Säästöliekki?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja angry
  • Aloitettu Aloitettu
Sullahan on selkeitä onnistumisia takana, miksi et tee samoin kuin tuolloin, mutta dieetin jälkeen jatkat tasapainoista syömistä kulutuksen mukaan.

Niinhän mä juuri olen koettanut tehdä ja kuten totesin, ei toimi enää. Mulla on sama peruspohja ollut ruokailuissa viimeisen neljä vuotta, mutta tämän pt-valmennuksen jälkeen mikään ei enää poistu mihinkään vaan kroppa imee kaiken. Vapaammin syömiset ja herkuttelut menee edelleen samalla kaavalla kuin silloin, mutta nyt kaikki jää vyötärölle kummittelemaan.

Toki tästä on ehkä ulkopuolisen hankala saada tolkkua, mutta selvennän mielelläni jos se auttaa hahmottamaan tilannetta :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaa sulkea pois kilpirauhasen vajaatoiminnan mahdollisuus käymällä kokeissa. Taitaa kustantaa esim cityterveydessä 25e ilman lähetettä.

Tutkittu, oli arvot normaalirajoissa.
Normaaliarvot sisältää aika laajan vaihteluvälin. Jos vaikka ollut ennen lähempänä ylärajaa ja sitten tippunut lähemmäs alarajaa, on ero suuri. Tosin en nyt lähde väittämään että sulla näin olisi. Kunhan vaan pohdin

Jos se ei ole sun mielestä liian vähän, ei se tarkoita etteikö se silti olisi. Kannattaisi ehkä perehtyä itsekkin, täältä esim. Saa yleensä hyviä neuvoja :)

Jos olisit lukenut ajatuksella, olisit ehkä huomannut että kirjoitin syöneeni viimeiset kaksi viikkoa 1700-2000 kcal ja sitä ennen selkeästi alle oman perusaineenvaihdunnan kulutuksen verran, joka kokoiselleni on 1640 kcal.
Ahaa, nyt selkkis "Angry" nm. :D

Luin uudelleen ja löysin tiedon 1400kcal/vrk.
Lainaus: Olen vetänyt monta dieettiä todennäköisesti liian matalilla kaloreilla, mutta pyrkinyt tankkaamaan noin kerran kuussa. Lopullinen "sekoaminen" tapahtui pt:n valmennuksessa, jossa 3 kk ajan treenasin 4x salilla ja 4x aamuaerobisia, ruokavaliossa päivän kalorit jäi alle 1400 kcal. Tuolloin painoa putosi sen 71->67 kiloa. Tämän jälkeen söin kesän vapaammin ja paino lähti samantien nousuun. Vapaammin tarkoitan että viikonloppuisin oli kohtuullista herkuttelua.

Miksi lähdit syömään ns. vapaammin? Et siis uskonut PT:tä?

1000kcal/vrk tai alle olisi se kitudieeti sinulle.

Jos minusta halauat puhua, niin vedytty on alle 3% rasvoille useamman kerran ja pitääpä nyt kun tuli mieleen mennä kiillottamaan pystit :worship:
Ja sitten treenaamaan, täällä keskustelupalstalla ei juurikaan laihdu tai lihas kasva :puntti:

Ahaa, nyt selkkis "Angry" nm. :D

Luin uudelleen ja löysin tiedon 1400kcal/vrk.
Lainaus: Olen vetänyt monta dieettiä todennäköisesti liian matalilla kaloreilla, mutta pyrkinyt tankkaamaan noin kerran kuussa. Lopullinen "sekoaminen" tapahtui pt:n valmennuksessa, jossa 3 kk ajan treenasin 4x salilla ja 4x aamuaerobisia, ruokavaliossa päivän kalorit jäi alle 1400 kcal. Tuolloin painoa putosi sen 71->67 kiloa. Tämän jälkeen söin kesän vapaammin ja paino lähti samantien nousuun. Vapaammin tarkoitan että viikonloppuisin oli kohtuullista herkuttelua.

Miksi lähdit syömään ns. vapaammin? Et siis uskonut PT:tä?

1000kcal/vrk tai alle olisi se kitudieeti sinulle.

Jos minusta halauat puhua, niin vedytty on alle 3% rasvoille useamman kerran ja pitääpä nyt kun tuli mieleen mennä kiillottamaan pystit :worship:
Ja sitten treenaamaan, täällä keskustelupalstalla ei juurikaan laihdu tai lihas kasva :puntti:

Hyviä treenejä vaan.

Normaaliarvot sisältää aika laajan vaihteluvälin. Jos vaikka ollut ennen lähempänä ylärajaa ja sitten tippunut lähemmäs alarajaa, on ero suuri. Tosin en nyt lähde väittämään että sulla näin olisi. Kunhan vaan pohdin
Olen siis tätä itse epäillyt myös, mutta lääkäri oli sitä mieltä ettei vikaa ole, vaikka on noita muitakin oireita mitä tohon kilpirauhasen toimintahäiriöön kuuluu. Joten ehkä kannattaa käydä nekin vielä yksityisellä puolella tarkastuttamassa, menis varmaan myös työterveyden puolella ja saisi kunnon palvelua?

Epäilen että aloittaja tietää itse enemmän diettaamisesta kuin yksikään vastannut, ainakin siinä miten neuvotaan ulkopuolista.
Kovinkaan monella ei varmasti ole samoista kilomääristä tiputtelua ja voin vaan kuvitella kuinka ihmistä ketuttaa kuin pientä apinaa järsiä päivästä toiseen parsakaalia nälkä vatsassa kurnien että saa painon putoamaan 40kg ja sitten toiset jaksaa nillittää ettei niitä mättöpäiviä voi pitää jne. Tosin on hekin siinä oikeassa että paino toki nousee mutta silti.
Liikuntamäärät alkaa olemaan sellaisia ettei noihin enää voi normijärjellä lisätä mitään, ainoa mikä sen suhteen tulee mieleen on salitreeni sillä ajatuksella että saisi lisää lihasmassaa joka auttaa taas polttamaan enempi ruokaa mutta sekin vaatii käytännössä pientä plussilla oloa ja kohta joku tulee sanomaan että +100kcal riittää mutta ei ihminen ole kone joten käytännössä joutuu syömään enempi ja taas paino nousee ja taas pelkää että olenko kohta ylipainoinen.

Aloittajaa kyllä ymmärrän kun itsellä liikunta/työmäärät oli samoissa ja kaloreita vain hiukan enempi niin paino vaan meinaa junnata, itse koittanut eri tavoilla saada lisää kulutusta mutta huonolla menestyksellä.
Minulla löytyi kilpparin vajaatoiminta johon lääkitys mutta ei se ainakaan minulla vaikuta millään tapaa painoon.

Ainoa neuvo joka tulee mieleen on hyvä PT tai ravintoterapeutti?

Ihan nyt oikeasti - 84kiloisen ihmisen ei todellakaan tarvitse aloittaa dieettiään 1000kcal/päivä... Dr.Faustuksen kanssa samalla linjalla - kilpirauhasarvot - onko ylhäällä paljonko ne ovat? Mutta myöskin - miksi tuossa painossa tankataan?

- Säästöliekki - Tämän termin kyllä tietää jokainen läski, mutta yksikään heistä ei tiedä mitä tarkoittaa soluhengitys. Tästä nyt varmaan saan johkun kanssa väittelyn aikaiseksi, mutta kehossa ei kyllä ole mitään mystisiä mekanismeja, jolla voidaan soluaineenvaihduntaa hidastaa, muuten keho tekisi sitä kyllä koko ajan. Pitkät kitukaloriset dieetit, erityisesti keto = kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita = näkyy mm. kehon lämpötilan laskuna.

Niistä verikokeista aloittaisin ensin, sen jälkeen etsisin pätevän valmentajan. Jos vaikka Tikan Markulle mahtuisi valmennettavaksi, ei tietotaito lopu kesken.

Ihan nyt oikeasti - 84kiloisen ihmisen ei todellakaan tarvitse aloittaa dieettiään 1000kcal/päivä... Dr.Faustuksen kanssa samalla linjalla - kilpirauhasarvot - onko ylhäällä paljonko ne ovat? Mutta myöskin - miksi tuossa painossa tankataan?

- Säästöliekki - Tämän termin kyllä tietää jokainen läski, mutta yksikään heistä ei tiedä mitä tarkoittaa soluhengitys. Tästä nyt varmaan saan johkun kanssa väittelyn aikaiseksi, mutta kehossa ei kyllä ole mitään mystisiä mekanismeja, jolla voidaan soluaineenvaihduntaa hidastaa, muuten keho tekisi sitä kyllä koko ajan. Pitkät kitukaloriset dieetit, erityisesti keto = kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita = näkyy mm. kehon lämpötilan laskuna.

Niistä verikokeista aloittaisin ensin, sen jälkeen etsisin pätevän valmentajan. Jos vaikka Tikan Markulle mahtuisi valmennettavaksi, ei tietotaito lopu kesken.

Jokainen uskoo mitä tahtoo.

Tankkaamisia, vapaasyöntipäiviä yms olen pitänyt ihan jo siksi, että oman käsitykseni mukaan painon pitäisi pudota sellaisesta huolimatta (kuten edellisten pudotusten aikana onkin käynyt). Ennen ne ovat vain boostanneet pudotusta, nyt ei.

Toiseksi jos mietit, että kyseessä entinen sairaalloisen lihava ihminen, niin mitä veikkaat että käy, jos vedetään tiukkaa dieettiä esim. vuosi (tai mikä voisi olla realistinen aika kenenkin mielestä pudottaa tällainen lasti läskiä)? Lähteekö sen jälkeen lapasesta? Lähtee. Toki ei varmaan kaikilla, mutta tällaisella herkkuperseellä kyllä, todennäköisesti.

Joten ihan oman mielenterveyden takia pieni hölläys on enemmän kuin tarpeen. Ehkä heikko mieli, mene ja tiedä :)

Just tää nyt ei vaan ole mikään uskon asia. Kärkevällä kirjoituksella en tarkoita sinua, kirjoitustani vastaavat ihmiset tulee valitettavan usein eteen. Tuo missä olit: 71-67kg on pituisellesi ihan normaali paino, puhumattakaan siitä, että nostat punttia ja varmaan omaat lihasmassaakin.

Aiheesta hyvä koonti forumilla ja tekstiä säästöliekistä.

https://pakkotoisto.com/threads/dieettaaminen-asiat-joilla-ei-ole-merkitystä.91255/

Body-weight-graph-2-01.png

Noita suurin pudottaja kilpailijoita oli tutkittu ja heidän peruskulutus oli tippunut kisan jälkeen pysyvästi alemmaksi, vaikka olivat keränneet myöhemmin painoa takaisin.

Täällä nyt on jo vastauksia ja mielipiteitä yhtä monta kuin on vastanneitakin, mutta heitetään nyt vielä yks korsi kekoon.

Ite aikanaan vajaan 40kg tiputtanut alle vuodessa, niin jotain kokemuspohjaakin ehkä on, vaikkei pystejä takan reunalla ole.
Kalorimääriä, millä paino nousee/laskee on ihan turha lähteä arpomaan ummikkona, koska aineenvaihduntoja on miljoona erilaista. Jos mä oisin sä, niin tekisin varmaan näin:

Nyt ilmeisesti syöt sen 1700-2000kcal/d riippuen onko treeni/lepopäivä ja sillä nyt on pari kiloo tullut pariin viikkoon "painoa" lisää. Uskon vakaasti, että semmosella kalorimäärällä et varsinaisesti liho mihinkään. Vetele sillä ainakin vielä se pari viikkoa ja katso vieläkö se paino jatkaa nousua. Suurella todennäköisyydellä asettuu jossain vaiheessa lukemaan Y, josta ei enää juuri liiku mihinkään. Pidä se stabiilivaihe nyt vähintään pari viikkoa. Jos siellä nyt on oikeesti aineenvaihdunta jumissa, niin kovin överimättöjä (normikalorit + nelinumeroinen luku) en lähtis sinne tunkemaan.
Sitten kun se kroppa on suht vakaassa tilassa siinä, niin nappaset parisataa kaloria pois ja lähdet taas vaikka sitten polttelemaan sitä fläsää.

Kokemuksesta tiedän, että sen tosi pitkän dieetin jälkeen ei se dieetti oikeesti ole ohi, vaan se kroppa tosiaan imee itteensä tosi helposti sitä läskiä, kun se on tottunut olemaan läski. Tosi hiljaa nosteltava kaloreita ja pyrittävä saamaan jonkinsortin balanssi sinne kroppaan.

Mutta hätäilemällä ei tule kuin paskoja lapsia.

Suuret kiitokset kaikille vastanneille, paljon hyviä näkemyksiä aiheesta ja uusia juttuja pohdittavaksi. Kiitos myös linkeistä, perehdyn niihin ajan kanssa. Eiköhän näillä pääse eteenpäin, kunhan vaan jaksaa painaa. :worship:

Olen siis tätä itse epäillyt myös, mutta lääkäri oli sitä mieltä ettei vikaa ole, vaikka on noita muitakin oireita mitä tohon kilpirauhasen toimintahäiriöön kuuluu. Joten ehkä kannattaa käydä nekin vielä yksityisellä puolella tarkastuttamassa, menis varmaan myös työterveyden puolella ja saisi kunnon palvelua?
Lääkäreitä on kaikenlaisia. Mene jollekin erikoistuneelle lääkärille. Emäntä kävi aikoinaan kauheaa taistelua työpaikkalääkärinsä kanssa, koska hänellä oli ihan selvästi kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita, mutta lääkäri oli sitä mieltä että ei voi johtua siitä, koska arvot oli kuitenkin normaalin rajoissa. Alarajoissa, mutta rajoissa kuitenkin. Luovutti ja käveli omalla rahalla erikoislääkärille, joka totesi heti, että selvä peli, tossa resepti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom