Sali + kamppailulaji

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stupe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli Ongelma on se, että yritän yhdistää Krav Magaa ja punttia. Tarkoitus tehdä 3 lajitreeniä viikossa ti,pe,su. Mutta haluaisin kehittyä salipainoissa, voimassa ja masassa samaan aikaan. Tarkoitus olisi treenata SF:ä 3 kertaa viikossa + krava magaa. Tuleeko liikaa treeniä? Tai onko toi toimiva yhdistelmä muutenkaan? Ja tietenkin haluiasin kehittyä Krav Magassa tekniikassa ja lyönneissä ym. Salilla (laji) on myös mahdollisuus kahvakuullaharjoitteluun (2 x viikko). Voisiko sillä korvata puntin? Ja mites ylikunnon suhteen?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen:)

Heti kärkeen totean että olen aloittelija kummankin suhteen, punttia 2½ vuotta ja kamppailulajia vain 8 kuukautta. Nämä ovat vain minun mielipiteitä, eli kaukana "tiedosta" tjsp. :) Fiiliksiä siis.

Itse käyn puntilla 3x viikossa, ja lajitreeniä (vapaaottelu + lukkopaini) on 3-4x viikossa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että tuo on toimiva yhdistelmä, ja en ole edes muokannut saliohjelmaa vapariin sopivaksi. Noiden lisäksi, tuossa huhtikuun ja kesäkuun välissä kävin 10 viikkoa 3x viikossa aamuisin HIIT:in juoksemassa.

Tuo on kuitenkin hirveän yksilökohtaista, itse en tunne olevan liian raskaassa fyysisessä rasituksessa, vaikka reeniä tulee paljon viikon aikana. Olen myös kehittynyt niin voiman kuin massan suhteen, painot on noussut ja massaa ~1.5-2 kiloa tammikuun jälkeen. Kyllä, en pistä hanttiin massan suhteen, vaikka vaparia harrastan (ajattelin että joku tuota kommentoi)... kisat nyt on aikaisintaan vuoden päästä edes mielessä. En myöskään huomaa että puntti millä tasolla hidastaa omaa menoa tuolla reenien puolella, jaksan ihan yhtä pitkään huitoa kuin suurin osa muistakin, poislukien ehkä nuo jo jatkuvasti kisaavat.

Eiköhän tuon kaiken mahdollista se että syö tarpeeksi, ja nukkuu tarpeeksi, mutta kannattaa testata omalla kohdalla kun joillakin saattaa vain kropassa riittää virta enempään.

Ja tavoitteista.

Kaikki ylemmät postit totta, mutta kun teet peruspunttia isoilla liikkeillä vahvistaen jalkoja ja keskivartaloa, et mene pahasti metsään.

Mä olen myös miettinyt että paljonko sitä pystyy treenaamaan. Tällä hetkellä käyn 2-3 kertaa viikossa karatetreeneissä ja salilla saman verran, sitten on vielä kerta viikkoon tanssitunti. Mä olen ratkaissut ongelman sillä että mulla on kaksi kertaa viikossa lepopäivä, ja sitten joinain päivinä käyn sekä salilla että treenissä.

Mutta, mulla on kolmejakoinen treeniohjelma, niin sitä väkisinkin rupee miettimään että riittääkö että rinnan/selän/jalat tekee vaan kerta viikkoon, eli 7 päivän välein?
Mulla tää salitreenaaminen on kuitenkin ihan uus juttu.
Vai olisiko parempi kuitenkin olla kaksijakoinen treeniohjelma?

Huvittais taas pienen tauon jälkeen aloittaa joku kamppailutouhu tähän puntin rinnalle, hokutoryu ju-jutsusta löytyis valmiiksi oranssi vyö niin se vois olla aika hyvä vaihtoehto kun on valmiiksi siitä jotain kokemusta. Mietin vaan että kuinka paljon se haittaa lihasten kasvattamista jos esim treenaa hjj:tä 2 krt viikossa? Pääpaino siis pysyisi lihasten kasvattamisessa, enkä siitä haluaisi hirveästi tinkiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei kai se sulla paljon haittaa, tulee viikkoon vaan pari palauttavaa aerobista ;) Jos on jo valmiiksi edes kohtuuhyvässä aerobisessa+lihaskunnossa+ei ole kovin painava kehonpainoltaan, niin ei pitäisi olla ylivoimaisen raskasta. Se voi haitata enemmän jos tulee loukkaantumisia kamppailutreeneissä.

Itse kävin taas pitkästä aikaa myös vähän kamppailemassa ja mulle se oli tosi raskasta, koska painoa on 105kg. Jotkut punnerrukset ja kyykyt kaveri palomiesmiesotteessa selässä vielä menee kohtuullisesti, mutta kaikki juoksentelu, hyppimiset ja kaikenlaiset käärmeliikkeet pistää hapoille aika helposti ja happi loppuu. Puntilla kun olen tehnyt 5-6 toiston sarjoja pääasiassa viime aikoina, ja kovimmat aerobiset on olleet 30min kuntopyöräilyt.

Se voi haitata ja vituttaa enemmän jos tulee loukkaantumisia kamppailutreeneissä, mitkä estää puntilla käynnin mikä on kuitenkin sullakin se pääasia. Niitä tulee helposti kun itsellä on ollut taukoa, ja homma on vähän kateissa, ja toinen riski on puupäiset/arvaamattomat treenikaverit. Paljon turvallisempaa treenata sellaisten kanssa jotka ovat hyviä+tuttuja, silloin voi ottaa kovaakin ja riskit ovat pienempiä.

Itsellä on potkunyrkkeily etusijalla ja treenaan kahvakuulalla aika ahkerasti, joka on osoittautunut hyväksi tavaksi. Kahvakuulaa kun treenaa niin siinä melkein jokaisessa liikkeessä koko keho on mukana ja tuo täten voimaa, kestävyyttä ja kehonhallintaa samalla.

Toki juokseminen on yksi tärkeimmistä myös, mutta salitreenin vietän kahvakuulan parissa. .. Ja myös ihan perus dipit, etunojat ja vatsat.

Huvittais taas pienen tauon jälkeen aloittaa joku kamppailutouhu tähän puntin rinnalle, hokutoryu ju-jutsusta löytyis valmiiksi oranssi vyö niin se vois olla aika hyvä vaihtoehto kun on valmiiksi siitä jotain kokemusta. Mietin vaan että kuinka paljon se haittaa lihasten kasvattamista jos esim treenaa hjj:tä 2 krt viikossa? Pääpaino siis pysyisi lihasten kasvattamisessa, enkä siitä haluaisi hirveästi tinkiä.

Pidät hjj-treenit mahdollisimman kaukana punttitreeneistä. Sillä pystyy minimoimaan negatiivisia vaikutuksia.

Sitä kuinka paljon haittaa sitten jujutsu-treeneistä on lihaskasvulle, riippuu melko paljon treenien sisällöstä. Eli millä intensiteetillä ja volyymillä vedetään jne.

Syö paljon.

Kamppailu-urheilioiden suosioon taitaa jatkuvasti kovemmin nousta tuo crossfit, tarjoaa monipuolista kehittymistä oikeastaan kaikilla muilla, paitsi massan lisäyksen osa-alueella. Voin itse lämpimästi suositella kyseistä treenimuotoa peruspuntin sijaiseksi jos vain kaupungista cf-sali löytyy. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom