Sam Sulek

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Suntsu
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuka määrittelee väärän ympäristön? Se joka lippistä pitää vai se joka siitä mielensä pahoittaa?

Enemmänkin sanoisin että yleiset käyttäytymis säännöt.

Hattujen kohdalla nyt ainakin miesten osalta selkeimmät paikat johon ne ei kuulu on ruokapöytä (sillon kun syö) ja kirkko.

Naisillehan nuo säännöt on sitten jonkun verran vapaampia.
 
No mä en näkis hirveesti että jumitettais nykyaikana yleisiin outoihin sääntöihin jotka ei voisi koskaan muuttua. Nykyään miehet kisaa naisten sarjoissa urheilussa, niin eikö se jo osoita että ajat muuttuu, joten lippalakista valittaminen on aika outoa kun maailma on muutenkin niin vapaa. Esim tatuointeja on nykyään monella, ei niitä enää luonnehdita vankilassa olleisiin. Ihmiset vaan tuppaa vähän olemaan sellaisia, että oma mielipide on maailman napa liian monessa asiassa ja jos joku ei satu itseään miellyttämään, niin se on sitten ehdottomasti huono juttu.

Mä jos nään jonkun lippis päässä jossain subwayssa syömässä, niin ei vain tule edes mieleen mitenkään nähdä sitä ongelmana, mut omalla kohdalla olen huomannut, miten esim on suunnattoman kamalaa jos tämän ikäinen esim pitää lippistä tai heittää fribakiekkoa, ihmiset on outoja ja jumittaa ihme oletuksiin.
 
No mä en näkis hirveesti että jumitettais nykyaikana yleisiin outoihin sääntöihin jotka ei voisi koskaan muuttua. Nykyään miehet kisaa naisten sarjoissa urheilussa, niin eikö se jo osoita että ajat muuttuu, joten lippalakista valittaminen on aika outoa kun maailma on muutenkin niin vapaa. Esim tatuointeja on nykyään monella, ei niitä enää luonnehdita vankilassa olleisiin. Ihmiset vaan tuppaa vähän olemaan sellaisia, että oma mielipide on maailman napa liian monessa asiassa ja jos joku ei satu itseään miellyttämään, niin se on sitten ehdottomasti huono juttu.

Mä jos nään jonkun lippis päässä jossain subwayssa syömässä, niin ei vain tule edes mieleen mitenkään nähdä sitä ongelmana, mut omalla kohdalla olen huomannut, miten esim on suunnattoman kamalaa jos tämän ikäinen esim pitää lippistä tai heittää fribakiekkoa, ihmiset on outoja ja jumittaa ihme oletuksiin.
Toi on kyl ihan totta että asiat on paljon muttuneet ja muuttuvat vaan entistä enemmän.

Joissain asioissa muutos onkin hyvästä. Ja joissain asioissa taas ei.

Se taas että mikä muutos on hyvästä ja mikä ei onkin sit jokaisen oma mielipide.
Noista sinun mainitsemistasi asioista itse pidän tuota tatuointi asiaa hyvänä muutoksena kun taas miehiä kisaamassa naisten sarjoissa huonona muutoksena.

Joku toinen voikin sitten olla eri mieltä.
 
Lippis ulkona kesällä=fine
Lippis ruokapöydässä =not fine

Tämäkin kyllä riippuu että missä ruokapöydässä. Fine diningissä tms. ymmärrän kyllä. Muuten ihan outo "sääntö", jäänne jostain. Eikös lippis nimenomaan suojaa hiuksia mm. tippumasta ruokaan ? Kokitkin taitavat useimmiten päähineitä käyttää ruokaa laittaessaan, eikä pelkästään vedä hiuksia ponnarilla kiinni.

Tämmösistä periaatteellisista kielloista pitäisi nimenomaan päästä eroon. Kukin saa sitten itse arvioida miten haluaa moisesta loukkaantua tai tehdä johtopäätöksiä lippistä pitävästä henkilöstä...
 
Tämäkin kyllä riippuu että missä ruokapöydässä. Fine diningissä tms. ymmärrän kyllä. Muuten ihan outo "sääntö", jäänne jostain. Eikös lippis nimenomaan suojaa hiuksia mm. tippumasta ruokaan ? Kokitkin taitavat useimmiten päähineitä käyttää ruokaa laittaessaan, eikä pelkästään vedä hiuksia ponnarilla kiinni.

Tämmösistä periaatteellisista kielloista pitäisi nimenomaan päästä eroon. Kukin saa sitten itse arvioida miten haluaa moisesta loukkaantua tai tehdä johtopäätöksiä lippistä pitävästä henkilöstä...

Kyseisessä "säännössä" on kyse siitä ruuan kunnioittamisesta.

Nykyään toki kun ruokaa on tarjolla ylenmäärin, ihan roskikseen heitettäväksi asti niin ymmärtäähän tuon että monella kunnioitus ruokaa kohtaan on laskenut.
 
Kyseisessä "säännössä" on kyse siitä ruuan kunnioittamisesta.

Nykyään toki kun ruokaa on tarjolla ylenmäärin, ihan roskikseen heitettäväksi asti niin ymmärtäähän tuon että monella kunnioitus ruokaa kohtaan on laskenut.
No miten se lippis estää ruuan kunnioittamisen?
 
No miten se lippis estää ruuan kunnioittamisen?
Nyt en kyllä osaa tähän vastata.

Niinkuin en siihenkään että miksi esim. Budha temppeleissä ei saa olla olkapäät tai polvet näkyvillä.

Nuo on vaan asioita jotka joku on joskus mahdollisesti tuhansia vuosia sitten keksinyt ja niistä on tullut sen jälkeen yleinen tapa ja käyttäytymis normi.
 
Toi on mullekin uutta, miten ruokaa pitäis kunnioittaa? Vai tarkoittaako se sitä että pitäis olla nöyrä kun on saanut töillä tekemällä rahaa ja leipää naaman eteen?

Ei meidän velliperse länkkärien tarvikkaan, siellä missä sitä ruokaa ei välttämättä ole joka päivä tarjolla, niin sitä sitten kunnioitetaan eri menoin.

Hieman kuten täällä vielä viime vuosisadan alussa. Ja kun siitä ei ole niin pitkä aika loppujen lopuksi, kun täälläkin saatettiin nähdä nälkää, niin on siitä perintönä erillaisia tapoja millä kunnioittaa ruokaa.

Itsekkin kunnioita ruokaa syömällä annokseni loppuun.
 
Kyseisessä "säännössä" on kyse siitä ruuan kunnioittamisesta.

Nykyään toki kun ruokaa on tarjolla ylenmäärin, ihan roskikseen heitettäväksi asti niin ymmärtäähän tuon että monella kunnioitus ruokaa kohtaan on laskenut.
Ruokaa kunnioitetaan "hattu päästä" periaatteella.
Samoin kuin joku tekee kovan suorituksen, niin "hattua nostan". :😀
Itse asiaan muutama pohdinta:
Monissa kirkoissa, ei välttämättä tarvitse ottaa hattua pois. Varsinkaan nuorten tilaisuuksissa.
Kyse enemmänkin vanhempien kunnioittamisesta, kun se heille on ollut iso asia.

Kyseessä voi olla myös teologinen käsite.
Raamatussa 1.kor 11 luvussa puhutaan pään peittämisestä rukoillessa. Miesten ei tullut peittää päätänsä ja vaimon tuli peittää päänsä.
Vaimo sana voi tarkoittaa tässä yhteydessä naista tai vaimoa. Todennäköisempää, että tarkoitetaan vaimoa.
Muistaakseni tuon ajan kulttuurissa jos naisen pää ei ollut peitettynä, merkitsi että hän oli naimaton.
Muistaakseni prostituutiota harjoittavat naiset olisivat olleet kaljuja.
Kyse oli siis "epäsopivasta" pukeutumisesta.
Esim. Monet esikoislestaadiolais naiset pitävät huivia, koska tulkitsevat että kyseistä kohtaa tulee noudattaa vielä tänäpäivänä, vaikka jakeessa 13 sanotaan "päättäkää itse sopiiko vaimon rukoilla Jumalaa pää peittämättömänä".
Samaisessa luvussa sanotaan, että miehellä ei tulisi olla pitkiä hiuksia, koska se on "luonnotonta".
Tämä ei kuitenkaan ole mikään käsky. Mooseksen laissa oli nasiiri-lupauksen tehneet miehet ja naiset velvoitettu olemaan leikkaamatta hiuksiaan.
Eli pitkähiuksinen mies saattoi olla nasiiri, eli tehnyt lupauksen/lupauksia Jumalalle ja siitä merkkinä oli pitkät hiukset.
Mooseksen lakiliitto ei tosin ole enää voimassa, mutta näin esimerkkinä vain.
Ennen vanhaan monet rukoili myös ruokarukouksen ja silloin hattu otettiin päästä pois.
Tuskin parinkymmenen vuoden päästä enää hatut ovat niin demonisoituja.
 
Nyt en kyllä osaa tähän vastata.

Niinkuin en siihenkään että miksi esim. Budha temppeleissä ei saa olla olkapäät tai polvet näkyvillä.

Nuo on vaan asioita jotka joku on joskus mahdollisesti tuhansia vuosia sitten keksinyt ja niistä on tullut sen jälkeen yleinen tapa ja käyttäytymis normi.

Tuon uskonnollisen näkökannan ymmärrän. Uskonnot tietysti itse määräävät toimintansa ja miten heidän temppeleissään käyttäydytään 👍

Muuten mielestäni vapaus kaikessa ja antaa muiden syödä miten haluaa. Jos jollekin käyttäytymisnormin jäänteelle ei ole selkeitä hyviä perusteita, nii en itse ainakaan vaadi ketään sellaisia asioita noudattamaan vaan "koska näin on aina tehty".

Ps. Itse en käytä lippistä syödessäni ruokapöydässä, mutta ei kyllä tulisi mieleenkään tuomita henkilöä joka käyttää
 
Tuon uskonnollisen näkökannan ymmärrän. Uskonnot tietysti itse määräävät toimintansa ja miten heidän temppeleissään käyttäydytään 👍

Muuten mielestäni vapaus kaikessa ja antaa muiden syödä miten haluaa. Jos jollekin käyttäytymisnormin jäänteelle ei ole selkeitä hyviä perusteita, nii en itse ainakaan vaadi ketään sellaisia asioita noudattamaan vaan "koska näin on aina tehty".

Ps. Itse en käytä lippistä syödessäni ruokapöydässä, mutta ei kyllä tulisi mieleenkään tuomita henkilöä joka käyttää

Niin, jos joku mun ruokapöydässä söis lakki päässä, niin ehkä saattasin huomauttaa, että anteeksi voisitko? Tai tenavat jos syö lakit päässä, niin huomautan kyllä, että nyt lakit pois, ensinnäkin ollaan sisällä ja toiseksi ruokapöydässä.
 
Niin, jos joku mun ruokapöydässä söis lakki päässä, niin ehkä saattasin huomauttaa, että anteeksi voisitko? Tai tenavat jos syö lakit päässä, niin huomautan kyllä, että nyt lakit pois, ensinnäkin ollaan sisällä ja toiseksi ruokapöydässä.

Juuri näin! 👍 Siellä sinä päätät ja voit määrätä kuinka lapsesi tekevät. Ja saat myös omassa kodissasi vieraille huomattaa talon tavoista.
 
Back
Ylös Bottom