistunut nykyään, ja siksi koitan pitää sauvareenit intervalleina, ettei työllä hankitut lihasrievut "kutistuisi" pitkäkestoisessa aerobisessa sauvailussa.

Sauvailuthan pitäisi aloitella jo elokuussa, jos meinaisi saada maksimaalisen hyödyn talven hiihtolenkkejä ajatellen. Semmoinen pari-neljä kertaa viikossa on minusta sopiva rytmi sauvailulle, miksei vaikka lähes joka päivä myöhemmin syksyllä. Ja tietystikään sauvoilla ei riuhdota mäki-intervalleja kovin montaa kertaa viikossa, vaan otetaan mukaan myös ne pitempikestoiset rauhallisemmat lenkit. Itsellä on sauvailua häirinnyt puntilla käynti; kun toiseen suuntaan kumartaa, niin toiseen pyllistää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom