Sali+Lenkki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terris
  • Aloitettu Aloitettu
Mites väellä on juoksu salin ohella onnistunut? Ihan ajattelin, että oon nyt lenkkiä melko kauan juossu, että haittakaa sali kestävyyteen? Tietenkään jalkapäivänä välttämättä lenkki onnistu. Onko jotain vinkkejä lenkkeilyyn muutenkin ja kestävyyden harjoitteluun?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siirsin tänne osiolle, täältä varmaan saa kattavammat ja paremmat vastaukset tähän kysymykseen.

Joo ok. Ihan vaan ajattelin, että eihän proteiini ja punttailu vaikuta juoksukuntoon? Tai siis tietenkin kaikki pitkänmatkanjuoksijathan on melko laihoja. Mitäs mieltä. Armeijaan tarkoitus tota kuntoa hommata, 1.5 vuotta on tässä aikaa.

Terris sanoi:
Ei vittuku kaveri sano et jos käytän viikon proteiiniia niin haban ympärysmitta kasvaa 2 cm. Voi vittu vedän sille huomen könii.

Yritä nyt jo saada toi harhaluulo pois päästäs, ei se proteiini tee susta mitään jääkaappia. Lue FAQ, niin tiedät mitä se on. Eli varmasti vaikuttaa proteiini sun juoksukuntoos, jos et ollenkaa prodea syö niin et varmaankaan kovin pitkään juokse.

kaNi- sanoi:
Yritä nyt jo saada toi harhaluulo pois päästäs, ei se proteiini tee susta mitään jääkaappia. Lue FAQ, niin tiedät mitä se on. Eli varmasti vaikuttaa proteiini sun juoksukuntoos, jos et ollenkaa prodea syö niin et varmaankaan kovin pitkään juokse.
Jos tollasia vastauksia tulee, niin ei noista paljoa kyllä selvää saa. Ihan vaan varmistelin asiaa ja en välttämättä siltä kannalta, että koko vaikuttais siihen...

Itse käyn kerran viikossa salilla, jossa teen kerralla koko kropan perusliikkeillä, ja 4 kertaa juoksemassa. Hyvin on mennyt, paino laskee, tulokset nousee ja ajat paranee!

oon aina tykännyt urheilla, viimeiset pari vuotta systemaattisemmin. juossut, hiihtänyt ja käynyt salilla (muita urheiluja vähän siinä sivussa).

ihan hyvin näitä pystyy yhdistelemään. salilla 1-2 kertaa viikossa (jos yksi niin koko kroppa, jos 2 niin toisena päivänä jalat+selkä, toisena rinta+kädet), aerobista 2-4 kertaa/viikko.

tulokset on parantunut molemmilla rintamilla, hitaasti mutta varmasti :)

aerobisella puolella otan jonkun tavoitteen, johon on mukava reenata. juoksussa puolimaraton ja hiihtäen finlandia. puntilla esim. joku penkkiohjelma. vaihtelevuus lienee tärkeää. lyhyttä ja kovaa, pitkää ja hidasta ja siltä väliltä.

Sama probleema

Minulla on muuten topicin aloittajan kanssa aika samanlainen tilanne. Pohdin tässä mitenkä salin ja lenkkeilyn voi yhdistää ja itelläkin on armeijaan meno edessä sitten tammikussa 07. :eek:

Laitoin tuonne aloittelijoiden osioon "2-jakonen ja aerobinen" threadiin tästä aiheesta kysymyksen, mutta kahteen vuorokauteen kukaan ei halunnut vastata.

Käyn kolmesti viikossa salissa (ma-ke-pe) ja treenaan koko kropan kerralla, niin miten siihen sitten yhdistän lenkkeilyn ja talven tullen hiihdon? Niin ja pääasiallinen tavoite on päästä eroon näistä vatsan alueelle kertyneistä makkaroista. Koko on nyt 177/81. Reilu pari vuotta sitten painoin 72, joten on sitä vähän lihottu.:down: (no okei, saattaa siinä puoli kiloa olla lihasta)

Ite oon aatellu, jos pyrkisi käymään lenkeillä vaikka torstai, lauantai ja sunnuntai. Miltä kuulostaa? Tuleeko liikaa rasitusta?

Niin ja ravinnosta... se on ollu minun akilleen kantapää. Se vaan on niin hemmetin vaikeaa. Kun vielä asun täällä kotona vaikka 18 olenkin. (Abi)
Ja on tosi haastavaa ruveta kolmen tunnin välein syömään. Nyt oon pyrkiny pääsemään eroon tästä iltasyömisestä, joka on ollu ongelma viimesen vuoden ajan.

Ite käyn salilla 3krt viikossa, kolmijakoinen. Jokaisen salikerran jälkeen vedän 45min lenkin n.7km. Lisäksi mulla on viikossa 1-3krt jääkiekko reenit + 1-2 peliä.

Tulokset nousee, läskit lähtee, lihakset kasvaa!

Mun mielestä lenkillä kannattaa käydä mahdollisina välipäivinä, pari kolme kertaa viikossa, ehkä myös penkkipäivänä, "tissihölkällä" :)

Kannattaa hommata sykäri jos ei tiedä omaa vauhtia, ei ole mitään järkeä juosta saliharjoittelun ohella VK sykkeillä (piiputtaa), ihan vaan lepposaa hölkkäämistä joka muuttaa rennoksi juoksuksi muutaman viikon päästä.

Lenkit 30 - 45 min ja semmonen 125 - 145 on oiva syke. Mittariakaan ei tartte monella lenkillä olla matkassa kun oman vauhdin oppii haisteleen ilmankin..

Siis tämmöstä juoksua jos haluaa polttaa turhaa kuonaa ja pitää yllä / kasvattaa peruskuntoa...

Terris sanoi:
Joo ok. Ihan vaan ajattelin, että eihän proteiini ja punttailu vaikuta juoksukuntoon? Tai siis tietenkin kaikki pitkänmatkanjuoksijathan on melko laihoja. Mitäs mieltä. Armeijaan tarkoitus tota kuntoa hommata, 1.5 vuotta on tässä aikaa.

Siinä tapauksessa proteiinin voi ajatella vaikuttavan juoksukuntoon, että nostat päivittäisten proteiinista saatavien kaloreiden suhdetta hiilihydraattien kustannuksella. Tällöin siis juoksukunto mitä todennäköisimmin laskee,kun ei ole polttoainetta.

Siinä mielessä punttailu ja proteiinin lisäys ruokavaliossa on vaikuttanut lenkkeilyyn että askel on muuttunut vähän raskaammaksi. Kestävyys on kyllä säilynyt hyvänä. Melko pitkiäkin lenkkejä jaksaa juosta, mutta kovien lenkkien juoksuvauhti ei ole enää entisenlainen. Kaiholla muistelen sitä juoksemisen helppoutta alle 70-kiloisena ajokoirana (nykyisin päälle 85 kg suht tiukkaa lihaa). Mutta kaikenkaikkiaan olo on mukavampi vähän lihaksikkaampana.

Lihashuoltoon ja juoksukenkiin kannattaa kiinnittää huomiota kun massaa alkaa kertyä tai sitä on jo valmiiksi. Ehkä jotain 75 kiloa voisi pitää rajapyykkinä jonka jälkeen rasitusvammojen riski alkaa kasvaa huomattavasti. Ainakin yksi lenkki viikossa kannattaa juosta oikein rauhallisesti palauttavana harjoituksena, monesti on jalka- tai mavepäivän jälkeen reisien tai alaselän jumi helpottanut lenkillä kuin taikaiskusta n. 30 minuutin juoksemisen jälkeen.

Suositut

Back
Ylös Bottom