Säären etuosan kipeytyminen juoksussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

JFG

Juostessa säären etuosat kipeytyvät omasta mielestäni liian helposti verrattuna treenimäärään.

Juoksutreeniä (rauhallista) tulee viikossa 2-3 kertaa 45-60 min lenkkejä. Pikkuhiljaa kasvatetaan yhden lenkin kestoa joillain minuuteilla viikossa.

Lisäksi kaveriporukan kanssa jalkapalloa (60min), jossa roolini on seisoskella hyökkäyspäässä ja tilanteen tullen juosta 100 lasissa ja tehdä maali. Eli intervallia.

Lisäksi ehken jotain pientä rullaluistelua ja punttia.

Eli ei mitään himourheilijan tappotreeniä. Silti tuntuu että etusääret ei kestä tuotakaan treeniä, eivätkä palaudu tuosta juoksumäärästä. Viime vuonna samaan aikaan tilanne oli melkein penikkatauti, kun en malttanut olla juoksematta.

Mikä avuksi? Mitkä parhaat säärien venyttelyliikkeet? Olen melko painava juoksijaksi punttiharrastuksen pohjalta 86/172, mutta silti ei tuolla juoksumäärällä pitäisi säärien lihasten tukkeutua vaikkei edes venyttelisi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muutaman kerran olen kuullut ja nähnyt että kipua ja lihaskalvojen alaista painetta hoidetaan itse hieromalla säären etuosasta luun ja lihaksen yhtymäkohdasta. Itsellä tuo oli kivuliasta joten varaudu. Toinen mitä kannattaa kokeilla, ei siitä ainakaan haittaa ole, on kylmävesihoito. Ammattiurheilijat käyttää sitä paljon. Laita sankoon tms. niin kylmää vettä kuin hanasta tulee ja jäitä sekaan. Jalat sinne, tarkista googlettamalla ajat, en nyt muista ulkoa suosituksia, voin kyllä myöhemmin tarkistaa.

Ideana noissa on suurinpiirtein se että kun rasituksen vuoksi lihas turpoaa ja lihaskalvo ei anna myöten tarpeeksi, aiheuttaen kipua, venytetään kalvoa hieroen ja toisaalta hillitään turvotusta/nopeutetaan palautumista kylmän avulla.

Kengät ja juoksualusta kannattaa katsoa. Vanhat isältä perityt lenkkarit ja asfaltti alusta on ihan tappomeininkiä jaloille. Varsinkin kun ottaa huomioon että juoksu on ilmeisesti ollut aikaisemmin spurttailua nurtsilla, joka alustana on täysin erilainen.

Minulle ei ole tepsinyt muu kuin yhdistelmä hyvät kengät + tukipohjalliset, asfaltin välttäminen, jalkojen lihasten vahvistaminen, venyttely, lepo oikeaan aikaan ja linimentti lenkkien jälkeen. Säären etuosan venyttämiseen on joitain keinoja, mutta vaikeaa se on. Parhaiten itse saan sen venymään ilman kenkiä esim. tuolilla istuen tai seisten, jalan etuosaa taivuttaen siten, että jalan yläpuoli/varpaat ovat lattiassa ja siinä asennossa painan koko jalkaa eteenpäin.

Hankalasti selitetty.

Olen juoksennellut jo hyvän aikaa ja säärissä ollut kipeytymistä enemmän ja vähemmän. Pari viikkoa sitten ne tulivat jo niin kipeäksi, että oli pakko pitää muutaman päivän lepo. Ongelmaksi huomasin HUONOT KENGÄT. Ne olivat jo muutaman vuoden vanhat joten iskunvaimennusta ei ollut enää nimeksikään. Vaihdoin uusiin ja kivut ovat lähteneet lähes kokonaan. Oikeat kengät ovat tärkeät juoksussa!

Minulle ei ole tepsinyt muu kuin yhdistelmä hyvät kengät + tukipohjalliset, asfaltin välttäminen, jalkojen lihasten vahvistaminen, venyttely, lepo oikeaan aikaan ja linimentti lenkkien jälkeen.

Mitä muita tapoja/muuttuvia tekijöitä on :hyper:

Joo mä ostan uudet kengät vaikka noita 3 vuotta vanhoja Asicsin Gel - Kayanoja ei kyllä ole juostu läheskään loppuun - sen verran vähäistä tää juoksu on ollut. Mulla on aina juoksukenkinä todella hyvän iskunvaimennuksen omaavat tossut.

Jalkojen lihakset on kyykkäilyn jälkeen vahvat, niitä ei tarvii kyllä vahvistaa.

Mitä litkua se liminentti on? Mulla on vaan Tiger balmia, enkä ole laisinkaan varma onko siitä mitään hyötyä ongelmaani, paitsi tuntuu kivalta iholla ja aukaisee tukkoisen nenän.

Vittu unohda nuo linimentit, vanhojen mummojen hommaa. Anna mieluummin kylmää, suikulla tai dippailemalla jalkoja vesi/jää sekoitukseen. Linimenteillä vaikutus on paikallisempi ja pinnallisempi eikä läheskään yhtä tehokas.

Jalkojen lihaksilla ei ole vitunkaan merkitystä jos sääret kipeytyy, aivan eri syyt ja mekanismit taustalla. Kato ne kengät ja juoksualusta, ei aina asfalttia tai kovaa soraa.

Tää ei ole mutuilua, olenhan sentään the fysioterapeutti :rolleyes:.

Rasituksen asteittainen lisääminen. Mikäli se 3 juoksulenkkiä toisin sanoen on tällä hetkellä vielä liikaa viikossa niin se on liikaa. Kaikki venyttelyt, hieronnat, kylmähoidot ym. on hyvästä, mutta jos säären lihakset eivät kipuilematta kestä esim. keskimäärin yli kahta lenkkiä viikossa niin ei kannata takoa päätä seinään. Itselläni oli sellainen about 1-2 vuoden projekti totuttaa kyseiset lihakset juoksemiseen painoa pudotellessa ja määriä lähdettiin kasvattamaan ihan sieltä juoksulenkki kerran kahdessa viikossa pehmeällä alustalla sinne loppuvaiheen 2-3 kertaa viikossa. Aika pitkään mentiin siinä rajoilla 2 kertaa viikossa, jolloin säären lihakset saattoivat olla hieman arat viikon toiselle lenkille lähdettäessä, mutta eivät sitten lämmettyään enää kipuilleet.

Ja mikään pakkohan niitä juoksulenkkejä ei ole hinkata älyttömiä määriä siitä huolimatta vaikka ensisijaiset tavoitteet olisivat juoksukunnon parantamisessa. Muistaakseni keskisalokin harjoittelee tällä hetkellä pääosin ns. kovat lajiharjoitukset juoksemalla ja muut sitten veivailee crossareita ym., jotka ovat huomattavasti ystävällisempiä jalkojen lihaksille, jänteille, polville, ym. Ja kunhan syke nousee riittävästi niin kyllä se peruskunto ja hapenottokyky paranee juoksuakin ajatellen vaikka haarahyppyjä tekemällä.

Aihetta sivuten: Onkos kenelläkään ollut noita mm. Intersportista saatavia Footbalance -pohjallisia ja ovatko tuoneet apua penikkaongelmiin? Itsellänikin kipeytyy penikat hyvin helposti ja suunnittelen ko. pohjallisten hankkimista.

Rasituksen asteittainen lisääminen. Mikäli se 3 juoksulenkkiä toisin sanoen on tällä hetkellä vielä liikaa viikossa niin se on liikaa. Kaikki venyttelyt, hieronnat, kylmähoidot ym. on hyvästä, mutta jos säären lihakset eivät kipuilematta kestä esim. keskimäärin yli kahta lenkkiä viikossa niin ei kannata takoa päätä seinään. Itselläni oli sellainen about 1-2 vuoden projekti totuttaa kyseiset lihakset juoksemiseen painoa pudotellessa ja määriä lähdettiin kasvattamaan ihan sieltä juoksulenkki kerran kahdessa viikossa pehmeällä alustalla sinne loppuvaiheen 2-3 kertaa viikossa. Aika pitkään mentiin siinä rajoilla 2 kertaa viikossa, jolloin säären lihakset saattoivat olla hieman arat viikon toiselle lenkille lähdettäessä, mutta eivät sitten lämmettyään enää kipuilleet.

QUOTE]
No juoksinhan mä sen puolimaratoninkin 2,5 tuntiin tossa toukokuussa, eli mkait ne sääret nyt jotain takomista kestää. Tohon puolimaratoniin pystyin harjottelemaan about puolet suunnitellusta kun ei jalat palautunut.

Täytyy kaivaa noita pururatoja täältä stadista ja ajella niiden viereen autolla..

Ite oon sitä mieltä että kyllä nyt urheilutaustainen ukko pystyy 3 kertaa viikossa lenkillä käymään....perkele.

Aihetta sivuten: Onkos kenelläkään ollut noita mm. Intersportista saatavia Footbalance -pohjallisia ja ovatko tuoneet apua penikkaongelmiin? Itsellänikin kipeytyy penikat hyvin helposti ja suunnittelen ko. pohjallisten hankkimista.
Käy hakee ne ja raportoi tänne. Myös hinta.

Vittu unohda nuo linimentit, vanhojen mummojen hommaa. Anna mieluummin kylmää, suikulla tai dippailemalla jalkoja vesi/jää sekoitukseen. Linimenteillä vaikutus on paikallisempi ja pinnallisempi eikä läheskään yhtä tehokas.
:.
EI LIMINENTISTÄ KAI HAITTAA VOI OLLA. Ei ole Tiger Balmistakaan ja tuntuu kivalta. Hyödystä en tiedä. Kertokaa joku mitä lientä se liminentti on ja mistä sitä saa.

Kylmä-kuuma hoito on tehokasta mutta perkeleen vittumaista - mä olen liian mukavuudenhaluinen.

... Mitkä parhaat säärien venyttelyliikkeet? ...
Meet makaamaan mahalleen ja otat käsillä pottuvarpaista kiinni ja painat niitä alaspäin. Ainoa venyttelyliike, joka on toiminu noiden lihojen venytykseen. Ja koska noista kirjoitetuista liikkeistä ei ota ikinä mitään tolkkua, niin piirsin hienon kuvan havainnollistamaan liikettä :D

Liitteet

• venyttely.JPG
    venyttely.JPG
    5,4 KB · Katsottu: 4 384
Ilmeisesti itsellekkin iskenyt penikka"tauti". Pääasiassa tämä esiintyy nyt oikeassa jalassa ympyröidyssä kohdassa. Intissäkään ei mitään vastaavaa ikinä esiintynyt. Oiskohan nyt vääränlaiset kengät jalassa ? Nuo ovat vaan kohtuullisen uudet niin voisiko ongelma olla siinä..? Kengät ei tue tarpeeksi( aamupaino about 93kg)..? Kuvissa myös lenkkarit(Nike air zoom skylon triax), nuo muistaakseni ovat ns. neutraalille askeleelle. Omat normi kengät ovat ainakin kuluneet juuri noista kohdista missä kengissä on vahvikkeet niin ainakin kävelen aika neutraalisti..? :D

Eli onkohan vika nyt kengissä vai jossain muussa ja miten kannattaisi edetä eteenpäin ? Toivottavasti oli tarpeeksi epäselvää tekstiä...

jalat2.jpg

nike1.jpg

nike2.jpg

Jalkoja on erilaisia, mutta kunnollisista juoksukengista kannattaa alottaa. Itse ostin keväällä Karhun M1:set ja (lähes) kaikki juoksemista rajoittavat jalkavaivat katosivat sen siliän tien. Aikasemmin luulin ettei tällänen 100kg läski pysty pitkiä lenkkejä juoksee, mut väärässä olin. Mun mielestä kenkiin kannattaa sijottaa vähintään jotain 100€. Hiukan halvemmallakin voi saada hyviä jos tietää mitä ostaa.

Ennen kenkien ostamista niillä kannattaa aina juosta pieni matka. Kyllä sieltä kaupasta sen verran vapaata baanaa löytyy. Ja jos pääset käymään juoksuklinikalla niin aina parempi.

Ei liity välttämättä aiheeseen, mutta hommaa myös kunnolliset juoksusukat. Itse pidin sukkia turhana akkojen hifistelynä, kunnes nätti Intersportin myyjä myi pakolla juoksusukat kenkien kylkiäisinä. Ero normi tennissukkiin on musertava.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom