Saliohjelman päivitystä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rubE
  • Aloitettu Aloitettu
Terve , olen nyt tehnyt noin puolivuotta samalla ohjelmalla niin onko parempi päivittää sitä vai vaihtaa kokonaan uuteen? Nyt on tullut vähän alle vuoteen painoakin rutkasti noin +10kg entisestä 63kilosta,nykyään aamupaino 75kg,pituuteen suhteutettuna ihan kivasti (n170cm). Niin on samalla tullut rasvaakin . Minkälainen ruokaohjelma olisi hyvä?

Saliohjelmani:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
- kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3

Eikö näitä vois laittaa johonkin arvostele ohjelma ketjuun tai jotain kun näitä tulee jokapäivä nykyään

Saliohjelman päivittämiseen/vaihtamiseen pitää olla aina joku syy. Ei sitä huvikseen kannata vaihtaa.

Ruokaohjelma tavoitteen mukaan. Puhtaalla peruseväällä ei voi mennä vikaan. Riisiä,pastaa,kanaa,jauhelihaa,kalaa,vihanneksia,raejuustoa,rahkaa...

Eipä tuossa varmaan muuten hirveää tarvetta ole vaihtamiseen kuin ehkä uuden mentaalisen virikkeen hakeminen. Eli jos vanha ohjelma alkaa leipäännyttää niin uuteen vaihtamalla voit saada tuleviksi kuukausiksi taas uutta intoa. Mutta jos treeni maistuu ja tuloksia tulee niin eipä vaihtamiseen mitään pakottavaa tarvetta ole. Tuossakin sinulla kuitenkin on vaihtoehtoisia liikkeitä eri lihasryhmille niin muutaman viikon välein niitä vuorottelemalla ja toistoalueita vaihtamalla saa ihan hyvin jo vaihtelua treeniin. Toiselle päivälle voisi lisätä takareisille vielä kuitenkin vaikkapa SJMV:n kun muuten jää takareiskat kovin vain koukistusten varaan? Vaikka toki jos ykköspäivällä tekee kyykyn/prässin syvään niin meneehän se jonkin verran takareiskoille ja perseellekin.

Laitetaan nyt sitten vaikka tänne tämä kysymys. Eli kun itse olen vaihtamassa kaksijakoista kolmejakoiseen, koska sen verran kuitenkin jo hinkattu painoja tuolla salilla, että tuntuu kaksijakoinen menevän liian juoksemiseksi ja kovemmilla painoilla pystyisi tekemään.

Tällä hetkellä siis ohjelma kutakuinkin tämmöinen:
Treeni 1: Selkä, takareidet (sjmv AINA), hauis, pohkeet, vatsat
Lepo
Treeni 2: Rinta, olkapäät, ojentajat, etureidet
Lepo
Ja kierto alusta...

Ajattelin vaihtaa kolmijakoiseen, mutta yksi ongelma on eli mihin sijoittaa tuo sjmv?
vaihtoehto 1.
Treeni 1: rinta, olkapäät, ojentajat
Treeni 2: etureidet (mm kyykky), vatsat
Lepo
Treeni 3: selkä, hauis + sjmv
Lepo
ja alusta...

VAI olisiko parempi vetää niin, että sjmv pois tuosta selkäpäivästä ja pistää mukaan jalkapäivään? Ainoa ongelma on se, että jaksaako sekä sjmv että kyykyn vetää samassa treenissä kovaa? Jostain syystä olen vaan jäänyt miettimään tuota sjmv:n sijoitusta, koska mitään takareisivemputuslaitteita en ala käyttämään. Jos on kokemuksia niin mielellään otan neuvoja vastaan.

Kyllä itse ainakin olen kolmijakoisessa vetänyt aina ihan puhtaan jalkapäivän johon SJMV lukeutuu ja ihan hyvin on jaksanut vielä kyykyn päälle.

^ Ootko tehnyt juuri noin päin, että sjmv aina ensin? Joskus aikoinaan (ihan aloittelijana) tein samana päivänä nuo ja aloitin kyykyllä niin ei ainakaan sjmv:stä sen jälkeen tullut mitään ku jalat vapisi valmiiksi.

Mieluiten tekisin jopa eripäivinä nuo, mutta liekö alaselkä sitten liian kovilla, koska itselläni tuo sjmv ottaa myös sinne vaikka pääpaino tuleekin takareisille. Perseeseen taas en saa sjmv:llä tuntumaa. Eniten tässä mietityttää se, että palautuukohan alaselkä tarpeeksi tuolla systeemillä jos tekisin niinkuin kirjoitin tuohon tuon kolmijakoisen? Tai sitten vaan teen ne jalat kunnolla yhtenä päivänä...

^ Ootko tehnyt juuri noin päin, että sjmv aina ensin? Joskus aikoinaan (ihan aloittelijana) tein samana päivänä nuo ja aloitin kyykyllä niin ei ainakaan sjmv:stä sen jälkeen tullut mitään ku jalat vapisi valmiiksi.

Sori kun kirjoitin hieman epäselvästi. Nimenomaan niin päin olen tehnyt, että ensin kyykky ja sitten SJMV. SJMV on kuitenkin sen verran eristävämpi liikke, että jos kyykyssä on paketti kasassa eikä käy ihan pohjissa asti niin varmasti jaksaa vielä suorin jaloin mavettaa päälle. Perseelle saa tuntumaa kun hakee sen asennon kohdilleen. Eli käytännössä siis tuntuuko paremmin jalat suorana vai polvet hieman koukussa, jalkaterät suoraan vai hieman sisäänpäin, ja sitten muistaa jännittää sitä persettä toistojen aikana. Kannattaa myös pyrkiä vaan käyttämään tankoa niin alhaalla kuin vain pystyy. Itselle tuo oli aika ahaa elämys kun otti hieman malttia mukaan ja hitaalla venytyksellä raudat lähes lattiaan asti.

3-jakoisella kuitenkin tulee tehtyä usein sen verran tiuhalla syklillä, että ennemmin jo palautumisen kannaltakin pitäisin jalat samassa päivässä niin tulisi paremmin palautumisaikaa. Kyykky kuitenkin rasittaa jo jalkapäivällä takareisiä ensimmäisen kerran. Toki ei mikään nähdäkseni estä suorin jaloin mavettamista selkäpäivänä jos se itselle tuntuu paremmalta. Tuleehan siinä sitten alaselän reeniäkin mukaan, vaikka kyllähän taljat ja soudutkin raskaissa sarjoissa jo jonkin verran alaselkää verottavat.

Kiitos vastauksista! Ihan maahan asti olen aina tuon sjmv:n tehnyt. Taidan sitten kokeilla tuota yhtä erillistä jalkapäivää ja jätetään selkäpäivänä sjmv veivaamatta.

Back
Ylös Bottom