Sähkö- vai automaatioasentajaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja k0ssu15
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin täältä kysästä teidän mielipiteitä tästä asiasta.
Eli siis ammattikoulun ensimmäinen vuosi alkaa olla lopuillaan ja valinta olisi edessä, jatkaisinko sähkö- vai automaatioasentajaksi.
Minkäläinen on työllisyystilanne sähkäreillä, entä automaatioasentajilla?
Ajattelin sähköasentajaa siksi, että saisin S2 pätevyyden, jota automaatiokoulutuksesta ei saa.
Ja jos joku viitsisi kertoa työnkuvasta laajemmin ko. ammateissa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Verkostoasentaja

Suosittelen sähköasentajan tutkintoa. Työskentelen itse sähköverkko puolella verkostoasentajana ja jos ulkohommat sekä varmatyöpaikka kiinnostaa niin suosittelen harkitsemaan vakavasti.
Ammattikoulustahan ei suoraan taida saada verkostoasentajan papereita, mutta sähköasentajan papereilla mahdollisuudet paremmat päästä esim. oppisopimukseen joka on kasvattanut alan yrityksissä suosiotaan.
Oppisopimus työntekijöillä palkkaus ainakin meidän firmassa ihan kohillaan.

Peruspalkka 6 vuoden työkokemuksella verojen jälkeen n. 2400€/kk.
Jos päivystäminen kiinnostaa (vaatii yleensä 2v työkokemuksen), niin sillä nostaakin vuositasolla tuloja 10.000€ aika helposti. Myös myrskyt, ukkoset, tykkylumi ja tottakai "sunnuntai metsurit" (jotka aloittavat aktiivisen sähkölinjojen tuhoamisen heti kun kevät aurinko alkaa näyttäytyä) antavat mukavan lisän tilipussiin :).

Itse olen reissuhommissa ja tulot verojen jälkeen noin. 2800-3200€/kk. Etuina pitkä viikonloppu. Teen siis maanantaista torstaihin 10-14h päivää (ei väliä, kunhan 40h viikossa tulee täyteen ja kaikki siitä on ylityö hinnoin eli tuplapalkalla). Torstai iltana kotiin n. klo 18 ja maanantai aamuna lähden ajelemaan takaisin työmaalle klo 7.

Jos jotain kysymyksiä tulee mieleen niin yritän vastailla parhaani mukaan!

Suosittelen sähköasentajan tutkintoa. Työskentelen itse sähköverkko puolella verkostoasentajana ja jos ulkohommat sekä varmatyöpaikka kiinnostaa niin suosittelen harkitsemaan vakavasti.
Ammattikoulustahan ei suoraan taida saada verkostoasentajan papereita, mutta sähköasentajan papereilla mahdollisuudet paremmat päästä esim. oppisopimukseen joka on kasvattanut alan yrityksissä suosiotaan.
Oppisopimus työntekijöillä palkkaus ainakin meidän firmassa ihan kohillaan.

Peruspalkka 6 vuoden työkokemuksella verojen jälkeen n. 2400€/kk.
Jos päivystäminen kiinnostaa (vaatii yleensä 2v työkokemuksen), niin sillä nostaakin vuositasolla tuloja 10.000€ aika helposti. Myös myrskyt, ukkoset, tykkylumi ja tottakai "sunnuntai metsurit" (jotka aloittavat aktiivisen sähkölinjojen tuhoamisen heti kun kevät aurinko alkaa näyttäytyä) antavat mukavan lisän tilipussiin :).

Itse olen reissuhommissa ja tulot verojen jälkeen noin. 2800-3200€/kk. Etuina pitkä viikonloppu. Teen siis maanantaista torstaihin 10-14h päivää (ei väliä, kunhan 40h viikossa tulee täyteen ja kaikki siitä on ylityö hinnoin eli tuplapalkalla). Torstai iltana kotiin n. klo 18 ja maanantai aamuna lähden ajelemaan takaisin työmaalle klo 7.

Jos jotain kysymyksiä tulee mieleen niin yritän vastailla parhaani mukaan!

Itse katselen näiden ukkojen toimintaa vierestä ja ne on pääsääntösesti liian vanhoja. Eli työllistyminen pitäisi olla varmaa verkosto asentajana. Ja mitä tuohon S2:een tulee, jos sitä käytetään valinta perusteena, sen voi suorittaa automaatioasentajanakin tai niin minä ainakin sen tein :D Mut jos otetaan puhtaasti sähköasentaja ja automaatioasentaja, niin mulla on sellanen hytinä, että sähköasentajia tarvitaan enemmän ja niillä on paremmat mahdollisuudet alkaa esim. yksityisyrittäjiksi.

Viimeksi muokattu:
Amiskan ensimmäisellä luokalla on varmasti vaikea sanoa, kumpiko puoli enemmän kiinnostaa kun todennäköisesti kokemusta kummastakaan ei kunnolla/lainkaan ole. Molemmissa hommissa varmasti työllistyy, ehkäpä sähkövoimapuolella kuitenkin näkyy enemmän tuo eläköityminen. Palkat molemmissa hommissa riippuu täysin työnantajasta/työnkuvasta tai siis lähinnä, että pienessä kunnospitofirmassa, isommassa firmassa, kansallisessa laajuudessa vai peräti kainsainvälisessä laajuudessa. Samassa suhteessa sitten reissuaminen lisääntyy ja tienestit luonollisesti nousevat. Eli automaatiomiehetkin kyllä mukaville liksoille pääsevät jos pakkaavat matkalaukun ja lähtevät reissuhommiin. Reissuhommatkin tietty sitten aika laaja käsite; joissain hommissa lähdetään aamulla, tullaan samana tai seuraavana iltana kotiin tai ollaan 1-6kk jossain viidakossa.

Sähköhommissa tosiaan nuo verkostopuolen hommat kannattaa selvittää, että osuisko kiinnostusten listalle. Automaatiopuolella joku monikansallinen yhtiö (esim ABB) tarjoaa varmasti useita eri vaihtoehtoja automaatioasentajalle. Toisaalta automaatiojamppa voi työllistyä vaikkapa jonkin tehtaan valvomoon tuijottamaan monitoreja. Molemmista hommista on sitten mahdollisuus jatkaa AMKin puolelle kun ei enää (työ)haalari hommat kiinnosta ja ulkohommat syksyn räntäsateessa pistää vituttamaan. Itse kävin amiskassa automaatiopuolen, mutta uudestaan jos saisi päättää, olisin voimapuolen käynyt. AMK-puolella otin sitten voimapuolen automaation sijaan.

S2-pätevyydenhän saa tosiaan automaatioasentajakin ihan samaan tapaan kuin voimapuolen käynytkin ja eihän tuo mikään selviö ole, että sen luvan saa kun jomman kumman tutkinnoista suorittaa vaan lupaa haetaan kun asianmukainen tentti on suoritettu ja alan työkokemusta on tarpeeksi pohjilla. SETIn sivuilta löytyy tietoa nuista pätevyysjutuista.

Tietenkin se vaihtoehto, mikä kiinnostaa enemmän.

Mutta siis jos täysin järjellä ajattelee, niin sähkäri mielummin. Sanoisin että työllistyminen on helpompaa ja nuo pätevyydet saa paljon helpommin. Hituvirtakoulutuksella pätevyyksiin tarvitaan paljon enemmän soveltuvaa työkokemusta ja sitä on vaikeampi saada.

Itellä vanhenee just sähkäturvallisuustutkinto 2:n, kun ei kymmeneen vuoteen ole soveltuvaa työkokemusta tullut tarpeeksi näin elektroniikkainssinä. Ja nykyään noi tutkinnot on enään viisi vuotta voimassa. Kolmosen olisin voinut hakea, mutta sillä ei tee paskaakaan missään.

ehdottomasti sähköpuolelle, kun saat kunnon sähköasentajan luvat voit n. vuodessa kouluttaa ittes automaatioasentajaksi. Toisin päin homma ei sitten toimikkaan. Tietysti aikaa siihen menee, että saa omat luvat. Olisko joku 3vuotta kulkea vanhemman asentajan mukana tai jotenkin näin :) mutta sähköasentajan paperit siis niin jälkeenpäin on mahdollisuuksia paljon enemmmän.

Sähköasentajaksi kannattaa. Itse olen teollisuuden urakointi hommissa mukana, ja ainakin me tehdään ihan automaatio puoli myös projekteissa, että siinä mielessä se on vähän turhaa kouluttautua automaatio asentajaksi.

Linja hommista en itse niinkään piittaa, mutta pari työkaveria on myös verkko hommissa päivystäjänä tuon työn ohella. Siinä sitte tulee tosiaan mukavasti lisätienestiä.

Aivan sama kumman valitset. Kortisto kutsuu, jos et saa hankittua koulun aikana +2v työkokemusta. Sellaista kysyisin, että minä vuonna aikasemmin kommentoineet ovat valmistuneet?

Molemmista hommista on sitten mahdollisuus jatkaa AMKin puolelle kun ei enää (työ)haalari hommat kiinnosta ja ulkohommat syksyn räntäsateessa pistää vituttamaan. Itse kävin amiskassa automaatiopuolen, mutta uudestaan jos saisi päättää, olisin voimapuolen käynyt. AMK-puolella otin sitten voimapuolen automaation sijaan.

Itsellä täysin sama keissi! Nyt siis ensimmäinen vuosi AMK-opintoja takana, enkä tehnyt valinnan suhteen samaa "virhettä" uudestaan. Työllistyin siis amiksen jälkeen voimapuolelle urakointiin. Minkä ikäisenä lähdit opiskelemaan ja mitenkä olet työllistynyt? Onko haalarikokemuksesta ollut hyötyä inssin hommia hakiessa?

Itsellä täysin sama keissi! Nyt siis ensimmäinen vuosi AMK-opintoja takana, enkä tehnyt valinnan suhteen samaa "virhettä" uudestaan. Työllistyin siis amiksen jälkeen voimapuolelle urakointiin. Minkä ikäisenä lähdit opiskelemaan ja mitenkä olet työllistynyt? Onko haalarikokemuksesta ollut hyötyä inssin hommia hakiessa?

En sanoisi, että olisi ollut varsinainen virhe käydä ensin automaatio puoli, lähinnä opetuksen laatu paikallisessa amiskassa oli vain kehno autom.puolella kun taas voimapuolella oli ns. tekemisen meininki. Eihän sitä silloin 16-18 vuotiaana tuota osannut ajatella, mutta hukkaan heitettyä aikaa siis oppimisen puolesta. Samassa katosi sitten motivaatio automaation puolelle.

Amiskan ja intin jälkeen (19v.) pääsin pieneen paikalliseen tehtaaseen valvomohommiin, mutta 3-vuoro + paikoin paskaset haalarihommat nostatti kolmessa vuodessa opiskelumotivaatiota sen verran, että lähdin AMK-inssiks lukemaan. Valmistuin inssiks neljässä vuodessa ja muutaman huilauskuukauden jälkeen aloitin nykyiset työni eli teen suunnitteluhommia pääasiassa teollisuuden puolelle. Haalarihommista on ehdottomasti hyötyä inssin hommissa ja jos olet päässyt vielä muuhunkin kuin pakin kantajan rooliin niin lisää plussia satelee. Haalarihommista jää käteen paljon sellaista tietoa ja taitoa, mitä ei koulukirjat kerro. Nämä tiedot ja taidot laajentavat näkemystä ja antavat jossain määrin tukea ja turvaa kun ymmärtää edes hieman mistä puhutaan. Vähentää se ainakin vittuilun määrää niin konttorilla kuin työmaalla, kun muut tietävät ettei ole pelkästään pulpetin ääressä istunut ;)

Kaikesta alan työkokemuksesta on hyötyä Insinööriopintojen aikana. Ja sitä on helpompi saada, jos on Amis + duunarihommia alla.

Ite olen lukiopohjalta inssiksi opiskellut ja kyllä sitä kesätöiden ja harjoitteluiden eteen joutui enemmän töitä tekemään, kuin amiksen käyneet opiskelukaverit. Ja kyllä, kesäduuneissa vittuiltiin asentajien taholta. Valmistumisen jälkeen ei enään.

Kipinä

Itse valmistuin v.2005 sähköasentajaksi, kaiken maailman paskahommat saa toki keltanokkana ensimmäiseksi kokea muuta kun pääset mukaan urakkaporukkaan ja sinua aletaan kunnioittamaan ja pääset loppujen lopuksi kärkimieheksi omalle/suuremmille työmaille ja tulee enemmän vastuuta ja monipuolisempaa työtä niin se maistuu hyvältä ja on sen alkutaival vittuilun/paskahommien vaivan arvoista. Tuntemani urakka sähkärit tienaavat 50-70te vuodessa. 70te urakkamiehet ovat hyvin harvassa, ne työpaikat kun menevät sisäpiiritietoina ja keikat myös, nää on sitä terävintä kärkeä alalla. Nokian konttorin tehneet tekivät hyvät pohjat ;)
Urakkahommissa on varjopuolensa myös, monet työnantajat eivät kunnioita asentajiansa ja työmaiden loppupohjista saa riidellä.

Itse suosittelen sähköasentajan koulutusta, saat helpommin S2 pätevyydet, sekä anottua ne luvat sitten. Automaatiopuolessa on myös hyvät puolensa mutta helpommin pystyt pätevöitymään sähköasentajasta automaatioasentajaksi.
Minä suoritin hyväksytysti juuri tänä keväänä S2 pätevyyden, aion anoa lupia, pistää firman pystyyn jos saan ne työkokemukseni puolesta. Loppuu se saatanan vääntäminen jokaisesta sentistä ja sitten voi katsoa vain peiliin jos ei tule tilipussiin tarpeeksi rahaa.

Itse valmistuin v.2005 sähköasentajaksi, kaiken maailman paskahommat saa toki keltanokkana ensimmäiseksi kokea muuta kun pääset mukaan urakkaporukkaan ja sinua aletaan kunnioittamaan ja pääset loppujen lopuksi kärkimieheksi omalle/suuremmille työmaille ja tulee enemmän vastuuta ja monipuolisempaa työtä niin se maistuu hyvältä ja on sen alkutaival vittuilun/paskahommien vaivan arvoista. Tuntemani urakka sähkärit tienaavat 50-70te vuodessa. 70te urakkamiehet ovat hyvin harvassa, ne työpaikat kun menevät sisäpiiritietoina ja keikat myös, nää on sitä terävintä kärkeä alalla. Nokian konttorin tehneet tekivät hyvät pohjat ;)
Urakkahommissa on varjopuolensa myös, monet työnantajat eivät kunnioita asentajiansa ja työmaiden loppupohjista saa riidellä.

Itse suosittelen sähköasentajan koulutusta, saat helpommin S2 pätevyydet, sekä anottua ne luvat sitten. Automaatiopuolessa on myös hyvät puolensa mutta helpommin pystyt pätevöitymään sähköasentajasta automaatioasentajaksi.
Minä suoritin hyväksytysti juuri tänä keväänä S2 pätevyyden, aion anoa lupia, pistää firman pystyyn jos saan ne työkokemukseni puolesta. Loppuu se saatanan vääntäminen jokaisesta sentistä ja sitten voi katsoa vain peiliin jos ei tule tilipussiin tarpeeksi rahaa.

Korjaus! v.2008 valmistuin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom