Sähkön hinta

Miten asut ja mikä lämmitysmuoto?

  • Omakotitalo suorasähkö

    Votes: 41 31,5%
  • Omakotitalo muu lämmitys

    Votes: 31 23,8%
  • Kerros/rivitalo suorasähkö

    Votes: 12 9,2%
  • Kerros/rivitalo muu lämmitys

    Votes: 44 33,8%
  • Joku muu...

    Votes: 2 1,5%

  • Total voters
    130
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
406346356_10160975733888419_1739387960590974300_n.jpg


"Hei pomo, Ruotsissa on ydinvoimala alhaalla ja tuultakaan ei ole, mitä jos tehtäisiin oikosulkukoe, joka aiheuttaa generaattorin irtoamisen verkosta, mikä ajaa laitoksen alas?

Näin me ja kaikki muut saadaan myydä 20-30 snt/kWh sähköä taas muutama päivä, kun viivytellään ylösajon kanssa"
"Joo, loistava idea."

IL "Lähivikakokeessa verkkoon tehdään hetkellinen oikosulku voimalaitoksen lähettyvillä, mikä aiheuttaa jännitteen notkahtamisen. Tehdyn kokeen myötä Olkiluodon 3:n tuotanto keskeytyi automaattisesti."

Voisiko Energiavirasto puuttua tähän? Se ei ole vika eikä yllätys, kun laittaa generaattorin oikosulkuun että laitos menee alas. Olisiko syytä että lupa kokeille, joilla luodaan keinotekoisesti sähköpulaa, pitäisi hakea lupa Energiavirastolta?

Näitä kokeita voitaisiin tehdä kesällä tai silloin kun sähköstä on ylituotantoa.
Lisäksi otsikko on väärä. Oikea olisi "Olkiluoto ajettiin tietoisesti alas, syyllistä päätökseen kokeesta etsitään"


https://www.iltalehti.fi/…/a0100016-64ef-4dc9-ba4d…

Sen ei olisi pitänyt tulla alas siitä oikosulusta. Eli siinä mielessä siinä on vika.

Mutta tuollaiset kokeet on just niitä, että ei pitäis tulla alas. Niin ehdottomasti tuollaiset testit pitäis tehdä kesällä. Älyvapaata testata tuollaisia talvella.

Itse ainakin aina tehtaissa kerron riskeistä mitä esim. joihinkin testeihin liittyy ja sitten puntaroidaan millon niitä voi tehdä.

Ihan järjetöntä nyt just tehdä testejä.
 
Kertoohan nuo OL3 ongelmat ja tötöilyt siitä että ydinvoimaosaaminen on päässyt aika heikkoon happeen Euroopassa. Ja olisko omavaraisuus ja ilmastohommelien ratkaisemiseksi pikemminkin pitänyt rakentaa parempia sähköverkkoja Eurooppaan kuluttajille kaasuverkkojen tilalle, eikä verkkoja propellien välille tuotantopäähän?
 
406346356_10160975733888419_1739387960590974300_n.jpg


"Hei pomo, Ruotsissa on ydinvoimala alhaalla ja tuultakaan ei ole, mitä jos tehtäisiin oikosulkukoe, joka aiheuttaa generaattorin irtoamisen verkosta, mikä ajaa laitoksen alas?

Näin me ja kaikki muut saadaan myydä 20-30 snt/kWh sähköä taas muutama päivä, kun viivytellään ylösajon kanssa"
"Joo, loistava idea."

IL "Lähivikakokeessa verkkoon tehdään hetkellinen oikosulku voimalaitoksen lähettyvillä, mikä aiheuttaa jännitteen notkahtamisen. Tehdyn kokeen myötä Olkiluodon 3:n tuotanto keskeytyi automaattisesti."

Voisiko Energiavirasto puuttua tähän? Se ei ole vika eikä yllätys, kun laittaa generaattorin oikosulkuun että laitos menee alas. Olisiko syytä että lupa kokeille, joilla luodaan keinotekoisesti sähköpulaa, pitäisi hakea lupa Energiavirastolta?

Näitä kokeita voitaisiin tehdä kesällä tai silloin kun sähköstä on ylituotantoa.
Lisäksi otsikko on väärä. Oikea olisi "Olkiluoto ajettiin tietoisesti alas, syyllistä päätökseen kokeesta etsitään"


https://www.iltalehti.fi/…/a0100016-64ef-4dc9-ba4d…

Eikös TVO, vai kuka OL3 tuotantoa nyt markkinoille myykään, ole myynyt tietyn määrän MW ja nyt joutuvat ostamaan lupaansa määrän päiväkaupasta vai mistälie. Ja mites toi nyt meneekään - OL3 häiriö ei ennättänyt huomiseen kaupankäyntiin, joten puuttuva tuotanto saattaa näkyä kovina hintoina jälkimarkkinoilla?
Ymmärtämättä tilannetta ja sähkömarkkinoita kovinkaan syvällisesti, rohkenen väittää, että ei ole mitään erityisen hyvää bisnestä nämä laitosten alasajot.

Testin ajankohta tosiaan erikoinen. Kuviteltiinko riski olemattomaksi vai painaako päälle joku määräaika ja nyt oli parempi hetki kuin myöhemmin talvella.
 
Kyllä toi Olkiluodon touhu on melkoista sekoilua. tuulivoimassa voi sentään katsoa ennusteista miten käy. Olkiluodon kohdalla todellista toivotaatoivotaan sähköä. Alkaa kuulostaa todella pahalle olla pörssisähköllä liikkeellä, kun talvi tuloillaan ja voimala kyykkää kolmatta kertaa neljään kuukauteen. Ja täydessä tuotantokäytössä ollaan taidettu olla reipas 8kk😅. Pitäiskö pystyttää ”nopeasti” joku vähemmän kokeellinen voimala
 
Kyllä toi Olkiluodon touhu on melkoista sekoilua. tuulivoimassa voi sentään katsoa ennusteista miten käy. Olkiluodon kohdalla todellista toivotaatoivotaan sähköä. Alkaa kuulostaa todella pahalle olla pörssisähköllä liikkeellä, kun talvi tuloillaan ja voimala kyykkää kolmatta kertaa neljään kuukauteen. Ja täydessä tuotantokäytössä ollaan taidettu olla reipas 8kk😅. Pitäiskö pystyttää ”nopeasti” joku vähemmän kokeellinen voimala
Tietty hyvä muistaa, että ikinä koskaan ei olla yhtä tarkasti ja herkeämättä seurattu minkään voimalan alkutaivalta, huoltokatkoja jne, ja jokaisesta muutamankin tunnin verkosta tippumisesta revitään otsikoita kun nyt tuo sähkömarkkinan tilanne on mikä on. Joku asiantuntija sanoi, että alku ollut oletettua häiriöttömämpi, eikä minulla ainakaan ole kompetenssia lähtee vastaankaan väittämään.
 
Ei mua sinällään se voimala kiinnosta vaan sähkönhinta. Tässä kunnon +300 neliötä sähköllä ja talot pitkälti yli 100-vuotta vanhoja hirsitaloja(ei siis mitään erityisen energiatehokkaita) niin alkaa hiukan vaan turhauttaa tilanne. Onneks on kakluuneja ja puita, muuten pitäisi alkaa miettimään muuta asumismuotoa.

Ja nuo arvioit jotka ilmeisesti heitetään hyvin optimistisesti kehiin. Poikkeuksetta siirtyy aina pari-kolme kertaa enne kuin ollaan taas tuotannossa. Minun silmiini ammattitaidottomuutta joka ydinvoimalan kohdalla hiukan jännittää😅.

Noh, rahalla tästä selviää ja onhan edes se kalliilla lämmöllä lämmitettävä asunto, johon on varaa. Osalla eurooppalaisista ei ole edes mahdollisuutta kotiin puhumattakaan lämpimästä kodista.
 
Tietty hyvä muistaa, että ikinä koskaan ei olla yhtä tarkasti ja herkeämättä seurattu minkään voimalan alkutaivalta, huoltokatkoja jne, ja jokaisesta muutamankin tunnin verkosta tippumisesta revitään otsikoita kun nyt tuo sähkömarkkinan tilanne on mikä on. Joku asiantuntija sanoi, että alku ollut oletettua häiriöttömämpi, eikä minulla ainakaan ole kompetenssia lähtee vastaankaan väittämään.
Horinoihini liittyen https://yle.fi/a/74-20062989?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp
 

Mitä itse teollisuuden hommissa ollut mukana, niin hyvin on OL3 toiminut minun mielestä (Ei ole mitään sisäpiiri tietoa aiheesta.). Ainoa mikä siinä oli täysin käsittämätöntä oli se viivästyminen. Suomessa projektit yleensä pysyy suht hyvin aikatauluissa. Korona aika oli ainoastaan sellainen, että välissä meinas hommat venyä, kun laitteiden toimitusajat venyi. Niistäkin luovittiin läpi ebayn avulla. 😅
 
Mitä itse teollisuuden hommissa ollut mukana, niin hyvin on OL3 toiminut minun mielestä (Ei ole mitään sisäpiiri tietoa aiheesta.). Ainoa mikä siinä oli täysin käsittämätöntä oli se viivästyminen. Suomessa projektit yleensä pysyy suht hyvin aikatauluissa. Korona aika oli ainoastaan sellainen, että välissä meinas hommat venyä, kun laitteiden toimitusajat venyi. Niistäkin luovittiin läpi ebayn avulla. 😅
Alku aina hankalaa.
 
onko porukalla tuota fortumin tarkka sopparia hinnankiinnityksellä? itse olen pohtinut siihen vaihtamista ihan normi pörssin sijaan, on taas ollut sen verran korkealla pörssi nyt hetken aikaa. tosin jokainen asiantuntija sanoo, että hinnat pysyy talven maltillisena ja päiväkohtainen heittely saattaa olla rajua. nyt on kuitenkin viikon? ollut pörssi päälle 10c.
 
onko porukalla tuota fortumin tarkka sopparia hinnankiinnityksellä? itse olen pohtinut siihen vaihtamista ihan normi pörssin sijaan, on taas ollut sen verran korkealla pörssi nyt hetken aikaa. tosin jokainen asiantuntija sanoo, että hinnat pysyy talven maltillisena ja päiväkohtainen heittely saattaa olla rajua. nyt on kuitenkin viikon? ollut pörssi päälle 10c.
Sahko.tk näyttää 7vrk keskihinnaksi 13,41 ja 28vrk keskihinnaksi 10,63. Hinnat tosiaan on korkealla, varsinkin jälkimmäinen lukema on raju kun marraskuun alku oli vielä lämmin ja pörssihinta alhaalla.

Fortumin tarkasta ei ole kokemusta. Itsellä kiinteä hinta talven yli, todennäköisesti häviän siinä vähän rahallisesti mutta mielenrauhassa voitan. Ainakin vielä näyttää rahallista voittoakin.
 
Itsellä kiinteä hinta talven yli, todennäköisesti häviän siinä vähän rahallisesti mutta mielenrauhassa voitan. Ainakin vielä näyttää rahallista voittoakin.
Kenen kiinteä ja mihin hintaan?

En itse ole nähnyt aikoihin kiinteitä tarjouksia, joilla voisi olla voitolla pörssiin verrattuna.

Omat pörssitoteutuneet hinnat:

Syyskuu 3,33 c/kWh
Lokakuu 5,09 c/kWh
Marraskuu 8,10 c/kWh

Koko vuosi tähän mennessä 6,96 c/kWh
 
Minulla lokakuun lopusta 7,99. En tiedä miten paljon tulee tappiota vuositasolla (edellinen soppari 6,99) mutta helpompi tässä vaiheessa. Katsotaan ensi vuonna mikä asuintilanne ja mahdollisuus vaikuttaa kulutukseen. Ikinä ei ole pörssisähköä ollut mut eihän sitä tiedä josko joskus vaihtuu 😊 nyt oli muuten marraskuun kulutus 1400kwh, viime vuonna 1100. Pahimmillaan ollut joulukuu 21, 2300 😳 toivottavasti ei niihin lukemiin enää päädytä.
 
Minulla lokakuun lopusta 7,99. En tiedä miten paljon tulee tappiota vuositasolla (edellinen soppari 6,99) mutta helpompi tässä vaiheessa. Katsotaan ensi vuonna mikä asuintilanne ja mahdollisuus vaikuttaa kulutukseen. Ikinä ei ole pörssisähköä ollut mut eihän sitä tiedä josko joskus vaihtuu 😊 nyt oli muuten marraskuun kulutus 1400kwh, viime vuonna 1100. Pahimmillaan ollut joulukuu 21, 2300 😳 toivottavasti ei niihin lukemiin enää päädytä.
Tammikuu 2019 oli yli 4000 kWh. Oli kovaa pakkasta käytännössä koko kuu. Hinta oli reilu 4 c/kWh.

Nyt marraskuu 1800.
 
Minä en noin vanhoja hintoja edes muista mutta todennäköisesti halvempi kuin edellinen sopimus. Ja silloin oli pitkälti puulämmitys, nykyisessä ei ole.
 
Kenen kiinteä ja mihin hintaan?

En itse ole nähnyt aikoihin kiinteitä tarjouksia, joilla voisi olla voitolla pörssiin verrattuna.
Helen 6kk 10,34c/kwh.

Tein sopimuksen syyskuussa, aloitus 1.11. ja kesto siis huhtikuun loppuun. Maalis-huhtikuu tullee ainakin takkiin. Sinänsä pelkän keskihinnan vertailu ei kerro kaikkea kun kulutus painottuu kylmiin kausiin.
Tämän vuoden kokonaiskulutus tulee olemaan <9500kwh, sähkölämmiteinen okt. Puuta palaa: reilusti.
 
Helen 6kk 10,34c/kwh.

Tein sopimuksen syyskuussa, aloitus 1.11. ja kesto siis huhtikuun loppuun. Maalis-huhtikuu tullee ainakin takkiin. Sinänsä pelkän keskihinnan vertailu ei kerro kaikkea kun kulutus painottuu kylmiin kausiin.
Tämän vuoden kokonaiskulutus tulee olemaan <9500kwh, sähkölämmiteinen okt. Puuta palaa: reilusti.
Nuo mun keskiarvot ovat siis omalla kulutuksella painotettuja lukuja, eli se mitä olen maksanut, ei pörssihinnan keskiarvoja.
 
Back
Ylös Bottom