alumiini sanoi:
Niin. Tai sitten voisi yksinkertaisesti mennä autoon istumaan ja olla lääppimättä niitä metalliosia. Tällä tavalla ei ala vituttamaan se kastuminenkaan
Perkule, en tullut ajatelleeksi. :D
No joo, mut siis itellä usein käyny niin, että olen häröillyt pyörällä jossain ja sitten yhtäkkiä alkaa hirveä ukkonen. Täyntyy myöntää, että kerran pelkäsin todella luontäidin antavan minulle piiskaa, kun salamat iskivät tiuhaan tahtiin 100 metrin läheisyydellä ja näin kuinka puut sinkoilivat ja räjähtelivät viereisessä metsässä, yksi puu lensi melkein minua päin ohjuksen lailla, sain sen kuitenkin juuri väistettyä. Polku jolla ajoin, oli tietysti lähellä peltoa, joten metsän reuna oli kaukana minusta ja metsä muutenkin oli täysin paska ajatellen salamointia. Olin siis käytännössä "keskellä ei mitään", joka sai adrenaliinit sen verta liikkeelle, että tein varmasti pyöräilyn nopeusennätyksen, vaikka jalat olivat kovilla samana päivänä tehdyn jalkatreenin takia. Rukoilin Jumalaa, mutta hän ei halunnut auttaa, koska häntä väsytti. Ikinä en ole niin lujaa polkenut, yritin etsiä suojaa läheisistä metsistä, olin kuitenkin niin kuin sanoin paskassa paikassa, kännykästä loppui akku juuri kun yritin soittaa kaverille että tulisi pelastamaan..Luulin loppuni tulevan katsoessani ylös ja nähdessäni sieltä suoraan minua kohti tulevan äärettömän kirkkaan valon...Aika tuntui ikuisuudelta, kunnes sitten lopulta se osui minuun.....ja.....heräsin
No joo, tarina on tosi....Joiltain osin
Isoja sähköiskuja (salamoita) kannattaa varoa.
Vielä pitää tuosta salamasta sen verran sanoa, että kuvitelkaa nyt kuinka hurja jännite siinä täytyy olla, jotta se pystyy "rikkomaan" ilmakerroksen aiheuttaman vastuksen? Siis ilman permitiivisyys...en nyt muista mitä se oli, mutta oli jotakin suurta (esim. kupari todella pieni permitiivisyys jonka avulla saadaan aineen vastus selville), niin vaikkakin ilmassa on kosteutta paljon salamoinnin aikana, niin silti siinä on usean kilometrin mittainen matka sähköllä kuljettavana huonoa "sähkönjohdinta" pitkin. Valtavia voimia...
Ovatko muut olleet "läheltä piti" tilanteissa luonnon voimien kanssa?