Saliharrastuksen uudelleenaloittaminen (kadonneen motivaation metsästys)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arsi
  • Aloitettu Aloitettu
Olin vuoden päivät käynyt säännöllisesti salilla 2 tai 3 krt/vko, kunnes viime kesänä parin viikon sairastelun jälkeen se vain jotenkin "jäi pois". Aluksi siinä ajattelin, että hoidan itseni ensin kuntoon ja sitten aloitan taas, mutta aloittaminen aina venyy ja venyy, enkä ole vieläkään saanut aikaseksi raahautua kertaakaan salille tuon jälkeen :itku: .
Nyt sitten päätin ottaa itseäni niskasta kiinni, ja säännöllinen salillakäynti jatkuu ensi maanantaina kello 14.00 ;) Etukäteen vaan "hieman" pelottaa totuus nykyisestä lihaskunnosta, joka on kesän laiskottelun jäljiltä varmasti aika hirveä. Aerobista aloin hoitaa heti elokuussa koulun alettua käyttämällä julkisten kulkineitten sijaan polkupyörää koulumatkoihin, joka on reilu 10km/sivu.
Tässä ei nyt varsinaisesti ole mitään kysymystä, mutta pakko oli johonkin avautua (kohtalontovereita?). Mistä ihmeestä se motivaatio jälleen löytyy, kun kaikki on aloitettava käytännössä alusta? Ei tuo vuoden salillakäynti varmasti hukkaan ole mennyt, mutta kauan kuluu aikaa tuolloisen tason saavuttamiseen...
Ei varmaankaan auta muu kuin: :whip:

Itsekin kuljin noin vuodenpäivät salilla ja nyt tuli toukokuusta elokuuhun löhöiltyä.
Koulut kun alko niin kaveri patista takaisin punttien ääreen ja nyt olen mielestäni jo paremmassa kunnossa kuin viime keväänä..
Alussa oli pirun hankalaa mutta äkkiä alko vanhasta muistista painot taas nousta ja noin 5kg painoa tullu lisää

Timppa84 sanoi:
Itsekin kuljin noin vuodenpäivät salilla ja nyt tuli toukokuusta elokuuhun löhöiltyä.
Koulut kun alko niin kaveri patista takaisin punttien ääreen ja nyt olen mielestäni jo paremmassa kunnossa kuin viime keväänä..
Alussa oli pirun hankalaa mutta äkkiä alko vanhasta muistista painot taas nousta ja noin 5kg painoa tullu lisää
Tämä auttoi. :) Ei siinä sitten varmaan muukaan auta kuin työtä, työtä ja vielä hieman työtä...

Tottakai se alussa hieman harmittaa, kun tulokset eivät ole heti sitä mitä parhaimpana päivinä, mutta motivaatio kasvaa hyvin pian jo muutaman viikon tahkoamisen jälkeen kun tulostakin alkaa taas syntyä.

Olin itse noin puolitoista vuotta motivaatio ihan hukassa ja pääsin tuona aikana aika tehokkaasti noin kuuden vuoden aikana keräämistäni lihoista eroon. Sekös vasta harmitti, kun lopulta punttien kolistelu lopulta alkoikin taas kiinnostamaan.

Nyt kuitenkin on taas jo uusi into päällä, tavoite on asetettu jonnekin tulevaisuuteen ja pienempiä välitavoitteita vähän väliä, jotta hommassa tulee välillä niitä onnistumisenkin tunteita.

Tsemppiä treeneihin!

Pari ekaa viikkoo on pahimpia.. Mutta jos motivaatioo hakee, niin kannattaa ottaa "ennen" kuvat, alottaa treenivihko ja pistää selkeet tavotteet!

N.D. sanoi:
Tottakai se alussa hieman harmittaa, kun tulokset eivät ole heti sitä mitä parhaimpana päivinä, mutta motivaatio kasvaa hyvin pian jo muutaman viikon tahkoamisen jälkeen kun tulostakin alkaa taas syntyä.

Olin itse noin puolitoista vuotta motivaatio ihan hukassa ja pääsin tuona aikana aika tehokkaasti noin kuuden vuoden aikana keräämistäni lihoista eroon. Sekös vasta harmitti, kun lopulta punttien kolistelu lopulta alkoikin taas kiinnostamaan. ...

Mulla oli kanssa vastaava tilanne, mutta kyllä se on hyvä tunne kun kehitystä tulee nopeasti. Kannattaa miettiä sitä syytä miksi lopetti ettei käy enää samalla tavalla.

moppe sanoi:
Pari ekaa viikkoo on pahimpia.. Mutta jos motivaatioo hakee, niin kannattaa ottaa "ennen" kuvat, alottaa treenivihko ja pistää selkeet tavotteet!
Reenivihkoa olen kyllä täytellyt silloin kun viimeksi tuolla salilla aktiivisesti ramppasin.

kotka sanoi:
Mulla oli kanssa vastaava tilanne, mutta kyllä se on hyvä tunne kun kehitystä tulee nopeasti. Kannattaa miettiä sitä syytä miksi lopetti ettei käy enää samalla tavalla.
Lopettamisen suurin yksittäinen syy oli monta viikkoa kestänyt flunssa, jonka päälle tuli vielä poskiontelontulehdusta (->antibiootit)ym. mukavaa...

Sama oli tilanne itselläkin.
Eli ensin melkoinen poskiontelontulehduskierre (komia sana :) ) ja siihen perään nenän väliseinänleikkaus, jonka jälkeen ei edes saanut rasittaa itseään muutamaan viikkon. Taukoa tuli yhteensä n. 5kk ja kyllä oli vaikeata palata takaisin salille. 1,5 kk sitten aloitin kuitenkin uudestaan ja nyt on taas hyvä "saliriippuvuus" päällä ja treeni kulkee ihan mukavasti :)
Eli kyllä se siitä lähtee, kun itsensä sinne salille "pakottaa"!

Neuvo 1: Tilaa joku keholehti - vaikkapa MD tai Flex tai joku missä on kovassa kunnossa olevia tyyppejä.
Neuvo 2: Loggaudu tänne Pakkotoistolle päivittäin, ryhdy vipiksi ja mene katselemaan kuvia.
Neuvo 3: SALILLE SIITÄ KU OLIS JO!!!! :D

Itselläni motivaatiota lisää (tai kadonnutta motivaatiota haetaan):

- treenivihko
- treenikaveri
- uusi ohjelma / rutiineista luopuminen

N.D. sanoi:
Olin itse noin puolitoista vuotta motivaatio ihan hukassa ja pääsin tuona aikana aika tehokkaasti noin kuuden vuoden aikana keräämistäni lihoista eroon. Sekös vasta harmitti, kun lopulta punttien kolistelu lopulta alkoikin taas kiinnostamaan.

Tässä kohtaa varmasti auttoi lihasmuistikin kovasti? Kun toi tauko ei kuitenkaan ton pidempi ollut ja suht pitkä saliputki oli takana.

Timba79 sanoi:
Tässä kohtaa varmasti auttoi lihasmuistikin kovasti? Kun toi tauko ei kuitenkaan ton pidempi ollut ja suht pitkä saliputki oli takana.
No nyt on sitten se ensimmäinen kerta taas takana, eikä se yhtään hullummalta tuntunut.. Tuli vaan innostuksissa vedettyä "vähän" liian rajusti kenties tuo alku ja nyt tuo kahvikupin nostaminenkin on saavutus sinäänsä :hyper: (oikein odotan innolla seuraavia päiviä...)
Onneksi tuo paikkojen kipeytyminen loppui ainakin viimeksi parin viikon jälkeen. Ja no pain, no gain... ;)

No jos se parin viikon tauon jälkeen "jää pois", niin ei tästä hommasta silloin varmaan pidä. Mulla on vaikeuksia pysyä pois salilta, vaikka välillä tekisi ihan hyvää. Toisaalta joskus tulee päiviä, ettei vaan huvita, kun ympäri vuoden, vuodesta toiseen treenaa. Mutta silloinkin vaan pitää lähteä, koska muuta vaihtoehtoa ei ole.

Timba79 sanoi:

Nythän tuon näkee. Koko vuoden on ollut treeni sellaista räpeltämistä. Pahinta on ollut, kun ei ole oikein itsekään tiennyt mitä haluaa (kokoa, voimaa, aerobista kuntoa vai niitä kaikkia sekä vielä naista siinä joka välissä). Senhän tietää, ettei hommasta tullut juurikaan tuolla tavalla mitään.

Kaikki helpottui huomattavasti, kun asetin selkeän ja yksinkertaisen (KISS) tavoitteen vuoden loppuun. Eli tiukkaa lihaa ilman turhaa bulkkausta. Siinä se. Neljä salitreeniä viikossa ja ruokailu tavoitetta silmällä pitäen. Nyt on mukava huomata tulosten paranevan ja sehän taas lisää motivaatiota. Jonkin verran on varmasti lihasmuistilla osuutta asiaan. Kuinka paljon, siihen on helpompi vastata vuoden lopussa.

Taidanpa samantien sitten alkaa kuntoilemaan oikein kunnolla parin salipäivän ja parin, kolmen aerobisen harjoituksen/vko merkeissä. Muutama tuollainen kova viikko, jonka jälkeen sitten kevyempi viikko palautumista varten.
Väliaikainen motivaationlisääjä löytyi ilmavoimien ohjaajakurssin pääsytesteistä, jotka ovat ensi keväänä... Hieman myöhäistä, tiedetään, mutta ei tuonne päästäkseen mikään atleetti tarvitse ollakkaan, testeissä painotetaan paljon muitakin asioita kuin kuntoa.

Back
Ylös Bottom