Sääressä kipua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiekko
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on ollut nyt noin kolmisen viikkoa sääri kipeänä. On tullut harrastettua paljon liikuntaa (jalkapalloa, juoksua, mäkijuoksua, hyppelyä ja rullaluistelua) ja tuli luultavasti sitä kautta kipeäksi. Voi olla että siihen on nappiksetkin kolahtaneet... Kipu tuntuu kävellessä ja juostessa. Juostessa välillä erittäin voimakkaanakin.Kipu on aika keskellä säärtä tavallaan sisäpuolella. Sattuu kun painaa sääriluusta siitä kohtaa. Mikä voisi olla vaivan syynä? Itse olen epäillyt penikkatautia ja sääriluun hiusmurtumaa.. Kannattaako mennänäyttämään tohtorille?

Mulla on ollut nyt noin kolmisen viikkoa sääri kipeänä. On tullut harrastettua paljon liikuntaa (jalkapalloa, juoksua, mäkijuoksua, hyppelyä ja rullaluistelua) ja tuli luultavasti sitä kautta kipeäksi. Voi olla että siihen on nappiksetkin kolahtaneet... Kipu tuntuu kävellessä ja juostessa. Juostessa välillä erittäin voimakkaanakin.Kipu on aika keskellä säärtä tavallaan sisäpuolella. Sattuu kun painaa sääriluusta siitä kohtaa. Mikä voisi olla vaivan syynä? Itse olen epäillyt penikkatautia ja sääriluun hiusmurtumaa.. Kannattaako mennänäyttämään tohtorille?

Kuulostaa penikalta. Kokeilepa kylmä-kuuma-hoitoa ja venyttele pohkeet ja akillesjänteet extrahyvin.

Heippa!
Kato tota threadia: penikkataudin hoito hieronnalla! Siel on tosi paljon (8sivua) infoa tosta penikkataudista!

Ja tsemppiä säären kans!!

Juu kyllä se melko varma penikkatauti on. Etein äsken netistä tietoa nin kaikki viittaa siihen. Pitää kokeilla tota Tähtitytön ehdottamaa kylmä/kuuma-hoitoa. On ollu jo niin kauan kipeä et toivottavasti pian paranee.

Toivottavasti on penikkatauti.

Itselläni tuli noin puolitoista vuotta sitten samantapaisia oireita, kun aloin lenkkeillä ensimmäistä kertaa elämässäni. Juostessa sääret kipeytyivät sisäsivuilta ja olivat kosketusarat. Kun kipu pääsi äitymään oikein pahaksi pelkkä käveleminen, kyykistyminen tai jopa paikallaan oleminen tuotti kipua. Pidin taukoja, mutta kipu alkoi aina uudestaan kun aloitin lenkkeilyn.

Kysyin asiasta liikunnanopettajalta, joka leimasi heti penikoiksi. Itse epäilin tätä ja kävin lääkärillä. Tämä arveli lättäjaloiksi, mutta passitti vielä edelleen fysioterapeutille. Fysioterapeutti huomasi jaloissani rakenteelliisen vian, joka aiheuttaa säären sisäsyrjän lihaksen venymistä (tämä aiheuttaa siis kivun). Nyt on ollut tukipohjalliset alla reilun vuoden ja tuntuu helpottavan pikkuhiljaa.

En halua pelotella ja toivon, että sulla tosiaan olis vaan penikat, mutta jos ei ala parantua, niin suosittelen käyntiä fysioterapeutilla.

Eli mun kannattaa jättää ainakin juokseminen hetkeksi. Eilen kävin salilla, mutta onko siitä edes haittaa penikkatautia ajatellen? Ja kerran viikossa olisi jääharkat tällä hetkellä ja sinne ainakin haluaisin mennä. Ei se luistellessa mielestäni tuntunut kipeälle.. Vai pitääkö jättää kaikki liikunta hetkeksi pois? :hyper:

Tuntuu et tää ei parane koskaan. Oon ollu nyt "huimat" puoltoista viikkoa tekemättä oikeastaan yhtään mitään. Oon yrittäny venytellä ja kaikkea. Suihkuttanu kylmällä, kuumalla ja pelkästään kylmällä eikä mikään tunnu auttavan. Juoksua en ole edes harkinnut. Maanantaina kävin kyllä jäällä, sen jälkeen oli vähän jalka kipeä. Ja on tullut myös käveltyä paljon. Välillä ei ole yhtään kipeä ja välillä hieman enemmän. Kuinka teillä muilla on penikkatauti loppunut? Paraneeko se vaan yhtäkkiä vai pikkuhiljaa parempaan suuntaan? Sekoan :hyper:

Heippa!
Mulla kans noi penikat. Oon ollu n.4 viikko tekemättä alakroppaa kauheesti. Eli lenkit on jäänyt täysin. Puntilla oon käyny mut oikeestaan tänään tein ekan kerran vähän alakroppaa, ja ehkä noin kerran tai kaks takareisiä laitteella. Oon käynyt tässä 5 kertaa tosi intensiivisesti hierojalla (n.1krt/1viikko).
Olen venytellyt n.3 kertaa päivässä pohkeet ja akillekset ja pitäny venytyksen n.2min. Paljoo ei oo lipsumisia ollu! Mystisesti vain toinen jalka on parantunut tosi hyvin, mut toinen on vähän sitkeempi tapaus. Söin burana kuurin 3tbl/pv 5 päivää.

Ite pidän lepoa ehkä tärkeimpänä mut sit noi muut keinot varmaan toimii tossa tukemassa. Ja kylmä on hyvä kanssa. Jos et malta olla liikkumatta niin kylmää jalkoihin treenin jälkeen!! Onko sulla sellasta pakastettavaa geelipussia? Ite oon käyttäny sellasta. Iholle siveltävä kylmä geeli ei ole niin hyvä koska se ei pääse vaikuttamaan tarpeeksi syvälle. Kylmässä vedessä liottaminen on varmaan kans ihan hyvä keino.

Jostain luin et jos omahoito ei oo tehonnut 5-6viikkoon hakeudu lääkäriin, mut ei siittä mitään haittaa oo vaikka menisit heti! Ite kävin yleislääkärillä arvauskeskuksessa ja turha käynti rupes vaan ketuttaan, ne ei ihan kauheesti meinaan kai näistä tiä..

Mitä paremmin maltat nyt vaivan hoitaa niin sitä paremmin se pysyy jatkossa poissa. Tuola threadilla:penikkataudin hoito hieronnalla oli myös ohjeita säären etuosan lihaksen vahvistamiseen ja siä luki kans et jalkapohjan vahvistamisesta voi olla apua,ihan käyttökelposia neuvoja!

En tiä et oonkohan jotenkin liiotellu tän hoidon mut haluan pelata varman päälle, ettei vaiva sit tosiaan uusi!!

Kirjoitin nyt omista kokemuksista enkä väitä että nämä nyt on ne ainoat oikeat tavat.. Laita kiekko vielä kysymystä tänne jos joku sua askarruttaa!

Tsemppiä, ja toivottavasti sulla vaiva paranee että pääset taas treenaan , koska selvästi sinne kaipaat :thumbs: !

Urheilulääkärille tai fysioterapeutille. sieltä saa parhaat ohjeet, koska näin netin välityksellä on vaikea tietää tarkemmin. Itellä tuli penikkatautia viime talvena ja lähti pois 3 päivässä kun vaihdoin kengät oikeanlaisiin.

Jatketaanpa tähän threadiin niin ei tarvitse uutta aloittaa. Yritin haullakin katsella (mutten löytänyt) josko löytyisi ratkaisu sellaiseen jalkavaivaan, jossa kipu tuntuu sääriluun päällä sen etupuolella, ei siis pohjelihaksessa tai sivuilla vaan aivan luun päällä edessä. Onko tämä vain yksi penikkataudin ilmenemismuoto vai jotakin muuta? Itsellä vaiva alkoi kesällä jalkapalloa pelatessa ja/tai uusien lenkkareiden myötä (parinkympin markettilenkkarit), aiemmin ei ole moista ollut. Kipu hellittää suht pian juoksun loputtua.

Olen aikeissa ostaa kunnon kengät ihan ammattiauttajien luota eli urheiluliikkeestä, koska epäilisin huonojen kenkien olevan suurin syy. Vai miten on?

Vittttuuuuuu!!!! Nyt on ollu taas tällä viikolla ja viime viikolla tosi kipee toi jalka. Jossain välissä se oli jo parempi, mutta tulee vieläkin heti kun lähtee juoksemaan ni tosi kipeeks. Mul on ollu koulussa nyt 7 tuntia viikossa liikuntaa. Salilla on tullut käytä pari kertaa viikossa + omat jäätreenit 2 kertaa viikossa (ja pelit) ja sit viel koululiikunta. Viime viikolla oli jalkapalloa ja mm. aitajuoksua niissä tuli taas helvetin kipeäks ja nyt tuntuu et menee kokoajan pahemmaks. Keskiviikkona hölkättiin 6 kilometrin lenkki ja tänään oli 5 ottelu enkä pystynyt edes hyppäämään pituutta kunnolla. Satasenkin juoksin... Tuntuu että tää jalka repeää... Maanantaiks on varattu aika lääkärille. Jos pääsis magneettikuvauksiin tai johonki et sais tietää mikä tässä on. Penikkatauti vai onko peräti rasitusmurtuma :down: Vituttaa!

Vaikea tietty näillä tiedoilla ja netin kautta sanoa, mutta jo ensimmäisten viestien perusteella voisi hyvin rasitusmurtumakin olla.

Magneettiin et tule saamaan lähetettä, etkä sitä tarvitsekaan. Se hyvä puoli tuossa lääkäriinmenoviiveessä on, että jos kyseessä on rasitusmurtuma, se näkyy jo varsin hyvin tavallisissa röntgenkuvissa.

Vaikea tietty näillä tiedoilla ja netin kautta sanoa, mutta jo ensimmäisten viestien perusteella voisi hyvin rasitusmurtumakin olla.

Magneettiin et tule saamaan lähetettä, etkä sitä tarvitsekaan. Se hyvä puoli tuossa lääkäriinmenoviiveessä on, että jos kyseessä on rasitusmurtuma, se näkyy jo varsin hyvin tavallisissa röntgenkuvissa.
Ei ole murtumia. Hmmm... Penikkatauti on sangen vittumainen vaiva. Kai se tästä :jahas:

En, mutta nyt olis tarkoitus vaihtaa. Nimenomaan lenkkarit. Pitäiskö ostaa oikeen semmoset missä on erikoispohjalliset? Kun ei taida jalka enää kasvaa...

Käy jossain jalkatutkimuksessa tai kaupan ilmasessa askel analyysissä jos siellä on joku fysioterapeutti paikalla. Itse annoin myyjän tehdä analyysin niin tuli täysin väärä kenkä.

Back
Ylös Bottom