Rytmihäiriöt rasituksessa

Olen nyt lenkkeillyt muutaman kuukauden päivittäin, aluksi kävellen ja nyt menee jo 5km hölkäten. Tänään tuli taas pitkästä aikaa rytmihäiriöitä lenkin puolivälissä ja jouduin sitten lopettamaan juoksemisen ja jatkoin kävellen.

Vaiva ei ole mikään uusi vaan on ollut silloin tällöin jo vuosia, ja olen myös käynyt lääkärissä sen takia, eikä mitään vikaa ole löydetty. Se on ilmeisesti harmiton juttu, mutta häiritsee pirusti harjoittelua, kun menee fiilis pilalle eikä huvita jatkaa, mitään kipua ei tähän liity, ainoastaan epämielyttävää muljahtelua. Tänään sen aiheutti selvästikin liian raskas ruoka aikaisemmin päivällä syötynä, joskus taas treenin koveneminen, tyhjällä mahallakin niitä on tullut. Koska käyn aina iltaisin lenkillä ja joskus vatsa tuntuu nälkäiseltä jo lähtiessä niin olen syönyt appelsiinin tai juonut appelsiinimehua ennen lenkkiä ja silloin ei ainakaan ole vaivoja tullut. Appelsiini sisältää kaliumia joka tärkeä sydämelle, mutta voi olla muitakin tekijöitä mitkä vaikuttavat.

Olisi kiva kuulla vinkkejä miten tätä asiaa kannattaisi "hoitaa" tai onko täällä muilla ollut rasituksen aikana rytmihäiriöitä ja miten niistä on päässyt eroon tai oppinut elämään niiden kanssa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen nyt lenkkeillyt muutaman kuukauden päivittäin, aluksi kävellen ja nyt menee jo 5km hölkäten. Tänään tuli taas pitkästä aikaa rytmihäiriöitä lenkin puolivälissä ja jouduin sitten lopettamaan juoksemisen ja jatkoin kävellen.

Vaiva ei ole mikään uusi vaan on ollut silloin tällöin jo vuosia, ja olen myös käynyt lääkärissä sen takia, eikä mitään vikaa ole löydetty. Se on ilmeisesti harmiton juttu, mutta häiritsee pirusti harjoittelua, kun menee fiilis pilalle eikä huvita jatkaa, mitään kipua ei tähän liity, ainoastaan epämielyttävää muljahtelua. Tänään sen aiheutti selvästikin liian raskas ruoka aikaisemmin päivällä syötynä, joskus taas treenin koveneminen, tyhjällä mahallakin niitä on tullut. Koska käyn aina iltaisin lenkillä ja joskus vatsa tuntuu nälkäiseltä jo lähtiessä niin olen syönyt appelsiinin tai juonut appelsiinimehua ennen lenkkiä ja silloin ei ainakaan ole vaivoja tullut. Appelsiini sisältää kaliumia joka tärkeä sydämelle, mutta voi olla muitakin tekijöitä mitkä vaikuttavat.

Olisi kiva kuulla vinkkejä miten tätä asiaa kannattaisi "hoitaa" tai onko täällä muilla ollut rasituksen aikana rytmihäiriöitä ja miten niistä on päässyt eroon tai oppinut elämään niiden kanssa.
Ei niistä eroon pääse, jotkut lääkkeet voi lievittää niitä, mutta sinuna olisin vaan onnellinen ettei ole ton vakavampaa sydämessä.
Sun on tosiaan vaan elettävä sen kanssa.

joo, ei meikäläinen oo ainakaan eroon niistä päässy, tosin vuosien varrella vähentynyt reilusti. joskus on niin pahoja rytmäreitä että tuntuu että nyt se henki lähtee kun lyö ihan päin helvettiä. oon kärsiny tulosta paska vaivasta jo n,11vuotta. sanovat ettei mitään vikaa oo, mutta on siellä jotain. kyllä sen tuntee ettei kaikki oo kunnossa, mutta oon opetellu silti elämään tuon kanssa kun ei nuo paska lääkärit tunnu mitään löytävän. no onpahan varma roinarin leima sitten kun henki lähtee ja kuolin syy on rytmihäiriö, vaikka naturaali olenkin.

Hmm joo, kyllä ainakin itsellä on tykytykset jääneet, kun verpamilia rouhinut (vanha verenpainelääke).
Suosittelen menemään jonkun spesialistin juttusille. Harvemmin yleislääkäreiltä, etenkään tkn puolelta saa apua, ellei itse hyvin tarkkaan tiedä mitä haluaa ja sekin tuntuu olevan tosi monelle kova pala esim. kirjoittaa jotain sellaista mitä potilas itse toivoo.

Oma rytmihäiriöni, mikä ei ole mitään muljahtelua, vaan että sydän lähtee laukkaamaan tuplanopeudella, poistuu rauhallisella hengityksellä. Laske kolmeen sisäänhengityksen aikana, kahteen kun pidätät henkeä ja kolmeen uloshengityksen aikana. Ja homma jatkuu...

Meidän äiteellä on ollut pahoja rytmihäiriöitä koko aikuisikänsä, ja ne ovat pahentuneet keski-ikäisenä. Jossain vaiheessa hän söi jatkuvasti betasalpaajia, mikä taas sopisi huonosti yhteen liikuntaharrastuksen kanssa, betasalpaajan kanssa kun pulssi ei vain nouse eikä reippailu siten oikein onnistu. Muutama vuosi sitten äidilleni tehtiin katetriablaatio, eli eteisvärinää aiheuttava väärin toimiva hermokimppu poltettiin eräänlaisessa tähystysleikkauksessa.

Aika friikki toimenpide, siinä mennään reisilaskimosta sisään tähystimellä ja luikerrellaan sitä kautta sydämeen asti. Sitten se väärää tahtia antava hermokimppu etsitään ärsyttämällä sydäntä eli aiheutetaan niitä värinäkohtauksia - tässä toimenpiteessä ollaan lisäksi koko ajan hereillä. Sitten se löytynyt väärä hermokimppu tuhotaan polttamalla, laserilla tms. Ahdistavaa, mutta tehosi. Äiti sanoo, että peruspulssi on ehkä jäänyt korkeammaksi toimenpiteen jälkeen, mutta kohtauksia ei enää ole lainkaan.

Vaarallisia nuo eteisperäiset värinät eivät ole, mutta helkkarin epämiellyttäviä, ja johtuvat kaiketi useimmiten juuri siitä, että eteisissä on sähköisen toiminnan keskuksia ts. hermosäikeitä, jotka antavat eteisille väärää syketaajuutta. Itselläni oli tykytyksiä yhdessä vaihessa, muttei enää pitkään aikoihin yksittäisiä muljahduksia lukuunottamatta. Suurin yksittäinen sydämen tykyttämään saava tekijä on minulla kahvi ja kofeiinia sisältävät tuotteet yleensäkin, joten jos kahvia kuluu runsaasti niin lienee syytä vähentää ja katsoa mitä tapahtuu. Samoin stressi ja verensokerin alhaisuus voi saada sydämen läpättämään. Stressiä ei voi poistaa, mutta sitäkin voi yrittää hallita ja liikuntahan on aivan loistavaa vastapainoa työlle, opinnoille tms.

Kantsii selvittää siis katetriablaation mahdollisuutta, jos rytmärit tosiaan merkittävästi häiritsevät elämistä ja olemista. Oheisessa linkissä lisää tietoa, ja googlellakin taitaa löytyä:

http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/051201.htm

Mullaki on ollu just tommosta "muljahtelua" ja joku joskus sanonu ettei ne oo vaarallisia ni oppiiha niide kans elämään ku ei vaan välitä niistä.

Eli tuntuu hassu tunne rinnas eka ja sit voi tuntua kaulassa pientä painetta valtimoide kohilla ja sit tuntee et sydän just Muljahtaa ikäänkuin ja sen jälkee lyö kerran vähä raskaammin ja parin lyönnin päästä lyö iha normisti.

Tästäkö teilläki on kyse?

Niijuu ja tätä esiintyy iha levossaki..

Mullaki on ollu just tommosta "muljahtelua" ja joku joskus sanonu ettei ne oo vaarallisia ni oppiiha niide kans elämään ku ei vaan välitä niistä.

Eli tuntuu hassu tunne rinnas eka ja sit voi tuntua kaulassa pientä painetta valtimoide kohilla ja sit tuntee et sydän just Muljahtaa ikäänkuin ja sen jälkee lyö kerran vähä raskaammin ja parin lyönnin päästä lyö iha normisti.

Tästäkö teilläki on kyse?

Niijuu ja tätä esiintyy iha levossaki..

Periaatteessa tuollaisia, paitsi että sitä muljahtelua ja läpätystä kestää ja kestää ja kestää.. Ei todellakaan mikään parin lyönnin juttu vaan puolikin tuntia kerrallaan on äiteellä ollut. Itselläni ei onneksi, mutta viisikin minuuttia aiheuttaa todella epämiellyttävän olon. Sellaisista on jo vähän hankalampi olla välittämättä ja varsinkin yrittää elää normaalia elämää. Äitini tekee reissuhommaa työkseen, joten vielä ikävämpää jossain reissun päällä saada noita. :(

Mulla ollut vain levossa. Itse epäilen, että selkäranka voisi olla yksi syy noihin rytmihäiriöihin. Keväällä oli pitempään säännöllisesti häiriöitä, kun kävin niksauttajalla loppuivat.Pystyin melkein halutessani aloittamaan häiriöt. Kylmää vettä juodessa, kun pää on kääntynyt taaksepäin yleensä alkaa häiriöt(on vähän muuttunut vedenjuonti tapa).

Viimeeksi lääkärissä käydessäni lääkäri sanoi, että monesti noita vaivoja hoidetaan kylmällä. En tullut kysyneeksi mihin sitä kylmää pitäisi laittaa. Mulla on kyllä juuri toisinpäin.

itellä kans vähän on noita rytmäreitä. Viimeksi tänään ku kovaa jalkoja tein meinasin jättää treenit kesken mut meni sit vähän pitemmäl tauolla ohi.

Voiskohan jotkut vitamiinit esim.berokka aiheuttaa jotain rytmäreitä ku kaveri lopette berokan syönnin ni rytmärit loppu vai olikohan vain sattumaa??

No itsellä oli kanssa tuossa vuosi sitten, olin ollut juoksemassa, syönyt ja mennyt saunaan niin sitten alkoi pistään rinnasta niin pirusti ja ajattelin että henki lähtee mutta siinä hetki meni, kipu helpotti ja syke alkoi laskemaan normaaliksi.

Sen jälkeen oli useasti pienempiä rintakipuja mutta niitä kesti noin puolen vuoden ajan kun olin pahasti ylikunnossa...Sen jälkeen kun olen siitä lähtenyt paranemaan niin ei oo ollut ongelmia... Voi siis johtua ihan vaan kovasta fyysistä rääkistä

Kävin juoksemassa puolimaratonin ja sen jälkeen tuntui rinnassa pari viikkoa paineen tuntu. Sitten vähän helpotti ja nyt on alkanut pistelemään aamuisin. Salilla on alkanut tulemaan omituisia tuntemuksia kovien sarjojen jälkeen (tekee mieli nielaista, syvään hengittäessä "tuntee" koko rintakehän). Lääkäriaika varattu, saa nähdä mitä löytävät. Kerran jo kävin sydänfilmissä ja röntgenissä. Lääkäri kyseli, onko pistelyä. No ei sitä silloin ollu. Nyt on. Nyt menenkin sydänsairauksiin erikoistuneelle lekurille.

Elikäs tässä vaan amaryllikselle sun muille tietoa.. Oon näitä foorumeja helvetin kauan selaillu mutta nyt vasta varsinaisesti päätin rekisteröityä kun tuli itseäni koskeva asia.. Kyseessä siis rytmihäiriöiden korjaamiseksi tarkoitettu Katetriablaatio. Siis "vaaraton" toimenpide jossa nivustaipeesta viedään katetri (eräänlainen ohut letku, helvetin kalliita sellaisia á 2000€) suonia pitken sydämen pinnalle ja sähköisesti poltetaan, jos mahdollista, rytmihäiriön aiheuttaja ("johtorata") pois, niinkuin nim. Amaryllis jo ystävällisesti ilmaisikin..:]

Toiseksi, olen/olin elänyt 16 vuotiaaksi asti tämän rytmihäiriön kanssa, jota myös WPW (Wolfgang Parkinson's White):ksi kutsutaan, erittäin harvinainen pirulainen, joka on joko hyvä- tai pahanlaatuinen, mulla onneksi hyvä ja kammiovärinäriski oli vain >1%. Se pysyi kurissa tiukalla harjoittelulla (jalista pelasin 10vuotta aktiivisesti), kunnes joukkueeni päätti lopettaa toimintansa ja oireet alkoivat kahta kauheampina, pahimpinä päivinä en pystynyt menemään kouluun (15-16vuotiaana) ja monesti jäi reissut tekemättä.

16 Vuotiaana, 2003 keväällä kävin sitten kauan suunnitellussa operaatiossa jonka jälkeen oireet lähtivät. Pieni "muljahtelu" tosin jäi, niinkuin täällä on monella tullut ilmi. Sitä kutsutaan, mahdollisesti myös teidän tapauksessa eteistakykardiaksi ns."delta-aalloksi" ja tuntemukset ovat usein erittäin haljaisia, jolloin tosiaan tekee kyllä mieli vähentää harjoittelutahtia. Itse olen alkanut käymään todella aktiviisesti puntilla 16 vuotiaana operaation jälkeen ja kehittynyt paljon, ainoana ongelmana vieläkin on kun tekee 100 lasissa maksimeja niin sydän yllättää ja pakko lopettaa, koska tiedän mikä riski aina on olemassa :\

Nyt yritän sisään tammikuussa Laskuvarjojääkärikomppaniaan ja myös Immolaan Erikoisrajajääkäriksi, joten treenaus on alkanut ja kesällä, coopperissa 3100 ja hyvää vauhtia kehittyy, eli näinkin voi entisen sydänpotilaan elämä muuttua!

Mulla on myös silloin tällöin lisälyöntejä, "muljahduksia". Tulevat useimmiten levossa tai normaalissa oleskelussa. Joskus voi tulla kovan aerobisen aikana, esim. hiihtäessä. Vaikuttaneeko siinä yläkropan liike, en tiedä. Salilla noita esiintyy harvoin ja silloinkin aika lievinä.
Muutamia "syitä" olen noille huomannut: stressi, liian täysi vatsa ja juuri tuo (liian) kova aerobinen. Ja selkeästi nuo muljahdukset mulla vähenevät jos pidän taukoa punttitreeneistä, esim. nyt on ollut erinäisistä syistä johtuen monen viikon tauko ja eipä ole pahemmin mulljahdellutkaan. Liekö tähän sitten syynä juurikin tuo rintaranka ja sen ympäristön lihakset, jotka tahtovat kovemmissa treeneissä mennä jumiin. Lähete olisi fysioterapeutille kun vain saisi aikaiseksi varata ajan.
Ja mulla ainakaan muljahdukset eivät haittaa elämää, jos pystyy unohtamaan ne.

Ja mulla ainakaan muljahdukset eivät haittaa elämää, jos pystyy unohtamaan ne.

Ja muljahdukset ovat yleensä normaaleja kammioextroja, joita on jokaisella, päivittäin. Joskus ne tuntee, joskus ei.

WPW josta edellisessä viestissä puhutaan on taas ihan eri juttu.

Hermo menee näitten rytmäreitten kaa tänää joutu taas jättää treenin kesken ku oli niin outoja muljahduksii ei "uskaltanu" jatkaa.
Onkohan mulla vaa niin huono peruskunto ku ei oo pitkii aikoihin kunnolla muuta urheillu??
kai se pitää lekurii varata aika.

Hmm joo, kyllä ainakin itsellä on tykytykset jääneet, kun verpamilia rouhinut (vanha verenpainelääke).
Suosittelen menemään jonkun spesialistin juttusille. Harvemmin yleislääkäreiltä, etenkään tkn puolelta saa apua, ellei itse hyvin tarkkaan tiedä mitä haluaa ja sekin tuntuu olevan tosi monelle kova pala esim. kirjoittaa jotain sellaista mitä potilas itse toivoo.

Itselläni on ollut 4 vuotiaasta asti eli todennäköisesti syntymästäni asti rytmihäiriöitä. Joskus saattaa mennä viikko pari ettei ole laisinkaan mutta sitten saattaa ollakkin useamman kerran päivässä ja monta päivää putkeen. Vaikka koko elämä ollut noita rytmihäiriöitä niin etenki nsilloin kun pumppu poukkoilee miten sattuu pelkää sitä henkensä puolesta...Yleisimmin rytmihäiriöt tulee väsyneenä, treenatessa, kipeänä, stressaantuneena ja saunassa (lopetin saunomisen).

Lääkärissä ei ole todettu sydämmessä kuin hieman normaalia matalampi pulssi.
Kotona kun olen pulssin mitannut niin se on ennemminkin korkea ja olen mitannut sen kahdella eri mittarilla sekä itse sormilla ja avovaimo sormilla.

Sain tuota samaa lääkettä eli Verpamilia sarjoittaiseen päänsärkyyn ja ajattelin että hyvä myös sydämmelle mutta lääke ei ole vaikuttanut suuntaan eikä toiseen...en edes pulssin hidastumista ole huomannut. Verpamilini on 80mg:sta.

Eroonhan tästä ei pääse koska en usko lääketieteen kehittyvän niin paljoa omana elinaikanani mutta noista hetkellisistä kuolemna peloista olisi mukava päästä irti...tosin se on helpottanut kun olen ajatellut välillä että jos nyt henki lähtee en sille voi mitään.

Rytmihäiriöt tulivat tutuksi n. 2 vuotta sitten, kun sain päähänpiston alkaa harrastaa lenkkeilyä. Paino putosi 15kg ja leposykkeen sain aika alhaiseksi, 32 alimmillaan.

"Fiksu" veto oli lähteä krapulassa juoksemaan 5km lenkkiä joka päätyi avantouintiin ja saunomiseen. Menomatkalla tuli rytmihäiriö, jonka aikana silmissä sumeni ja korvissa kohisi. Fiksuna jatkoin matkaa ja kävin vielä ottamassa setit avantoa ja saunaa.

No, vaivasta pääsin kun gonahdin intissä totaalisesti kaikkeen aerobiseen. Nyt painoa onkin 95 ja lenkkeily pannassa. Kumma kyllä, olo on paljon terveempi.

Rintatuettua kulmasoutua välttelen, koska siitä saan rytmihäiriöitä ja rintakipuja.

Mäkin olen kärsinyt rytmihäiriöistä eli yleensä ne tuli kesken fyysisen treenin ja pulssi nousi tosi korkeelle ja tuli aika huono olo. Vaikka lopetin urheilun ja menin lepäämään niin kohtaus kesti jotain 0.5 - 1 tuntia. Onneksi niitä ei nykyään ole tullut kuin ehkä kerran puolessa vuodessa ja saan ne loppumaan heti. Voin jopa jatkaa treenejä pienen tauon jälkeen.

Kävin nuorempana vaivan takia erikoislääkärillä ja tämä neuvoi konsteja miten saada rytmihäiriö loppumaan. Tässä niitä jos nyt oikein muistan:

Kylmän veden juominen
Naamalle kylmää vettä
Kaulan hierominen (imusolmukkeiden kohdalta)

Noiden tarkoitus oli muistaakseniin vaikuttaa jotenkin sympaattiseen (tai parasympaattiseen) hermostoon ja sitä kautta rytmihäiriöön.

Sitten se neuvoi myös sellaisen konstin että otetaan keuhkot täyteen ilmaa mennään kyykkyyn tai kumaraan asentoon ja painetaan ilmaa pallealla ja vatsalihaksilla rintakehään (siis vähän niinku kyykätessäkin). Tässä saa sitten tosissaan pää punasena pinnistää ja todennäkösesti päätyy salikomediaa-ketjuun mutta mä olen saanut tällä tykytyksen loppumaan joka kerta.

Itsekkin silloin tällöin kärsin noista kiusallisista rytmihäiriöistä esim. kovan sarjan päätteeksi salilla. Joskus voi rytmis tulla ihan levossakin, mutta selkeästi harvemmin kuin rasituksessa.

Tähän lääkkeeksi voin suositella magneesiumia, jolla on positiivia vaikutuksia kaikkiin hermoihin. Yleisestihän tuollainen tavallinen rytmihäiriö toisin sanoen lisälyönti, johtuu siitä että sydämen jokin tahdistinosa antaa ylimääräisen käskyn sydämen lyödä ja lisälyönti tulee. Sydämessä on muistaakseni viisi tahdistinosaa, joista yhden käsky riittää lyönnin suorittamiseen. Sitten kun joku muukin osa keksii ruveta käskemään niin johan rupeaa muljumaan.

Tavanomainen rytmihäiriö ei tietääkseni ole yleensä muutenkaan vaarallinen, paitsi jos se aiheuttaa tajunnan menetystä, jolloin esim. autoa tms. kuljettaessa on aika riskaapelia jos rytmihäiriö päättää iskeä.

Itsellä ainakin "mankku" on selvästi vähentänyt noita lisälyöntejä, eikä siitä muutenkaan ainakaan haittaa ihmiselle ole:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom