Säären etuosan kipeytyminen juoksussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu
http://www.intersport.fi/channels/default/index/NewPage_41/NewPage_4/NewPage.html

Tossa on ihan hyvää juttua kengistä, tuo ylipronaatio taitaa olla suurin syy penikkavaivoihin.

Ehkä niinkin, mutta jutun keskeinen sanoma oli mielestäni se, että liiasta pronaatiotuesta voi ilmeisesti olla haittaa (Jesuiitan linkittämältä sivulta lainattua):

Pronaatio tarkoittaa nilkan luonnollista joustoliikettä, jossa jalka kiertyy sisäänpäin ja paino siirtyy jalan ollessa maassa jalan sisäsyrjälle.
Jäykkä nilkka on taipuvainen alipronaatioon, jolloin jalan iskunvaimennus toimii vajavaisesti. Siksi jäykkä jalka kaipaa kengältä hyvää iskunvaimennusta mutta vain kohtuullista kiertojäykkyyttä. Siksi kiertojäykkä pronaatiokenkä estää jäykän jalan luonnollista joustoliikettä.
Suurin vaara on ostaa kiertojäykät pronaatiokengät.
Tuo saattaa selittää ainakin omia pohje- ja tibialis anterior-vaivojani. Nilkkani ovat aika jäykät, ja nykyisissä kengissäni on aika vahva pronaatiotuki. Säären etuosan lihakset, jotka käsittääkseni juuri toimivat iskunvaimentimina jalan osuessa maahan, menevät mulla usein täysin jumiin juostessa. Nilkan jäykkyyttä ei tossumyyjä mitenkään osannut huomioida...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally Posted by JFG
... Mitkä parhaat säärien venyttelyliikkeet? ...

Tavallisella toimisto/tietokone - tuolilla. Menet istumaan normaali istumisasentoon. Vartalo vähän taivuttuneena eteen ja jalkapohjat pitää olla tukevasti kiinni maassa. Sitten tuot tuolia vähän jalkoihin päin ja siten, että polvet alkaa taipumaan vähän eteenpäin.

Nyt pitäisi venyttää hyvin. Auttaa juuri noihin sääressä oleviin lihaksiin.

Ehkä niinkin, mutta jutun keskeinen sanoma oli mielestäni se, että liiasta pronaatiotuesta voi ilmeisesti olla haittaa.

Tuo saattaa selittää ainakin omia pohje- ja tibialis anterior-vaivojani. Nilkkani ovat aika jäykät, ja nykyisissä kengissäni on aika vahva pronaatiotuki. Säären etuosan lihakset, jotka käsittääkseni juuri toimivat iskunvaimentimina jalan osuessa maahan, menevät mulla usein täysin jumiin juostessa. Nilkan jäykkyyttä ei tossumyyjä mitenkään osannut huomioida...

Nuo jäykkyydestä aiheutuvat vaivat ovat ainakin tuon linkin mukaan harvinaisempia kuin löysyydestä aiheutuvat. Tuli yleistettyä tuossa kohdassa liikaa. Mulla ainakin nuo kiertojäykät tossut toimivat paremmin vaikka tuo holvikaaristo onkin korkea.

Tammikuussa menin murtamaan jalkani (traktori ajoi yli, minkäs teet:D). Pohjeluun alaosaan, lateraali malleoliin tuli hyväasentoinen murtuma, ei tarvinnut edes leikata. Juoksemisen aloitin 2-3vkon päästä siitä kun sain kipsin pois. Ehdin juoksennella 1-1,5kk eli toukokuun puoleenväliin asti, kunnes kivut penikoissa alkoivat tuntua ja yhdellä lenkillä sitten jalat menivät totaaliseen jumiin, kaikki säärien ja pohkeitten lihakset krampissa ja hapoilla, mutta tyhmänä vedin treenin väkisin loppuun:david:. (Edellisenä päivänä olin ollut luovuttamassa verta, tiedä sitten oliko sillä oma vaikutuksensa tuohon kramppailuun...). Tästä alkoi melkein kuukauden kestävät h*lvetilliset tuskat penikoissa, varsinkin siinä murtuneessa jalassa. Jopa kävely oli tuskasta, onneksi mulle oli jäänyt varastoon melkein paketillinen Burana 600:sia siitä murtumasta. Kipuja ei enää ole, mutta en ole vielä uskaltanut aloittaa juoksemista uudelleen. Elokuussa olisi tarkoitus aloittaa ja nyt treenata jalkaa kävelemällä.

Paljon olen miettinyt syytä tolle penikkataudille, alunperin olin varma että se johtui liian nopeasta juoksumäärän lisäämisestä --> lihakset kasvavat liian nopeasti kipsissä kuihtuneeseen jalkaan --> penikkatauti/jalka ei vielä kestä rasitusta + että lisäksi jalan lihakset/kudokset olivat käsittääkseni murskaantuneet aika nätisti, jos kerran 6t, tai no 1500kg, meni jalan yli:rolleyes:. Nyt olen kuitenkin tehnyt kenkätestejä ja jalat kestävät ilman muuta vanhempia juoksulenkkareitani ja jopa varvassandaaleja joiden pitäisi olla kaikista pahimmat jaloille, mutta eivät viime syksynä ostettuja juoksulenkkareita (pronaatiotuetut + kiertojäykät), joita käytin siis myös nyt keväällä. Syksyllä ne eivät aiheuttaneet oireita, mutta nyt alkaa penikat heti oireilla jos niillä kengillä edes kävelee, vähänkö kyrsii. Tiedä sitten onko murtuma jotenkin esim. muuttanut jalan asentoja, askellusta tai nilkasta tullut tuollainen jäykkä mistä tossa ylempänä puhetta. Mitenköhän sitä osaa tämän jälkeen ostaa jotkut juoksukengät, kun aikaisemmin nimenomaan pronaatiotuetut on tuntuneet hyviltä ja nyt sitten näin. Varmaan pitää varata aika jonnekin askelklinikalle tai alkaa juosta paljain jaloin :D

Mutta siis, onko muilla kokemuksia jalan murtumisen jälkeen alkaneista penikkavaivoista?

Penikkataudin parhaat hoito-ohjeet taisivatkin jo tulla. Mutta tosiaan penikkatauti voi johtua niistä kengistä, askelvirheestä tai jopa lantion alueen heikoista lihaksista. Että jos vaiva ei lähde uusilla kengillä, tulehduskipulääkekuurilla, kylmä-kuumasuihkulla, hieronnalla ja levolla, niin fysioterapeutille vaan! Käske tarkistamaan lantion alueen lihakset ja askelvirheet.

Nuo jäykkyydestä aiheutuvat vaivat ovat ainakin tuon linkin mukaan harvinaisempia kuin löysyydestä aiheutuvat. [...] Mulla ainakin nuo kiertojäykät tossut toimivat paremmin vaikka tuo holvikaaristo onkin korkea.
Joo, voipi olla. Mutta itselläni juuri tuo liiallinen pronaatiotuki näyttäisi selittävän säären etuosan kipeytymisen, mitä en osannut ajatella ennen tuon jutun lukemista. Eli se oli jutun keskeinen ja uusi anti omasta mielestäni.

vaan kävelyssä. joskus. ja kun pyrkii käveleen nopeesti muilla kuin juoksukengillä. mistähän tämä johtuu

Voi johtua:
*Huonosta kävelytekniikasta, vähemmän eteenpäin harppomista, lisää taaksepäin työntämistä, lantio oikeaan asentoon jne..
*Huonosta jalkojen lihaskunnosta, jumppaohjeita tältä foorumilta löytyy kyllä..

Toki juoksukengissä kanta on yleensä korkeammalla, joten ne ohjaa helpommin askelta jalkoja vähemmän rasittavaan suuntaan kävelyn suhteen. Muilla kengillä tätä ohjaavuutta ei ole, joten ohjaavuus täytyy tulla hyvästä kävelytyylistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom