Sähkön hinta

Miten asut ja mikä lämmitysmuoto?

  • Omakotitalo suorasähkö

    Votes: 41 31,8%
  • Omakotitalo muu lämmitys

    Votes: 31 24,0%
  • Kerros/rivitalo suorasähkö

    Votes: 12 9,3%
  • Kerros/rivitalo muu lämmitys

    Votes: 43 33,3%
  • Joku muu...

    Votes: 2 1,6%

  • Total voters
    129
Tein sopimuksen pörssiin Helenille 1.5. alkaen kun 6kk loppuu. Tarjosivat alennusta 7,99 12 kk soppari, listahinta oli 8,35. Nyt pompannut muutamassa päivässä 12kk 8,95. Oisko sittenkin pitäny ottaa… Kesänhän tossa tulee takkiin pörssi halvempi mutta olishan se 7,99 ollu sitte hyvä talvihinta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Veikkaan, että vihreiden ratkaisu olisi rakentaa lisää tuulivoimaa, että voidaan tuottaa seisahtaneiden tuulivoimaloiden tarvitsema sähkö 😁
1711454420744.png
 
Mitäs onko kenelläkään noita soppareita missä on kulutusvaikutus mukana? Kuulostaa omaan korvaan taas kusetukselta noin yleisesti ottaen, mutta itsellä 22-06 aikaan pääsääntöisesti 55-60% sähkönkulutuksesta niin onko mitään hyötyä? Kesällä nyt toki mennään pörssillä.
 
Mitäs onko kenelläkään noita soppareita missä on kulutusvaikutus mukana? Kuulostaa omaan korvaan taas kusetukselta noin yleisesti ottaen, mutta itsellä 22-06 aikaan pääsääntöisesti 55-60% sähkönkulutuksesta niin onko mitään hyötyä? Kesällä nyt toki mennään pörssillä.
Mulla oli viime keväänä Heleniltä. Ei siinä paljoa mitään kulutusvaikutusta ikinä näkynyt.
 
Mitäs onko kenelläkään noita soppareita missä on kulutusvaikutus mukana? Kuulostaa omaan korvaan taas kusetukselta noin yleisesti ottaen, mutta itsellä 22-06 aikaan pääsääntöisesti 55-60% sähkönkulutuksesta niin onko mitään hyötyä? Kesällä nyt toki mennään pörssillä.

Kantsii katsoa jos yhtiösi sivuilta näkyy toteutuneet kulutukset vs pörssihinta ettei luule kuluttavansa alle pörssin keskihinnan. Mun mielestä se kulutusvaikutus on yksinkertaisuudessaan vaan montako senttiä yli vai ali pörssin keskihinnan olet kuluttanut kilowatteja.
Itellä menis ainakin heittämällä yli. Mutta noilla sun spekseillä vois olla ihan fiksukin ja mennä alle. Ja parempi tarkistaa ne laskukaavat ennen kuin tekee sopimuksen..
 
Näytti olleen ihan oikia vaihtoehto jatkaa pörssillä talven läpi. Ainoastaan tammikuu meni yli 10c keskihinnalla. Perään sitten helmikuun 2100kwh jäi 5.5cwh ja nyt maaliskuu näytti 1700kwh tulleen maksamaan 6.65s/kwh. Ei paljoa siis viimekuussa olkiluodon huollot näkyneet, vaikka sillä pitkiäkin sopimuksia yritettiin kiireellä saada kaupatuksi.

Ei ole öljypoltinta juuri tarvinnut päällä käyttää, kun on siirtoineen jäänyt selkeästi alle öljyn hinnan tammikuuta lukuunottamatta koko talvi.
 
Näytti olleen ihan oikia vaihtoehto jatkaa pörssillä talven läpi. Ainoastaan tammikuu meni yli 10c keskihinnalla. Perään sitten helmikuun 2100kwh jäi 5.5cwh ja nyt maaliskuu näytti 1700kwh tulleen maksamaan 6.65s/kwh. Ei paljoa siis viimekuussa olkiluodon huollot näkyneet, vaikka sillä pitkiäkin sopimuksia yritettiin kiireellä saada kaupatuksi.

Ei ole öljypoltinta juuri tarvinnut päällä käyttää, kun on siirtoineen jäänyt selkeästi alle öljyn hinnan tammikuuta lukuunottamatta koko talvi.

Nii ei oo hetkee näkyny porukkaa leijumas kiinteähintasilla soppareilla 🤷‍♂️
 
Nii ei oo hetkee näkyny porukkaa leijumas kiinteähintasilla soppareilla 🤷‍♂️
Ei kai niillä leijua huoli 😀 silloin oli kyllä hyvä tilanne, kun oli ennen ryssän aloittamaa hyökkäyssotaa ottanut halvan kahden vuoden sopparin 👌 nyt kiinteän etuna oli lähinnä se, että ei huolinut talvella funtsia saunooko joka päivä vai miten. Jos sitä nyt olisi pörssisähkölläkään miettinyt..
 
Tänään on edullinen päivä. Tuli saunakin lämmitettyä ex-tempore. Ei tämä siirron takia tietty ilmaista ole. Ensimmäinen pörssisopparin kk menossa nääs.
1712503078808.png
 
Nii ei oo hetkee näkyny porukkaa leijumas kiinteähintasilla soppareilla 🤷‍♂️
Kyllä mulle oli kiinteä 7,98 soppari ainoa oikea vaihtoehto talvelle. Varmasti säästin. Nyt maaliskuun lopussa siirryin pörssiin. Kesän lopulla katselen kyllä talveksi taas kiinteän, koska käytetään valtaosa sähköstä päivällä ja yleensä juurikin kalleimmilla tunneilla. Ei jaksa talvella miettiä hintoja.
 
Nii ei oo hetkee näkyny porukkaa leijumas kiinteähintasilla soppareilla 🤷‍♂️

Pörssi sopii kait hyvin kerrostalo tai rivariasukille, jolla ei paljoa sähköö mee. Ittellä sähköä meni tammikuussa 2500kwh, jolloin pörssisähkön kuukauden keskihinta 13snt. Ja roimasti kalliimpi jos painottaa kylmät päivät + päiväs aika. Omasta sähköstä suurin osa kulu just kylminä päivinä ja päivällä. Joulukuussa 2100kwh. Vastavuoroisesti heinäkuussa menee 400kwh. Kesä elo syys 500kwh per kuu. Ei yhtään lämmitä kesällä halpa pörssihinta kun sähköä ei kulu nimeksikään. Sit taas talvella "halpa" kiinteä lämmittää mieltä ja tupaa ja lataa autoa vs kallis ja aika ajoin 1-2e/kwh pörssi. 7snt kiinteä olis jo oikein hyvä diili vs 2023 pörssi. Kattelen kesä-heinäkuulla minkälaisia vuoden diilejä.
 
Minun kulutuksella pörssi vs. kiinteä. Jouluussa vaihdoin kiinteäksi ja viimeviikolla paluu pörssiin. Taidan antaa ensi talven olla pörssillä.


taulukko.jpg
 
Minun kulutuksella pörssi vs. kiinteä. Jouluussa vaihdoin kiinteäksi ja viimeviikolla paluu pörssiin. Taidan antaa ensi talven olla pörssillä.


katso liitettä 263115
Näissä lienee siirrot mukana?

Mulla sähköenergiaan (ei sis. siirto) maaliskuu 145 EUR. Iso ja vanha sähkölämmitteinen omakotitalo + lähes joka ilta sauna.
 
Näissä lienee siirrot mukana?


Kyllä. Elenian atk:sta katotut hinnat toteutuneella kulutuksellani. On siirrot ja perusmaksut ja myynit ja perusmaksut ja verot ja margianaalit. Hinta kaikilla mausteilla molemmissa hinnoissa, pörssi ja kiinteä.
 
Kannattaa katsoa esim. Liukuri appilla / sivuilla, paljonko sähkö olisi maksanut pörssi/kiinteähintainen. Finngridiltä saa ladattua suoraan oman toteutuneen sähkönkulutuksen itse valitsemallaan aikavälillä.
 
Kannattaa katsoa esim. Liukuri appilla / sivuilla, paljonko sähkö olisi maksanut pörssi/kiinteähintainen. Finngridiltä saa ladattua suoraan oman toteutuneen sähkönkulutuksen itse valitsemallaan aikavälillä.

Vähän niinku katsoa paljonko rahaa olis saanu/menettäny jos olis viime vuonna sijoittanu. Tai paljonko olis saanu pillua jos olis yrittäny baarissa repiä.

Ei kannata katsoa.
 
Vähän niinku katsoa paljonko rahaa olis saanu/menettäny jos olis viime vuonna sijoittanu. Tai paljonko olis saanu pillua jos olis yrittäny baarissa repiä.

Ei kannata katsoa.
Tai voi käyttää sen laskemiseen, että mikä on omilla kulutustottumuksilla edullisin ratkaisu. Että ei kannata katsoa jos ei kiinnosta.
 
Liukuri.fi ja fingridistä todellinen kulutus viimeiset 20kk. Pörssillä olisi ollut noin 12.6c/kWh riippuen marginaalista. Nyt oon maksanut kiinteästä vähän enemmän. No, nyt olis tarjolla karvan alle 8c 24kk tarjouksia, en tiiä voiko mennä paljoa pieleen. Kulutukseen ei voi oikeastaan vaikuttaa, ei ole automaatiota eikä akkuja/varaavaa lämmitystä, joulu-tammikuu oli 1800kWh/kk, 2023 koko vuosi vähän alle 12000kWh, tää vuosi varmaan tonnin enemmän

Oomilla 7,89c/kWh 24kk, olisikohan tulossa 6 alkavia tarjouksia?
 
Back
Ylös Bottom