Salin aloitus liian nuorena

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Penska
  • Aloitettu Aloitettu
Saliahan ei tunnetusti tule liian nuorena aloittaa. Vai kuinka? Paljon on kuultu tätä "tee liikkeet hallitusti, järkevästi, äläkä riko itseäsi tuon ikäisenä." Yhtä paljon kuulee, että "pituuskasvu loppuu, kehitys jää vajaaksi, et saa koskaan isona erektiota jne." Mitä mielipiteitä teillä ihmisillä on tästä?

Kehitys menee kaikilla eri tasoa, mutta jos aloittaa nuorena, niin uskaltaisin sanoa sillain siinä 14-18 välillä olisi järkeä ajatella asiaa?

Oma ikä on nyt 14 ja teen sellaisen muutama kerta viikossa hallittua treeniä, josta haluan myös saada jonkinlaista tuntua. Tähän mennessä tulokset ovat olleet vain positiivisia (mielestäni lihaskipu kuuluu osittain asiaan). En ole mitenkään vinoon vetänyt treeniä, ainakaan nyt tasapainoittamisen jälkeen kun jotain asioista tiedän. Hyvänä puolena useilla aloittelijoilla on, ettei edes vahingoittavia painoja saa maasta ylös :D .

Muutamia tiedän ja olen nähnyt siinä 14-16 vaiheella treenaavia. Useimmilla ilmeisesti alusta alkaen jonkinlainen hyvä kunto ja toiset ovat olleet sellaisia ... tankkeja :D . Tyyliin 185 senttiä pitkiä ja valmista tavaraa on eli järkevästi voi aloittaa treenauksen mielestäni.

Vielä noista väitteistä, että voisi uskoa realistiseksi vaihtoehdoksi epätasaisen kehityksen, jos tekee päin persettä ja kaikki kehitykseen vaadittava ravinto menee niihin lihaksiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Et saa koskaan isona erektiota" Lollotiloo vaan.

Ruokaa naamaan kunnolla ja punttia veivaamaan, Fiksua reeniä eikä mitään turhaa itsensä rikkomista jollain haistapaska-tyylillä nostetuilla mave enkoilla.

Jep. Jätä ne maksimien kokeilut ehkä vielä hetkeksi, treenaa hyvällä tekniikalla niin et kovin metsään mene. Treenaa koko kroppaa tasapuolisesti, eli paljon erilaisia soutuja ja vetoja niiden penkkisessioiden vastapainoksi. Sanoisin että kun vaan treenaat vitusti (järkevästi) ja syöt (muutakin kuin roskaruokaa) kuin eläin niin lihasta kertyy.

Pyri kartuttamaan treenitietouttasi lukemalla mahdollisimman paljon juttuja liittyen kaikkeen (ruokailu, treenit, kuinka välttää vammoja yms.), ja jos löydät jonkun metodin joka lupaa huiman kehityksen, älä usko sitä, vaan ole skeptinen kaiken suhteen. Jos englanti ei suju, niin esim. http://www.voimaharjoittelu.net - artikkelit löytyy suomeksi hyviä aloittelija juttujakin. Ja tietenkin pakkotoiston FAQ:t. Jos taas englanti sujuu niin T-Nation, EliteFTS, John Berardi ja vaikkapa DeFrancos - Ask Joe tarjoavat hyvää luettavaa.

Kannattaa kuitenkin lukea muutakin. Eikä stressata liikaa esim. safkoista.

Joo mahdollisimman tasapuolisesti (ei mitään yleistä "mä penkkaan ja saan siten myös habaa!!!111"). Kaikenlaista pyrin etsimään ja Pakkotoistohan on ykköspaikka suomalaisista siihen. Noihin linkkeihin pistäisin vielä http://www.exrx.com , hyviä vinkkejä enkuksi. Etenkin eri lihaksien liikkeitä ja vaikutusalueita olen katsellut sieltä.

Vielä pieni varoituksen sana,,,en voi millään olla varma sillä asiaa ei ilmeisesti voida tutkia, mutta mulla loppu pituuskasvu vähän reenaamisen alottamisen jälkeen, voi tietenkin olla sattuma, mutta koskaan ei voi tietää ja niinhän sitä sanotaan että kannattaa punttailu aloittaa vasta kun kasvupyrähdys on ohi. Mulla oli aina tekniikat kunnossa (tarkastettu ihan pätevän olosella pt:llä, luettu pakkikselta ja monet monet kattonu niitä), mut reenasin kovaa heti kuhan olin tekniikat opetellu, kyykkyjä, mavee ja sarjat aina tai ainakin monesti loppuun. En väitä että järkevä punttaus hidastaa/katkaisee pituuskasvun, mutta kaikki merkit kohdallani viittaavat siihen. Olis ollu hyvät saumat tulla 180 senttiseks mut jäin pkrl 168 sentin tapiks,,,tosin on mulla kyl viel aikaa kasvaa, mut ei mun kasvukäyrä kyllä normaalilta näytä.

Voi se olla, se on yksilöllista nimim. kasvu pysähtyi 13vuotiaana:)

Ehkä lääkäri voisi auttaa pituuskasvuongelmissa?

Kuitenkin itken itseni uneen joka ilta, koska pelkään etten kasva enää, no ei sentään, mutta kyllä se vituttaa niin törkeesti ja pistää vähän miettimään. Ja jos se on punttaamisen syytä etten enää kasvais niin punttaamisen aloitus 15-vuotianna tulee varmaan olemaan elämäni tyhmin teko. Mutta kasvua odotellessa, omalla keholla heilumista vaan...:thumbs:

On verikokeita otettu ja lasten polilla käyny tulokset ja todettiin että kasvu on ollut normaalia ja pysähtynyt, mutta ei tomppeli koululääkäri hoksannut mainita semmoisesta asianhaarasta mitään että on tehty kovaa punttia, vaikka alunperin lääkäriin mentiin kysymään että tässäkö tämä nyt punttaamisen takia oli? No vain aika näyttää.

Kasvupyrähdykset tod. mennyt. Pituutta varmasti se 180, olettaisin itse sen viisi senttiä tulevan hetkien myötä eli ei taida olla huolta.

En usko että normaali painojennostelulla on vaikutusta pituuskasvuun, itse aloittelin pientä reenausta tekemään n. 15 vuotiaana ja ihan yhtä pitkä tuli kun neuvolassa joskus olivat ennustaneet. Ja tein siis silloin jo maastavetoa yms perusliikkeitä järkevillä painoilla enkä millään ihan karmeilla tekniikoilla.

Itse aloitin salilla käymisen kun olin juuri täyttänyt 13v. muistaakseni painoa oli joku 50kg, pituutta 155cm ehkäpä. Tosin on pidempiä taukoja tullut ja treenit vähenivät joissain vaiheissa. Oli hyvä että salille siinä vaiheessa eksyin, joten meni se perinteinen "sähläys" vaihe ohi. Nyt kun on jonkinverran tietoa päässä, niin ei tule ihan päin persettä tehtyä. Muistan kuin joskus sillon vetelin treenejä 7x viikossa, tämän jälkeen tuli perinteinen palkkari: cokis+munkkipossu/pizza. Mutta nyt on ajat toisin ja kehitystäkin on hieman tullut :) Pituus kasvusta sen verta, että nyt on pituutta noin 180cm ja kasvu ilmeisesti jatkuu. Maveakin aloitin tekemään noin 15cm lyhyempänä ja en mitenkään erityisen hyvällä tekniikalla.

Joo ei sitä salia varmaan liian aikaisin voi alottaa, kun vaan treenaa "normaalisti" eikä sekaannu mihinkän nappeihin. Ite alotettiin kavereiden kans 15v ja käytiin joka toinen päivä salilla ja treeni oli mitä oli. penkkiä melkein joka kerta pyramidina ja hauista pumpattiin sillon tällön, ja mavesta revittiin maximeita vähintään joka toinen viikko. kyykkyä ei tehty ja liikkeet oli just niitä perusliikkeitä.
No tulokset nousi ainakin äkkiä eikä ketään hajottanu itteensä. Harmittaa vaan kun ei sillon heti alettu tekeen ohjelmalla koko kroppaa. Ei varmaan tolla tyylillä kuitenkaan kannata treenata... Mutta ei muutakun salille vaan ja joku ohjelma käyttöön.

Ps. Kaveri veti 15v ysin loppuun 155kg penkistä ilman paitaa. Mutta sillä on kyllä sellanen penkkipunnertajan kroppa...

Se että salilla käyminen vaikuttaisi pituuskasvuun on minun mielestäni urbaanin legendaa. Toki näin voi joilekkin käydä, mutta hyvin harvoille kuitenkaan. Jos valittaa 16-vuotiaana, että on jääny tapiks nii sen voin sanoa, että kyllä sitä pituutta vielä tulee tuon jälkeenkin. Itse aloitin 14-vuotiaana ja olen silti kasvanut suhteelisen hyvin, tosin mavea, kyykkyä sun muita "HC" liikkeitä olen vasta kunnolla alkanut tekemään ihan lähiaikoina, mutta se olikin iso tyhmyys kun en aikasemmin ollu aloittanut.

Aloitin punttisalin 10-vuotiaana. 6-luokan jälkeisenä kesänä kasvoin pituutta sentin ja painoa tuli 6kg, osa varmaan ihan luontaista painon kasvua. Kasvoin 175cm pituiseksi, en usko että vaikutti omaan pituuteen mielettömän paljon, kun olen 5cm isääni pidempi. Tein alusta lähtien penkkiä, kyykkyä ja maastavetoa. Samoja hommiahan tehtiin yleisurheilupuolellakin.

Tuossa iässä edes ne maksimipainot eivät yleensä ole kovin isoja. Tottahan se on että luuntiheys kasvaa painoharjoittelulla, mutta enmpä tiedä minkä verran se oikeasti vaikuttaa sitten pituuskasvuun.

Ei muuta kun salille vaan tekemään penaa ja haukkaa.

Varmaan kannattaisi mennä johonkin urheiluseuraan tekemään jotain lajia mihin kuuluu osana puntti.

Kuitenkin nuorena ne pohjat helpoiten tehdään.

Painonnosto?

Penska, vaikutat fiksulta kaverilta ja jos järki kädessä punttia treenaa niin hyvä tulee. Janne pääsikin heti sanomaan tärkeimmät, eli itteensä ei kannata rikkoo ja uhkarohkeita painoja yrittää nostella. Suoritustekniikat saa ihan itsenäisestikin aikanaan hiottua kuntoon jos pitkäjänteisesti ja fiksusti jaksaa treenata. Pakkotoistoo lukemalla treenitietous karttuu ihan vituuusti, ainakin omakohtaisesta kokemuksesta puhuen. En mä nää mitään syytä miksei 14v jannu vois alkaa treenaa punttia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom