Sanomista Citikasta ?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
:offtopic: mersu jos joku on oikea pappojen auto, ennemmin vaikka sitikka :)
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Krusifiksi sanoi:
Näyttää nuo arvostelijat olevan osittain 18 v porukkaa, eli kokemusta citikoista ja muista autoista lienee vaikka muille jakaa. :)

Yllättävän paljonkin kokemusta autoista ehtii kahdeksaantoista ikävuoteen mahtua.
On nimittäin muutama kilometri tullut istuttua kyydissä ja onhan tuossa ja muutamakymmentuhat tullut ajettua.

Omasta mielestäni ainakin sitä voi pitää kokemuksesta autosta, kun vieressä istuva kuski huutaa leipää puikoissa.
:D
 
neutraali sanoi:
:offtopic: mersu jos joku on oikea pappojen auto, ennemmin vaikka sitikka :)

Mä olen varmaan sitten pappa, mutta ei se mitään. Silti pidän autostani :)
 
tomppa82 sanoi:
Ja citikkaa en kyllä itse uskaltaisi ostaa...ainakin mitä huhuihin on uskomista.

Ranskatarista Peugeot on ainoa, jonka kelpuuttaisin.
Vanhemmilla on ollut ainakin 4 pösöä ja kaikki ihan priima vehkeitä.

kerrothan mulle heti pösön ja citikan tekniikan erot, muutakuin se merkkikilpi??

ovat PSA:n autoja molemmat koria ja merkkikilpiä lukuunottamatta TÄSMÄLLEEN samoja autoja.

mulla ei oo citikassa olllut mitään vikaan, bensaa joutuu lisäämään ja tietty perus kuluvat osat,170 000km takana ja oletettavasti paljon vielä edessä
 
Krusifiksi sanoi:
Oletko ikinä ajanut Citroenilla?

Olen. Yhdellä, kahdella, kolmella (eri) Citroënilla.

Tai no tuo yksi oli vain parisataa metriä parkkipaikalla kaljansiirtoa, mutta laskettakoon nyt.


Koska en ole yhtään pidempää matkaa sitikalla körötellyt, en viitsinyt brassailla älyttömän kattavalla kokemuksella kyseisestä automerkistä.
Pointtini koskikin lähinnä sitä, ettei ikä ole yhtä kuin kokemus autoista.
Esimerkki vain sattui koskemaan sitikkaa sattuneesta syystä.

PS. Ei herneitä nenään; toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Mielipideasia.
 
Ranskalaisissa tosiaan tahtoo olla noita lastentauteja. Kummisedän uudenkarhea sitikka levähti kun lähti Ouluun ajamaan (reilu 200km).. huohotin jääty, pukkas öljyt ulos vissiin mittatikun reijästä ja siinäpä sitä oltiinkin. eivarmaan kymmentätuhatta ollu autossa mittarissa. "pösöissä" ollu samaa vikaa kans.. tuntuu ettei noita ranskalaisia suomen oloihin tehty.

Onhan ne mukavia kyllä ajaa, pintaliitäjiä :2:
 
Itsellä oli käytössä vm.99 Citroen Xsara Break 1.8i (eli farkku), ja en voi sanoa kuin että hyvä auto oli. Ei ollut ongelmia tekniikan kanssa ja hyvä ajettava, ei liikaa pehmeyttä (ei heijailua) eikä kovuutta (ei tärytä munuaisia paskaksi huonommallakaan tiellä), tietenkin sitä omaa tyyliänsä vähän mukana. Moottori oli pirteä ja riittävä Suomen oloihin. Käynnistyi myös pahimmassa pakkasessa ilman lämmitystä :)

Jokaisessa merkissä löytyy huonoja kokemuksia ja mielikuvia, kannattaa itse käydä ajamassa kaikki sen kokoluokan autot mitä eri merkeiltä löytyy ja sitten ostaa se mikä tuntuu parhaalta, riippumatta mitä toiset itkee siitä merkistä. Merkkiuskollisuus on siitä hieno asia, että sitten tulee sokeaksi kaikelle "on tämä hyvä auto vaikka paskaan olen laittanut enemmän korjauksiin kuin itse osto hinta oli". :kippis1:
 
wab sanoi:
Taas sama tarina kuin aikaisemminkin, nyt lyhyessä muodossa:
Citroen Xsara Picasso, autolla ajettu 72tkm.
Pakkasta noin 25 astetta ja huohottimen jäätymisen takia öljyt pihalle ja kone vaihtoon, onneksi oli vuokra-auto. (hinausauton kuljettajan mukaan toinen samanlainen oli samana päivänä ollut hinauksessa täysin samasta syystä)

Dents sanoi:
..huohotin jääty, pukkas öljyt ulos vissiin mittatikun reijästä ja siinäpä sitä oltiinkin. eivarmaan kymmentätuhatta ollu autossa mittarissa. "pösöissä" ollu samaa vikaa kans.. tuntuu ettei noita ranskalaisia suomen oloihin tehty.

Tässä vaiheessa pitää kysyä, että oliko autoja käytetty oikein, ts. talviajovarusteet paikallaan? Jäähdytinsäleikköön napsautettava lisämaski jos on paikallaan, tuota ongelmaa ei pitäis esiintyä.
Huonoa suunnittelua, kyllä, nykyisin tuo lienee korjattu lämpövastuksella, jos oikein muistan..?

Citroën on varmaankin yksi eniten (nykyisin) syyttä mollatuista merkeistä. Huonon maineen citikalle toi varmaan lähinnä CX, joka runsaan sähkövarustuksensa takia osoittautui todella vikaherkäksi peliksi aikanaan.
Kaikenlaisia kommentteja sitä ihmiset näppikseltään päästävät, esimerkkinä nyt vaikka Encelin "varmaan on vikatilastoissa ihan niillä viimeisillä sijoilla", esimerkkinä vasta julkaistut TÜV:n vikatilastot sanovat kyllä että keskitason paremmalla puolella kyllä, ihan siellä muiden joukossa. Porschet olivat huipulla, eritoten Boxster, jossa suuria vikoja todella vähän muihin verrattuna.

Myös tuohon peräänajojuttuun tekee mieli kommentoida sen verran, että riippuen siitä, miten peräkoukku on kiinnitetty autoon, se voi nimen omaan edesauttaa sitä lunastuskuntoon menemistä. Normikolarissa puskuri ym. muut iskun vastaanottamiseen tehdyt, helpommin vaihdettavat osat hajoavat, mutta peräkoukkuun osunut isku taivuttaa todennäköisesti auton peltejä/runkoa isommalta alalta kuin ilman koukkua ajettu peräkolari.

En siis sano, etteikö maine olisi itseaiheutettua, mutta se on yhtä vähän totta kuin väite, että Mersut ovat nykyään takavuosien tapaan laadun huipulla. :)
Autoja on monia, makuja samoin.

Alkuperäiselle kysyjälle: Tuo VTR on tosiaan mukava peli, tekniikkaa lukuunottamatta sama kuin VTS. VTS on ajo-ominaisuuksiltaan yksi parhaita autoja mitä olen ajanut, jäykkä ja nopeaan ajoonkin sopiva mutta mukava alusta ja täsmällinen ohjaus. Ainoa ongelma oli, että joskus ykköseltä kakkoselle nopeasti vaihdettaessa sai aika päättäväisesti lykätä vaihdetta silmään. Ottaisin itsekin mielelläni jos rahatilanne sallisi, mutta ehkä tuossa syksyllä sitten..;)
 
Erkka80 sanoi:
.
Kaikenlaisia kommentteja sitä ihmiset näppikseltään päästävät, esimerkkinä nyt vaikka Encelin "varmaan on vikatilastoissa ihan niillä viimeisillä sijoilla", esimerkkinä vasta julkaistut TÜV:n vikatilastot sanovat kyllä että keskitason paremmalla puolella kyllä, ihan siellä muiden joukossa. Porschet olivat huipulla, eritoten Boxster, jossa suuria vikoja todella vähän muihin verrattuna.

Myös tuohon peräänajojuttuun tekee mieli kommentoida sen verran, että riippuen siitä, miten peräkoukku on kiinnitetty autoon, se voi nimen omaan edesauttaa sitä lunastuskuntoon menemistä. Normikolarissa puskuri ym. muut iskun vastaanottamiseen tehdyt, helpommin vaihdettavat osat hajoavat, mutta peräkoukkuun osunut isku taivuttaa todennäköisesti auton peltejä/runkoa isommalta alalta kuin ilman koukkua ajettu peräkolari.

En siis sano, etteikö maine olisi itseaiheutettua, mutta se on yhtä vähän totta kuin väite, että Mersut ovat nykyään takavuosien tapaan laadun huipulla. :)
Autoja on monia, makuja samoin.

;)


ADAC- tiepalveluraportissa Citroen C5 sijalla 15,Auto Bildin laatututkimuksessa Citroen jaetulla yhdennellätoista sijalla Mersun kanssa.
Uusimmassa TÛV- tilastossa 2-3 vuotiaat Citroen on keskiarvoltaan 7, kun kaikkien merkkien keskiarvo on 6,5, 4-5 vuotiaissa citikka 12 keskiarvo 11,3 eli taas alapuolella, 6-7 vuotiaat keskiarvo 17,0 citikka 20 ja 8-9 vuotiaat keskiarvo 22,4 citikka 27 ja vielä viimeisenä 10-11 vuotiaat KA 27,7 citikka 34 elikkä mun matematiikan mukaan jokaisessa ryhmässä keskitason alapuolella merkkinä.

EDIT: Et muuten satu olemaan katkera Citroen asentaja/omistaja? :D
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on rättisitikka, enkä ole katkera, vaan hymyilyttää! (Brittitutkimuksen mukaan eniten hymyilevät kuljettajat löytyvät 2CV:n, Minin ja minkä lie, en muista, kolmannen auton ratin takaa, tosin syy jäi epäselväksi..?) :)
Kyllä, olet oikeassa, olen aika merkkiuskollinen tässä mielessä, mutta en kuitenkaan kuvittele liikoja Citroënista vaan luen sen ihan vaan automerkiksi muiden joukkoon. :)

Itse viittasin tähän uuteen TÜV:n tilastoon, mitä lueskelin TM:sta tuossa taannoin, ja panin merkille että ihan hyvin sitikka pärjäsi ainakin artikkelissa annetun tiedon perusteella. Lisäksi saksalaisilta foorumeilta olen lueskellut että mm. ruosteenkesto on uudemmissa Citroeneissa (80-luvulta) ollut kehuttu. Toki Saksa ei ole Suomi.

Lisäksi omakohtaista kokemusta löytyy vuosien saatossa, kun perheessä on ollut pelkkiä sitikoita ja suurempia ongelmia ei ole ollut, vaikka faija on pihi kuin mikä ja aina tekee huollot ym. itse.
Omistajana olon kokemusta ei ole muusta kuin tuosta 2CV:stä, mutta on vähän kyseenalaista sanoa sitä autoksi lainkaan.. :)

Halusin vain tuoda oman näkemykseni keskusteluun, sillä jotenkin se Citroën vain on sellainen merkki joka kenties(?) tavallista enemmän herättää kommentteja tyyliin "ikinä en sellaiseen koskisi", vaikka monella kommentoijalla ei kuitenkaan omaa kokemusta ole. Saksalaisia foorumeita seuratessa ei, kumma kyllä, näin negatiivista asennetta ole nähtävissä muutoin kuin koskien juuri noita vanhoja ongelmamalleja kuten CX:n ensimmäistä versiota, joka esiteltiin 70-luvun puolivälissä. Ei se uudistettu mallikaan tosin kaksinen ollut.
 
Erkka80 sanoi:
Itse viittasin tähän uuteen TÜV:n tilastoon, mitä lueskelin TM:sta tuossa taannoin, ja panin merkille että ihan hyvin sitikka pärjäsi ainakin artikkelissa annetun tiedon perusteella. Lisäksi saksalaisilta foorumeilta olen lueskellut että mm. ruosteenkesto on uudemmissa Citroeneissa (80-luvulta) ollut kehuttu. Toki Saksa ei ole Suomi.

.

Uusimpaan minäkin viittasin, laskin vain keskiarvon, enkä ottanut ainoastaan parhaiten pärjännyttä mallia, uudessa ruotsin TÛV:ia vastaavassa tilastossahan citikka pärjäsi todella hyvin aiempiin tilastoihin verrattuna.

Varmasti löytyy paljon ihmisiä kenellä on paljon hyviä kokemuksia citroenista, mutta itse autoalla jo useamman vuoden työskennelleenä citroen ei merkkinä ole vakuuttanut luotettavuudellaan.
 
Jep. Muistin kyllä ammattisi. :) Ei se luotettavin merkki ole, minkä tittelin taitaa viedä jokin japanialainen, mutta muille euroille ei pahasti häviä.

Eniveis, edelleen toistan että halusin vaan tuoda esille näkemykseni, jonka mukaan Citroën ei merkkinä/laadullisesti mitenkään häviä kilpailijoilleen. Toki myönnän että itse katselen tätä asiaa eri perspektiivistä pitkäaikaisena käyttäjänä. :)

:piis:
 
Erkka80 sanoi:
Jep. Muistin kyllä ammattisi. :) Ei se luotettavin merkki ole, minkä tittelin taitaa viedä jokin japanialainen, mutta muille euroille ei pahasti häviä.

Eniveis, edelleen toistan että halusin vaan tuoda esille näkemykseni, jonka mukaan Citroën ei merkkinä/laadullisesti mitenkään häviä kilpailijoilleen. Toki myönnän että itse katselen tätä asiaa eri perspektiivistä pitkäaikaisena käyttäjänä. :)

:piis:

Juu, kyllähän ne japsit taitaa olla tuolla tilastoissa korkealla, vaikka viime aikoina tuntuu listoille nousseen aikamoisia yllättäjiäkin :D . Ja harvemminhan ne autot ostot ovat täysin järkiperusteilla tehtyjä, itsekin olen sitä mieltä, että jos se citikka tai vaikka opel tuntuu parhaimmalta itselle niin sitten vaan sellainen, varautuu vaan, että siinä korjaamokäyntejä saattaa tulla muutamaan muuhun merkkiin verrattuna useampia.

Mun tarvii varmaan alkaa viljellä enemmän noita hymiöitä luin oman tekstini ja aika hyökkäävältähän se tuntui :nolo:

OFFTOPIC: Mietin tossa tota aliarvostamista ja IMO Skoda on ehdottamasti aliarvoistetuin merkki hintalaatusuhteessaan
 
NuuNuu sanoi:
kerrothan mulle heti pösön ja citikan tekniikan erot, muutakuin se merkkikilpi??
ovat PSA:n autoja molemmat koria ja merkkikilpiä lukuunottamatta TÄSMÄLLEEN samoja autoja.

Jep! eivät tule samalta tehtaalta ja eivät ole saman laaduntarkkailun alla? Nuo ovat ensimmäiset jutut mitkä tulevat fiilis ja kokemuspohjaisesti mieleen. Jos olisivat TÄSMÄLLEEN SAMOJA niin osat olisivat yhteensopivia. Samoin esim monet muutkin säätöarvot jne... ja tästä syystä sitten ei olisi luettelot ynm muut ohjelmat eritelty erikseen citikka ja pösö osioon vaan olisivat yhdessä samassa nipussa.
Näin vaan tuollaisen vuodesta -88 asti autoihin liittyvää duunia tehden niin on pösö huomattavasti laadullisempi kuin citikka, tai sitten vaan niitä pösöjä ei vaan tule meille huoltoon mutta citikat vaan siunautuu meille.
Tuo edellä mainittu huohotin putki ongelma on kyllä ollut kaikkien ranskalaisten autojen ongelma aikaisemmin mutta viime talvina on kyllä ollut niin opeleita,fordeja kuin muitakin samojen ongelmien kanssa huollossa.
Citikka,Renu,Lada ja Fiat kuuluvat ainakin minun negatiiviselle listalle autoissa ja mielummin vaikka poljen lumipyryssä fillarilla kuin noilla kuljen.
 
Meillä ollut 2omaa sitikkaa +yhdellä farkulla ajanut ~60km.
Helppoja ajettavia ja omiin sitikoihin ei tähän mennessä mitään ongelmaa ole tullut. Ensimmäinen tosin meni lunariin, kun joku nuori hurjapää veti bimmerinsä kyljestä sisään auton ollessa parkissa :lol2: Uusikin toiminut kuin unelma. Miinuksena tosin laittaisin, että monissa sitikoissa vaihdehämmennin on todella väljä ja löysä :whip:
 
Zone-sarja -42%
No sanomista kyllä löytyy, tosin appiukon sitikoista. Sillä oli -02 Xsara TDI ja siitä meni parissa vuodessa polttoainepumppu ja vaihdelaatikko. Lisäksi auton tietokone meni kovemmilla pakkasilla jotenkin sekasin ja se pyöritti flektiä 30 asteen pakkasilla...ei oikein meinannu lämmöt nousta. Lopulta myös keskuslukitus meni tilttiin. Sitten sillon XM:mmä ja se polttaa aina sulakkeen ku iskee peruutusvaihteen päälle. Mittarit ei pelaa pakkasilla kunnolla ja samantyyppisiä ihmeellisiä lapsuksia on sähköpuolella autossa enemmänkin. Tässäkin autossa on keskuslukitus tälläkin hetkellä hajalla ja pikkusen yli satatuhatta ajettu auto syö öljyä sen verran reilusti, että remonttia on silläkin osastolla tiedossa. Joten jyrkkä EI ranskiksille. :D
 
No sanomista kyllä löytyy, tosin appiukon sitikoista. Sillä oli -02 Xsara TDI ja siitä meni parissa vuodessa polttoainepumppu ja vaihdelaatikko. Lisäksi auton tietokone meni kovemmilla pakkasilla jotenkin sekasin ja se pyöritti flektiä 30 asteen pakkasilla...ei oikein meinannu lämmöt nousta. Lopulta myös keskuslukitus meni tilttiin. Sitten sillon XM:mmä ja se polttaa aina sulakkeen ku iskee peruutusvaihteen päälle. Tässäkin autossa on keskuslukitus tälläkin hetkellä hajalla ja pikkusen yli satatuhatta ajettu auto syö öljyä lähes yhtä paljon ku bensaa. Joten jyrkkä EI ranskiksille. :D
 
Pakko kai sitä on tähänkin ketjuun vastata kolme sitikkaa omistaneena. Kaksi ensimmäistä olivat xsaroja (1.8 berline ja 2.0 break) joista ei pahaa sanottavaa ole. Molemmilla tuli ajeltua ilman ongelmia. Viimeinen sitikka olikin sitten C5 2.0 HDI jossa oli kaikki mahdolliset viat. Xsaraa voin suositella lämpimästi mutta C5 ostamista kannattaa harkita pariinkin kertaan.

Huohotinputken kanssa ei ole ongelmia kunhan muistaa laittaa viimasuojan paikalleen. Niin ja suurimmillaan pösössä ja sitikassa on 60% aivan samoja osia.
 
oisko porukalla muilla kokemuksia c5:sta? vuosimalli oli 2002, on mietitty ostamista ja käytiin koeajollakin, mittarissa joku 150tkm. Mitenköhän tuon vuosimallin c5-mallit, onko paljon vikoja? c5 kait lanseerattiin 2000...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom