Säärien kipu

Ikä
42
Tehdään nyt threadi tästä, kun tuolla Cooperin nopea parannus -threadissa tästä samasta asiasta itkin.

Kerrotaan nyt aluksi sen verran, että innostuin tossa kuukausi sitten juoksentelemaan jonkin verran, kun hajosin lopullisesti paskaan kuntooni. Kolmesta neljään kertaan viikossa olen käynyt lenkillä ja nyt ollaan päästy siihen pisteeseen, että hapenottokyky ei ole enää se rajoittava tekijä. Nyt tuntuu keuhkojen puolesta siltä, että voisin juosta miten pitkään vain. Hyvä homma. Mutta, mutta, nyt menoa rajoittaa jalat ja tarkemmin sanottuna säärien etuosa. Älkääkä vielä nostako kättä pystyyn ja huutako, että jätkällä on penikat. Ei ole. Tämä on koko ikäni vaivannut ongelma jonka luulen johtuvan säären etumaisen lihasaition ahtaumasta. Joillakin painavilla kengillä kävellessä sääret vetää kamalaan pumppiin, mutta lenkkareilla ei tätä tapahdu. Juostessa on taas eri juttu, kun rasitus on kovempaa. Lenkit onkin taistelua säären kipua vastaan. Nyt kun hapenottokyky on parantunut, vauhti kovenee ja se saa aikaan sen, että sääret tulee esteeksi.

Juuri äsken kestin 3 kilometriä ja oli pakko lopettaa ja lähteä lampsimaan kotia kohti. Onneksi en lähtenyt kauaksi, vaan kiersin läheistä pururataa. Kipu oli tällä kertaa niin kova, että oli pakko lopettaa. Tällaista ei ole ennen tapahtunut. On ollut kipua, mutta ei näin pahaa. Kävely kotia kohti oli aika kamala paikka, kun ei voinut kävellä normaalisti, vaan hitaasti löntystellen jollain ihan ihme tekniikalla ja siitä taas seurasi se, että sain 400 metrin kotimatkan aikana pohkeetkin ihan kamalaan juntturaan. Mietin, että millä vitulla pärjään kotiin asti, kun hammasta purren väkisin etenin. Olen ajatellut levon auttavan ja nytkin pidin kolme päivää taukoa ja siitä huolimatta tästä tuli elämäni kamalin lenkki.

Olisi mukava juoksennella tuolla, mutta luulenpa, että tämäkin harrastus kohtapuoliin loppuu, kun hajoaa pää siihen, ettei voi vetää kunnolla ja joka lenkki on taistelua samaa asiaa vastaan. Ilmoittautukaa, kohtalotoverit, ja kertokaa mikä tähän auttaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No eikai muuta voi sanoa äkkiä ku et akillesjänteiden venyttelyä ja tsekkaat ettei sulla oo liikaa painoa jalkapohjien sisäsyrjillä ja isovarpaalla, se kyllä voi ärsyttää..

Offtopic. Eikös penikkatauti ole juurikin tuota lihasaition ahtaumasta johtuvaa tulehdusta tms joka johtuu taasen tuosta pohkeen liiasta kireydestä?

Itellä ainakin lenkin jälkeen suihkussa kuumaa kylmää vuorotellen vähensi kipuja seuraavaan lenkkiin ja lopullisesti jalkakivuista säären etuosan kivuista pääsin eroon kun kävelin 10 min, venyttelin kintut ja sen jälkeen vasta aloin juoksemaan. Suosittelen myös kokeilemaan teetettyjä pohjallisia, niillä sain kanssa kipuja lievitettyä... Jos meinaat enemmän kipitellä jatkossakin niin noi on aika pieni sijoitus loppupeleistä.

Jotkut myös kertoo et noi feelmaxit/fivefingersit jne. on vieny jalkakivut mennessään. Joudut tosin niillä opetteleen "uuden" juoksutyylin.

Viimeksi muokattu:
Kyllä musta nyt tuntuu, että te annatte hoito-ohjeita penikkatautiin. Tämä on siinä mielessä erilaista, että kipu tuntuu vain rasituksessa ja yltyy vain rasituksen jatkuessa. Levossa kipua ei ole. Ja tämä ei ole seurausta pitkään jatkuneesta kovasta rasituksesta, vaan on ollut mulla aina. Ja eikös penikkatauti ole lähinnä tuo lihas-luukalvon tulehdustila, josta voi seurata niitä kyhmyjä tuohon sääriluun viereen? Mitään tällaista ei ole, ja kun kipu ei ole jatkuvaa, en usko tulehdukseen. Tossa lueskelin vähän näistä lihasaition ahtaumista ja siitä sanottiin, että joskus ainoa hoitotapa on leikkaus, jossa lihaskalvoa avataan. Sama juttu kyllä penikkataudissa, että kai nämä on jossain yhteydessä toisiinsa.

Kai sitä pohkeiden venyttelyä vois kokeilla silti. Mutta mietinpä vain, että millä se pohje vaikuttaa tuohon säären etuosan lihaksiin? Kipu on nimenomaan nilkkaa koukistavissa lihaksissa, eikä vain epämääräisesti säären etuosassa.

Samassa lihaksessa se kipu mulla tuntu pelkästään rasituksessa ja mulla ei mitään penikkatautia koskaan ole ollut. Sulla on todennäköisesti vaan liian kiree se lihaskalvo mikä oli mun ongelma myös, kunnon venyttely, muillekkin jalan lihaksille kuin pelkästään pohkeelle ja kunnon pohjalliset sekä kylmäkuuma lenkin jälkeen oli toimiva ratkaisu noihin kipuihin.

Kannattaa venyttää kunnolla sitä säären etuosan lihasta, se auttaa nimittäin kanssa siihen kipuun. Ainakin jos se siitä lihaksesta johtuvaa se kipu on.

Tuosta leikkauksesta mulle urheilulääkäri sano et se voi vetää vaan ton paskempaan kuntoon et sitä ei todellakaan suositella kuin aivan äärimmäisenä hoitokeinona. Et jos joku arvauskeskuksen kandi lihaskalvon puukottamista, kannattaa miettiä vielä kaks kertaa.

Kiitos, pekuu. Samanlaisia oireita tuntuu olevan. Enkä mitään puukottamista ole edes harkinnut, vaikka siitä lukenut olenkin. Pärjään kyllä näillä jaloilla ja mielummin sitten lopetan lenkkeilyn, jos ei onnistu.
Onko tohon säären etuosan venyttelyyn jotain kikka kolmosta? Ei tunnu venyvän, vaikka miten vääntää nilkkaa taakse. Tai sitten toivotaan, että se riittää.

Ite oon venytelly sen juurikin sillon kun se on ollu kipuinen ja pumpissa, arkijärjellä ajateltuna sillon lihaskalvokin venyy enemmän ja on taas vähän tilaa turvotella lenkillä sitä lihasta.

Oletan että sulla on kyseessä juurikin tämä lihas:
TibialisAnterior.gif

Ite vedän jalkapöytää taakse ja kääntelen vähän ulos ja sisäänpäin kunnes löydän sen kohdan missä alkaa venytystä tuntumaan. Varmaan joku fiksumpi osais sanoa tolle ihan kunnon venytyksenkin.

PS. Kokeileppa foamrollinkia tms. myös tolle. Sattuu aivan vitusti mut jälkikäteen säihkysääret kiittää ;)

Ite oon venytelly sen juurikin sillon kun se on ollu kipuinen ja pumpissa, arkijärjellä ajateltuna sillon lihaskalvokin venyy enemmän ja on taas vähän tilaa turvotella lenkillä sitä lihasta.

Oletan että sulla on kyseessä juurikin tämä lihas:
katso liitettä 68235

Ite vedän jalkapöytää taakse ja kääntelen vähän ulos ja sisäänpäin kunnes löydän sen kohdan missä alkaa venytystä tuntumaan. Varmaan joku fiksumpi osais sanoa tolle ihan kunnon venytyksenkin.

PS. Kokeileppa foamrollinkia tms. myös tolle. Sattuu aivan vitusti mut jälkikäteen säihkysääret kiittää ;)
Kyllä, tämäpä lihas hyvinkin. Foamrollingia olen suunnitellutkin tässä jo, kuten myös jonkinlaista lihaskalvohierontaa. Jospa niistä olis lisäapua.

No, minä pidän tätä tibialis anterior ja etumaisen aitioin ongelmaa juurikin sinä mitä penikkatautina tunnetaan. Tuo tibialis anterior venyttely ei sitten riitä vaan pohkeen, yleensä gastrocnemiuksen kireys on perusongelmana ja sen venyttely on vähintään yhtä tärkeää, ellei tärkeämpääkin.

Vedinpä eilen pikku lenkin. 4.5 km maastossa 10 km/h keskinopeudella ja nyt meni ihan kivasti. Tein pari muutosta, jotka ainakin tässä vaiheessa auttoivat. Olen ollut varma siitä, että juoksutekniikkani ei ole paras mahdollinen, eikä tällä kokemuksella oikein voikaan olla, joten keskityin rentoon juoksemiseen. Koitin vetää nilkat löysänä turhia jännittämättä, kun musta tuntuu, että tekniikka on ollut vähän "tönkkö" ja ajattelin, että se voisi auttaa. Toinen juttu on se, että kävelin tällä kertaa isommat ylämäet. Niissä vetää aina kaikista pahiten sääret jumiin. En sitten tiedä johtuuko se isommasta rasituksesta tai siitä, että ylämäessä tekniikka hajoaa lopullisesti, mutta veikkaan molempia. Olen noita pohkeitakin vähän venytellyt ja ennen lenkkiä venyttelin myös nopeasti ne, että saattaa silläkin olla vaikutusta.

Mutta saas nähdä nyt mitä ne tykkää seuraavasta lenkistä, jos vedetään vielä vähän kovempaa.

Mulla tuntuis olevan tismalleen sama ongelma. Vain oikeassa jalassa tosin, vasen jalka jaksaa hyvin. Itse aloitin lenkkeilyn reilu vuosi sitten ja silloin pakotin itseni kävelemään lenkit ensimmäisen 2kk ajan. Sillä tiesin itsestäni sen, että "rikon" paikat helposti.

Nykyisellään lihas vaivaa lenkillä alkumatkasta, jos pitää nopeaa tahtia. Pidempiäkin matkoja välillä juoksen (20-25km) ja kyllä ne kestää sopivalla vauhdilla.

Enpä tiedä voinko tuolle jalalle mitään, se nyt vaan kipuilee välillä... Lenkkitossutkin pyrin pitämään kohtuu hyväkuntoisina. Urheilija ei tervettä päivää näe?

Minulla ilmeisesti suunnilleen samanlainen ongelma, mutta kahta pahempana.

Astun asepalvelukseen tammikuussa, jonka takia lähinnä aloin n. kuukausi sitten käymään hölkkälenkillä.
Lähdin liikenteeseen siitä, että 2 - 3 kertaa viikossa 1,5 - 2 km hölkkä, johon aikaa kuluu arviolta n. 15 min.
No pari ensimmäistä kertaa menikin suht hyvin, mutta siitä se helvetti sitten alkoikin. Huomasin ehkä puolivälissä lenkkiä että pohkeet alkoivat kipeytyä, ehkä hieman sisäsyrjän puolelta. Aina kun jalka laskeutuu maahan, niin tärähdys ikäänkuin vähän sattuisi. Ei siinä vielä mitään.
Seuraavalla lenkillä parin päivän päästä sama alkoi yhä aikaisemmassa vaiheessa lenkkiä ja pohkeet olivat jonkun aikaa kipeät lenkin jälkeen.
Pohkeet ovat olleet enemmän tai vähemmän jumissa aina pari päivää lenkin jälkeen.
No viime viikolla kävin alkuviikosta taas hölkkäämässä saman lenkin, ja se olikin aika tuskaa. Viimeiset 300 metriä oli pakko kävellä lähes nilkuttaen, koska pohkeet olivat niin jumissa. Istahdin pihaan päästyäni, ja pohkeet oikeasti särki ja tuntui vittumaiselle. Pari päivää pohkeet jumissa, ja töissäkin olo tuntui välillä vittumaiselta pohkeiden takia. Yritin jälleen lähteä hölkkäämään, kun pohkeet tuntuivat jotenkuten palautuneilta. No parin ensimmäisen juoksuaskeleen jälkeen oli pakko todeta että kipu alkoi heti niin vittumaisesti, että lenkki oli pakko jättää väliin.
Osasyynä tässä tosin saattaa olla joskus muksuna todettu ns. "lattajalka", eli löysät nilkat / matala jalkaholvi. Käytän ortooseja, eli muotoiltuja pohjallisia jotka korjaavat jalkaterän asentoa.
Kävin n. puoli vuotta sitten ortopedillä teettämässä uudet pohjalliset, ja jalkojani tarkasteltua suositteli pohkeiden ja takareisien venytyksiä, ja jotain pohjeliikettä jota en nyt muista.

Jätän tämän nyt tänne luettavaksi jos jollekin sattuisi tulemaan mieleen jotain vinkkejä ongelman ratkaisemiseksi.

Itse meinasin että jatkan vittuperkele sisulla tuota hölkkää viikoittain, ja vaikka venytän pohkeita ja takareisiä joka päivä hieman.

Tuttu vaiva parin vuoden takaa, oli niin kipeät säären etuosat, että meinasi vedet valua silmistä lenkillä.

Joo kyllä tuohon vaivaan auttaa parhaiten pohkeitten venyttely. Pohkeiden kireys "vetää" etuosatkin niin kireelle, että varmasti koskee. Itse venyttelen pohkeet joka lenkin jälkeen erityisen huolella.

Aluksi pieni tauko reenihommista, venyttelyä, mobilat-voidetta tai muuta tulehduskipulääkettä ja sitten ehkä se tärkein...Kunnon lenkkarit! Lenkkarit on kuitenkin melko pieni investointi mukavuuten nähden. Itsellä hävisi nuo vaivat täysin edellämainitun operaation jälkeen.

Minulla on auttanut tuohon tekniikan muuttaminen, nykyään hölkätessä pakotan itseni menemään pelkillä päkijöillä, eikä tule juurikaan kipuja.

Ohimennen selasin vastauksia, mutta tuo pohkeen lihasten venyttely kannattaa hoitaa (kireä pohjelihas -> säären etuosan lihakset joutuvat tekemään enemmän töitä juurikin esim ylämäkeä juostessa..) ja sen lisäksi säären etuosan lihasten käsittelyä/kalvojen "avausta" suosittelen, jos ovat jumissa/tukossa, silloin aineenvaihdunta myös heikentyy luonnollisesti ja jumiutuu entistä enemmän.
Tärkein tosiaan yleensä näissä säären kiputiloissa olisi tarkistaa ja mahdollisesti korjata askellus, jalan linjaukset ja juoksutekniikka. Kenkä kannattaa myös tarkistaa, onko sopiva juuri omalle jalalle.

Venyttelyä minäkin suosittelen, sekä "hermopumppauksia" silloin kun vaiva on päällä eli jos alkaa sattua kovasti lenkillä niin pysähdy hetkeksi, muutama nopea varpaillenousu ja takaisin, ja pitäisi ainakin vähän helpottaa? Lisäksi suosittelisin vahvistamaan niitä lihaksia, jotka voisi helpottaa tuon säären etuosan hommaa juoksussa eli pakara, takareisi ja jalkapöytä. Tarkoitan siis tukilihastreeniä, en mitään raudan pumppaamista, vaan lihaksen toiminnallista harjoittamista. Ohjeet siihen saisit hyvältä fysioterapeutilta (niitäkin on vähän joka lähtöön eli kannattaa valkata huolella).

Hyvin tuttu ongelma lenkkeilyn aloittavilla. Ei riitä maltti kävellä välillä ja muutenkin ne ensimmöäiset kuukaudet pitää ottaa hyvin rennosti. Myös kenkiin kannattaa panostaa. Mutta sittenkun vaiva iskee, ei siihen oikein auta muutakun jo mainittu venyttely, kylmä-kuuma hoito, lepo ja sielä penikoissa on jonkin sortin tulehduspäällä, niin voi hyvin ottaa viikon kuurin tulehduskipulääkettä (esim burana 400mg 1-2kpl * 3per/vrk.

Ite sain armeijasta tulijaisiksi penikkataudin, lievän sellasen koska ei juostessa oikeastaan vaivaa ollenkaan. Marssiessa asfaltilla penikat ärty välillä todella kipeiks.
Suurin ongelma on nykyään nuo jalkapohjat. Niitä alkaa särkeä juostessa ihan vietävästi, sellasta kramppimaista särkyä. Aina ei auta venyttely, joskus pitää stopata ja ottaa kenkä pois jalasta että helpottaa.

Tämä ei välttämättä varsinaisesti auta mutta itselläni ainakin sääriluut ovat kuin korkkiruuvit kiertyneet nilkasta polviin ja puristavat hermoja. Futisaikoinani meni siihen kun valmensin junnuja, pelasin ite, sitten vielä työn puooesta olin liikunnan ohjauksessa, pystyin ehkä treeneissä (siis pelaajana) olemaan 15 minuuttia ja sitten piti kontata kun ei pystyny kivulta kävelemään. Niitä hierottiin saunassa siitä luun ja pohkeen välistä sisäpuolelta. Nyt muutaman vuoden myöhemmin olen saanut juoksulta homman kuriin kunhan en juokse kuin maastossa. Ei asfalttia tai muuta vastaavia kovapintasia alustoja kuten tekonurmihiekkahässäkät yms. Kengät, riittävä lepo, kuten tässä ollaan kyllä aikasemminkin mainittu.

Rajoita juoksukertoja. Lenkkeilyn aloittelevilta en tiedä, kun olen juossut ikäni, kunnes tätä alkoi ilmaantumaan. Nykyisin tosin koivet kuosissa, lihastreeni ja huolto pitää siitä huolen. Tuossa on noita hyviä ohjeita tullutkin joten en ala sen enempiä toistelemaan niitä tässä. Anna nyt ensiksi sitä lepoa ja investoi niihin kenkiin ja mieti missä juokset.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom